Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 2878 ggr
Shaddy
0

Stamtavla ?

Om en uppfödare går ut med att en illervalp säljs med stamtavla , Och efter köpet visar det sig att stamtavlan var hemmagjord, Är det då bedrägeri ?

Uppfödaren hade t.o.m ett namn för sin uppfödning och det lät seriöst men efter köpet fanns inget sådant uppfödar namn registrerat.

Vet att man skulle kollat upp detta noga så att infon dom gav stämde innan köpet men kände ingen andledning att misstro dom..

antar att en iller utan "giltig" stamtavla inte skulle kostat hälften så mycket som en med ?

Vad är okey och vad är inte.. skall sådant här anmälas ?

om vi nu gämför med hundaveln.. t.e.x om jag hade en blandras tik, Och gick ut med i annons att hon och han hunden var renrasiga och valparna leverades med stamtavla och att vi bedrev kennel bla bla bla.. ( som igentligen då inte fanns) och folk betalade 10.000 kr för valparna och att jag lovade att stamtavlan skulle komma efteråt, och sedan när ägarna fick stamtavlan visade det sig att det bara var en hemmagjord med några namn på..  är det bedrägeri ? eller är det valpköparnas ansvar att kolla upp innan ? och då får skylla sig själva ?

tacksam om detta går att reda ut… så vi får klarhet i det hela

JossanH
0

Tyvärr finns det inget register för illeruppfödare mer än det som Svenska Illervänner har, men iom att det är knutet till en förening så är det inte många uppfödare som registrerade. Så i slutändan säger inte det att det är varken bättre eller sämre att vara registrerad.

Efter att flera stycken har fått vänta på sina reggade stamtavlor och har fått bristfälliga stamtavlor från de föreningar som registrerar så är det många som struntar i det och enbart kör på hemmagjort. I illervärlden spelar det inte så stor roll då det som sagt inte finns något bra ställe att regga illrarna i.

Så en hemmauppfödd iller med eller utan stamtava brukar ligga på ungefär samma pris. Jag har själv betalat för stamtavla som jag sedan aldrig fått… Det som kostar brukar i regel vara vad som är utfört- besiktning, vaccination etc.

Så det låter som att du har fått vad du har betalat för :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Ska väl även nämnas att en reggad stamtavla på en iller går att förfalska på precis samma sätt som med en hemmagjord.. :S
Man får helt enkelt lita på uppfödaren eller kontrollera det själv så att det stämmer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Shaddy
0

Ok det låter lite snurrigt för mig det här, Hur kan man kolla upp så att info´n stämmer då i den här hemmagjorda stamtavlan, När det står t.e.x "fader : Rocky" moder Lucy" o.s.v

och kan man verkligen få kalla det för stamtavla? Vem som hellst kan ju i så fall göra en " stamtavla"på vad som hellst.. bara att hitta på lite namn och så är det klart ?

JossanH
0

#3 Yes, där har du illervärlden… Vem som helst skulle kunna kalla ett papper med 2 namn på för stamtavla även om vi inte finner det rimligt.. Har man inget annat än namn att gå efter (ofta skrivs namn, stamtavlenamn på föräldrarna, färg, född, död, ägare och uppfödare) är det ju jättesvårt att veta vem som är vem eller vilken iller det gäller.
Det ÄR snurrigt det här :)
En bra sida finns dock som man kan vända sig till och det är Feritage. Googla så kommer databasen upp. Där kan du söka på olika illrar och är dom reggade där kan det iaf hjälpa dig lite i din jakt efter riktiga uppgifter. Nu är det ju inte alla som reggar där heller och man kan regga andras illrar och att ägaren sedan "tar över" den reggade illern. Är det ägaren som har reggat så vet man ju med större sannolikhet att uppgifterna stämmer.

