Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2651 ggr
[JeppNinn]
2010-08-07 23:06
0

Avelshane "Dumle"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!

Jag heter Dumle och är född den 1 April 2010. Jag är en charmig pastell kille på över 1,5 kg. Jag tycker om att få pussar och kramar och älskar att vara med överallt. 

Nu är det såhär att min mamma och pappa tycker att det skulle vara riktigt roligt om det fanns någon flicka där ute, som jag fick dejta till våren 2011. Jag har riktigt fin stamtavla utan sjukdomar. Jag har mysig teckning och grymt fin kropp och bra fysik. Jag lägger ut några bilder på mig själv så ni får beundra min skönhet :)

Om det finns någon där ute som tror att de har en flicka åt mig, eller vill veta mer om mig, så kan ni/du kontakta min mamma och pappa på denna mailadress; ninni.embretsen@hotmail.com

Kram/ Dumle

[JeppNinn]
2010-08-07 23:09
0

Här var jag trött.

[JeppNinn]
2010-08-07 23:11
0

Jag och mamma :)

[JeppNinn]
2010-08-07 23:12
0

"Lille" jag igen ;)

[JeppNinn]
2010-08-07 23:13
0

Mmmm MAT!

UlrikaD
2010-08-07 23:19
0

Vilken goseklump han såg ut att vara. Vilken uppfödare är han ifrån? Blir väldigt imponerad om man har stamtavla utan sjukdomar i. Inte vanligt direkt.

Blev lite nyfiken och hoppas det är ok att jag frågar. Såg på din sida att du har hans helbror också. Blev då lite nyfiken på varför du lånar ut Dumle till avel men inte brorsan?

Loveferrets
2010-08-07 23:21
0

Så söt o fin han är,

enbartmalin
2010-08-08 02:07
0

Väger han bara 1,5? Han ser ut att vara mer bastant än så? :P

Hälsningar Malin

[JeppNinn]
2010-08-08 02:10
0

strax över har ingen våg så kunde inte väga exakt ^^ senast var väll för 2 veckor sen o då vägde han runt 1530 typ.

enbartmalin
2010-08-08 02:11
0

Okej :)

Hälsningar Malin

becka89
2010-08-08 04:24
0

Vilken fin kille=) Vem kommer han ifrån?=)

[JeppNinn]
2010-08-08 11:40
0

Han kommer från Granite white star Ferrets =)

JossanH
2010-08-08 14:19
0

sicken fin kille :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
2010-08-08 17:48
0

oerhört stor och fin kille! Men jag måste fråga… är det inte Elmer som är pappa till honom? Eftersom en valp efter honom dog av hjärtfel bara 7 månader gammal i början av året, kanske det kan vara bra att avakta lite med att låna ut till avel och försöka ta reda på om fler släktingar drabbas av hjärtfel, eftersom det är något som är att betrakta som mycket ärftligt. Kanske kolla upp syskon och så lite extra noga när man ändå vaccinerar eller liknande.

[JeppNinn]
2010-08-08 20:12
0

Hej! Jo det är Elmer som är pappan till valparna, men vad vi vet så är det inget med dom andra syskona som syns än och det är ju inte förrän 2011 som vi ska låna ut honom så om det skulle visa sig något så kommer vi ju självklart inte avla på honom, men som det ser ut just nu kommer vi det. Och vi är väl medveten om tidigare historia men tack som frågar.

HannaM
2010-08-08 20:16
0

Men, då är det väl ändå inte en stamtavla utan sjukdomar? Eller är det jag som tänker snett? En stamtavla inkluderar väl syskon och så också, inte bara föräldrar och bakåt?

[JeppNinn]
2010-08-08 20:23
0

Så om ni undrar nåt så är det bara PMa istället ^^

Madde
2010-08-08 20:25
0

Hmm ja det här låter ju riktigt skumt, en stamtavla inkluderar ju alla syskon och sånt oxå som hanna säger.

En iller är inte sjukdomsfri om dennes avkomma dör i hjärtfel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[JeppNinn]
2010-08-08 20:32
0

Vad vi vet så är det en valp som dött i hjärtfel, fel av mig att skriva att det inte funnits några sjukdoms fall alls. Så då har vi rett ut det! Men i övrigt så har Dumle riktigt fina gener och ingen annan valp efter föräldrarna har dött eller varit sjuk. Det behöver ju inte ha något med föräldrarna att göra att en valp blir sjuk. Hjärtfel kan tyvärr vem som helst få både djur och människor. Men som vi skrev, vill ni något eller undrar över något så får ni mer än gärna PM eller kontakta oss via mail, där vi gärna svarar på era frågor.

