Ny iller hemma!
Igår fick jag hem lille Alice från Duholm! En jättesöt, mörk flicka på 6 månader.
Nu är det såhär att min gamla tös Nova här hemma, som är 4½ år ligger och skriker och nyper till såfort den nya kommer i närheten. Som just nu i skrivande ögonblick så låg Nova och sov i en filt vid matskålen, och nya Allice kommer dit och äter. Nova ligger och skriker jättehögt och fräser, och nyper till 2 gånger. Men Allice fortsätter att äta 10 cm från denna skrikande (högt pipande) fånen utan att reagera alls!
Nova har inte träffat andra illrar på jättelänge, så hon vet ju kanske inte hur man ska göra. Hon skunkar en hel del också :P
Nu är min fråga om Nova är rädd för Alice? Alice vill gå fram och hälsa, men så fort hon kommer i närheten så börjar Nova med sitt pipande och skunkande!
De har även rykt ihop ett par gånger, men då är det Nova som springer med en Allice efter sig!
Vill ha tips och trix från alla som varit med om något liknande, för jag tror att det finns en hel del där ute!
Okej, precis när jag skulle trycka på publicera så hör jag att Nova skriker jättehögt från filtarna. Då har Allice krypt ner bredvid Nova i filten, och ignorerar helt Novas skrikande, och bara ligger där tätt intill Nova :P
Oh ja, härliga djur :D
Grattis till nytjejen! :)
Jo, det är nog så att Nova tycker att Alice är läskig men inte riktigt vågar dänga henne så då skriker man och hoppas att det läskiga försvinner :P Aviendha kör samma taktik, hon vågar inte riktigt slåss så hon piper/skriker.
Om du tycker att det blir för mycket för henne så kanske du kan sära dem emellanåt om det skulle vara så att hon inte får en enda lugn stund av Alice. Men det verkar ju inte heller som att Alice är jättepestig och ägnar all tid åt att försöka jaga henne? Det kan ju ta ett tag innan ens iller/illrar kommer överens med den nya och man kan kanske få stå ut med skrikande men hellre illaluktande skunkar och oljud än regelbundna slagsmål antar jag. Det ger nog med sig allt eftersom. Nova lär sig säkert att det inte lönar sig att skrika på den och kanske inser att den inte var så äcklig trots allt :)
Paulina

Haha jo, så har jag med tänkt! Eftersom Alice lekte med de andra illrarna hemma hos Duholm, och att hon försöker busa och mysa med Nova så är det nog Nova som måste förstå att hon inte är farlig! För de är mest Nova som står för den arga delen.
Alice går runt och tittar på allt, så hon är verkligen inte på Nova. Det är bara när hon har vägarna förbi Nova som de börjar slåss lite :P
Jag har två läger här hemma nu, de får lite ensamtid ibland om man märker att de behövs!
Valpar brukar ofta vara mindre "fördomsfulla" än äldre illrar :P Om de klarar av att vara i samma hem utan att konstant slåss utan att det bara gruffas om de stöter på varandra så är det en bra start! Det har ju bara gått ett dygn än, det är få illrar som skuttar ur transportburen och välkomnas med öppna tassar av innevånarna i sitt nya hem ;)
Paulina

Ja, precis! Jag hade inte förväntat mig något mirakel heller! Tror att Alice känner sig ganska osäker också, för hon började dagen med att vakna och sen strax efter bita tvärs igenom min penfingerspets. Tror att hon var lite osäker helt enkelt. För hon har inte bitit mig annars :S

Nu rök de ihop igen, som vanligt i en av sovfiltarna! Alice poppade jättemycket, medans Nova bara skriker och fräser! Sen satt de i varandras nackskinn, men inget blod eller något :P

Det ger sig är nog allt jag kan säga.
När töserna Alea och Alma kom hit för ett tag sen fick jag höra på röstresurser som hette duga. Trodde polisen skulle stå utanför dörren någon dag. Men det var exakt samma sak, någon sökte upp någon, gärna under en fleecefilt och sen var sirenen igång.
Det tog en stund, (tinnitus) men sen så lugnade det ner sig betydligt. Alea kan fortfarande leka brandsiren när Erik kommer för nära och det har jag full förståelse för.
Men annars är det mest glada poppanden som hörs nu istället.

