Ni som BARFar
Var på besök hos mina föräldrar och illrarna fick smaka lite kyckling. När min bror skulle mata Estor så hängde han den lite ovanför huvudet på honom så att han var tvungen att hoppa för att nå den. Min pappa slängde då ut sig att min bror inte skulle "leka" med maten och att alla djur behöver matro.
Jag förstår hans argument och välvilja men kom på mig senare att det här med att äta något stilla och livlöst på en tallrik/skål är högst mänskligt och inte alls ett naturligt beteende för ett rovdjur. (Nu är jag inte så jättepåläst om deras vilda släktingar så jag kanske har fel när jag tror att de jagar sina byten. De kanske är asätare..? Vilket känns knasigt för mig.)
Min fråga är helt enkelt, hur gör ni som BARFar? Aktiverar ni era illrar på något sätt genom att t.ex. gömma maten eller dra den längs golvet? Eller ja det kanske finns de som matar med vanligt torrfoder som aktiverar sina illrar också. :)
Nog kan de äta dött, men de jagar sina byten med :)
Mat utgör den lättaste källan till aktivering när det kommer till de flesta djuren. Faktum är att en för kort ättid ofta ger problem i fångenskap eftersom djuren är byggda till att leta och äta under stora delar av dygnet men i fångenskap får allt serverat. Detta är extra tydligt hos tex. hästar. Men tillbaka till rovdjuret iller! Jag är lat så oftast slänger jag bara fram det kött som serveras, och torrfodret finns ju alltid i skålen. Däremot kan det vara en enorm berikning att få jaga den över golvet, ex genom att man har ett snöre med en klädnypa som man fäst en köttbit i, eller en död mus som inte kletar lika mycket :P Man kan ju även hänga upp kött, gömma, servera på flera olika ställen etc. Det ger lite tankegöra och det skadar aldrig. Jag skulle nästan vilja påstå att husdjur överlag får för lite tankenötter i sin vardag. Visst kan de behöva matro, men det gäller ju snarare när de väl står och äter på saken och strax efter, men man behöver ju inte tassa på tå för den sakens skull.
När det gäller mina torrfoderätare så aktiverar jag dem snarare med godis. Torrfoder har ju inte alls samma attraktionskraft eftersom de får detta dag in och dag ut i fri tillgång. Fast de äter ju möss så de kan ju aktiveras med dem med, men ja.. Mer mataktivering till djuren! ;)
Paulina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag aktiverar inte mina alls när det kommer till barfen då dom bara lägger sig ner på rygg och glor på mig. Dom har ingen lust att jobba för maten alls. Ibland när dom får möss och jag får lite lust att retas/leka så kan dom bli lekfulla, men inte väcks någon rovdjursinstinkt i dom. Då blir det snarare krama och kasta lek.
Jag gömmer inte maten, för det gör dom så bra själva :) och eftersom dom är 3st så letar dom upp varandras gömställen och får säkert aktivering därifrån.
Här på filmen så har Blight en matgömma.

Underbar film! De är för härliga de små krabaterna! :D
#1 Jo de tar ju torrfodret lätt för givet. Håller med om att många husdjur får för lite aktivering och jag tillhör nog den skaran iaf när det kommer till maten. Det är ju lite väl bekvämt att slänga ner maten i skålen. Men det är ju trots allt även ganska så roligt att se vad de skulle kunna tänkas göra för en liten bit mat, så det är ju konstigt att man inte får dem att jobba för maten oftare.
Sen är det ju lite konstigt när det handlar om BARF att man, eller iaf jag, inte tidigare tänkt på att om de ska äta "naturlig" föda borde de också få försöka "fånga" den födan så som de skulle gjort i naturen.
#3 Jadu, han påtar och har sig ;)
Man bör tänka på också att tamillrar inte är vildillrar och har inte fullt utvecklade instinkter på samma sätt.
I naturen tex så kan en iller gå en tid utan att finna föda, utan att fysiskt må dåligt av det, typ som fasta. Men det är inte idealiskt för tamillrar då deras matsmältning inte fungerar på samma sätt.
Men jag håller med, aktivering är grunden till ett lyckligt djur :)

#4 Nej nej, det är ju klart att de inte är vildillrar och att man inte ska försöka efterapa naturen på ett sådant sätt att det missgynnar sina tamillrar.
Hur ligger det egentligen till med det här med deras korta tarmsystem? Vad händer om en iller blir utan mat i säg kanske 4-6 timmar?
#5 Det händer inget speciellt förutom att dom är väldigt hungriga och blodsockret blir lägre, förutsatt att illern är i god kondition.
En iller som äldre, eller sjuk ska absolut inte vara utan mat. Det finns tex sjukdomar som pga tumörer sänker blodsockret och där är det farligt att fasta en iller då blodsockret kan bli så lågt att dom börjar krampa och sedan hamnar i koma.
Så en frisk iller påverkas inte nämnvärt, men hungria blir dom allt :)
Min illerkille pa 6 manader aktiverar sig sjalv nar han far ett kycklinghjarta eller nagon annan sorts kottbit. Han tar dom och brottas med dom tills dom ar doda, sen tuggar han i sig dom…enkelt!
Fast han alskar nar man far honom att gora saker for matbitarna som t.e x att sitta, hoppa eller sta. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Berkining uppskattas! Så här aktiveras mina ibland..
OBS känsliga varnas då klippet innehåller en död mus!
Jag aktiverar lite för lite när det kommer till mat. Ibland blir det lite "jakt" när jag serverar mus och drar den över golvet. Har haft väldigt "tamiller-avlade" illrar och den jag trodde skulle ha minst jaktinstinkt visade sig ha starkast. En döv, tanig liten grabb som tog både möss och grodor när vi var på promenad och vi bodde på landet.
Han triggades igång väldigt lätt på lukter!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 haha det är samma här! Mina "dummaste" illrar är dem med mest jaktinstinkt helt klart… Dweia och Daisy.. skulle inte vilja vara en mus i deras närhet!
#10 Visst är det spännande :P Jag har redan sett tendenser till Marcellos jaktinstinkter och dom verkar vara i Dexters klass ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag säger bara 'maaaarooooo!!! Det ser inte mycket ut för världen, och han är ett marsvin i de flesta situationer men om mat finns inblandat så är han beredd att bestiga K2 och lösa en rubiks kub och han skulle nästan fixa vad som helst bara han såg sitt kött :P
Paulina
#12 Haha han var så upprörd hemma hos Sarae när han hittat en gammal kycklingbit och det var en massa andra illrar i närheten som ville nosa på den "piiip… piiip!…. Piiiiiiip!!!"
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Det har inte ändrats! ;)
Paulina