Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 3243 ggr
[HippieAngel]
0

Iller + råttor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har 6 egna råttor som bor i två olika burar i min lägenhet. Jag har bestämt mig för att skaffa en iller och har en vacker illerhona på 1,5 år som ska få komma och bo hos mig då hennes ägare flyttar utomlands.

Har något några tips på vad jag ska göra för att skydda mina råttor så att de inte blir illerns frukost?

Är det bäst att skaffa en äldre iller, eller en valp så att man redan från början kan börja vänja dem vid råttorna?

Tacksam för svar! /Sanna

LisenN
0

Tyvärr spelar det ingen roll om du väljer en äldre iller eller en valp, den kommer alltid se råttorna som käk, hur mycket du än tränar den.

Det enda du kan göra är att ha råttorna i ett stängt rum, gärna på en annan våning. Att stänga in en iller är inte det lättaste, iaf inte min… Hon hoppar som en katt och klättrar som en ekorre ;-)

Hoppas du finner en bra lösning så du kan skaffa iller för det är verkligen fantastiska (och jobbigaFlört) djur!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[HippieAngel]
0

Jag får jobba hårt med det, men det ska allt fungera till slut :) Jag skulle aldrig vilja lämna illern i samma rum som råttorna, så jag håller på att inreda ett eget rum åt henne :) Hennes namn är Lilith förresten :)

UlrikaD
0

Som personen innan skriver. Du kan aldrig vänja din iller vid råttorna, vilken ålder den än är. Man kan ha tur, och man kan ha tur länge, men någon gång har man inte tur längre.

Stängt rum som är extra säkrat är mitt råd. Många illrar är också otroligt snabba med att slinka emellan i en dörrspringa och är man inte tillräckligt snabb får man med sig illern in.

Någon hade extram otur vars iller lyckades ta sig upp på en stol och hoppa mot dörren vars handtag då gick upp. Bodde två gerbiler där inne som fick sätta livet till den gången.

Det absolut tråkigaste med att ha iller och smådjur samtidigt är att är du van att ha råttorna omkring dig i soffan när du tittar på tv så kan du visserligen ha det. Men då får du stänga in illern någon annanstans under tiden och det är ju inte snällt.

Och sitter du och gosar med illern i soffan kan det kännas jobbigt ifall du är van att tillbringa mycket tid med råttorna. Både arterna kommer ju att få mindre tid än om man hade kunnat umgås med dem tillsammans.

Men säkerheten först och främst. Har hört talas om ganska många iller-relaterade smådjursolyckor under åren och slutet är detsamma alla gångerna. Illern får flytta.

HannaM
0

Eget rum till råttorna, gärna en avspärrning förutom dörren så hon inte kan smita in om den inte går igen eller någon är slarvig. Lås på råttburarna så ingen av djurslagen på något vis kan öppna buren.

UlrikaD
0

#3 Men om Lilith ska flytta till dig, vart ska de andra illrarna ta vägen?

Tänkte om alla ska omplaceras, kanske Lilith skulle ha med sig en kompis istället för att flytta själv.

JossanH
0

Som sagt innan- iller+råtta =slakt

Hade 2 råttor hemma hos mig när jag lyckats fria dom från ett hem där dom blev misshandlade. Jag skulle ge råttorna vidare och hade ingen bra bur till dom så dom fick bo i en liten bur på en bänk i köket. Så fort jag var inne i köket så bokstavligen hängde illrarna i mina byxben. Dom var som tokiga efter råttorna och då såg dom dom inte ens.

Sängde till dom en tyggrej råttorna hade sovit i och det var nära att ena illern klippte den andres huvud då dom blev så triggade av doften och huvudet stack ut under tyget.

Katter kan man ju oftast vänja vid att vara snäll vid sina "bytesdjur" om dom bor inne men det går inte med en iller. Det har hänt att det har funkat men det är ju förstås alltid med risk för råttornas liv.