Mvh// Ninni och Jesper

HannaM
2010-08-08 20:34
0

Nej det behöver ju inte vara ärftligt men det är ju bra att det kom upp nu så man vet om att det finns ett syskon som dött av hjärtfel om man är intresserad av att låna honom. Bara så man har förutsättningarna klara för sig.

[JeppNinn]
2010-08-08 20:47
0

Jo men absolut, målet är ju så friska och långlivade valpar som möjligt. Och vi anser att Dumle har bra förutsättningar för att ge det =)

sarae
2010-08-08 21:19
0

just hjärtfel är ju faktiskt en utav de sjukdomar som är ärftligt i alla högsta grad, så till vida det inte rör sig av hjärtfel som uppstår av tex. taurin brist i kosten.  När en valp drabbas av det i så unga år, som gissningsvis gått på en illeranpassad kost, då talar vi ju dessvärre om en ärtflig sjukdom. Men det behöver så klart inte komma från elmer, utan mamman till kullen alternativt en kombination av båda två. Och att resten av syskonen inte drabbats innebär ju för den sakens skull inte att det är ärftligt. Hur sjukdomar, utseende, temperament etc slår i en kull är ju högst variabelt, och det är sällan en hel kull drabbas av samma sjukdom trotts att det kan röra sig om en ärftlig sjukdom.

JossanH
2010-08-08 22:03
0

En bra idé när man vet att sådant finns i släkten är ju att avvakta ett par år, sätta in ett suprelorinchipp så ni slipper ha en brunstig hane hemma, och sedan sätta in honom som avelshane efter 2 år- när chippet slutat verka och han är runt 2,5-3 år. På så vis har ni ju hunnit få en ganska klar bild över om andra syskon drabbats och ni har lite mer kunskap gällande Dumle! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

becka89
2010-08-09 03:23
0

Åhh är det en av elmers avkommor=) Hade honom förut men var tyvärr tvungen att omplacera honom till liz och viktor.

Svartasilverskon
2010-08-09 04:31
0

den valpen oxå kanske hade fått valpsjukan vem vet?

HannaM
2010-08-09 04:36
0

#24 Jo om någon av symptomen på valpsjuka hade varit hjärtproblem så hade det ju kunnat vara en möjlighet.

http://www.veterinaren.nu/artiklar/iller/infektioner-och-parasiter/valpsjuka-iller/143

[JeppNinn]
2010-08-09 20:58
0

s

[JeppNinn]
2010-08-10 22:59
0

.

UlrikaD
2010-08-10 23:34
0

#26, #27 Varför blir det inlägg utan någon text?

[JeppNinn]
2010-08-11 00:08
0

Nu så har vi fått lite mer information om valpen som dog, det visade sig att det inte var något genetiskt utan något som tyvärr bara hände. Så nu behöver ni inte fundera något mera på det, så som det ser ut så är Dumles gener bra och inget som ligger nära i släkten. Och undrar någon något mer om detta så är ni välkommen att PMa oss så ska vi svara.

Mvh Jesper och Ninni

Madde
2010-08-11 00:12
1

#29: Då har jag en liten fråga!

Hur vet ni nu att det inte är gentetiskt? Har det gjorts en obduktion och även om det har gjorts en hur kan man intyga att det inte är genetiskt?

Och om det nu inte är genetiskt, hur förklarar ni hur det uppstod på en så ung iller?

[JeppNinn]
2010-08-11 00:14
1

Som sagt sista gången vi skriver detta här, har ni frågor så PMa ^^ så svarar vi gärna. Men ja det gjordes en obduktion.

Madde
2010-08-11 00:16
1

Då skickar jag ett pm istället.

