Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1815 ggr
[HippieAngel]
0

Illerhane finnes!

Hej! Jag har nu sökt efter en viltfärgad illerhane ett bra tag, och när jag äntligen fått tag i en som verkade helt perfekt, så bryter säljaren kontakten och mina drömmar gick i kras… Jag har redan en illerhona, Lilith, som jag tror skulle må bra av lite sällskap.

Hanen ska vara regelbundet vaccinerad, helst inte äldre än två år och EJ kastrerad! Chippad är helt okej, men då jag funderar på senare avel så vill jag inte ha en kastrerad hane. Därför vill jag också helst att illern ska vara registrerad i Svenska Illervänner och ha stamtavlepapper.

Han får också gärna finnas nära Arvika, Värmland :)

Vet du något som stämmer in på detta? Hör gärna av dig antingen här eller på min mejl: sannagrutzelius@hotmail.com

Mvh Sanna! =D

UlrikaD
0

Bara ett litet tips om du söker en okastrerad hane till en okastrerad hona som sällskap. Ska du ta en kull nu till våren så funkar ju det annars kommer du inte att kunna ha dem ihop.

Så satsar du på kull 2012 istället för jag har för mig att Lilith var honan som fått två kullar på raken och skulle vila, så måste du ha dem avdelade under brunstsäsongen. Så då har de inte sällskap av varandra iallafall.

JossanH
0

Borde du inte söka efter en avelshane då istället för en kompis till din iller? Att den har stamtavla behöver ju inte betyda att den är bra för avel, det är ju vad som står i stamtavlan som visar om den passar dina avelsplaner eller inte. Ska den paras med Lilith? I så fall måste ju även stammen passa hennes stam.
Det är bättre att köpa en iller speciellt för avel än att avla på vad man hittar för stunden. Seriösa uppfödare lägger ned tid och energi för att hitta den hane som passar bäst för sin hona och att både hona och hane ger något för deras avelsmål.
Sedan är det ju få uppfödare som säljer valprar utan avelsrestriktioner vilket kan innebärar att din chippade, reggade hane med stamtavla ändå inte får avlas på då uppfödaren har bestämt att den har avelsföbud.

Sajtvärd på Iller.ifokus