Så länge du ser till att illern inte kan komma åt buren och inte får vistas i samma rum som råttorna när du inte har total uppsikt (helst aldrig i samma rum som råttorna) så kan det ju funka. Men man vet ju aldrig.
En instinkt är en instinkt och man har fått höra åtskilliga berättelser där kaniner, marsvin gerbiler, chinchillor, råttor och möss har blivit skadade eller dödade pga ett ynka litet "misstag".

Hoppas du får till nån smart lösning!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Beror ju mycket på illern, jag har en iller som löser ALLA problem, han kan öppna fönster om de är på hasp, jag låser min ytterdörr endast för att han inte ska öppna den etc etc. Jag har möss, men de är i terratier med superlås, annars skulle han bryta upp dem eftersom han hittills har lyckats bryta sig ur i princip alla burar jag har utom atlas transportbur. Dessutom är mina möss födda i illerlukten. Jag skulle säga att det är en dålig ide. Men, som sagt, det beror på illern, men ta inte för givet att dina råttor kommer att vara säkra.

UlrikaD
0

Läste att du hade en 8-årig hund också. Hör ju egentligen inte till din fråga, men det är inte säkert att hunden och illern kommer att gå ihop heller.

Bara så du är beredd på att din lägenhet kanske måste bli uppdelad i tre delar. En för råttorna, en för hunden och en för illern. Så att du har platsen. Tyvärr många som omplacerat iller de senaste månaderna just pga att de inte gått ihop med de andra djuren hemma.

Sarah
0

Det ska väl tilläggas att jag är VAN illermänniska och ändå har jag misslyckats med illersäkring med den här illern. Nu var det ett tag sedan, men han har rymt fler gånger än jag kan räkna. Kommer upp överallt m.m.

Sarah
0

Hund oxå… du gör som du vill och har säkret redan bestämt dig, men Att skaffa iller nu låter verkligen inte som en god ide.

Theres
0

Melwin har hälsat på mina råttor ett flertal ggr. Han har faktiskt inte brytt sig, men jag höll ju i honom.
Men ingen reaktion från honom som visade på att han ville äta upp dem.
Jag kanske har en snäll iller?

Har även hört om illrar som skulle jaga mus, men som började tvätta musen istället. Så det beror ju lite på illern också.

Men som sagt… lämna aldrig råttorna obevakade i samma rum.

golf.ifokus.se

Sarah
0

ja visst hänger det mycket på illern, jag har ju illrar med lite mer naturliga instinkter än andra. :) men, det kan lika gärna finnas kvar hon vanligare illrar, av de jag haft som varit rena tamillerlinjer har i princip alla visat upp naturliga instinkter med smådjur.

UlrikaD
0

#11 Mina illrar har sniffat på någon chinchilla och nån hamster på håll i en transportbur utan att vissa några som helst intresse. De är ju vana vid att jag alltid luktar smådjur.

Men det betyder ju inte att de inte skulle hugga dem om de fick chansen. Kanske inte första eller andra gången, men tredje.

Under de 6 åren nu snart som jag haft både iller och smådjur i samma lägenhet har jag aldrig låtit de komma nos mot nos.

Djur dör ofta nog ändå tycker jag utan att man ska behöva hjälpa till.

cacao
0

Ser inget större problem att ha iller och råttor i samma hem. Det är att jämföras om man har katt och råttor i samma bostad. Vissa hundar är ju också utpräglade råttjägare och inte heller där ser i alla fall jag några problem.

Givetvis gäller det att ha djuren åtskilda med råttorna i en säker bur om de vistas i samma rum. Själv har jag haft en stor voljär då jag haft råttor, och voljären har även varit upphöjd en bit från golvet. Har man burar på en bänk eller liknande så måste de givetvis säkras så att de ej går att flytta eller vältas ner av illern. Nedre gallerdelen kan också kläs in i plexiglas så förhindrar man att nyfikna nosar och tassar blir bitna om illern når upp till burkanten.