JossanH
2010-08-11 00:50
0

Jag vill bara understryka att denna diskussion inte är för att ni inte "ska få ha" eran avelsahane utan för att det alltid är bäst med alla kort på bordet innan en parning sker. Det är ju fruktansvärt om en hane används till avel och ger sjuka valpar efter sig om det finns information som kan förhindra detta, därför det diskuteras :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[JeppNinn]
2010-08-11 23:15
0

a

enbartmalin
2010-08-12 00:21
0

#30 Jag tycker det svaret skulle vara intressant för fler att veta :)

Hälsningar Malin

duholm
2010-08-12 00:27
0

Jag med!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
2010-08-12 02:38
0

Ja, det är lite synd när saker bli "tabu" att diskutera öppet då det ofta kan komma fram information som kan hjälpa andra i liknande situationer. Som detta med att veta om det är ärftligt eller ej.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[JeppNinn]
2010-08-12 08:39
0

Vi har redan gett ett svar på hur det ligger till så om ni läser riktigt noga så har vi svarat. Det gjordes en obduktion. Och vill någon veta mer så får ni mer än gärna PMa oss! Och andledningen till att vi vill att ni skickar PM om det är något är för att denna tråd är till för att "visa upp" Dumle för dom som är intresserade, inte att diskutera hans gener och vad andra tycker om dom. Den är till för alla som är intresserade, och vill ni ändå veta någonting ja men PMa då som vi har bett om? Och som sagt vi har svarat på om det är ärftligt lr inte, så om alla kan läsa det senaste svaret så ser ni det annars så PMa så ger vi ett svar. Och tråden är ju till för dom som är intresserade av Dumle så snälla respektera det också. Och vi har ingenting att gömma angående Dumle vi svarar så gärna på frågor.

Mvh Jesper och Ninni

Musiken
2010-08-12 10:15
0

Inte for att lata dum eller sa, men eftersom det ar en trad om Dumle ang. avel, sa ar det val jattebra att all fakta hamnar i traden? Det kan ju finnas de som vill anvanda honom, men som glommer att fraga om nagot som nagon annan fragat via pm t.ex. Visst forstar jag din frustration over att folk inte vill slappa amnet om just arftligheten i detta fallet, men for att fa slut pa diskussionen sa ar det ju mycket lattare att bara skriva ut i traden hur de genom obduktionen vet att det inte ar genetiskt betingat, och pa det viset sa slipper ju alla skicka pm ocksa :)

enbartmalin
2010-08-12 10:57
0

#38 Och om man är intresserad av Dumle, vill man endast se bilder då eller?

Hälsningar Malin

klarsferrets
2010-08-12 15:07
0

Som uppfodare sa anser jag att all info ar till almenheten ,an ska inte bahova pm; All info om ,ina vara illrar star pa hem sidan hur manga som foddes hur manga som avled under den forsta kritiska dygnet hur ,anga som avled vid fodslen; varfor vi stoppat en viss linje m;m vad jag forstat sa anser de flersta att ar det pm som galler da gommer man nagot; finns obdution pa djuret da bor det komma fram det gar sa bra att scana in det och gora det till en pdf fil eller om man har en egen hem sida sa kan man med fordel lagga det dar;

lager du ut en trad om att han ar tillganglig for avel sa far ,man rakna med att det ar fler an bara en som gar i tankar och funderingar man behover ju inte kontakta utan da vill man lasa i traden om just Dumle;

inget illa menat alls utan bara forsoker att se det pa en annan linje

[JeppNinn]
2010-08-12 21:06
0

Nu är det sista gången vi skriver så om någon frågar samma fråga igen så finns redan svaren. Annars maila lr PMa vi har inget och dölja som sagt finns fler att fråga än oss om det om ni undrar. Sen har vi aldrig sagt något om bilder vi bara lade upp dom och ifall man vill veta mer så skrev vi skicka PM. Tycker att ni snackar i samma om och om igen och inte ställer några nya frågor så därför svarar vi inget mer. Vi har redan svarat vill ni veta mer så PMa. Och all fakta finns framme om Dumle. Vill man ha stamtavla så skriv då istället för att bara skriva i samma saker hela tiden. Och vi vill självklart att dom som är intresserade ska få veta allt som finns och det är därför vi hänvisar till mail eller PM. Hur många är det som är intresserad av er att låna Dumle? Om ingen är det nämen varför bryr er ni egentligen om tråden? Vi tycker att vi har svarat på alla frågor redan och är ni intresserade så hör av er annars har ni inte så mycket med saken att göra. Klart ni bryr er om att alla ska få veta allt om Dumle vilket vi också vill därför gör vi på vårat vis inte på erat, så accpetera att det är så vi vill ha det. Sen har vi redan fått mail av flera som varit intresserade så dom verkar ju rätt nöjd me våra svar och det är det viktiga. Men vill ändå påpeka att Dumle är fortfarande ledig så fler får gärna höra av sig.