För att kolla så infon stämmer så be om uppgifter på föräldrarnas uppfödare och hör dig för där!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

#3 Precis som #4 säger - var försiktig med att li8ta på uppgifterna i Feritage. Det finns personer som har reggat andras illrar och det med felaktiga uppgifter. Och det finns t o m ägare av illrar som reggat uppgifter som inte varit sanningsenliga. Fördelen med ett register som t ex Svenska Illervänner har är att det sitter alltså en fysisk person och kollar dom uppgifter, som uppfödaren alt ägaren kommer med, mot sånt som reggats tidigare. Stämmer inte uppgifterna överens så kollas dessa med dom personer som skickat in motstridiga uppgifter.

Självklart går det fort som ögat at registrera sina eller andras illrar i Feritage, men kvaliteten på uppgifterna är också därefter eftersom vem som helst kan regga vad som helst.

Ceciliaolucifer
0

Precis som tidigare har skrivit så fungerar inte stamtavlor till iller på samma sätt som i kattvärlden eller hundvärlden..

Som köpare har man ett ansvar att kolla upp sånt innan man köper. Men jag förstår att man inte vill upplevas som bråkig eller komplicerad när man får köpa en valp av en uppfödare.

Sen finns det alltid mer eller mindre seriösa uppfödare. En stamtavla för mig är mer än några få namn och färger. MEN, stamtavlan betyder inte mer för mig bara för att den är tryckt och kommer ifrån en förening. Det är informationen i själva stamtavlan som jag uppskattar.

Stamtavlan har inte samma "ekonomiska" värde inom illervärlden som i hund/katt-världen. Sen är det upp till köparen att stödja/välja vad den tolererar. Vad fick du betala för din valp?

Skulle jag köpa valp idag så skulle jag begära att få se stamtavlan innan jag bestämmer mig för att köpa valp därifrån. Just för att se om dennes linjer är något för mig.

Uppfödarnamn registrerat? Vi har inte ens ett sånt register då det är så mkt konflikter inom illervärlden om avel. Illervänner har sina krav för vad som krävs för en uppfödare för att få stå på deras lista. Men det säger inte att andra illeruppfödare som inte är medlemmar i illervänner inte är bra. Det finns många illerföreningar!

Ledsen att du är besviken, men du har säkert fått en söt liten krabat ändå :)

Pirjo
0

#6 Hur många illerföreningar finns det i Sverige? Vad jag har sett så finns det efter årsskiftet bara två , Svenska Illervänner och Svenska Tamillerföreningen (STIF).

STIF vet jag inte hur levande dom är, vet inte ens om dom har en hemsida längre.

Svenska Illervänner däremot är i högsta  grad en levande förening med en hemsida www.illervanner.se och aktiviteter

Ceciliaolucifer
0

#7 Skills finns också.

STIF har en hemsida: http://svenskatamillerforeningen.se/

Yes, ni har en riktigt aktiv förening, helt klart. Grattis till det! :)

Pirjo
0

#8 Enligt Skills hemsida så upphör den föreningen 2010-12-31 så att så länge till finns den inte…så efter årsskiftet är det bara STIF och Svenska Illervänner, precis som jag redan sa

Ceciliaolucifer
0

#9 Ok, tack för informationen! :)

Pirjo
0

#0 Du kollar stamtavlan genom att ta kontakt med den förening som uppfödaren säger att hon registrerat illern/illrarna hos - dom kan kolla om illern är registrerad hos dem. Hos Svenska Illervänner ska du maila till registrering@illervanner.se

Shaddy
0

tack för era svar !

saken är också att de inte verkar vara registrerade någon stanns, När det gäller valpen vi köpte så sa uppfödaren att man registrerar valpen i den förening som man själv föredrar…

ja det är verkligen skillnad på stamtavlor för illrar och för t.e.x hundar..  jag förstår inte rikgit syftet med stamtavlor på illrar om de inte ens behöver vara "riktiga" så att säga.. Hur ska vi någonsin få reda på fakta om våran illers pappa som bara heter t.e.x sven ? :) En stamtavla har man väl för att man som köpare ska kunna luska i sjukdomshistorik och mentalitet extriör m.m i illervalpens bakrund.. på en hund är det det ända garantin man har på vad man igentligen får..

borde man inte kalla illrarnas stamtavla för något annat ? kanske härstammningsbevis eller något liknande… tycker det här känns lite missvisande för oss nya oerfarna illerägare/köpare.