Att hålla djuren nos mot nos ser inte heller jag som något man ska göra. Troligen blir det illern som får ett bett i nosen och det finns ju liksom ingen vits att försöka få dem att vänja sig med varandra. Råttan är och kommer att förbli ett bytesdjur oavsett om det är iller, katt eller hund som råttan bor med. Dessutom så kommer den att försvara sig och jag har helt ärligt haft en del råtthanar som lätt skulle ha kunnat orsaka rejäl skada på de illrar och katter jag haft samtidigt som råttorna.

Medarbetare på sajten irishcob

JossanH
0

#14 Fast jag skulle aldrig jämföra iller med katt och hund… Vi har haft katt under hela min uppväxt och jag har aldrig varit med om att någon katt har försökt ta de möss, gerbiler, råttor och kaniner vi har haft hemma då de vet att är de inne så är de husdjur- inte mat… mina illrar kan inte skilja på detta över huvud taget. Luktar de mat så är de mat ;)

Ska väl nämna att den iller jag haft som varit mest färg-avlad (en döv liten räka med jättedålig exteriör. Stora blaffiga teckningar etc) som man trodde hade förlorat sina instinkter för längesedan har varit den som varit mest jägare här hemma! Han tog allt som rörde sig!!! Grodor som hoppade förbi som dom andra inte ens reagerade på tog han i ett nafs! Hittade han döda möss ute klippte han dom också..

Sajtvärd på Iller.ifokus

cacao
0

Stallkatterna jag haft genom åren skull klippa en råtta direkt, oavsett om det var våra husdjur eller om dom träffade på någon utomhus. Samma med kompisens Jack Russel, den hunden tog mer råttor sammanlagt än vad gårdens 3 katter tillsammans klarade. Är nog ytterst individuellt och jaktbeteendet/instinkten kan givetvis växla.

Zandra---83
0

Att jämföra katt/hund och iller är ju inte direkt någon bra jämförelse. Både katter och hundar kan man dressera på ett hel annat sätt en man kan med illrar. Visst katter är envisa när det gäller dressering, men inte alls så envisa som iller. Så både hund och katt går att dressera, men att dressera en iller att låta bli smådjur- då har man att göra mer än ett heltids arbete.

cacao
0

Oavsett hur du dresserar ett djur så är det alltid instinkten som styr till sist i alla fall. Så lämnar du en dresserad katt eller hund ensam med en råtta hur tam den än är och hur dresserad än är så kommer katten/hunden i 9 fall av 10 att skada råttan.

Att ha olika djurarter i samma hushåll kräver att ägaren/skötaren i alla lägen förhindrar att något av djuren förolyckas.

Zandra---83
0

Där har du ändå fel. Jag har haft råtto i många år tillsammans med både katt och hund och det har aldrig hänt något, men skulle du lämna en iller så ja där kan man räkna med att man inte har råttan kvar, men katt och hund är oftast inga problem då dessa djur tänker på annat vis än vad en iller gör. En iller tänker inte alls- som Jssan sa luktar det mat så är det mat, men en katt eller hund tänker inte så.

cacao
0

Det trådskaparen frågade efter var huruvida det fungerade eller ej att ha råttor i samma hushåll som iller och JA givetvis fungerar det!

Rovdjur och bytesdjur i samma bostad är alltid en risk och det är ägarens ansvar att djurskyddsmässig djurhållning efterlevs.

Fattar inte vad som är felet på detta forum. Oavsett vad man skriver så uppstår det OT diskussioner där självutnämnda experter vältrar sig i att just deras sanningar/erfarenheter är de enda rätta.

Höll mig borta i månader härifrån just på grund av den mycket trista stämningen och att så stor andel av svaren i de flesta trådarna blev fördömande istället för att inrikta sig på goda råd och trevliga diskussioner.

