Är han sjuk ?
Jag har haft min iller i exakt en vecka nu och han är ca 4 månader och jag undrar varför han inte är så leksugen?
Jag vet att illrar sover mycket men när han vaknar verkar det som att han aldrig kommer igång och om han blir lite busig så lägger han sig bara under soffan och leker med sina gosedjur. Jag har heller aldrig sett att han har hoppat och skuttat så många gånger som alla säger att illrar gör?
Vad kan detta bero på? är det för att han har kommit till nytt hem eller är han sjuk?
Han verkar inte sjuk
Hej,
Grattis till den lilla!
En liten valp bör vara leksugen.
Hur är avföringen? Rinniga ögon? Rinnig nos? nyser? Upplever du ngn sjukdomskänsla över honom?
Hur leker du med honom?
Prövat rulla runt honom på golvet?
Dra en handduk mot honom?
Rulla bollar och gosedjur till/åt honom?
Det tar tid för alla djur att anpassa sig till sina nya hem. Nu på vintern så bör det tilläggas att illrar blir tröttare och behöver mer sömn.
Hans avföring ser bra ut och den är fast och fin. Han verkar inte ha rinniga ögon eller nos heller.
jag försöker leka med honom med gosedjur och sedan har han ett lakan han kan krypa in i när jag leker med honom. Jag har mest lagt märke till att han hellre leker själv, är det för att han inte riktigt känner mig och sambon riktigt än ?

Vissa djur är sånna att dom hellre leker själva. Sen har han bara bott hos er en vecka. Ta det lugnt och vänta, så kommer nog han till er när han känner sej redo.
Ibland kommer inte mina illrar igång ordentligt heller. Då krävs en liten boost för att dom ska få fart i benen. Då brukar jag ta med dom ut. Ibland räcker det med frisk luft i 5 min (ett välbeprövat knep under vintern för att dom inte ska sova dygnet runt) för att dom ska liva upp varandra och bjuda på lite bus.
En av våra roligaste leksaker här hemma är ett gosedjur fastknutet i ett snöre. Gillar han att leka under soffan så dra den framför soffkanten!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Du menar ett snöre runt illern och dra framför gosedjuret? ;)
Ja vi brukar ta med honom ut :) det är nog inget fel, han är bara väldigt svår-väckt och gillar att ligga och dra sig länge :) tack för tipsen
#5 Precis ;)
#6 Vissa illrar är jättebusiga jämt medan andra inte alls vill busa på samma vis. Jag har haft båda delar. En iller jag hade kunde vara jättesvår att få att bjuda till. När han väl ville busa var det bara att passa på och försöka hålla det vid liv så länge man kunde :)
Sajtvärd på Iller.ifokus