Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1074 ggr
[Shaiya]
0

Varför gör han så?

OK nu är det så att jag har vaknat i princip varje morgon/natt en längre period av att Dexter slickar mig i ansiktet och när jag vaknar rullar han ihop sig mellan mig,hunden och katten och sover. Vissa nätter brukar han lukta mig i ansiktet när jag sover, om jag inte gör någon rörelse börjar han slicka mig i ansiktet och om jag inte gör någonting börjar han kraffsa lite smått på mig och nosa mig i ansiktet mellan kraffsen tills jag rör mig eller säger någonting och efter att jag gjort rörelse eller liknande slickar han mig på kinden och sen går han och lägger sig brevid mig… Jag fattar ingenting

Varför gör han så?

JossanH
0

Uppmärksamhet? Bekräftelse?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Shaiya]
0

Ingen aning därför frågar jag lite mer erfarna illerägare Skrattande

Det är ju jätte gulligt men jag undrar bara om han kanske vill någotning? Eller om illrar gör så eller vad det nu kan vara han går ju och lägger sig i princip direkt efter att han fått minsta lilla rörelse eller pust från mig. Jag fattar i alla fall ingenting varför han gör så

Hayley
0

#0 kääärlek :D här hemma visas kärlek genom 4 sekunders mys tätt följt av ett rejält huggbett i handen (roxxy naturligtvis). Så bara njuuuut ;)

[Shaiya]
0

Jag njuter, det gör jag min kille gosar och pussas hela dagarna mig har han bitit max 5 gånger sedan vi fick honom och då räknas

• bitas för hårt i lek
  • missa godis och bita i handen

samt lite annat. Jag har en riktigt snäll kille! Han ligger hela nätterna antigen brevid eller på mig eller i garderoben och under dagarna vill han oftast att man ska gå runt och bära på honom. Om man bortser från de små incidenter som hänt har vi haft det jätte lugnt med Dexter, han låter t.o m blommorna vara vilket är otroligt (förutom en blomma då men tom jag tycker om att pilla med den Flört)

!! En annan sak Dexter har börjat med någonting konstigt… Han har börjar gräva över sitt kiss, ska de det? Jag trodde bara att katter gjorde sånt

[Shaiya]
0

Jag njuter, det gör jag min kille gosar och pussas hela dagarna mig har han bitit max 5 gånger sedan vi fick honom och då räknas

• bitas för hårt i lek
  • missa godis och bita i handen

samt lite annat. Jag har en riktigt snäll kille! Han ligger hela nätterna antigen brevid eller på mig eller i garderoben och under dagarna vill han oftast att man ska gå runt och bära på honom. Om man bortser från de små incidenter som hänt har vi haft det jätte lugnt med Dexter, han låter t.o m blommorna vara vilket är otroligt (förutom en blomma då men tom jag tycker om att pilla med den Flört)

!! En annan sak Dexter har börjat med någonting konstigt… Han har börjar gräva över sitt kiss, ska de det? Jag trodde bara att katter gjorde sånt

Svartasilverskon
0

det kan ju vara så att din iller vill veta ifall du lever och då gör din grabb så. det kan ju låta lite läskigt men vissa djur gör iallafall så =)

[Shaiya]
0

Kan dom göra så? Det låter ju rimligt men tänker en iller så? Förvånad Alla illrar är ju unika så vem vet… Kanske är det därför han gör det

Svartasilverskon
0

Jag har själv haft djur som har gjort så mot mig iallafall!

[Shaiya]
0

Jo jag har en hund som checkar om vi lever hela tiden. Tungan ute

[Thiah]
0

Min hankatt gör så.Han vill gärna veta att Matte lever. Lite jobbigt när han väcker mig ett par gånger under en natt men åhh så sött.Glad

JossanH
0

Jag ska vara tråkig och säga att jag inte tror att djuren kollar så ägaren lever.. Kan hundar se så små signaler som att ett epilepsianfall är på gång tror jag att många av våra husdjur ser eller hör när vi andas tungt i sömnen (kanske tom snarkar…) och inte behöver väcka oss för att se så att vi lever ;)
Jag tror snarare på uppmärksamhet eller bekräftelse på det de själva är där än att de kollar till ägaren. Kanske om ägaren är mycket sjuk men då tror jag att det först och främst rör hundar och möjligtvis katter.

Han kanske bara vill visa att "nu är jag här", som en katt som kan säga till genom att jama.
Han lägger ju av efter att du visat honom lite uppmärksamhet, att du har bekräftat att han är där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Shaiya]
0

Jag vet att han förmodligen bara gör så för att få lite uppmärksamhet men eftersom jag inte direkt vet varför han gör så och om det kanske bara är en illergrej, inte vet jag därför frågar jag. ;)

Men han ligger ju där hela nätterna, från att jag somnar till att jag vaknar, varför skulle han vilja ha bekräftelse att han är där?