Läs igenom 10-15 trådar här på forumet och ni förstår nog rätt snart vad jag syftar på…

Ursäkta att mer än halva detta inlägg blev totalt OT

jenmjao
0

Jag har en blind råtta på runt 2-3år som fick träffa min suzy när jag var hos min mamma.. Suzy blev rädd för råttan, suzy var inte så mycket större och råttan "kraffsade" till henne på nosen när hon skulle hälsa igenom buren. Så suzy gick där ifrån och gömde sig för buren och slutade lukta efter råttan efter det.
Jag har sett videos där råttor och illrar leker.
Det är olika från alla illrar och alla råttor också..
Ingen kan säga att det absolut inte kommer att funka, men folk kan säga att det är enväldigt stor chans att din iller kommer att vilja äta upp dina råttor.. Jag skulle iallafall inte låta dom hälsa på något annat sätt än via bur galler. Älskar du dina råttor så kommer du inte ta risken att de ska hälsa på varandra direkt..
Men jag skulle nog ha råttorna i bara ett rum om så möjligt.. Säkrast så oavsett vad svaret blir.

Zandra---83
0

Men det är ju bara att inse fakta att man inte (som du gjorde) kan jämför katt/hund och iller. Det är helt omöjligt att jämföra dessa djurarter. Så med det inlägget blir det ju OT. För katt och hund kan man dressera och dessutom ser de inte mat i allt som rör sej (med vissa undantag, men det är ju vad det är undantag i de som gör det) medans nära på alla illrar ser smadjur som just lunch- katt och hund gör inte det. Så ärligt talat var det ju ändå du som gick OT med det hela att jämföra hund/katt och iller som att det vore samma sak.

cacao
0

Varför är det endast "din" sanning om att man inte kan jämföra iller/katt/hund som gäller som den enda rätta sanningen? Mina och andras erfarenheter kanske är en helt annan bild än den du har.

Det är som sagt var DIN erfarenhet att man inte kan jämföra iller som rovdjur med hund/katt som rovdjur men det är inte min erfarenhet.

Frågan som TS ställde var om det funkar med råtta och iller i samma hushåll, och Javisst, det funkar utmärkt om man utgår från grundprincipen att illern är ett rovdjur och råttan är ett bytesdjur. Precis på samma sätt som det förhåller sig med att hund och katt också är ett rovdjur oavsett hur dresserbara de än är. Undantag i alla riktningar finns alltid.

Hallberg
0

Jag har tre st råttor och en iller hemma. Mina råttor är helt enkelt i ett annat rum bara och det fungerar jätte bra. Jag skulle givetvis aldrig släppa in min iller till råttorna men däremot så har han (illern) med tiden fattat att det inte är någon idé att försöka gå in där för då blir matte jätte arg! =D

Theres
0

Mina råttor bor i ett eget hus, illrarna bor i ett eget, musen och spindeln bor i mitt rum och katten är överallt :) Går hur bra som helst.

R.I.P Wolwerine, Lepad poch Paztell (råttorna på bilden). Har två andra nu.

golf.ifokus.se

JossanH
0

Nej jag tycker det är svårt att jämföra hundars och katters beteenden med illrars. Nästan som att jämföra mellan vissa hundraser. Ex. "Det funkar visst att ha kaniner med hundar, jag har en mops lös med min kanin jämt så det är inga problem för dig att ha din jack russel lös med din kanin"…

Och instinkter övervinner allt! Håller med dig cacao. Vissa djur går det inte att dressera till att vara vänlig i alla lägen när ägaren vill det. Skulle det vara så skulle det aldrig hända några olyckor med hund/katt och andra djur/barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
0

#15 våran katt fick upp låset på akvariet två och dödade våra gerbiler två veckor efter att dom kommit.  Så hon bryr sig inte om dom är inne eller ute, fria eller i bur. Hon dödar allt som inte är katt (eller läskigt ;) )och rör sig

JossanH
0

#27 Jag tvivlar inte en sekund på att det finns sådanna både katter och hundar men det finns individer där som jag skulle lita på- dock litar jag aldrig på en iller med sitt "bytesdjur".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