#6 Oh vad roligt att höra! Ja jag ger ju inte upp i första taget direkt! Men även om Alice bara är 6 månader, 4 år yngre än Nova (!!), så är hon mycket större och väldigt mycket mer muskulös, så det är ju inte lätt för lille Nova att vara kaxig. Men det är som sagt bara Nova som bitchar nu, men när Nova väl sitter i nacken på Alice, så sitter Alice i nacken på Nova. Ganska roligt att se hur de beter sig nu faktiskt. Men det låter så ledsamt när Nova bara skriker och piper när alice kommer i närheten. Man vill bara ta upp henne och pussa på henne! :D
Haha, vore roligt och leta fram mina gamla paniktråd ;)
Grattis till tjejen :)
Introduktioner kan ibland vara hjärtskärande jobbiga men det brukar med tiden ge sig. I vissa fall går det på ett par dagar.. i andra tar det månader. Jag har själv erfarenhet av både och. Just nu har jag illrar som efter ca 2 månader av bekantskap gärna sover ihop… för att sedan snea till och börja slåss… och avsluta med att somna i en hög. så ja.. logiska är dem inte ;) Man vill ju bara precis som du säger ta upp och pussa på illern i underläge.. men av egen erfarenhet så är inte det så bra.. jag har själv illrar som lärde sig att om de skrek så fick de komma upp och bli tröstade… vilket gjorde att även om de enbart såg den andra illern de inte gillade på vykort åkte sirenen på… inte så bra för grannsämjan i det långa loppet ;) (däremot kan man så klart ta upp och pussa å gosa med illern som var i underläge ett par minuter efter bråket - så länge de inte kan dra koppling . skrik + panik = uppmärksamhet) samma sak vad gäller att skälla på eller fya illern som startar slagsmålet/skriker - har man otur drar illern slutsatsen att det är den andra illerns fel att den fick skäll… alltså blir man ännu elakare mot nämda iller och karusellen går bara runt. Bästa är att avleda bråk genom te.x aktivering eller godis. Kivas de ordentligt, plocka fram något nytt och kul, te.x en prasslig ikea kasse… kläder du haft på dig ute och lägg på golvet, ge dem tillgång till ett rum/skåp etc som de inta har tillgång till vanligtsvis…klickerträna…boll med godis i så att de får nått att jobba med osv osv och låt dem undersöka detta. eftersom de måste sluta bråka för att kunna ta del av det nya blir det även en positiv förstärkning av att just avsluta bråket. Delar man på ett bråk och skäller på dem så blir det faktum att bråket avbryts negativt förstärkt… alltså - det genererar inget positivt att inte bråka ;) Är man riktigt på alerten kan man avleda precis innan själva bråket uppstår med något nytt och kul… vilket ger ännu bättre resultat så klart :D
När jag fick avleda bråk mellan mina 2 herrar här hemma, som nu är bästa vänner, så körde jag ofta med godis som luktar gott. Gimpets vitaminpasta funkade kanon! Då vevade jag med den lite runt illrarna och då brukade dom faktiskt avsluta själva för att äta godis TILLSAMMANS istället ;)
mycket bra metod!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för alla bra tips! :)
Jag avbryter inte slagsmålen, de får de lösa själva. Det slutar oftast med en arg Nova i en filt, och en Alice som tänker "dumma surkärring!"
För Nova kan ligga och pippa, skrika och fräsa när Alice kommer in i filten. Sen låter de som att de har världens fight, men mitt i allt så kommer Alice utspatserandes som att inget har hänt, och Nova ligger kvar och låter som en ambulans :P
Hahaha! Givetvis får man ingripa om det går överstyr men sålänge de kan bryta själv så är det super :)
Hoppas att sirenerna slutar innan du får permanenta hörselskador ;)
Paulina

Haha det är ingen fara, är bara orolig för vad grannarna tror!
Just nu sover de båda i buren (buren är öppen 24/7, det är mer ett ställe där de kan vara ifred). Nova låg och sov, och Alice kommer intraskandes, och efter lite fight från Novas sida så går hon och lägger sig under ena filten, och nu sover Alice ovanpå filten, bredvid Nova :P

