Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 4837 ggr
Abico
0

Låter, hur då?

Jag kollade på sjunde himlen igår, i brist på annan underhållning (har varit sjuk en vecka). I programet så köpte dom två über söta illrar, vilket helt klart höjde betyget på programet. Vad jag förvånades över var att dom lät så hemskt mycket, eller alltså jag misstänkte väl att illrar var långt ifrån stumma men dessa lät som typ någon marsvins/ råttblandning, dom tjöt och jag vet inte vad. Så nu undrar jag om illrar helt enkelt låter så eller om det bara är amerikanska illrar som får de ljuden i tv serier ( dom påstod också att illrar är gnagare, men jag var helt säker på att dom var rovdjur så det försökte jag genast förklara för lillasyster som satt med mig. )

Kram Hanna - som antagligen lade inlägget i helt fel grupp ^^'

Hanna 

Robinsnel
0

haha, jo i amerikanska serier får illrar en hel del konstiga ljud.. så var det iaf med "och så kom polly"

Velsan
0

hehe de förhojer alltid djurens läten, typ när det är råttor med så piper å skriker de hela tiden, fast i naturen är de helt tysta för att inte locka tills sig fiender, å illrar är rovdjur, inte gnagare ja :P

[jenkass]
0

jo det finns ju nåot som heter ljudeffekter :P

AlbaStiffler
0

Låter nästan som om de lagt på lite ljud i serien för att det ska låta mer. en iller låter annars väldigt lite. Ibland kan det nästan gå år mellan att mina låter något som hörs. Men andra perioder låter de destå mer.

Mina illrar har fäljande läten för sig:

Om de gör illa sig eller blir rädda kan de skriva ett Iiiiii liknande ljud som nästan låter som ett fågelskri. Låter mycket hjärtskärande.

När de är glada kan de ibland poppa, det låter ungefär som när en höna kluckar. Dock väldigt tyst och hörs knappt.

när de är förbannade eller lite uppspelta eller kaxiga kan de fräsa. Låter inte riktgit som ett kattfräs, men något åt det hållet. Är oftast ett rått kort läte och det är säkert få som ens hört detta läte på sin iller.

Ja, det är väl typ det, så mycket roligare än så är det tyvärr inte. Ibörjan när jag först skaffade iller kommer jag ihåg att jag förvånades över just detta, att de typ aldrig låter något. De gör dock destå mer minspel/"kroppsspel" av sina känslor. :)

Smeagol
0

Ja men illrar låter ju. de har ett poppande ljud. De låter ungefär som en ett marsvin till en viss del fast deras läte är mörkare och mera skarpt eller hur man ska förklara det haa- (sämst på att förklara)

smurfb
0

Våra illrar kan ge väldigt långa väs. Dessutom så brukar tjabo poppa väldigt ilsket när han är sur.

Å sen allmäna småtjuten när de slåss oxå.

Abico
0

Woho, Iller.ifokus är absolut den grupp där man snabbast får svar XD Ni är ju grymma på tangentbordet ^^

Jag misstänkte väl att det var lite på lagda ljud ^^ Det var ett sånt väldigt kackel på de illrarna. Men då vet jag iaf. men nog trodde jag att illrar lät mer än vad ni beskriver o.o Jaja, men nu har jag lärt mig något nytt idag, även om jag inte varit i skolan :P

Kram Hanna

Hanna 

Gilla
0

Marwin har oxå ett typ av ""väs" när han blir irriterad om man tar en strumpa ifrån honom eller så.Eller när han blir bannad och han inte tycker det är rättvist. Låter som en inandning och djup suck efter ungefär. Sen hörde vi något härom dagen. Han har en "pipkorv" som är det bästa som han äger. Den brukar vi sno och pipa med så han får söka efter ljudet var den är. Väldigt roligt tycker vi…och han med til en viss gräns. I går tog han den och morrade hela vägen tillbaka till skoskåpet där han har sina mest värdefulla skatter. Annars poppar han rätt mycket när vi lekerGlad

Faxlin
0

poppar gör mina när de är både glada och arga, men det hörst stor skillnad på hur de poppar i alla fall. Sedan det berömda skriket när de blir rädda eller gör sig illa. Väser ibland när de är sura.

Så visst illrar låter, men avsevärt mindre än vad marsvinet gör. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#9 klart ju! En iller är ju inte en gris ;)

Faxlin
0

haha, rätt där Robin. Men ärligt talat. Ett marsvin eller åtminstone det här marsvinet snackar som sjutton. Och om jag inte kommer med gurka eller äpple i rätt tid på kvällen blir han uber sur. Hmm, illrar är bättre än marsvin, bara att inse. .-)

Audiatur et altera pars

Gilla
0

Mitt marsvin låter inte alls Ledsen Snöboll (Som det svarta marsvinet heter) ligger i frysen och väntar på att tjälen ska gå ur jorden …

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12: Vill du ha ett till marsvin? Ett marsvin ska inte bo själv vet du väl? ;-)
Jag har ett marsvin som är lite speciell. Han ser fortfarande ut som en unfe. Har inte haft det så lätt i livet och väntar nu på en matte eller husse som älskar honom.

Audiatur et altera pars

Gilla
0

Nog för att jag tror att Snöboll skulle uppskatta sällskap i frysen men det känns iaf lite taskit mot ditt marsvin som ännu inte är van vid minusgrader Flört

Gilla
0

Fin han är Glad

Faxlin
0

#14: *Asg* Sorry, jag fick för mig att du hade en i frysen och en deppig en hemma. Sorry, du ser så fel det kan bli om man läser fel. Nej, jag tror inte Nemo vill in i frysen. ;-)

Audiatur et altera pars

leo-
0

http://www.ferretcentral.org/fun.html#sounds

här finns ett par illrar som låter

Gilla
0

Åsa haha

Abico
0

#17 - det första jag tänkte på när jag öppnade länk nr. 3 var; HÖNS! ^^'

Kram Hanna

Hanna 

Sara
0

Fniss.. Ja en hög illrar kan verkligen låta som en hel hönsgård.

Sara

Smeagol
0

´Haha. gud vad frääänt!! Jag har sett den där sidan förrut och spelat upp dem men smeagol har aldrig brytt sig. Men nu kom han in ifrån balkong och stog och lyssnade. Sedan började han kolla i högtalaren om de var nån iller buse som gömde sig där!! haha. Tyckte ju synd om stackarn. Sedan kollade han ut om de var därifrån ljudet kom. Min lilla plutt. Hoppas snart att det finns en iller som han kan accoiosera ljudet till!!