Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2647 ggr
jenmjao
2010-11-18 11:12
0

Kräks?

Hej, För någon minut sen klev suzy ut ur sin lilla sovplats (det vill säga vår garderob) och hulkade sig (heter det så innan man kräks?) och det såg nästan ut som hon spottade ut saliv och något sågspåns liknande på golvet. Några minuter senare fortsatte hon hulka, hon spydde under vår säng (åter igen inte så mycket men mer än första gången).. Sen spydde hon rakt på en dörr… Hennes bajs ser inte fel ut, kan det vara någon kräksjuka? vad ska jag göra? Kan det bara ha varit att hon ätit för mycket, fått i sig något olämpligt? Jag vet inte, skulle verkligen behöva hjälp. De ända andra illrarna vi träffat är Wilja, felix och noomi.. Och Wilja bor ju här nu.. Wilja verkar iallafall må jätte bra. (fast även hon gick hela dagen igår och hulkade och höll på, men hon kräktes inte, hon hulkade och började hosta).. Skulle verkligen vara tacksam för all hjälp jag kan få..

HannaM
2010-11-18 11:30
0

Dela av så hon sitter för sig själv, ställ in en ren låda så du vet vilka bajsar som är hennes. Erbjud mat och vatten och avvakta. Håll koll på henne så hon inte blir uttorkad, det kan gå fort om dom dom kräks mycket under kort tid. Börjar hon bli torr och slö kan du försöka ge henne lite vätskeersättning med spruta.

Blir hon sämre och slöare eller inte slutar kräkas är veterinären ett bra alternativ. Det kan gå på bara några enstaka timmar från fullt pigg iller till en som knappt gör motstånd när det ska röntgas. Men du känner ju din iller och kan se åt vilket håll det går.

Ceciliaolucifer
2010-11-18 14:34
0

Beklagar att hon är sjuk. :(

Sätt henne försig och håll noga koll på avföring och hur mkt hon äter och dricker. Gör nackskinnsgreppet på henne för att se om hon är uttorkad. Äter hon torrfoder så räkna bitarna du ställer fram i skålen.

Leta spyor under möbler, i hörn och där hon sover. Det kan vara så att hon har varit dålig längre än du har trott.

Eftersom det har kommit in nya illrar så kan det vara magsjukan.
Och bläddra lite i trådarna så kommer du att hitta en del om den.

Det kan även vara så att hon har ätit något olämpligt så se över spyorna och avföringen. Om du misstänker att hon kan ha ätit något så ge henne paraffinolja, det köps på apoteket för ca 60kr.

Det är pälsfällningstider och kan innebära att hon har fått i sig mkt päls som också kan sätta sig som ett stopp. Jag hade en iller som jag fick akutoperera pga en gigantisk hårboll i tunntarmen.

Jag vet inte hur gammal hon är men en del illersjukdomar ger också liknande symtom.

Kolla upp lämpliga veterinärer och vilka som har jouröppet. Det är alltid bra att veta om man behöver åka in akut på kvällar osv. Om hon är uttorkad så skulle jag ge henne vätskeersättning, tar hon inte det skulle jag söka vård.

Lycka till!

jenmjao
2010-11-18 15:18
0

Wilja mår tydligen likadant, hon kräktes också idag och jag hittade en spya ifrån igår under sängen när suz var där och spydde.. :/ Suzy's nos har runnit i några dagar innan och dom båda har hostat i ungefär två veckor.. Om de är förkylda, kan de då spy utav det?

Jag behöver inte spärra av, jag ser vem som bajsar vart och jag är oftast den som rättar speciellt suzy på lådan så vet exakt vilka som är hennes :)
Det dom båda spyr ser nästan ut som sågspån, kan det vara så att de stoppat i sig "sågspånskolvarna" jag använder som strö i lådan eller är det bara så att torrfodret ändrat färg i magen?
Dom har vilat ett tag nu och ingen har spytt mer. (eller wilja spydde efter jag skrev det här inlägget).
Och så som det ser ut på deras spyor (det är så otroligt små spyor) så ser det ut som dom inte fått mat på en vecka, fast de har mat! (och jag har sett dom äta både idag och igår!)

Paraffin olja har jag redan hemma, gav lite till wilja igår när jag misstänkte att hon satt i halsen (visste inte att hon spydde igår förns nu.). Borde jag ge Suzy en liten dos paraffin olja också?
Hon gick på lådan nyligen, hennes bajs är ljusare än vanligt och lite mer slemmig, och jag såg det där "sågspånsliknande" ligga i den..

JossanH
2010-11-18 15:57
0

Uppenbarligen har dom smittats av något eftersom båda är sjuka. Tyvärr är det en risk för magsjukan här men det kan också vara något annat. När dom blir dåliga brukar avföringen bli gulkorning, nästan som sågspån. det kan inte ha varit avföring du trodde var kräks?
Iof så brukar torrfoder kunna ändra karaktär efter att det legat i magen en tid.

Hur ser avföringen ut? Är den fast som vanligt? Är det mycket slem i den? är den gul, orange eller grön? Är den kornig eller fast?

Sajtvärd på Iller.ifokus

jenmjao
2010-11-18 17:02
0

Kräket är kräk, såg dom spy. Båda två. :/

Hon bajsa en gång under kräket och den var normal färg men rinnig. Sen bajsa hon en gång efter, den var ljusare än normalt och det där sågspåniga låg inuti korven som var otroligt liten och halvt slemmig. Den är liksom normal brun fast ljusare, ljusbrun inte orange och inte grön.

animal-lover
2010-11-24 21:54
0

Hur mår dom nu ?

jenmjao
2010-11-24 23:54
0

Dom mår bra, det var nog inget stort. De slutade spy och har mått bra ända sens dess :)