HJÄLP
Det är så att min Espen åkte in i tisdags morse för att han höll på att kräka hela tiden. Han blev opererad i onsdags morse för främmande föremål i tarmen, Sen behöll dom han där tills på fredag. JA, tänkte jag, äntligen ska ja få hem min älskling.
Tog hem honom o sen till nästa fas, Sinja hatar honom!! Hon är så rädd för honom så att hon skakar. Hon fräser när han kommer nära o kissar tilloch med på sig när han kommer för nära. Hon ligger antingen uppe i soffan eller i min säng för hon vågar inte gå på golvet för där är ju Espen. Hon sover med ögonen lite öppna. Eftersom hon är döv så hör hon ju inte när han kommer, så när hon vaknar så rinner ögonen på henne..
Det är itne alls samma iller längre, hon vill inte leka ingetnting, har någon varit med om detta förr? VAD SKA JAG GÖRA!!??
Skönt att operationen gick bra!
Har inte Sinja och Espen bott ihop ett tag? Eller är det efter operationen som det gått fel?
Sara

Det är efter operationen, jo dom har ju bott ihop i snart 2 år. Jag har tvättat alla deras sängkläder o allt 

Jag tror att efter en sövning så luktar illrarna annorlunda. Alla narkosgaser måste ju gå ur kroppen och gör ofta det genom utandningen.
Det är säkert så att Sinja tycker att han luktar otäckt. Har hon varit hos veterinären själv och känner igen lukten och sammankopplar den till en läskig händelse?

Hon har varit där när hon kastrerades. Men hur lång tid kommer detta ta? Hon avstår ju nästan från att äta osså.
Bada dem så de luktar lika! Låt de nosa ordentligt på varandra medans du håller i honom.
Sara

Ja får ju inte bada han än pga såret. men ja har tagit vatten i min hand o tagit lite illerschampo o gnidit på han rygg o svans o sen badat henne i samma, men det hjälpte ente. Hon springer bara iväg när ja försöker få henne t att lukta på han :(

Måste ju vara doften hon reagerar på, att han luktar annorlunda.
Ibland kan ju djur även reagera på svaghet, tex att en frisk hund blir elak mot en svag och tex nyopererad hundkompis. Den svaga kan t o m åka på spö… Kanske Har illrar liknande beteenden? Beteendet kommer hos hundarna från vargarna, där en sjuk/svag varg sinkar flocken och "tar plats"/mat/gör flocken utsatt. Spelar ingen roll hur bra kompisar de varit innan, när den väl blir sjuk så ska den sjuka stötas ut ur flocken. Lite kvasipsykoligi, men kanske funkar illrar liknande?!
När han väl blivit friskare och piggare så är det säkert lugnt igen?!
Stackars Sinja.. Det är inte lätt..
Jag brukar hålla dem så de får nosa varandra i rumpan utan att den andra kommer åt att lukta tillbaka. Sedan byter jag.
Sara

#8 ja det gjorde ja ida, men det hjälpte inte…
Det är inte som hon är elak mot han utan rädd. Rädd så att hon abra sover hela tiden. Vågar knappt gå o äta, ja kan ju inte had et såhär 

Ärsch, ge dem tid så glömmer de bort det på några dagar. Kanske är det han som säger till henne (även fast du inte märker det) att han är svag och att hon ska hålla sig undan. Vem vet vad en iller säger?! :)

*putt*
När Betty kom hem från kastreringen va Bianca fram direkt och skulle titta till lilla syster. Hon skulle tvättas noga och undersökas överallt.

#12 ja det är det jag har hört att dom brukar göra, därför ja tycker detta är konstigt..

*putt*

Har det inte blivit bättre ännu??
# 15 Jag har haft dom här över natten, dom kom hit i två transportburar och åkte hem i samma 
# 16 Underbart! Bra jobbat!
Har själv upplevt att om de ställs inför nått nytt så håller de ihop!
Sara
# 17 Vi misstänker att fodret gjorde en hel del ;0)
Va? Fodret? På vilket sätt? *nyfiken*
Sara

Det lät intressant. Hur menar du med foder? *nyfiken*
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, nu har ja tilbaka mina gamla illrar, dom leker o har sig som förr o ja hittade dom bägge två liggandes o sova i min säng, tätt ihopa!! matte e så glad så, o Sinja pussas igen :D:D!! Jo ja tror osså på maten..