Skits lukt... igen
Ni som varit med ett tag här inne vet att jag har problem med min ena hanes lukt. Det började för 1,5 år sedan och mysteriet är fortfarande inte löst :S
Det började antagligen i samband med en urinvägsinfektion.
Har pratat med 7-8 olika veterinärer om detta problem och behandlat med 2 olika antibiotika, inflammatorsikt, svampmedel och tagit bakterieodling och fler urinprov och kollat urinblåsan med ultraljud.
Det enda "konstiga" som hittats har varit att han hade en liten, liten blåsa längst ut på penis när bakterieodlingen togs, men veterinären (Marianne) trodde absolut inte att det kunde bero på den.
Symptomen är att det kommer ut illaluktande vätska ur penis eller förhuden. Det började med några gånger i veckan och nu har det verkligen eskalerat i odör varje dag, nästan hela tiden. Hela illern stinker mer eller mindre. Lukten går att jämföra med en blandning av urin och löst kaninbajs. Ingen trevlig kombination…
Man känner på lukten när han går förbi på golvet. Varje gång man har tagit i honom (utan att tänka sig för exakt VART man har placerat handen) eller håller honom mot kläderna så måste man byta kläder eller tvätta händerna.
Jag började fundera på urinvägsinfektion igen då han har börjat lukta nästan hela tiden nu plus att han varit grinig ett par dagar. Såg även ut att vara lite rött vid "öppningen" men jag kom inte fram till kliniken via telefon och dagen efter var han busig och på mycket bättre humör igen. Inget rött alls.
Den här grejen är väldigt tärande för vår relation mellan människa och iller. Man vill inte ta i honom på samma sätt som förr. Kalle hade honom alltid på axlarna förr så han var med när han diskade och grejade. Nu vill han inte ha honom där längre för då måste han byta kläder och kanske tom duscha pga lukten.
Så ännu en gång- Har någon några bra förslag på vad vi kan göra åt detta problem? Förslag på vad som skulle kunna vara orsaken?
Funderar på att ändå träffa en veterinär igen. Målet när jag uppsökte veterinären första gången var att få bort lukten, nu är målet att det ska lukta så "lite" som det gjorde för 1,5 år sedan när jag först sökte hjälp…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fungerar det att tvätta eller kommer lukten liksom inifrån?
Sara
Lukten kommer inifrån och är vätskeform.. Ser jag att det är lite blött där brukar jag ta ett papper och torka av, men det hjälper bara lite.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hittar inte veterinären något så tror jag inte ni kan lösa det tyvärr.
Sara
Typ som deras sekret från analöppningen ibland? fast en annan lukt och kommer ifrån snoppen?
Om Marianne inte har något svar, sökt dig till Gunnel, vet inte hon, ring Torsten Falk.
Annars om jag skulle vara dig, skriv på kattforum, hundforum, gnagarforum och fråga om typiska sjukdomar som kan likna det du upplever.
Det här verkar vara något "nytt" så vidga dina vyer. Det kanske inte är samma sak som hos katt, men kanske något i rätt väg?
Han har haft binjureproblem?

Skulle gå till vätrinären igen kan ju vara så att det inte visade på prover i början men att det visar när det hållt på ett tag.. har du någon vet som är spessielt bra på illrar.
#4 Det här är en klar genomskinlig vätska som luktar. Och det kommer från snoppen eller förhuden.
Efter ett antal prover trodde jag ju på binjuresjukdom och att det var orsaken till lukten men han har varit både chippad och opererad sedan ett år tillbaka och det har inte ändrats..
Sajtvärd på Iller.ifokus
För mig låter det som det är bakterier någonstans där inne. Antingen innanför förhuden eller i urinröret/blåsan.
Sara

Tycker du ska gå till vet. hälldre en gång förmycket en en gång förlite
Status på prostata och njurar kan vara värt att kolla upp om man inte redan har gjort det.
#7 Som sagt, innan operationen togs urinprov som inte visade på några bakterier plus en bakterieodling av Marianne som togs i förhuden som inte heller visade på något.. Jag önskar att det var så så att det fanns något att behandla men allt visar ju att det ska vara rent och bra.. Kanske borde gå till veterinären, men vad ska jag be om? Ännu ett urinprov?
Senast jag var och chippade Marcello och tog blodprov på Skit så rådfrågade jag även den veterinären.. Men dom hade ingen aning om vad det kunde vara och alla säger att det nog är något vi får leva med.. Men varför blir det värre!? Jag blir tokig!!! Varför hjälper ingen antibiotika?
#8 Eller som i detta fallet- Hellre 10 ggr för mycket än 1 för lite.. Har varit i kontakt med 7-8 olika veterinärer och endel har jag rådfrågat flera gånger..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan vara så att dom inte hittat rätt anibiotika just för detta..

Menade inte att vara otrevlig..
#11 Fast hittar dom inga bakterier eller någon infektion finns det ju heller inget att behandla.. Hade honom på 2 kurer av en sort och sedan en kur med en starkare.. Och sedan antaflammatorsikt en kur..
#12 Inte jag heller ;) Börjar böra känna att det är lite hopplöst :S
Sajtvärd på Iller.ifokus

Förstår det.. min kille var till vet 10 gonger första året problem med alleri mot pollen gräs mm och han var ofta förkyld och lite astma liknande. pratade med vetrinären och vi beslöt oss att byta foder. och nu tål han allt. helt underbart. så plötsligt kan det hända..