att bara skriva ner några namn på ett papper och kalla för stamtavla skulle vem som hellst kunna göra åt VAD som hellst…

Någon frågade vad valpen kostade, Och det var 3000 kr, men det är väl den vanliga summan då.. eftersom det inte verkar vara någon skillnad i illervärlden om den har stamtavla eller inte ? den var chippad besiktad och vaccinerad, så det var väl då ett ok pris. innan trodde jag att det var stamtavlan som var "det man betalade för" som i hundvärlden, men ah…

Jag hajjar långsamt vad ni pratar om.. men är fortfarande förvirrad hahhaha

Hur kan man då veta vad man igentligen avlar på och avlar efter om man inte vet deras bakrund ? Ja menar om de inte är registrerade ? Och borde inte uppfödare för illrar också registreras som "kennlar" och ha krav som på hundar?

sorry att jag inte är helt med i det här ännu.. hoppas ni har överseende !

sarae
0

Om en stamtavla enbart innehåller namn på djuren och ingen ytterligare information så förstår jag att det är svårt att ta reda på mer information. Men ja en stamtavla behöver som ovan redan nämnts inte vara registrerad för att innehålla nyttig och bra information. Jag registrerar inte mina valpar eller avelsdjur någon annanstans  än i feritage och i mina egna register, men i gengäld så försöker jag själv föra så kompletta stamtavlor och dokumentation som möjligt på mina avelsdjur samt valpar, där all information jag gräver fram antecknas samt all information som rör djur som finns eller fötts hos mig registreras. Allt ifrån vita stickelstrån till antal tänder, temperament, övrig utveckling, kullar, antal valpar, kullsyskon elelr andra släktingars valpar osv osv.  skrivs ner, förutom då att uppdatera eventuella sjukdomsfall eller dödsfall i linjen. Så nej, en "icke registrerad" stamtavla behöver inte alls enbart innehålla  föräldrardjurens namn, utan informationen som finns i den är helt upp till uppfödaren samt vilken information uppfödaren själv har gällande djuren.

Pirjo
0

#12 Kan säga att jag håller med dig och många med mig….det är därför Svenska Illervänner började med registrering av illrar och nu då registrering av uppfödare. Tyvärr verkar det som att väldigt många uppfödare och ägare inte tycker det är mödan värt att jobba för att man ska få samma slags "säkerhet" i stamtavlor som inom t ex hund- och kattvärlden.

Samma är det med chippningen - att en uppfödare chippar illern/valpen spelar ju ingen roll så länge själva chipnumret inte är registrerat nånstans, eller hur? Då är ju den chippningen gjord i onödan egentligen. Det finns dom som hävdar att t ex eftersom det funnits/finns två föreningar som registrerar illrar och chipnummer så kommer polisen t ex ändå inte orka leta rätt på var man ska fråga. Jodå, det vet dom - och när det gäller föreningarna så om numret finns hos den ena så hänvisar man till den andra eller frågar själv och sen vidarebefordrar svaret.

Många inom illervärlden vill gärna att registreringe av stanmtavlor och chipnummer ska ske t ex genom SKKs register, men ingen tänker på att underlaget är så litet att kostnaden för registreringen  varje enskild illerägare eller uppfödare skulle bli väldigt hög, högre än vad dom flesta är beredda att betala. Att registrera en katt eller en hund är inte precis gratis.

Registreringen  av uppfödare har precis startat, alltså är den nånting som kommer fortlöpande att utvecklas så den är än så länge i barnaskorna. Men ju fler som kan vara med och jobba med att få den bra desto bättre - alla kra och övrigt kollas alltid för att det ska bli så korrekt som möjligt - både juridiskt och medicinskt.

Pirjo
0

#0 Om stamtavlan inte stämmer med verkligheten ellerinte  heller det som utlovats så, vad jag förstår,  är det bedrägeri, ja, om den som skrivit den gjort det medvetet.