[JeppNinn]
2010-08-12 21:11
0

Sen vill vi också tillägga att det finns dom som har skickat PM och domv erkar ha varit nöjd och accpetera det svar dom fått så pröva så kanske ni blir överasskade =)

enbartmalin
2010-08-12 21:38
0

Eftersom det finns flera som vill ha svar på Maddes fråga, varför kan ni då inte bara skriva ut svaret så alla ser? Måste alla be om svaret i ett PM?

Om jag vet någon som funderar på att avla kan jag rekomendera Dumle, men inte om jag inte har alla fakta på bordet, jag rekomenderar inte en iller där ägarna inte vill svara på frågor öppet.

Att svara på folks frågor i tråden ger er bara bra reklam för Dumle då folk kommer rekomendera er hane om någon letar.
Men som det är nu känns det som att något döljs bara för ni inte vill svara på frågor öppet, ert vis eller ej så verkar det skumt.

Men men, gör som ni vill, ta inte folks tips och råd men då kommer ni också få det svårare att få lånat ut honom.

För övrigt önskar jag er lycka till.

Hälsningar Malin

UlrikaD
2010-08-12 21:44
0

#42 Vill bara säga en sak angående avelshanar som egentligen inte har någonting med just Dumle att göra.

Det kommer alltid finnas folk som vill låna hane. Lägger man ut en hane för utlåning som är fin men inte har den minsta stamtavla, som är en omplacering från blocket, som ingen vet var den kommer ifrån, så kommer ändå folk att vilja låna honom till avel.

Många bryr sig inte helt enkelt. Men det finns också en väldig brist på okastrerade hanar i Sverige. Och anledningen till det kommer ni själv att få reda på om några månader när ni har två brunstiga hanar som stinker hysteriskt illa, antagligen börjar slåss, både med varandra och er andra kastrerade hane, ger sig på eran illertjej och släpar runt henne i nacken tills hon skriker hysteriskt och era grannar klagar på att det stinker iller överallt.

Samt att kompiskretsen krymper markant om man har vänner som inte är iller-fantaster själva.Flört

En del hanar går ju i brunst redan på vintern och då måste man vänta tills våren tills någon hona går i brunst och redan där är det många som ger upp och kastar in handduken.

Som sagt, det har ingenting direkt med Dumle att göra, men en anledning till att det finns ganska ont om hanar att låna och folk bryr sig inte så mycket om sjukdomshistorik just för den sakens skull. Att illern är fin räcker långt nuförtiden.

JossanH
2010-08-12 22:16
0

#42 antar att det är fler än mig som bryr sig vilka illrar som kommer stå som grund till kommande generationer. Så fruktansvärt gott om illrar finns det ju tyvärr inte och det är därför varje iller "räknas"..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[JeppNinn]
2010-08-12 22:20
0

Jomen visst vi håller med dig till fullo, men vi tycker att vi har besvarat era frågor. Så vi förstår inte vad det är ni inte har fått svar på? Vi har ju berättat vad vi vet om valpen som dog, och vi har inte mer information än den vi delat med oss redan. Valpen dog men inte av något som var genetiskt, det gjordes en obduktion där vetrinären sa att det är bara något som tyvärr händer ibland. Och det var den enda valpen som dog. Det är den information vi har fått av vår uppfödare och därför delade vi med oss av den. Och det är just därför vi har hänvisat till PM eller mail för att diskussionen inte kommer någonvart då alla frågar samma sak om och om igen. Och som vi ser det så har vi inte fått några råd utan snarare en granskning av oss som illerägare och Dumle som iller. Vi har snarare bara fått höra samma frågor om och om igen som dålig kritik, som det med valpen som dog vart super stort, så vi kollade upp det för att få veta mer om den saken. Vi gav ett svar men ingen brydde sig ju om det? Så därför kände vi att vi ville gärna ha ett PM där vi inte blir bombade med samma frågor om och om igen. Men har ni råd och tips lägg fram dom för vi tar gärna emot goda råd! Och till Musiken, det har vi ju gjort =) det är det vi försöker säga hela tiden! Och till Klarsferrets, vi har inte obduktionspapprerna för det var ju inte vår iller och en sån sak skulle vi faktiskt kunna kolla upp men det är om någon är intresserad av att låna Dumle och verkligen vill ha de papprerna. Sen kan vi inte garantera att vi kan fixa fram dom, så just nu så litar vi på vår uppfödare! Och det var 1 valp som dog inga fler, alla andra mår bara bra. Sen så glömde vi berätta att det var en helt annan hona också som Elmer parade sig med! Om det är något som är intressant. Nu hoppas vi att ni har fått något bra svar. =) Men som sagt vi tar gärna emot tips och råd men gärna inte fler frågor som ser exakt likadana ut =) Men gärna andra isåfall.