#23 Det går ju att dressera både katter och hundar till det mesta, men jag skulle vilja se de som lyckas dressera en iller lika mycket som man kan göra med en hund eller katt, som sagt så lär man få hålla på mer än ett heltids jobb om man ska lyckas med det med en iller då en iller är ett helt annat djur i sättet än en hund eller katt. Iller är mer sej själva och inte släpper in någon på det sätt som en hund eller katt gör. Så jag skulle vilja se dej lyckas dressera en iller lika mycket som med en hund eller katt. Lyckas du dressera illrar lika mycket så visst, men det kommer du aldrig att lyckas med- det är bara att inse fakta- illrar är inte samma djur som en katt eller hund när det gäller att dressera. Det finns i procent fler katter och hundar som man kan dressera att låta bli bytes djur än det finns i procent att lyckas dressera illrar att låta bli. Räknar man procent på hur många katter/hundar och illrar det finns enbart i Sverige så är det fler illrar som omplaceras- varför jo för att det är ett helt eget djur. Siffran skulle vara likadan för hund och katt om de hade varit likadana som just illrar.

JossanH
0

#29 Fast det är ju ingen som har sagt att man kan dressera illrar som en hund eller katt?
Snarare att man INTE kan dressera alla hundar och katter heller..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandra---83
0

#30 Skulle du lyckas med det så har du som sagt mer än ett helttids jobb framför dej vilket det itne är med hund eller katt då de är ett helt annan typ av djur. Finns väl alltid djur man inte kan dressera exakt ALLA, men övervägande kan man dressera katt och hund vilket man inte kan med iller då just att iller är ett helt annat typ av djur.

JossanH
0

Fast, varför skulle jag försöka lyckas med det då ingen, speciellt inte jag, har sagt att det går?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Toffifee
0

Vissa illrar bryr sig om råttor, andra inte. Och med det menar jag då att illrar äter gnagare, så egentligen går ingen råtta säker. Men vissa illrar kan dresseras, precis som andra säger men jag tror att det kommer att bli rätt svårt, dem är ju trots allt gnagarätare.

JossanH
0

#33 Det är nog inte så att man kan lära en iller som vill ta en råtta att vara snäll mot gnagare, där emot finns det väl ett fåtal illrar som inte bryr sig om dom av naturen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
0

#28 Våran andra katt är ju tvärtom så jag förstår absolut hur du menar.

[HippieAngel]
0

Här var det ju VÄLDIGT varierat med svar tycker jag, tack för att ni alla har delat med er av era erfarenheter. En del är väldigt positiva till min situation och andra negativa.

Och ja, jag har en hund fast han bor i min mormors lägenhet lite längre ner på gatan. Han är bara hos mig några dagar i veckan, och han är väldigt öppen när det gäller andra djur! Han har aldrig ens rört mina råttor, de får till och med rida på hans rygg. Så jag tvivlar på att det skulle bli några större problem med honom.

Har även från Lilith´s ägare fått höra att hon är en ovanligt lugn och snäll iller, så att så länge jag bara håller råttorna och henne i separata rum så ska det nog gå jättebra!

Jag vet att jag är en bra djurägare som alltid värnar om mina husdjurs bästa. Det syns och märks på mina djur som är otroligt lydiga, kelna och snälla. Jag jag tror att Lilith kommer att få ett bra och långt liv hos mig Glad

Dessutom är jag på jakt efter en viltfärgad hane som sällskap till henne, så hör gärna av er om ni vet någon som säljer! :D

/Sanna

UlrikaD
0

#36 Jag undrade lite längre upp vad som händer med resten av hennes illrar. Har du ingen kompis till Lilith där isåfall.

Nu gör du ju naturligtvis precis som du vill, men mitt råd är ju helt klart att skaffa en iller först. Även ifall du tror att det funkar så är det inte säkert.

Det finns många historier, några från i somras från folk som varit helt övertygade om att det ska funka hemma med andra djur. Och då menar jag så övertygade att det blivit svordomar och de har blivit riktigt förbannade på folk som sagt att det faktiskt finns en risk att det inte gör det.

Sen har det efter en stund slutat med att illern ska flytta iallafall. Och det är inte en historia som slutat så, det är flera.

