Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 265 ggr
sarae
0

Krav på valpköpare

Vilka krav ställer ni uppfödare på era valpköpare? Hur skulle ni vilja att köpare agerade? Hur tar man bäst kontakt? Hur ger man bäst ett seriöst intryck?

Smeagol
0

Väldigt bra fråga!! Kom igen, vart är alla uppfödare??

LeeLoo
0

krav bland annat, att illern ska få vistas på större yta, inte sitta instängd i ett rum eller i en bur större delen av dygnet. Äta ett bra foder. Få veterinärvård. Kastrering. Återköpsrätt eller deltagande vid omplacering. Ser gärna att köparen är djurvan annars extremt djurkär/illerkär. Valpköpare tar bäst kontakt via mail, pm här på forumet eller via telefon.
Om man annonserar ser jag gärna att en telefonkontakt och/eller
ett ev. möte upprätthålls. Ett seriöst intryck genom att veta lite vad man ger sig in på. Hur en iller beter sig, att man har läst på eller varit i kontakt med en iller så man vet vad det innebär att vara en illerägare.

ferretgirl
0

Mina krav på mina köpare är följande:

• Att illern har fri tillgång till hela huset/lägenheten.

• Att illern ALLTID hålls försäkrad.

• Att illern ALLTID hålls vaccinerad mot valpsjukan.

• Att illern får komma ut i naturen ibland, gärna på träffar där han/hon får träffa andra illrar.

• Att illern ALLTID har fri tillgång till mat och vatten.

• Att köparen vet vad han/hon ger sig in på när han/hon köper sin första iller.

• Att köparen är minst 18 år, eller har föräldrarnas tillstånd då deras namn står i köpekontraktet och på stamtavlan fram tills dess att man fyller 18 år.

• Att köparen håller kontakt med mig genom mail eller telefon.

• Att köparen vid ev vidare försäljning ALLTID kontaktar mig först.

• Att köparen ser till att ALLTID har illersäkrat där illern vistas.

• Att köparen ALLTID ser till att alla ytterdörrar/altan/balkong dörrar och fönster är illersäkrade, då det lätt för en iller att smita ut.

JossanH
0

#3 ett par frågor bara- Första punkten, Att illern har fri tillgång till hela huset/lägenheten
menar du under hela dygnet då? För du har väl dina i bur under natten, borde du inte föregå med gott exempel då??
Och är det krav att ha illern i badrum och sovrum och såna ställen där många inte låter sin iller gå, kanske pga av lätt allergi mot iller?
_
Att köparen ser till att ALLTID har illersäkrat där illern vistas
_betyder det att köparen inte får ta med sig illern oh ha den löst där det inte är 100 procent illersäkrat, även under total uppsikt?? Tänkte bara på min egen situation där jag har med mig mina illrar till mina föräldrar trots att de tinte är helt illersäkert där.. finns mycket hyss dom kan hitta på, men jag håller ögonen på dom.

Bara undrar hur du menar här….

En fråga till alla uppfödare; hur kontrollerar ni att detta följs??

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

#4 Hur jag kollar hur detta efterföljs: Ang. kastrering - köparen skickar kvitto

Ang - hur illern vistas, här får jag lita på vad som sägs eller åka och hälsa på. Men det är något som vi brukar ta upp innan köp.
Ang återköpsrätt - genom att hålla en god kontakt och följa upp hur det fungerar med den nya familjemedlemmen. Samma vad det gäller foder något som man pratar igenom innan köp så att ägarna är medvetna om hur viktigt det är med rätt sorts foder. Jag brukar också skicka med någon folder och lite fakta samt lite foder som illervalpen har ätit hos mig.

ferretgirl
0

#4# Jag menar att dom har fri tillgång till hela huset/lägenheten. Sen tycker jag att det upp till var och en hur dom gör med sin/a iller/rar under natten, men på dagen SKA dom har fritt tillträde överallt.

Det stämmer att jag har dom i bur nattetid, men dom har fri tillgång överallt (utom på toan och den stora garderoben) under dagarna. Att jag har valt att ha mina i bur, har jag tagit upp så många gånger, men än en gång. Jag har dom i bur under natten för att jag kan inte springa och leta efter 9 illrar som har lagt sig på olika ställen, om t.ex en brand skulle börja. Då vill jag ha ut alla 9 när jag går ut genom dörren, att sen allt annat är kvar i lägenheten, det bryr jag mig inte så mycket om. Men djuren ska ut samtidigt med mig.

[Falo]
0

Det här med olyckor som bränder kan alltid hända. Det räcker med att ha en iller för att man inte ska ha möjlighet att hitta den i händelse av brand. Men ska man göra en moralisk avvägning så låter jag hellre mina djur utsättas för en sådan risk än att begränsa deras möjligheter att röra sig fritt. Anta att jag sover så lite som 6 timmar per dygn, det skulle innebära att jag skulle ha mina djur inlåsta i bur 25% av deras liv.

ferretgirl
0

Jo det är sant, men mina illrar är ute mer än dom är i buren. Hur då tänker du säkert?? Jo det är så att jag i 9 fall av 10 släpper ut mina djur vid ca 06:00 på morgen, och dom går sällan och lägger sig innan kl 00:00 - 01:00  när jag lägger mig. Det händer att jag inte kan sova alls, och då är alla illrarna ute, dom lägger sig aldrig innan jag själv ska lägga mig. Den ända gången dom har lagt sig tidigare, "redan" vid 21:00 tiden. Det var när jag hade kräksjukan för ca 3-4 veckor sedan, då la min sambo dom innan han körde på jobb ca 21:20 tiden, detta gjorde han i ca 4 dagars tid då jag själv inte ville ta i dom och smitta ner dom också. Det räcker så bra att jag först låg, och min sambo ca 7-10 dagar senare.