Chippa eller kastrera?
Min iller har börjat bli brunstig. Snart kommer jag och sambon behöva besluta om vi ska chipa honom eller om vi ska kastrera honom.
Jag har läst att operation ökar chansen att få binjuresjukdom så nu undrar jag vad som är bäst och hur mycket allt kostar med borde kastrering och chip.OCh om det finns någon vetrinär i kalmar som kan utföra ingreppet?
Dela gärna mer er av era erfarenheter för jag vill att vår Leo ska ha det finaste livet man kan ha.
Vad som är bäst är något ni själva får besluta er om men det stämmer att en för tidig kirurgisk operation kan leda till binjuresjukdom.
Vad detta chipp har för biverkningar i framtiden är inget som har framkommit hitentills då det är nytt här i sverige.
Vad det kostar är olika från ort till ort, det varierar en del så det enklaste är att ringa er veterinär och fråga, hurvida det finns någon bra i kalmar låter jag vara osagt.
Lycka till vad ni än väljer.
Det är väldigt svårt att besluta sånna här saker men det måste göras det också. Har du något tips på illergodis som de brukar tycka om nu när jag ändå är igång=?
Jag valde att chippa min hona nu istället för att kastrera henne, förutom risken för binjureproblem så har vi ju även risken med att söva en iller som kan gå snett. Jag o Jossan chippade i Linköping och då kostade det 1400:- allt som allt.
Gimpet vitaminpasta är poppis här hemma som godis!
Evelinanord,
Se vad er kille gillar, vitaminpasta och vetegroddsolja men detta ska enbart ges någon droppe, det brukar vara populärt.
TAck för tipsen men när kan man Suprelorin chippa sin iller då ?

Kolla med nybro djurklenik finns en underbar vettrinär där hon har jag alltid gott till med min iller till. hon bryr sig värkligen om djuren…
Du kan chippa egentligen när som efter 6 månaders ålder då man brukar tidigast kirurgiskt kastrera illern.
För att slippa dyra kostnader kan du ju vänta tills det att han börjar bli brunstig framåt våren. Då sätter du in chippet och sätter sedan in ett nytt efter ca 1-2 år när första slutat verka.
Jag valde att chippa pga mina tidigare erfarenheter med 3 binjuresjuka illrar :/ Plus att dom har tappat en himla massa muskler efter vanlig kastrering.
Slipper jag kirusrgiska ingrepp så är jag nöjd! Jag chippar så länge det är möjligt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja jag känner också att chippa är det bästa alternativer då jag inte vill utsätta min älskling för ingrepp och sjukdommar. Jag får ta och kolla med Nybros Djurklinik.
Jag trodde jag var ensam i kalmarområdet som hade iller :D
#8 Det bästa är att tex ta med sig gimpet vitaminpasta och hplla framför illern medan dom chippar. Jag och Hanna i inlägg #3 gjorde så nu senast och ingen av illrarna sa ett pip när "skinkstickan" skulle in ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Åh, bra tips! det ska jag med köra på när det väl är dags!!

jag bor i Emmaboda. vet att det finns någon iller i nybro och några i kalmar.. har öppnat en djur klinik här i emmaboda men jag kör till nybro då jag har en underbar vätrinär där..