Skaffar du två, så får du två som ska omplaceras ifall det inte funkar.

JossanH
0

#36 Ibland har man 2 snälla djur som tillsammans inte fungerar ändå. Det kan räcka med att huunden rådar skrämma illern så den försvarar sig och efter det är hunden livrädd för illern.. Man vet ju inte. Nu får vi ju hoppas att allt kommer gå bra men man bör nog iaf ha med i beräkningen att man aldrig vet när man ska introducera olika djurslag med varandra utan att ha testat innan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[HippieAngel]
0

Jag kommer inte att skaffa mer än en iller än på ett bra tag, så det är lugnt.

Och sånt här måste man ju ge tid, så bara för att det inte funkar med en gång så tänker jag inte bara omplacera min nya iller.

Och när jag sedan ska skaffa sällskap så kommer ju det säkert också att bli ett anpassningsarbete i sig.

Jag har gjort mina hemläxor och jag har läst på ordentligt om både illrar och råttor, det enda jag behöver tips om är vad man kan använda för saker för att till exempel hindra illern från att kunna nå råttorna genom burgallret. :)

UlrikaD
0

#39 Du skrev ju i inlägget ovan att du var på jakt efter en viltfärgad hane som sällskap till Lilith. Och att man skulle maila ifall man visste nån. Det betyder väl att du tänker skaffa mer än en iller?

Det absolut enda sättat att hindra illern från att nå råttorna genom burgallret är fortfarande att ha råttorna i ett separat rum.

Tro mig, som smådjursuppfödare med iller och smådjur i samma lägenhet under 6 års tid så är det separata rum som gäller om du vill ha djur som bor säkert. Allt annat är en tidsfråga.

[HippieAngel]
0

Jag skulle gärna vilja ha en, men inte ännu. Jag tänkte mer på en valp som ännu inte ska lämna mamman eller en omplaceringsiller som inte behöver lämna hemmet direkt. Jag vill gära ha kontakt med ägaren först, bra kontakt.

Jag kommer att ha mina råttor i ett separat rum.

UlrikaD
0

Ok. Men valpar som inte ska lämna mamman finns ju inte nu.

Och angående råttorna så svarade jag bara på din fråga som du ställde, hur man säkrar råttburen så inte illern når dem genom gallret. Har man dem i separata rum så kan ju illern inte nå dem.

Sarah
0

Som jag oxå skrev ovan… vissa illrar kan bryta sig in eller ut ur allt. Så stängd dörr OCH grind är nog det vettigaste om du har bestämt dig.

Sarah
0

Kan ju nämna gången Celadon bröt sig ur en stor råttfälla… Han bände helt enkelt loss gallret. Eller Tjejen och Marita som båda klämt sig ur kaninburar… eller Celadon igen som bände upp min stora utställningsbur eller eller eller… Du kan helt enkelt inte ha iller utanför gallerburar, de kommer att komma in.

UlrikaD
0

Fast jag fattar ändå inte, eller så läser jag fel nånstans. Du vill inte ha en till iller nu, men du svarar ändå på annonser om illrar som ska flytta nu. Det är ju dumt om du inte ska ha någon.

Måste nog gå och äta nåt, allmänt förvirrad känner jag.

[HippieAngel]
0

#43 Där sa du något bra, en grind! Det ska jag skaffa en. Vad för sorts grind rekomenderar du? :)

[HippieAngel]
0

Jag vill höra mig för bara, är inte det okej?

Det är ju bara för att jag vill veta vart illrar säljs ifrån och hur priset varierar. Jag tycker även sånt är viktigt att hålla koll på.

UlrikaD
0

#47 Självklart är det jättebra.

Det var väl bara att om jag som uppfödare hade fått frågan: söker någon av dina valpar fortfarande hem?

Då hade jag tagit den frågan som om personen i fråga var intresserad av att köpa någon av dem. Inte att man hörde sig för om framtiden.