Men jag är inte 100% säker, för att vara säker så borde jag konsultera någon som är juridiskt kunnig  - om du vill så kan jag kolla om jag kan få svar av en som är det…Säg bara till i såna fall…

sarae
0

Det jag ställer mig frågande till angående Iller Vänners uppfödarregistrering är vilka uppfödare det är som får lov att bli registrerade? Får precis alla uppfödare i Sverige bli registrerad uppfödare förutsatt att de följer avelsrekommendationerna?

För om det följer samma praxis som Illercafes avels/uppfödar forum så är i alla fall jag tydligen inte välkommen. Det fick jag läsa svart på vitt när jag ansökte om medlemsskap i augusti 2007, mina planer var för vaga och jag antogs inte kunna ha någon nytta utav forumet.  Nej jag vet, illercafe och illervänners forum är två separata ting, men ja, vi vet ju alla att det är samma förening  som arbetar bakom båda två alltså misstänker jag att bedömningen kommer att ske på samma vis även vad gäller uppfödarregistrering.

Jag anser att tanken bakom en uppfödarregistrering är god, det har ju funnits sådana försök tidigare, det jag ser som ett problem är att registreringen styrs av uppfödare, vilket gör att det inte kommer att bli en helt opartisk bedömning utav vilka som får lov att delta. Konflikter finns det ju bevisligen i mängder iillervärlden och jag tror att det kommer att påverka sådan här verksamhet i mycket stor grad. I mitt tycke borde en uppfödarregistrering ske utav neutrala parter som inte heller själva är uppfödare, för att hålla eventuell konflikt inblandning på ett minimum och ge alla parter samma "chans" att vara delaktiga.

Denna kommentar har tagits bort.
Pirjo
0

#16 Det kan du ju läsa på www.illervanner.se

Jag är INTE någon talesperson för Uppfödargruppen så jag föreslår att du tar kontakt med dem genom uppfodargrupp@illervanner.se. Som du kan läsa på hemsidan så  står det där klart och tydligt hur man blir registrerad uppfödare, vilka krav som gäller och hur man blir medlem i Uppfödargruppen och vilka krav som gäller för det. Uppfyller du dom kraven så kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Det jag kan säga på direkten är att Svenska Illervänner och Illercafe inte är samma - Svenska Illervänner är en förening som drivs enligt dom regler och lagar som finns för föreningar, Illercafe är ingen förening utan drivs av privatpersoner - Liselott & Patrik Lindell. Att det sen finns ett samarbete när det gäller vissa saker är en helt annan sak. Samarbete betyder inte att dom två är samma sak.

Pirjo
0

#0 Jag fick ett "preliminärt" svar nu

Uppsåtligt vilseledande som innebär skada för den förledde och vinning för den andre är bedrägeri

Det gäller alltså om uppfödaren gjort detta helt medvetet. Men jag får definitivt besked senare när han hunnit kolla praxis.

sarae
0

#18 tja… jag uppfyllde kraven som anges för att bli medlem på uppfödarforumet… men blev ändå nekad. Så ja, jag tolkar ju det helt klart som att något ligger och spökar där ;)

Men för min del har det i dag ingen betydelse, då jag personligen i dagsläget inte har något intresse av vare sig det ena eller det andra.

Jag poängterade i mitt inlägg ovan att jag vet att illervänner och illercafe är två separata ting. Men just uppfödarforumen verkar ju mer "tillhöra" illervänner eftersom erbjudandet om medlemskap ligger på illervänners hemsida… samt att mailadressen slutar på @illervanner.se ….

JossanH
0

Det är dock aningesn spännande att om man är med i styrelsen för illervänner får man inte på något vis förväxlas med dessa men om man skriver på iFokus så tillhör man per automatik ifokus-folket på en gång medan andra som skriver här inte alls räknas som det :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

#20 Precis som jag sa - det finns samarbete när det gäller vissa saker och en del av det samarbetet är just att Illercafe upplåtit en del av sitt forum till Svenska Illervänner. På vilket sätt det skulle göra Illercafe vara en del av Svenska Illervänner, citerar från ditt inlägg #16  "vi vet ju alla att det är samma förening  som arbetar bakom båda två alltså" Vilka är  vi i ditt inlägg? Det låter inte precis som att ni  (vilka ni nu är)vet att Svenska Illervänner och Illercafe är två separata organisationer - en som är styrd av lagar och förordningar, en som är en fristående gruppering utan formella krav från myndigheter. Och båda med en egen styrelse där det är en grupp människor som beslutar, inte någon enskild person.

