Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1532 ggr
becka89
2010-11-07 13:04
0

Chip kastrering

I torsdags så chip kastrerade vi Mr frost,

Tyvärr är dom inte så iller kunniga där vi satte i chippet,

första dom skulle sätta i så gick det inte bra mr frost var jätte arg och var inte alls stilla så sprutan med chippet i gick sönder så dom var tvungen att hämta en till och göra en gång till det gick ju bra förutom att den första stack dom i ett blodkärl eller något sånt så han började blöda så vart kvar i 15min för att se så det inte började blöda igen, nu har han svullnat upp lite där dom skulle sätta första så man får inte röra honom där då blir han sur.

Vi har iallafall märkt att hans kula börjar försvinna så nu kan snart mercedez och mr frost vara tillsammans när vi inte är hemma=)

Men kan iallafall säga att jag tänker aldrig mer gå till den här veterinären igen…

UlrikaD
2010-11-07 19:56
0

Vad gav de för råd angående kulan som inte kommit ner då?

becka89
2010-11-07 21:48
0

dom ringde och pratade med marianne tornvall eller vad hon nu heter:P och hon tyckte vi skulle testa med chip kastrering för att se om kulan kommer ner och gör den inte det rekomenderade hon att vi kastrerar honom.

Föresten hur lång tid kan det ta innan dom går helt ur brunst??

han vill fortfarande para sig med mercedez och parar sig gärna med nallar:S jobbigt är det men hoppas det går ur snart.

UlrikaD
2010-11-07 22:18
0

Har för mig att för Sarah här inne tog det flera veckor innan det gick ur. Har aldrig chippat någon hane så jag har ingen aning.

Solo-amici
2010-11-07 23:51
0

Låter ju fruktansvärt! Stackars mr frost att råka ut för något sådant!

Jag har alltid valt blå stjärnan i Göteborg smådjur, när jag ska besiktiga/chippa/kastrera mina små, för där vet de vad de gör.
Jag åker hellre en längre sträcka, än "riskerar" något hos en icke-illerkunnig vet.

Men man vet ju aldrig vilka som är bra på förhand.
Finns ju inte direkt gott om illerkunniga vetz här i landet tyvärr :(

VeronicaKahlbäck
2010-11-08 01:10
0

När jag hämtade mina tjejer så var de i full brunst så vi åkte in på första bästa tid för att sätta in suprelorin och vaccinera.
Det tog nästan tio dagar innan det gick att se någon skillnad och ganska exakt tre veckor tills vulvorna gått ner helt.
Tycker att eftersom de ringde marianne verkar de ganska seriösa.
Jag var på annalysen i Örebro med mina och ungefär samma sak hände med min ena tjej då hon ålade sej och var rätt arg men de ville undvika att ge lugnade som jag sagt att de fick göra ifall de inte klarade det iofs hade mina suttit i transport bur hela sitt liv och endast blivit hanterade med handskar men jag ska till annalysen på tisdag med allihopa. Fast om man inte känner sej trygg med veterinären ska man självklart inte gå dit!:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

becka89
2010-11-08 10:52
0

Okej, ja här har vi börjat känna skillnaden på lukten redan och att kulan inte är lika svullen som den var när vi var hos veterinären.