Mvh Jesper och Ninni

enbartmalin
2010-08-12 22:26
0

Men tips och råd har ni ju fått? :)

Och visst har ni fått en massa frågor men ingen kritik och otrevlighet, folk har varit nyfikna och intresserade av Dumle? Det är väl ni vill?:)

Hälsningar Malin

JossanH
2010-08-12 22:33
0

#47 Det folk undrar är bara hur veterinären kunde vara säker på att det inte var ett genetiskt fel på hjärtat som valpen dog av. Det finns så lite forskning om illrar. Man vet inte ens säkert hur lymfom förs vidare- om det kan vara ärftligt eller ett virus. En så vanlig sjukdom.
Vet du om valpen skickades in till SVA för obduktion eller om en "vanlig" veterinär utförde den?
SVA är det absolut mest precisa ställe man kan vända sig till. En veterinär kan aldrig utföra en obduktion lika noggrant som SVA.
hur veterinären kom fram till att det inte är genetiskt är ändå ganska relevant. Jag tror många, mig inkluderat, som inte riktigt litar och tror på att en sådan sak kan avgöras av en vanlig obduktion.

Jag menar inte att vara tjatig, men ville bara förklara själva upprepningen här i tråden :)

Och sedan är ju som sagt hjärtfel mycket ärftligt. Det fanns 2 avelshanar i Sverige som det avlades hårt på för ett antal år sedan. När jag skaffade iller för 7 år sedan fick jag höra dessa 2 namn och att de inte var bra att ha i sin illers stamtavla.. ofta fanns där också inavel så att samma namn dök upp flera gånger i en stamtavla. Det visade sig att de hade hjärtfel som ärvdes ned till efterkommande släktingar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[JeppNinn]
2010-08-12 22:39
0

Som vi har uppfattat det så har det tyvärr varit som en massa kritik mot oss som illerägare och Dumles stamtavla. Men det är ju bara som vi har upplevt det så därför kanske förbisett något =/ Sen är det så lätt att feltolka då saker skrivs tyvärr, och därför kanske tolkat fel. Men det är bara hur vi har uppfattat det. Och det är klart att vi vill att folk är nyfikna på Dumle och intresserade av honom, men sen är det ju synd att diskussionen blev som den blev =/ Sen kanske inte ni uppfattade den som så men det gjorde vi iallafall. Och om någon tagit illa upp om något som vi skrivit så har det inte varit vår avsikt, bara så ingen missuppfattar något sen =) Och vi vill ju att Dumle ska ge bra valpar, om han hade haft någon ärftlig sjukdom så hade vi aldrig ens funderat på att avla på honom, för vårt mål är att få fram så friska och fina valpar som möjligt. Därför vi skriver redan nu, för vi tänker inte låna ut honom till nån som vi inte tycker är bra. Och får vi inget svar nämen då får vi bara vänta till nästa gång och hoppas på bättre lycka då =)

enbartmalin
2010-08-12 22:45
0

#50 Jag tror ingen klankat ner på er, utan folk har påpekat och frågat saker av ren nyfikenhet eller för dom är väldigt måna om våran illerstam. :)

Jag tror man lätt tar åt sig fel när det gäller ens djur, man är alltid extra kännslig när det handlar om ens djur :P

Hälsningar Malin

[JeppNinn]
2010-08-12 22:47
0

Vi kan kolla upp om det var en vanlig vetrinär eller sva som gjorde det så kan vi återkomma med det då vi fått svar om ni vill?. Sen så vissa saker händer men behöver inte vara ärftliga sjukdomar för det. Det händer hos oss människor också då vi inte ens vet svar varför vissa saker händer. Och vi kan ju bara lita på den information vi har fått, och sen så dom valpar som har tagits efter Elmer så har vi bara hört om den valpen som dog. Så vi anser ju att Dumle har väldigt bra förutsättningar, sen kan man ju tycka vad man vill om det =) Och som sagt vi vill ju bara våra illrars bästa och om vi avlar på dom så ska dom ju kunna ge bra valpar. Vi vill inte att valparna ska få sjukdomar, vi vill ju att dom ska bli så bra som möjligt. Så ni får inte tro att vi bara tänker låna ut honom till första bästa, för det tänker vi inte =) Sen så vet ju inte vi heller hur dom kan vara säkra på det men vi får ju lov att lita på vår uppfödare =)

Hoppas det var svar på din fråga??