Pirjo
0

#21"Det är dock aningesn spännande att om man är med i styrelsen för illervänner får man inte på något vis förväxlas med dessa men om man skriver på iFokus så tillhör man per automatik ifokus-folket på en gång medan andra som skriver här inte alls räknas som det :S"

Ja, jag är medlem i styrelsen hos Svenska Illervänner och det har jag aldrig stuckit under stol med. Men jag är inte talesman för varken föreningen eller Uppfödargruppen.

Och självklart - en styrelse består faktiskt inte av en enda person, det trodde jag du visste, Jossan. Det finns regler om hur en styrelse ska se ut. Så nej, jag är inte styrelsen, även om jag är en av medlemmarna i den. Det är en stor skillnad.

JossanH
0

#23 Ja, jag skrev ju att du var MED I STYRELSEN. Hur kan det missuppfattas?
Du läser in saker som inte finns.. igen…

#12 Jag kan säga att när jag har registrerat illrar i en förening så har det inte varit något som helst snack om huruvida stamtavlorna stämmer eller inte.. Där emot har det funnits fel i stamtavlorna när jag har fått dom registrerade. Det kan ha gällt felstavningar eller datum som "kommit bort".
Sedan vet jag även uppfödare som haft problem med registrering av stamtavlor där det tom har kommit bort en hel iller i stamtavlan och där uppfödaren har fått svaret att illern inte fick på plats på pappret så hon fick skriva dit det själv på ett separat papper..
Då förstår man ju att folk väljer att inte regga valparna när den hemgjorda stamtavlan blir mer tillförlitlig än den reggade..

Jag ska säga att feritage är en väldigt bra registreringsida och hade det inte funnits en massa folk som mer eller mindre motarbetar idén och vägrar hjälpa till om dom finner fel så tror jag att sidan hade kunnat bli något extremt positivt för illervärlden och aveln.
Jag har själv sett längre stammar, genom feritage, på mina egna djur för att folk har varit duktiga och registrera, än när jag bara hade det på papper. Så då får man en ännu bättre översikt. Hade man varit uppfödare så ger det ju goda riklinjer att följa så man kan kolla upp så att allt stämmer, vad dom har dött av, vilka sjukdomar illrarna haft och vart dom kommer ifrån :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

#24 Tror du verligen att stamtavlor från tr ex SKK eller Sverak visar hela hundens/kattens stam? Knappast. Man har bestämt hur många generationer som ska skrivas ut på själva pappret - om uppfödaren/ägaren vill visa fler så får dom fixa ett eget papper, så enkelt är det. Och samma gäller ju också illrar. Det finns bara plats för x antal illrar på pappret. Det finns ingen möjlighet att få plats med hur mycket som helst. Har man t ex en iller med 14 generationer bakom sig - förväntar du dig att alla generationerna ska finnas i stamtavlan i pappersformat?

Stamtavlan i pappersformat kan man se som ett kvitto på att djurets stam är registrerad. Jag tror att för dom flesta ägare av rashundar och -katter är det här en självklarhet - men av någon anledning är illerägare lite "efter", som vanligt,  och förstår inte själva grejen, verkar det som. Och förstår man inte så är det ju svårt.

Det finns dom som helt okritiskt tycker att Feritage är bra. Och när det gäller uppgifter från andra länder så kan det nog stämma att den är bra och att uppgifterna stämmer Tyvärr är ju dom svenska uppgifterna totalkomprometterade som jag ser det och det blir nog bara värre och värre. Dom som självsvåldigt lagt in andras illrar har i vissa fall lagt in felaktiga uppgifter och inte nog med det, dom uppdaterar inte heller uppgifterna när det gäller illern - alltså visar inte. Tyvärr gäller ju samma vissa ägare - dom har lagt in felaktiga uppgifter och dom uppdaterar inte heller det dom lagt in. Och det är här som ansvar för det man gör kommer in. Lägger man in någon annans iller så har man samtidigt tagit på sig ansvaret att också uppdatera uppgifterna.

