Lukten
När vi fick hem Holly använde vi kristaller för lådfyllningen och jag kände absolut ingen lukt av iller, även om hon gick utanför lådan. Nu använder vi klumpbildande lera och när jag gör rent i lådan luktar det så att det svider i näsan. Jag är inte allergiker och tål allt utan att tycka att något är äckligt.
Kristaller blev utbytta för att hon gick inte gärna på dem, kanske de var för vassa.
Kan det vara första tiden "av kärlek" då man inte märkte nackdelar med illrar eller ska jag skylla allt på leran som ger så "giftig" resultat?
Hur upplever ni illrars urinlukt?
Själva urinen luktar ju knappt, däremot så kan det bli rätt illa av olika lådmaterial. Träpellets kör jag med nu och det luktar trä, varken mer eller mindre. Visst kan bajsen lukta när den är färsk, men säg när den inte gör det ;)
Paulina

Dåligt underlag ger dålig lukt helt enket. Så luktar det så testa något annat underlag.
Jag kör också träpellets, luktar ingenting. Förutom trä då.
Eldningspellets är väldigt populärt bland många här inne.
Själva använder vi ToaLätt papperspellets och det funkar i.o.f.s. bra men vi överväger att byta så vi testar eldningspellets i en låda just nu för att se om det ratas eller föredras.
Papperpellets luktar inte mycket men det har en lite unken doft så eftersom så mångq rekommenderar eldningspellets tänkte vi testa dessutom är eldningspellets billigt.
Då får jag testa med eldningspellets, så slipper jag att inte andas när jag gör rent i lådan. Toa-lätt var ännu giftigare för mig.
Nästa fråga: var brukar säljas träpellets? Jag bor i Stockholm

Finns på de flesta byggvaruhus, Bauhaus, Byggmax osv. Vissa ställen som säljer djurtillebehör kan också ha. Vi har en butik i Göteborg som heter Naturnära som säljer mest till häst, de har också. Så såna affärer kan ha med.
Det är säckar på 16kg som brukar kosta ca.50kr.
När vi hade papperspellets så stank det något enormt i mellanåt, nu har vi pussy cat sand och funkar hitills jätte bra.. ska testa eldningspellets då jag får plats att förvara det på (hela förrådet är överfullt med kartonger och hund och iller grejer).
jag kör med tidningspapper direkt på golvet. o tycker de luktar ganska mycke,. är de så att de luktar mycke lr har jag bra lukt sinne? haha 

#7 Om illern kissar på tidningspappret så har du ju ingenting som suger upp kisset. Klart att det luktar då.
Varför använder du inte toa-låda? Ganska opraktiskt att ha en iller som kissar på golvet.
"7, Ett tips är att köpa en låda o sen lägga i tidningspapper där om du nu inte kan använda nått annat material, vad jag vet suger det upp urinet ganska fort, dock ska det inte vara papper/tidningar som är glansiga.
Då måste man ju ha väldigt mycket papper under. Praktiken visar att en Metro tidnign med mycket nyheter i räddar inte parketten från att bli fuktig om en illerhona både kissar och bajsar på den bara EN gång.
#10 True! Metro duger knappt till att ha under lådan..
Jag kör också på eldningspellets och det är guld! Tycker att toa-lätt eler liknande material är det näst bästa om jag inte får tag i pelletsen (som när jag bodde i Norge), men det är riktigt obehaglig lukt på det redan innan man hällt det i lådorna..
Bara man tar bort spånet som blir när de kissar så luktar det väldigt lite om lådorna. Jag tar bort spån varje, ibland varannan dag. Ibland luktar dock bajset, beroende på vad dom har ätit..
Och visst känner jag även en svag lukt av iller när jag rensar bort spånet.. Iaf så länge Marcello, som är valp, har varit på lådan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jo precis, jag kör men "glansigt" papper först, sen vanligt över. han vill inte skita på de glansiga :) jag har en låda oxå som han oftast skiter i, men tycker de luktar mycke ändå. jag har inga problem med lukten, men min kille tycker de luktar så starkt.
En liten fråga bara… Hur många lådor har ni (gärna ni som bor i en tvåa)?

#14 Vi har sex stycken just nu, då har illrarna inte tillgång till sovrummet och dom är fyra små. Dock används väl i huvudsak två av dom, dom andra är det någon enstaka i sett över en vecka men dom står där för att när man försöker ta bort dom så blir det världens bästa bajsplats enligt illrarna.
# 14 vi har 7 stycken toalådor i våran tvåa till två illrar 

Som flest har vi faktiskt haft 11 lådor… hualigen.. det var när vi hade två årsvalpar, hanar som gick mot brunst. Hu=p Det var en jäkla massa lådtömning.

Två i varje rum och en på toaletten.
2 lådor i en 2:a funkar utmärkt här.
jag har en låda inne på toaletten.. i en tvåa på 50 kvm

Tack för era svar! Lär ju märka hur många det behövs när illern väl flyttar in:)

Lättast är ju att börja med ett gäng och sen minska så illern inte får en chans att missa.
Hade jag haft två illrar så hade jag nog kunnat ta bort de flesta lådorna, men alla har sina lådor som de mest går på verkar det som. Min minsta tjej använder en i stort sett bara en, så hade jag bara haft henne så hade det varit väldigt lätt.
men är det inte klurigt att få upp spånet när dem kissat? Min karl har börjar klaga på att det luktar illa nu när dem börjar få i sg mera kött.
Är det eldningspellets ni menar? För vi har ju nämnligen köpt hus med uppvärmning pellets om man ska använda det?
Vi har två lådor på en två med typ 66 kvm tror jag

Det lättaste är att ha furba-lådor eller liknade om man har träpellets. Och, ja det är precis samma som eldningspellets.
De lådorna är som två lådor i ett som sitter i varandra. Den översta lådan är som en sil och den understa är som vanligt. Då rinner spånet ner i botten lådan och man lyfter bara bort bajset med en kattspade.
Sen tömmer man underlådan på spån. Funkar att göra på vanliga lådor med men det blir lite mer svinn då.
Furba-lådorna ser ut så här, men det finns andra liknande lådor också.
Jaha, vad smart, att man inte tänkt på det under fyra åren som illerägd :D
Tips: Köp två plastlådor från IKEAS babyavdelning. Finns vita och gröna för 20kr st. Borra massor med hål i den ena ( ca 5mm) så den blir som en sil. Mycket billigare än Furba! Har köst samma teknik och använt samma lådor isnart tre år!JAg vet att det finns en tråd här inne med bilder och allt, men jag hittar den inte..
Har hittat ett nytt material.. Pellets gjorda på havrehalm! Har det till fyra katter som samsas om en låda och det fungerar skitbra! Luktar inte kiss eller äckligt alls! Har under hela mitt 35åriga liv inte hittat bättre lådinnehåll till katterna! Dessutom kan man gräva ner det i komposten, om man har en sådan alltså…Ska prova till illrarna nu i veckan.. Har dragit mig för det eftersom mina minnen av Irma i kombination med eldningspellets inte är dom bästa..
Havrepelletsen har jag köpt på Svenska foders Djur & Natur butik!