Woho! Framsteg! Jag ska själv ut och sätta igång Java-sirenen nu! Pepsi ska nämligen få sin dagliga dos av "nya illern ska dö!" Så jag ser fram emot att sitta barnvakt med 5 illrar springande runt runt runt och en Java som desperat försöker klättra upp för mina ben med panik i blicken! Nästa gång jag skaffar en ny iler ska jag göra det mitt i sommaren så man ialla fall kan få lite sol och slippa frysa!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Vad tror grannarna där hemma då? Det låter ju som att man agar ett spädbarn när de sätter igång! Väntar bara på att våra grannar ska knacka på med polisen och undra vad som händer :D
Sen har jag en fråga! Vart kan man köpa bra rumsdelare, typ sådana som man har för spädbarn som man bara drar från ena sidan dörren till andra. Typ en sån som du hade till köket Sara!
De har liknande på ikea, men i de hålen mellan gallrena får ju 52 illrar plats på brädden :/

Jag (läs min sambo) byggde av en ribbotten från en 90 säng. Kostar ungefär 70 kr på ikea, sedan reglar från byggmax eller bauhaus.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#15 Bauhaus sågar till genomskinnliga pvcplastskivor på beställning. Super bra på alla vis, illrarna ser igenom, vi ser igen, och den smälter in bra!
Här finns en bild på min avspärrning.
Om du inte visste att den fanns, skulle du ha märkt den då?
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f57c6895-156d-4ea9-ae11-2e8e928a801a'

Jag tänkte något sådant med, Sara. Men har varken såg, hammare eller spik i lägenheten :P
#17 Oj, ja det var ju bra! Men hur har ni fäst den, och vad kostar ett par sådana? :P
#19 Kan inte de exakta måtten, men är väl 60cm hög, och 90 cm lång? Man betalar beroende på hur tjock pvcplast man väljer. Men runt 299-399kr kvadratmetern. Sen får man betala runt 25kr för tillskärningen.
Vi köpte tunna vägglister och satt på varsinsida av dörröppningen. Så man bara skjuter i skivan, och lyfter bort den när man inte vill ha den. Så den är inte permanent.
Super :)
Hade en plexiskiva själv förut. Skitbra både mot iller och estetiskt och den höll för det mesta, bara att matte och bekanta inte höll fullt lika bra alla de gånger man inte såg den :P
Paulina

Oj, ja det var lite dyrt, men måste man så måste man! Bor i en gammal, fin lägenhet, men det har ju sina nackdelar då en av "dörrarna" (där är ingen dörr) är ca 2 meter bred, den andra är väl standard dörrmått. Mendet kanske finns något billigare, inte så snyggt alternativ för den stora dörröppningen? Då den bara ska finnas där tills de två små fånarna kommer överens.
För just nu är de lösa i båda rummen tillsammans, men när de ska sova på natten så får de turas om att sova i min stora bur. Hoppas även på att kunna stoppa buren i källaren sen då den verkligen tar upp halva rummet!
Ska nog ta en sväng till ikea och det som finns där.. tror det är K-rauta! För jag vill inte att någon av dem ska få tillbringa en natt till i buren, även om de sover tills vi kommer och släpper ut dem.
Sen vet jag inte vad de har för kärlek till att sova i buren, nu ligger de båda två och sover där, trots att buren har varit öppen hela dagen och här ligger filtar i varje hörn av rummen :P
Anledningen till att många burdjur faktiskt går och lägger sig frivilligt i buren även om dom har andra möjligheter gör det av vana, tror det eller ej. Sällan handlar det om myskänsla.
Vill du ha ett billigt alternativ gå till en byggmarknad och köp en spånskiva. Ikeas grindar kostar ändå runt 200kr och behöver ändå någon skiva över som hindrar dom får att gå igen.
Du kanske har en stor byrå som du kan ställa för i dörröppningen så länge?
För mig är avspärrningen en trygghet att kunna avvara ett utrymme i särskilda situationer. Tex om någon av illrarna är sjuk så kan man lätt stänga av men ändå ge ett bra utrymme. Att dom kan se igenom är enbart positivt tycker jag :) Så för min del så har jag nytta av den till och från.
Som nu när Hugo är sjuk så har han några kvadratmeter själv att mysa runt i utan att bli besvärad av andra.
#21 Vi har en liten guldlist överst så vi inte missar den :) bra också så att man ser var den slutar så man inte missbedömmer när man ska hoppa över. Iofs är vår nog bara 60-65 cm, men hey man är inte smidig alla dagar ;)
#24 Min var i de trakterna med och det är förvånansvärt hur effektiv seniliteten kan vara, alldeles för effektiv för mina framtänders bästa! :P
Paulina