Mvh Jesper och Ninni

[JeppNinn]
2010-08-12 23:00
0

Jo men precis, och vi vill ju försöka bidra till att illerstammen ska bli bättre. Och sen som du säger så blir man ju lite överkänslig! Men vi hoppas ingen tagit illa upp av våra svar iallfall för det har inte varit vår avsikt! =)

Mvh Jesper och Ninni

Solo-amici
2010-08-13 02:09
0

#49 Vad heter avelshannarna du pratar om ? Har försökt pm:a dig  två ggr nu men det vill sig inte.

Veronica
2010-08-13 17:49
0

#54 Tror det är Robin Hood och John Lennon hon menar.

Amor vincit omnia

JossanH
2010-08-13 22:21
0

#54 Men jag har svarat :O Jättekonstigt om du inte fått det. Jag tänkte mest på Tom Collins och Robin Hood..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[JeppNinn]
2010-08-14 14:43
0

s

[JeppNinn]
2010-08-15 22:24
0

^^

[JeppNinn]
2010-08-19 21:12
0

.

UlrikaD
2010-08-19 21:13
0

Är det bara hos mig som det kommer massa inlägg med bara en symbol i?

MaaariaS
2010-08-19 21:23
0

#60 Nepp..

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Hayley
2010-08-19 22:44
0

#60 nope, jag väntar tålmodigt på att få ihop en hel mening.. Jag slår vad om att det kommer att stå putt när denne är klar, vad tror du? ;)

Madde
2010-08-19 23:07
0

Hade ju sett lite bättre ut om man hade skrivit PUTT eller något då vet man om att TS vill få upp tråden.

Hayley
2010-08-19 23:19
0

#63 sant sant maddfe, men då hade det inte varit någon spänning i det hela som det är när man skriver en sak i taget ;) mer spänning i vardagen vet du väl:P

UlrikaD
2010-08-20 01:12
0

Jag bara tänkte om någonting var fel någonstans. Men nu vet jag att jag inte ska skaka på min dator och rensa den från illerpäls. Eller ja…det kanske jag borde göra ändå i och för sig.

Zawty
2010-11-20 17:22
0

Tänkte bara tillägga en sak, kanske tyvärr lite mer sorgligt.

Jag och en kompis har båda varsin iller från Elmers första kull hos Granit star ferrets och min väns hane visade sig senare ha blåsljud i hjärtat.

Jag vet inte om detta är ärftligt. Och det enda problemet det för med sig är att han inte kan hålla igång lika länge och sover mer.

Det kan ju lika gärna komma ifrån mammans sida med. Och det är inte samma hona på den kullen och denna.

Tänkte bara säga det.

Men Elmer är helskön och fin annars så, jag hoppas det inte ska vara något problem. Synd på en fin stamtavla.

UlrikaD
2010-11-21 23:06
0

#66 Beklagar. Hoppas att han får leva ett så långt och aktivt liv som möjligt iallafall. Hemskt med en valp som inte kan få leka så länge den vill pga att den inte orkar.

Hjärtfel är ju ärtfligt och det är väl tyvärr mer troligt att det kommer från samma källa, alltså pappan än att två olika honor har det. Men det kan man ju naturligtvis inte veta säkert.

Hoppas allt ordnar sig till det bästa iallafall.

Zawty
2010-11-22 14:41
0

Jo, jag tänkte det bara var bra att du visste om det.

Men jag kan också säga att vad jag vet så påverkar det honom knappt alls. Det är ändå en iller, och vi alla här vet ju hur dem är :)

LiselottLindell
2010-11-23 14:07
0

O.T Alla hjärtfel är inte ärftliga.

Det finns det flera typer av hjärtfel.. letar i minnet men kommer inte ihåg om det är tre olika typer och om det är en av dom som inte är ärftlig.
Är det många illrar i samma släkt så är det ju väldigt troligt ärftligt.

En iller som äter fel foder typ hundfoder kan få hjärtfel.

Pirjo
2010-11-23 14:52
0

Jag har fått mig berättat att ungdjur kan ha blåsljud på hjärtat utan att det handlar om hjärtsjukdom. Handlar det om ett ungdjur när blåsljudet första gången upptäcks så ska undersökningen göras om när djuret är 1-2 år gammalt för att kunna ställa en säker diagnos.