Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 1123 ggr
Solo-amici
0

Planer för kull 2011

Jag har planer på att ta en kull på min Tischa till våren.
Men skulle vilja ha lite tips, då jag planerar att sätta ut annons för att se hur stor efterfrågan är, och ha lite tid på mig att välja rätt köpare, vad som bör stå med i annonsen ?

Svartasilverskon
0

.

JossanH
0

Där är väl tyvärr sällan dom som hör av sig nu redan som sedan blir köparen i slutänden. Tror det kan finnas stort intresse bland dom flesta uppfödare men att folk mest är intresserade av valp- vilken som- så att det blir du som får sälja till slut är kanske inte så jättestor chans.

Det jag skulle göra först och främst är att redan nu leta hane som matschar hennes personlighet och stamtavla. Det är svårt att hitta köpare men ännu svårare att hitta en bra, okastrerad hane.
Det finns lite frågor du bör ställa till dig själv. Varför tar du kullen? Vad ska du ha för mål med den (det kan vara dumt att ta en kull om man inte tänkt tillföra något till illerstammen, det kan sluta med att man förstör mer än gör nytta)?
Hur många illrar kan du ha kvar och under hur lång tid? Vad har du råd med? Vad har du tid med?
Hur mycket ska du ta för valpen och vad ska räknas in i priset?
Vad kommer du kräva av din valpköpare? Hur ska du annonsera?

I år verkar det ha varit extra svårt att bli av med valparna så det finns en ganska stor risk att det kommer bli fallet nästa år också. Marknaden är inte så stor som den varit.

Sajtvärd på Iller.ifokus