Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 284 ggr
Trolltott
0

Lite frågor

Ja, fick ju Leiah igår, men så har jag kommit på lite frågor som jag tänkte att man kanske kunde få svar på här, jag hoppas jag inte verkar oseriös med frågorna. :P

1, varför skakar illrar precis när dom är nyvakna eller nosar mkt? Är dom rädda eller exalterade?

2, Brukar illrar klia sig mkt? Leiah gör det. Tänkte ifall det är så att hon kanske har löss eller så. men hur märker man det?

3, Hur brukar ni göra första veckan när ni fått en ny iller?

4, Jag har aldrig försäkrat något djur  förr, hur ska jag göra för att försäkra henne? Hur ska jag gå tillväga?

Jag är tacksam för svar. :)

smurfb
0

2. Det är pälsbyte just nu, så det är nog inte helt ovanligt att de kliar lite extra.

4. Ring agria, tänk på att det är 30 karensdagar så bäst ringa direkt!

KerstinL
0

1. dom skakar oftast för att få upp värmen, man blir ju lite frussen när man e nyvaken ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

1. ja de darrar när de är nyvakna. När de sover så sänker de krops temperaturen. när de sedan vaknar vibrer musklerna för att få upp den igen.

2.Illrar kliar sig rätt mycket i vanliga fall. Men det kan vara öronskabb eller löss. löss skall du i princip kunna se när du går iegnom pälsen. Öronskabb kan du knappt se med blota ögat, men är öronen ovanligt smutsiga med svart/mörkt gegg kan det vara skabb

3. Ojdå…hmm begränsa dess utrymme ifall de inte är lådtränade…sedan jobba mycket med tillit, så att illern lär sig lita på mig. Sånt är viktigt för framtiden när man tex tar med illern ut etc. Eller när man bestrafar illern, då är det viktigt att den lita på dig. Gosa mycket, prata mycket med henne låt henne lära känna dig.

4. försäkra kan du göra på www.agria.se där finne ett formulär du fyller i….titta under smådjur, sedan iller, Är hon chippad kan du även teckna livförsökring.  Får du problem kan jag hjälpa till!

Madde
0

#0:

1: Det är inte farligt att en iller skakar när den är nyvaken. utan det är normalt.

2: Nu börjar det blir dags för pälsbyte så det kan vara en av orsakerna till att hon kliar sig mycket, men en iller kliar sig allt ofta. =))

3: Ja du det var en bra fråga det. Vi försöker se till att den illern känner sig välkommen, första illern är ju lite speciell och vid nr 2-fler så är det bra om man får de och fungera ihop.

4: Du kan höra av dig till ett tipsombud för agria som kan hjälpa dig på den fronten. Klarsferrets är tipsombud och du kan höra av dig till henne, så kan hon kanske hjälpa dig. ac.klar@telia.com
Kan även finnas andra tipsombud, men det är den vägen jag rekommenderar. =)

Hoppas du fått lite hjälp på traven.

mvh madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Soffi
0

1. Jag tror det är för att det blir lite kallt när dom vaknar, jag lägger oftast Lucifer under tröjan när jag tar upp honom på morgonen, men skakningarna är helt ofarliga.

2. Jag blev också livräd när jag fått hem Lucifer. Trodde med en gång att han hade löss. Han kunde ligga och sova och sen sprnga upp och tokklia sig, men det är tydligen normalt iller beteende, speciellt nu med pälsbyte, men jag kommer ihåg just den där oron för kliningarna.

3. Första veckan gick mest ut på att låta honom gå runt och nosa och känna sig hemma i lägenheten. Han sov även väldigt mycket. Han visade också exakt var han ville ha lådorna, han bajsade på ett ställe, och då var det bara att lyda oh ställa lådan där.

KerstinL
0

3. Jag har aldrig tagit en vuxen iller, men när vi fått hem en valp så har vi börjat med en mindre yta för valpen att utforska, sen har det ökats på lite i taget..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

#1 karens tiden är 20 dagar ;)

smurfb
0

#8, okejdå! .. men huvudsaken är att man är medveten om det! Glad

Trolltott
0

Tack så jätte mkt för alla svar! Man blir verkligen orolig för minsta lilla när man är ny. :P

Ringde till Agria djurförsäkring och berättade hur allt låg till, så jag fick hjälp där. :) Fanns ju vissa saker som jag inte riktigt visste något om, typ födelsdatum och så.

Tänkte höra förresten, varför backar illrar så mkt? Typ när dom busar eller när dom ser något vid dörren?

sarae
0

de bara gör de ;) Ett av de få djuren som kan backa frivilligt ;) ännu en av dessa saker som gör illrar så speciella

Sara
0

# 3 Jag brukar låta illern sniffa runt och liksom söka mig istället för att vara alltför på. Ett par dagar så har illern ägat in sig i din lägenhet och helt plötsligt är du endast en inneboende. Skrattande

Sara