Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1596 ggr
AnnaRamnemark
0

Noob frågor!

Tjo!

Jag har funderat ett tag är sugen är att skaffa mig iller. Men jag vill ju ha lite fakta/grund innan så här kommer lite nybörjar frågor.

1. Kan man endast ha en iller?

2. hur länge lever dom ca?

3. Vad äter dom?

4. Lutar dom illa som alla påstår?

5. Vad brukar den vanligaste sjukdommen vara?

6. Bor dom i bur eller är dom ute som en katt i huset?

7. Är de svårt att lära dom att gå på lådan?

8. Är dom natt levande eller dag?

9. Bör man ha försäkring på illern?

10. Hur mkt brukar en iller kosta ca?

11. Vad ska man kolla på när man köper en?

Ni kan lägga till mer om jag glömt.

Jag har fött upp hamstrar i 3 år och har råttor nu i 1 år. så jag har iaf lite djur grund :P

// Anna

UlrikaD
0

Om du läser gamla trådar och artiklar här inne på sajten får du svar på det mesta.

1. Kan man endast ha en iller?

Ja, de är inte grupplevande på det sättet, men de uppskattar att vara flera speciellt om man är borta hela dagarna och jobbar. Men det rekommenderas inte att skaffa två valpar på en gång. Det slutar oftast i omplacering.

2. hur länge lever dom ca?

En iller borde kunna leva i 14 år men de flesta av våra tamillrar blir tyvärr sällan äldre än 7 år.

3. Vad äter dom?

De äter torrfoder för iller. Eller så äter de kött. Men ska man ge sin iller Barf bör man veta vad man gör så illern inte får bristsjukdomar. Lättast är att ha en grund på iller-torrfoder och ge kött som extra.

4. Lutar dom illa som alla påstår?

Har du inte träffat illrar så är det där du ska börja innan du kan veta om en iller är någonting för dig.

En okastrerad iller luktar, sen om de luktar illa eller inte är väl en smakfråga. En kastrerad iller luktar inte mer än en katt. Förutsatt att man städar toalådorna ordentligt.

5. Vad brukar den vanligaste sjukdommen vara?

Cancer i alla möjliga former.

6. Bor dom i bur eller är dom ute som en katt i huset?

Det är olagligt att iller i bur om buren inte är minst 5kmv stor. Alltså som ett litet rum. Skaffar man iller bör man ha i åtanke att de bör gå precis som hund eller katt.

7. Är de svårt att lära dom att gå på lådan?

Helt olika, jag har haft otroliga problem med vissa omplaceringar, medans andra varit helt klockrena. Min första valp som jag fick vid 8v var total katastrof på lådan. Men min valp som jag fött upp själv missar aldrig någonsin.

8. Är dom natt levande eller dag?

De sover i omgångar kanske hela 20 timmar per dygn ibland. Sover mer på vintern än på sommaren. Och de är oftast vakna när du är vaken.

9. Bör man ha försäkring på illern?

Det är ett måste. En iller hamnar hos veterinären förr eller senare, och det är bara en fråga hur mycket det kommer att kosta. Antingen hamnar den där när den är ung för den har ätit någonting olämpligt och måste opereras. Eller så hamnar den där när den är lite äldre pga av någon cancersjukdom. Utan försäkring klarar man sig inte.

10. Hur mkt brukar en iller kosta ca?

Hos uppfödare kostar de ca 3000kr. Då ingår valpsjuka, chippning och vet.kontroll.

Men sen ska ju du fortsätta att vaccinera varje år, samt kastrera när den blir könsmogen så de pengarna får du lägga till själv.

11. Vad ska man kolla på när man köper en?

Att du trivs med illern och uppfödaren. Att resten av illrarna i hemmet ser ut att må bra. Det bästa du kan göra är att först hälsa på så många illerägare du kan, inte bara uppfödare. Få dig en uppfattning om djuret i sig. Sen kan du börja leta uppfödare, eller omplacering.

UlrikaD
0

Läste precis på din sida att du har råttor. Då gör jag ett tillägg. Skaffar du iller så måste du ha råttorna i ett separat rum dit illern aldrig någonsin kan komma. Illrar är jägare och de äter råttor.

Så bor du så du kan dela av med stängd dörr till råttorna så funkar det, men bor du mindre så råttor och iller måste vara i samma rum så skulle jag aldrig någonsin chansa på det.