Sarah
0

Hanna föreslog det tidigare… själv har jag skitfula masonitskivor på ca 90 cm… Cliff och Celadon hoppar över dem ändå…

JossanH
0

När jag bodde med mitt ex så gjorde han en sån här grind till illrarnas rum. Dock är ju inte den här optimal. Har man en iller som är duktig på att ta sig upp, ner, in eller ut så funkar den nog inte så bra. Till illrarna jag har haft har det dock inte varit några problem..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[HippieAngel]
0

Hmm jag antar att stängda dörrar måste vara det bästa då. Och lås på råttornas burar. Det ska jag titta närmare på :)

Musiken
0

Stangda dorrar ar ett maste, och garna grind, samt las.

Hallberg
0

Verkar som att jag har en otrolig tur med min iller som varken kan ta sig upp i sängen, på bordet eller i soffan. =D men har märkt att han är otroligt klumpig. Han försöker ju givetvis ta sig upp överallt men efter ett tag ger han upp. Under mitt bort i vardagsrummet så finns det en skiva som jag hade gjort ordning med en filt på när totte skulle flytta hem till oss, men inte ens idag när han är ett halvår gammal så lyckas han kommer upp. HAHA

Och ang det med råttorna, jag skrev ju tidigare att jag har dom i olika rum eftersom jag anser att det är det enda som fungerar. Helt ärligt så fick vi sälja två st råttor, så vi har bara en kvar. För det är inte bara utrymme som krävs när man har så många djur, det är även tid. Det är svårt att fostra en iller samtidigt som man skall städa en jätte stor råttbur och kela och gosa med dom. Så vi har bara en gerbil kvar, och totte kanske struntar i henne just nu, men jag är på min vakt jämt att han skall lyckas smita in i köket. Han gjorde nämligen det en gång och då flög han på buren.. Men min gerbil kom inte till skada tack och lov.

Sen ett till problem som nog inte många tänker på är att illern märker av att det finns råttor i hemmet. Vi hade ju som sagt två "råttor" till, egentligen är dom degusar. Men det fanns inte en chans att fostra vår iller eller ens komma nära honom så länge dom fanns i samma lägenhet, förmodligen kände han lukten av dom och hans djurinstinkt fanns där hela tiden. Tänk själv att sitta och äta torrfoder och i rummet mitt emot finns livs levande jätte smarrig mat? Klart han inte kunde lugna ner sig.

Både jag och min pojkvän tycker att vår iller har blivit otroligt lugn och fin sen råttorna såldes. Så frågan är ju om du är beredd att göra dig av med råttorna ifall det problemet skulle dyka upp hos dig också? För om du inte är det så kanske du borde tänka över det med iller.

Ha det så bra!

[HippieAngel]
0

#53 Den illern jag köpte var ju 1,5 år gammal, så hon är redan fostrad och helt underbar. Visst, hon får vara i sitt rum när jag har råttorna framme och det är bara en enda råtta som reagerar på hennes lukt.

Jag har mina två råttburar ovanpå varandra på ett bord i hallen, och Lilith går gärna där och sniffar ibland, men så länge inte råttorna är framme så bryr hon sig inte alls om dem.

Så det var ett lyckat köp och inget jag behöver ångra :)

UlrikaD
0

Det är ju jättebra att det funkar än så länge. Grejen är att det kanske inte funkar nästa år, eller ens nästa månad.

Nalle härhemma har aldrig någonsin visat nåt intresse för att jaga katter. Förrän nu, 3 år gammal.

Vad som funkar idag behöver nödvändigtvis inte funka imorgon. När det gäller katt och iller så är det ju sällan någon får sätta livet till, men när det gäller iller och smådjur så är det ju alltid smådjuren som förlorar.

[HippieAngel]
0

#55 Nej men jag tänker då rakt inte ha råttorna ute när illern är det! Jag är väldigt försiktig då jag älskar mina råttor sjukt mycket…

JossanH
0

Står råttburen på golvet?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[HippieAngel]
0

#57 Nej, de står ovanpå varandra på ett litet bord i hallen.