Gottfridsson
0

För att lösa problemet med utrymmet på ett liggande A4, kommer jag att nästa år lägga modern på ena sidan och fadern på den andra sidan av arket.

Hur jag ska lösa det 2012, vet jag inte ännu eftersom ett A4 inte kommer att räcka till, varken på höjden eller bredden. Ev. kanske det går att minska teckensnittet, men snitt 8 kan bli svårlöst. Så endera kommer de som inte får plats att bifogas på ett separat papper eller uteslutas helt.

[Allegori]
0

# 16

För att bli registrerad uppfödare i Svenska illervänner måste man enligt villkoren (se www.illervanner.se under uppfödning och avel) vara medlem i föreningen, vilket kanske kan tolkas som att inte alla får vara registrerade uppfödare. Föreningen är dock öppen för alla så det är ingen begränsning på så sätt.

Och rent allmänt så är Svenska illervänners register bra och ju fler som tar sitt ansvar och registrerar sina illrar och sina uppfödningar desto bättre blir de!

Pirjo
0

#0 Jag har nu fått ett mer uttömmande svar till din fråga:

------------------------------------------------------------

1. Bedrägeri (enligt Brottsbalken 9:1) förutsätter i korthet följande:
En person ska genom vilseledande ha förmått en annan person att handla på ett visst sätt, och detta handlande ska ha inneburit skada för den vilseledde och vinning för gärningsmannen.

För att det ska vara fråga om ett brott ska det även ha skett uppsåtligt (Brottsbalken 1:2).
Uppsåtskravet bör vara uppfyllt, syftet med att förfalska en stamtavla är sannolikt att förmå en köpare att välja en specifik iller till förmån för en annan. Dock måste vilseledandet verkligen ha inverkat på köparens beslut.

Vilseledandet kan ha medfört att illersäljaren fått mer betalt än denne skulle fått i det fall illern saknade stamtavla, vilket innebär att köparen betalar för mycket i förhållande till vad denne skulle ha gjort om vilseledandet inte skett. När man i bestämmelsen skriver skada avses endast ekonomisk skada, vilket det här får anses vara fråga om.

Så långt kan man eventuellt konstatera att det är fråga om bedrägeri i brottsbalkens mening, frågan är dock hur stor den ekonomiska skadan är. Skadan kommer sannolikt att beräknas till skillnaden mellan det värde en iller med stamtavla betingar och det värde en utan stamtavla betingar. Är detta belopp lågt (sannolikt ligger gränsen runt 1000 kr med ledning av nuvarande rättspraxis) är det fråga om ett ringa brott, bedrägligt beteende, enligt brottsbalken 9:2.

Med det sagt så kan konstateras att det är troligt att en åklagare med framgång skulle kunna åtala gärningen, under förutsättning att vilseledande och ekonomisk skada kan bevisas, det finns idag inga rättsfall där riktigheten i en stamtavla prövats i ett brottmål.

2. En annan möjlighet är att häva köpet på grund av det svikliga förledandet med stöd av Avtalslagen 30 § och då kräva att prestationerna återgår, givetvis även med ersättning för den skada som uppkommit. Frågan är dock om skada kan bevisas om betalningen går åter, skadan torde härigenom vara ersatt.

Slutligen så får det sägas att polisanmälan är den väg man har att gå om man vill få prövat om det är fråga om bedrägeri/bedrägligt beteende, då kommer en åklagare att få titta på saken och en förundersökning inleds eventuellt om det finns stöd för att vidta en sådan, vilket kan sluta med en rättegång.

Att häva avtalet genom domstols medverkan (se 2.) är en teoretisk möjlighet, i praktiken kommer detta att kosta mycket mer än vad en iller gör och därför kommer sannolikt ingen att driva en sådan process.

-------------------------------