Kastrering hane
Hej!
Den 16e December får jag min hane. Då ska han kastreras snarast med kirurgisk, det vanligaste.
Hur lång tid tar ingreppet? När får man hämta honom? Och hur länge kommer han ha ONT? Han får ju knappast smärtstillande eller så..
Ska man bara låta såret va?
Har aldrig någonsin kastrerat en iller förut då jag har fått dom vid äldre ålder och redan vart kastrerade.
Hej,
Pojken som vi kastrerade för några år sen fick vi hämta samma dag och han fick oxå smärtstillande innan vi åkte hem men om vi märkte att han hade ont skulle vi höra av oss.
Ni kan fråga dom om smärtstillande, tror ni kan hämta honom under eftermiddagen, tror inte ni ska röra såret, det läker av sig själv. Det räcker att hålla koll på honom. Hör oxå om veterinären kan använda stygn som självmant försvinner.
Lycka till
okej, tack! Tror inte ens min vetrinär kastrerar illrar :S
Får nog åka långt bort.
Tyvärr finns det inte många veterinärer som är kunniga på iller men hellre åka en bit och få en som är kunnig, då känner man sig trygg och kan lita på att hon eller han gör ett bra jobb.
Uppdatera gärna hur det har gått.
Precis :) Tycker bara synd om illern om den ska ligga i en kattbur 2 timmar efter operationen medans ja byter från tåg till buss till tunnelbana :(
Misscaandy,
Er kille kommer vara så trött efter operationen så det är ingen fara,

Hur gammal är han när du hämtar honom? Ska du kastrera kirurgiskt så bör han vara färdigvuxen i och med att de stannar i växten (och krymper) i och med kastreringen.
Man brukar lämna in på morgonen och sen hämta på eftermiddagen. De brukar sy med tråd som går bort av sig självt så man ska bara låta såret vara, men hålla koll hela tiden så det är rent och inget stygn går upp.
Veterinären kommer troligtvis att säga till dig att ha honom fastande sedan kvällen innan. Det ska du inte göra. Det räcker att du tar bort maten några timmar innan du ska åka in. Oftast tar de inte in dem direkt ändå och då får han gå utan mat ännu längre. Illrarna har ju mycket kortare tarmsystem än både katt och hund och behöver sin näring.
Som sagt- fasta i max 4 timmar innan tiden han ska opereras räcker!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bokade tid på roslagstull idag. Dom sa att han ska fasta 4 timmar innan och att det är viktigt att ja tar med mig mat o vatten så han kan äta direkt efter operationen.
Ska lämna in han på morgonen och hämta han på eftermiddagen. Han är 6-7 månader.

När jag kastrerade mina grabbar på roslagstull sydde dom inte. Dom lämnade såren som dom var. Tydligen går det alldeles utmärkt att göra så också. Eftersom såren sitter där dom gör så mste man dock ha lite koll så det inte blir infekterat, är ju nära analen och doppas lätt i bajslådan och så.
Eftersom han kommer sövas med gas gissar jag (dom brukar göra det på roslagstull) så kommer han inte vara trött av narkosen när du hämtar honom, möjligen av smärtan i så fall. Mina hade dock inge större problem med det, fick inget smärtstillande med mig hem och dom var sig själva mycket fort.
Roslagstull, dit gick jag med Dexter och veterinären var snäll och bra… i alla fall mot oss och honom
INTE SY??! :S

#11 Nej, det läkte jättefint.
Det är inte ovanligt att man väljer att hålla såren öppna. Det blir liksom inga direkta sår av det för själva pungen blir ju bara löst skinn med ett litet streck i som är själva snittet. Det är sällan man syr både på iller och på katt (och katter har ännu större testiklar) utan att det är några problem. Såret läker lika bra utan stygn som med. Ibland kan tom djuret verka lite mer intresserad av stygnen än själva såret.
Jag har bättre erfarenheter av osydda kastreringsår än sydda just pga stygnen..
Det man alltid ska göra- även om dom syr eller inte- är att hålla koll så han inte är på såret så mycket men det är sällan problem när det kommer till iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Känns som han skulle förblöda utan stygn :P
Nu känner jag mig mer lugn iaf :)
Han ska sövas med gas. Lämnar in honom kl 9 och hämtar honom på eftermiddagen. Får skjuts ända dit och sen sällskap i stan hela dagen + skjuts hem. Så snälla vänner!
Glömde fråga om stygn och smärtstillande. Men det verkar ju tydligen gå bra vilket som. Skönt!
Stackars liten när han ska tvätta sig och upptäcker att pungen är borta!
Åh, vad jag längtar efter honom! Kul att längta efter någon man inte ens har träffat, haha :D
Min vän ska hämta brorsan, en iller från samma kull samtidigt! Så det blir ännu roligare! (Det var en slump, inget vi planerade).

#14 Haha du en del verkar inte märka att kulorna är borta=p Mina grabbar som varit kastrerade i närmare tre år drar fortfarande "pungen" över lådkanterna för att markera… Sen att den kemiskt kastrerade honan gör det också är en annan femma=p
Hahaha, jag har också en sådan hane, han är både kirurgiskt och kemiskt kastrerad och fortfarande manligast i stan. Han menar att det enbart är ont förtal att kulorna är kvar hos veterinären :P
Paulina
Haha!
Nu är det bara en vecka kvar tills han kommer :D