Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 619 ggr
tessa
0

*id-märkning*

Jag har varit i kontakt med Uddevallas smådjursklinik angående kastrering av min lille påg och i samband med detta, även id-märkning. Detta skulle inte vara några problem, då de har erfarenhet av illrar osv, enligt tjejen jag pratade med MEN det uppstod lite funderingar kring själva id-märkningen. Använder man samma chip till iller som till katt och hund? Vart skickar man reg.uppgifterna?

Hoppas någon vet detta bättre än jag, för jag blev ett stort frågetecken och tyckte själv att jag var en idiot som inte visste svar på detta! =)

Mvh Tessan

Faxlin
0

Jag tror det är samma som till katt, men kan höra mig för bättre. Registreringsuppgifterna skickar du sedan till STIFs registrator. Om du inte är medlem så kostar en stamtavla 20:-, så det kanske kan vara smart att fixa en sådan samtidigt. Inget måste men det kan i alla fall vara ett enklare sätt att registrera in uppgifterna.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

Vore jättesnällt… =) Ok, så STIF är de enda som jag skickar uppgifterna till..? Med andra ord så får jag pappren av veterinären när pågen är chippad, och kliniken själva gör inget mer. De frågade nämligen om de eller jag ska skicka in uppgifterna, och vart i sådana fall.

Jag tänkte på om (huga) illerpiller skulle rymma eller något annat lika otäckt och någon hittar honom.. tänkte att en chip-märkning då kan hjälpa till att få hem honom igen, men det finns alltså inget annat register då, utan det är STIF's register som gäller?

Faxlin
0

Det är STIFs register som gäller, eller registratorns register som gäller. hihi
Sedan får poliser, veterinärer eller dyligt höra av sig till någon av oss i STIF så kollar vi snabbt upp vems illbatting det är som rymt.
Vi hämtar då också illern hem till en illervan så den slipper sitta på någon polisstation medans ägaren letas upp.

Audiatur et altera pars

tessa
0

Ok, jättebra att veta OM olyckan skulle vara framme..

Men då är det ett vanligt chip (för katt/hund) som gäller, sedan tar jag med mig uppgifterna hem från kliniken och skickar in till herr/fru registrator.. - hm, ska jag nog kunna fixa! =)

Faxlin
0

Japp du skickar det till Anna Kennethsdotter heter hon.

Audiatur et altera pars

tessa
0

Kanon, tack. Var mest orolig för själva chippet, att vi skulle sätta in fel chip helt i onödan och behöva göra om det eller så… men då verkar det ju inte vara några problem. - antar att det är dax att vänja sig vid att man som illerägare får ha svaren eller själv ta reda på dem =)

Förresten, fel tråd men angående Snoddens ålder så jobbar vi på det. Uppfödaren verkade ha bra koll, kruxet är ju att jag inte vet hur gammal rackarn var då hans tidigare ägare köpte honom av uppfödaren, eftersom han hade flera olika kullar till salu vid den tiden. Men april/maj 2005 tippade uppfödaren på… detta går kanske att få reda på, men i och med att jag ville ha datum nu till försäkringen, så får man kanske lugna sig lite med att få veta, och fixa försäkringen ändå. Den är ju ändå viktigare att skaffa än ett exakt födelsedatum. (Även om det också vore super förstås, hihi).

Faxlin
0

Vi kan som sagt var fixa försäkringen ändå.

Audiatur et altera pars

tessa
0

japp japp, fixar uppgifterna och mailar dig. Hur lång tid tar det ungefär innan han anses vara försäkrad från att jag "anmält" honom?

Faxlin
0

Samma dag som jag fyller i uppgifterna.
Men ring mig så fixar vi det här.

026-72452

Kram

Ps. Fast inte nu, nu har jag fin främmande av tre snygga illrar med trevlig matte och husse. Är bara här för att jag röker en snabbis.

Audiatur et altera pars

tessa
0

haha ok, DU är rolig du! Flört Ska ut på "utflykt" med hundarna nu men kanske ikväll passar?

Faxlin
0

*Asg* Är jag rolig? nehe.
Passar bra ikväll. Ring du.

Audiatur et altera pars