#23 Varken Nova eller Alice har spenderat någon längre tid i bur, så jag vet inte riktigt om det stämmer. Jag har en låda, vatten och mat i buren, samt deras gamla filtar där. Tror snarare att det är därför, men klart att det kan vara olika i olika situationer. Gjorde ett litet experiment precis och bytte filtarna, så jag la en äldre, redan använd filt bredvid soffan, och nu ligger Nova där och sover! :)
Ja jo precis, det är dyrt det med, får nog ta och åka till Bauhaus imorgon, sen till mina föräldrars hus och snickra ihop något ;D
Just nu har jag lagt ett skrivbord tvärs över dörröppningen, fasiken vad tungt det var :P Men måste som sagt hitta någonting att dela rummen med, tror att Alice får sova i rummet här inatt och Nova i sängen :) Eller så får jag helt enkelt låta de sova i samma rum, så får jag väl vakna om det blir fight!
#26 Jag har använt underskåpet till en bokhylla, när jag tillfälligt behövde spärra en dörröppning. Funkade jättebra, någorlunda lätt att ta sig över och sittplats på köpet 
Grattis till er tjej, hur funkar det nu, ? Kan dom umgås i samma rum utan gap ?
Mycket intressant tråd, uppdatera gärna hur det går.

#27 Ja man tager vad man haver :P Tog locket till buren då det är ganska stort, men Alice klättrar rakt över det, Nova också numera för den delen, då det är hönsnät på det! Och de är ju inte rädda att hoppa en meter ner på marken på andra sidan ;D
#28 Tackar tackar =) Mja de är ju i samma rum hela tiden, nu ligger de mest och sover lite varstans. Det är när de väl kommer precis inpå varanrda som Nova börjar skrika! Alice fattar inte grejen, och börjar poppa och leka, men hon tröttnar på skrikandet efter ett tag och går iväg och sniffar på en vägg eller något :D
Kommer att hålla trådet up-to-date väldigt mycket, så att andra som skaffar en iller till kan läsa och ta råd från alla bra tips man har fått här!
Kommer även lägga upp lite videor och bilder på deras fighter, så att nytt folk även vet hur det kommer att låta, och att det är helt normalt att de härrmar en brandbil blandat med en bäbis :P Jag har ju haft turen att se bråkande illrar innan, annars hade jag blivit livrädd om de började låta såhär!
Tack igen för alla tips :)

Vill tillägga att Nova bajsar varje gång de bråkar :O
En del illrar är väldigt känsliga sådär.. I början när jag skulle introducera Triton till mina 2 gammelillrar så bajsade han på sig varje gång dom närmade sig. Dom behövde inte ens bita honom för att han skulle bajsa.. stackarn…
Jag hade också små bajsinfernon här med senate ihopsättningen. Men nu är dom bästisar! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
PhulPhisk inlägg 29,
Det är bra att dom kan vara i samma rum trots deras bråk ibland, synd att Nova inte vill leka med henne istället för att skrika, det är ju säkert det enda som Alice vill. Fint av dig att uppdatera, mycket lärorikt för många som inte vet. Trevligt med filmer oxå så ser man det i helhet, hoppas det snart ska funka bättre mellan dom. Vi håller tummarna här hemma.

