Vet imorrn!
Imorgon ska hela gänget till veterinären!
får hoppas att Nailia är lite snällare mot vetten denna gång:)
Alla ska kollas för skabb vilket jag inte ens längre tror de har för tjejerna har slutat klia sej så kanske berodde på fällningen?
Lille Zebben ska vaccineras och få göra en ordentlig hälsokoll.
Jag tycker att han är för slö(både fysiskt och psykiskt), han kliar sej extremt mycke men bara när han vaknar och han gnuggar sej över nosen flera ggr om dagen.
Något speciellt jag ska tänka på vid Zebbens undersökning?
Annars ville jag bara önska några lyckoönskningar då magkänslan inte alls är bra…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag ska också till vetten imorrn och vaccinera. Det här vet du säkert redan men ta med dig nåt godis i stil med vetegroddsolja så de sitter still några sekunder, annars har jag inte många tips att ge dig så jag önskar bara dig lycka till :)

då får jag hoppas det går bra för dej imorgon med!
Ja, om jag skulle glömma veteroddsoljan skulle det bara vara att boka ny tid och vända hem igen.
Vetegroddsoljan är det enda tjejerna tycker är mer intressant än att äta människor:P
Men det ska nog gå alldeles galant då dom träffat dom förut och är förvarnade.
Det jag egentligen är orolig för är hur illa det är med Zebben.. usch önskar att det kunde vara något övergående som höstdepression fast har aldrig hört någon iller bli diagnoserad det…!

uusch kan verkligen inte somna har en stor nervös klump i magen…
Du kanske redan är på väg in, men om det är några timmar kvar skulle jag råda till ett glukostest på Zebben, men för att det ska vara rättvist bör han vara fastande i 3 timmar innan. Glukostestet kan visa om det är så att han har fått insulinom- vilket inte är helt ovanligt bland våra lite äldre killar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag ska vara inne kvart i tre så han får mat i 25 minuter till.
insulinom är väll det jag främst misstänker men kom på så sent som igår kväll att det ska fastas för det provet.
Jag kunde lika gärna ha glömt det, tycker det var lite konstigt att de inte påpekade det när jag bokade tiden eftersom jag så klart och tydligt förklarade att det var ett ev proven jag ville ha.hmm.

ja nu är vi nyss hemkomna från veterinären…
jag började fasta honom vid kvart i tolv (hade tid 14.45) och veterinären var nästan 40 minuter sen sedan hade hon inte hunnit kolla vad som skulle göras vilket var kolla skabb, vacc zeb, hälsakontroll zeb, blodprov zeb. Vi var inne i över en timme för att det var ett jäkla rännande efter saker.
glykos testet gjordes inte förrens i slutet vilket betyder att Zebben var utan mat i nästan 5(!!!) timmar
Han låg iaf på 7 då vilket räddade hela katastrof besöket:D
Först skulle det kollas skabb och det hade han då men inte de andra men behövs ju ändå medicin till alla.
När hon topsade honom vet jag inte vad som hände men det började rinna mycke färskt blod ur örat så jag blev helt oxtokig.
när vi skulle ta blod prov rakade hon först vilket han inte ens märkte samma med själva stickena men sen vet jag inte vad som hände för helt plötsligt var det blod överallt och han blev sjövild..
det enda som fungerade var vaccineringen och den hade jag klarat själv med för han stod bara och slickade mina fingrar som ingenting.
Det var så otroligt synd om Zebben så det kan inte beskrivas.
usch dom har varit bra förut men nu blir det aldrig mer!
Nu ser det iaf ut som han mår bra och det är en enorm lättnad!
Vad bra glukosvärdet var! Riktigt bra, trots så lång fasta! :)
Ibland blir det lite struligt när veterinären är lite osäker på iller.. Hur lyckades det börja blöda i örat? Det förstår jag verkligen inte… Kanske hade han ett sår som han kliat upp som hon fick hål på annars vet i tusan hur man lyckas..
Att ta blodprov på ett "smidigt" sätt har jag fått lära mig genom ett antal år av veterinärbesök… Jag håller ett ordentligt grepp i illern, dom rakar benet och jag stasar med fingret. Ett ordentligt grepp krävs för att illern ska vara still och så den inte kan dra tillbaka benet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har varit där förut hos samma veterinär men med monstrena då hade de iofs handskar men det gick alldeles utmärkt (så utmärkt det då kan gå med en iller hehe)
Zebben är ju världens största mes vilket jag förklarade men vet inte vad det var tror det var att en sköterska skulle envisas med att hålla och bestämma hur han skulle hållas men tror tror att illerägare klarar det bäst själva..
Undrar också hur man får en iller att blöda (så mycke) med en bomullstops fick ingen vettig förklaring men får iaf inte röra han på det örat nu så det gör nog ont om det inte är minnet som spökar.
Känner också där att jag lika gärna skulle kunna topsa honom skulle gå både snabbare och smidigare.
Ja när dom berättade glykosvärdet släppte flera dagars nerver.
är ju rätt sällan man går till veterinären och väntat sej att få veta hur många månader det är kvar och sedan får veta att allt är prima:)
Beteendet kan ju faktiskt bero på flera saker just nu flytten, årstiden, fällningen, skabben och sen att han faktiskt är tre år äldre än sist vi träffades.
Men en undersökning är ändå alldeles för billig för att använda det som ursäkter.
#8 I de flesta fall är det ju betydligt bättre att låta ägaren hålla själv, förstår inte att inte sköterskor och veterinärer har insett det..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om illern blir stressad så blir glukosvärdet högre. Därför ska det egentligen tas direkt.
Sara
vad kostar det att göra en undersökning och kolla såntdär`? är det dyrt? :)

Vad ska glukoset ligga imellan… alltså normalt ?

#10 det hade jag ingen aning om, varför måste vi lära veterinärerna?hmm..
Ja då är det bara att åka in och göra om det…
#11 Var inne tisdags men tog aldrig kvittot men hela mitt besök gick på ca 1300 kr.
Då var det 2 skabbkollar, 2 blodprov, en vaccintation och ett blodprov som skulle skickas in vilket var dyrast och gick på nästan 500 kr.
tror glykosprovet låg på ca 120.
#12 Tror det ska ligga mellan ca 5 och 11 någonstans!
#13 okej hur ofta måste man fara in och kolla dom dära sakerna?

#14 det är väll inget man måste men personligen vill jag göra det en gång om året efter de fyllt tre.
Sen beror ju allt på hur illern är, så länge den är pigg, fin i päls, klara pigga ögon och inte vinglar eller visar några andra tecken på muskelförsvagningar, inte hostar eller andas annorlunda eller har några andra tecken på att något förändrats så ska det vara lugnt.
Jag gör det nog mest för min egen skull då jag är supernojjig för det mesta hehe.
Sen kan man ju själv eller i samråd med en illerkunnig veterinär välja vilka prover som behöver göras för just den illern.
Jag brukar också försöka göra det en gång per år efter att dom fyllt 3 år men kan säga att sedan Skit var typ 3,5 år så har jag nog varit inne för undersökning, operationer och dyl kanske hmmmm 10 ggr.. Eller fler.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#0 Usch!
Låter helt förfärligt att veterinären lyckades få Zebben att blöda ur örat. Sa hon något när det hände? Om det inte är eller finns något synligt sår i örat så har hon stuckit hål på trumhinnan och då kan det ge komplikationer. Det är inte okej om hon har lyckats med det!
Kan det ha funnits ngt sår som han kliat fram iom skabben?
Stackarn. Men skönt med ett bra glukostest! :)