#31 Okej då är det inte bara Nova! Hon gör det fortfarande, nu senast för 2 minuter sedan! Nova vågade iaf äta mitt på golvet från deras matsamling enda tills Alice var upp i ansiktet på henne. Alice vaknade samtidigt som jag satt mig i TV-rummet imorse, och det första hon gör är att gå och leta reda på Nova för att väcka henne! Nu luktar det skunk här :D
#32 Ja det är bra, för det är inte så att hon inte vågar göra något bara för att Alice är i närheten, hon går fortfarande på lådan, och springer rundor, äter och dricker från diverse matresurser i rummen :P Så det är absolut ingen fara! Men jag vågar fortfarande inte riktigt lämna dem tillsammans på natten, man vet ju aldrig vad de hittar på :P
Jag hittar verkligen inte kameran heller! Jag sitter med minneskortet i handen nu, men någon kamera finns inte.. I vanliga fall brukar det vara de små sakerna man inte hittar, som t.ex. minneskort :P
Hoppas att Nova inser snart att det bara är lek, för Alice går runt och poppar som aldrig förr när de "bråkar", medans Nova som sagt skriker och bajsar på golvet :/
Ja, de små underbara liven =)
Och Duholm, om du läser detta; Jag tror att Alice har tagit efter sin pappas "backa-in-i-motståndaren taktik", för hon gjorde det nyss när de bråkade, hon tog även lite sats också :D
#33 Att backa in i motståndaren är faktiskt inte ovanligt att dom gör :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#34 Haha det ser så roligt ut!
Grattis till din nya familjemedlem.
Den tjejen är otroligt söt! Jag har Alice bror Azlan här hemma =)

#33. Haha! Vänta bara tills hon får in pappas "håll fast och rulla över dig-grepp", då kommer Nova inte ha en chans!

Nova har redan inte en chans! Här är en video på de små fånarna när de bråkar! Det är Nova som är jagad och skriker :P
PhulPhisk inlägg 38,
Så hemskt det låter när Nova skriker så, tyckte så synd om henne när vi kollade filmen. Gör hon det alltid när dom är nära varandra ?
För övrigt var det väldigt fint och se, mycket fina damer.

#39 Ja Nova låter alltid så när de är nära, typ 10-20 cm!
De tackar så mkt för komplimangerna ;D

Synd att man inte hör Alice i klippet, hon bara poppar en massa :)

Hur går det nu? Fortfarande sirener?

Jadu, vad ska man säga :P
Nova har blivit mer nyfiken på Alice, och smyger fram och luktar på henne. Men om Alice vänder sig mot Nova, eller kommer tillräckligt nära (nästan i huvudet på Nova) så börjar Nova pipa! Sen när Alice jagar Nova så börjar hon skrika, så det är mer pip än skrik nu iaf, men Nova är fortfarande rädd. Och hon skriker såklart när de bråkar! Men har fortfarande inte hört något negativt komma från Alice. Inga pip, skrik eller fräsningar. Nova fräser ju som en galning när hon blir jagad, kaxig är hon!
Alice har fattat grejen och utnyttjar situationen, så för att inte bli biten kör hon stenhårt på att backa in i Nova, och Alice tycker det är jätteroligt! Hon börjar poppa och rulla rundor, medans hon har en skrkande Nova under/över sig :D
Vi har inte blivit bitna något mer av Alice, men hon markerar gärna med tänderna när hon inte vill bli upplyft, men det har Nova också gjort många gånger, så det är inget nytt :)
Skulle vilja ha en våg och se hur mycket mer Alice väger än Nova, för Nova ser jätteliten ut jämfört med Alice! Ska se om jag får igång kameran sen så man kan ta lite fler bilder på de små :)
Hur går det hemma hos er? Har den sista donnan hittat ett hem?
#38 Kollade filmen nu och Nova väckte Marcello med sina skrik ;P
Precis sådär brukar Skit låta när han är osäker. ibland kommer man till undsättning för att då upptäcka att det är Skit som bits OCH skriker på samma gång.. Han är verkligen den med högst volym men den som haft minst sårskorpor i nacken kan jag lova..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#44 Nova är också den som skriker OCH biter :P Men inga sår på någon av dem änsålänge :)

Idag har det varit konstigt här hemma! Nova och Alice har bytt roller! Idag har Nova varit den som springer runt hela tiden, det är hon som varit på
bushumör och det är hon som gått och letat upp Alice! Det är dock fortfrande Nova som skriker och Alice som poppar, men annars helt ombytta roller. Har försökt få igång Alice hela dagen, men hon leker i typ 5 min, springer och utforskar i en kvart, sen går hon och sover. Undrar vad som har hänt :S