Albino kille omplaceras.
Kom på att titeln på förra inläggen kanske inte va så bra när man ska försöka omplacera sin iller så jag ändrar den och lägger in länken.
I think more things before breakfast than people think all day 
Har ännu inte fått något mejl. Är som sagt inte akut att omplacera våran lilla pälsboll men d känns tråkigt att ingen verkar vilja ge honom en chans :(
*putt*

Det är ju så vansinnigt mycket omplaceringar just nu. Både valpar och äldre. Samt uppfödare som sitter med valpar kvar. Det kan nog ta en stund att hitta det rätta hemmet.
Fast å andra sidan så behövs det ju bara en rätt person som hör av sig.
För några år sedan var det precis tvärtom. För varje omplacering fanns det säkert tio personer som hörde av sig.

Bilder kan ju underlätta också. Söta vita isbjörnar är ju aldrig fel!
Ja i vårat fall är ju hemmer EXTREMT viktigt. Men du har nog rätt i det du säger. Det är mycket omplaceringar just nu och d är synd att vi tyvärr är en i skaran som ska omplacera. Sorgligt nog :'(

Ni har ju skrivit att ni vill ha ett hem i närheten också, det kanske ni måste rucka lite på. Ert perfekta hem kanske finns i Skåne.
Men det är verkligen otroligt mycket illrar i omlopp i år.
Men lägg gärna upp lite bilder tycker jag.
Ja det kanske är orealistiskt att ställa allt för höga krav på vart hemmet ska ligga… Känns nästan som jag kanske har för höga krav på allt det där?
Jag vill inte att han ska hamna fel för han är ju en del av mitt hjärta. Men jag vet ju själv att både jag och min sambo inte klarar av det här som situationen är just nu och det Tony egentligen behöver är ett hem med Tålamod och större intresse för att ta sig tid för honom.
Måste va både mer och mindre osjälviskt :S

Är väl aldrig orealistiskt att ha höga krav, men ifall någon hör av sig och det enda som är "fel" på dem är var de bor så kanske man får tänka om.
Men mycket hellre höga krav än "först till kvarn" liksom. Det ska krävas höga krav för att ha iller. (djur i största allmänhet faktiskt).
Ja jag har insett det nu :/
Ja och iller är ju ett lite speciellt djur. Inte som en katt för en katt kan dom flesta ha men en iller kräver mer tålamod, intresse och beslutsamhet.
Men hör någon av sig som verkar bra för Tony men inte bor precis i närheten så kanske man får som sagt va lite realistiskt och tänka om. För speciellt Tonys skull. Men för våran del också.
Sen är det de illrar som det är "synd" om som folk oftast tar först. Tony har det bra och det är inte akut, därför "rusar" inte folk till. Men istället är det ju så att när någon sen vill ha Tony så vill de verkligen ha honom.
Sara
#9 Det har du så rätt i.
Uppdaterar denna då Tony eventuellt kommer få komma hem imorgon eftersom illrarna i nuvarande hemmet inte va så förtjusta i honom.

#11 Hur länge har ni försökt? Inte för att lägga mig i så, ni kanske försökt i flera veckor. Men nykomlingar brukar inte tas emot med öppna tassar, specielltinte ifall de är fler i nya hemma. Då kan det ta upp till månader. Så länge de inte väljer ut nykomlingen och bankar på honom och ger honom stryk tillsammans så brukar det i stort sett alltid lösa sig.
Finns naturligtvis undantag, jag hade Nolita, det gav sig aldrig. Men i de allra flesta fall så brukar det faktiskt ordna sig med lite tid och tålamod.
Det är ju jobbigt för honom att testa runt så här. Det gör ju att han kan gå in i nästa hem med en helt "fel" attityd och vara osäker. Och då få det svårare att gå ihop med nästa han testar med.
Jag lämnade honom i onsdags.
Jag kan som sagt inte tvinga dom att ha kvar honom och dom känner sig inte säkra med att ha honom kvar då kan jag inte annat än hämta honom. Men förstår exat va du menar.
Våran hona vi hade och Tony kom inte speciellt bra överens och han va väldigt elak mot henne i början men det blev bättre med tiden.
Som sagt. Jag kan inte tvinga dom att ha kvar honom längre. Hade dock gärna sett att dom gav det en chans lite längre tid.
#13 Jag håller helt med dig. Tvinga någon är aldrig bra. Vill dom inte ge det tiden är det ju ingen idé att han är där längre, då är det ju bättre du tar hem honom igen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja exakt och då va d kanske inte menat att han skulle va där.
Som sagt vi har inte bråttom i att hitta ett nytt hem så det får ta sin tid.
Synd bara för jag trodde vi hade hittat ett bra hem, och ja det hade vi väll på sitt sätt men nu kommer dom ju inte överens där hemma och man kan inte göra mycket åt saken :)
Putt
putt
Hejsan!
Jag har skickat ett mail till dig angående tony, jag har en liten hona på 5 månader som är exakt som tony, men håller på att uppfostra henne till att inte bitas och bli rumsren, frågan är vad folket på detta forum tycker, om illrarna ligger på samma nivå kan man sätta ihop dem då utan att ngn av de påverkas negativt? tex om min lilla Mindy inte hade bitis alls som Tony gör hade hon kunnat börja med det igen då? men iaf de ligger på samma nivå och finner du mig intressant i mejlet är det bara att höra av dig! Mindy skulle uppskatta en kamrat samt att hon ska steriliseras om en månad!!
Mvh Oskar
kan tillägga att jag har ett stort rum som jag gjort ved till "endast" Mindy med leksaker samt flera olika sovplatser! Har 2 katter och 2 hundar som jag lite senare kommer introducera
Tony bits enbart när han leker och nån gång då och då om han får tag på främmande personers fötter och dom hra strumpor på sig så smakar han gärna.
Vart bor du?
Jag bor i skåne! vet ej om det blir ngt problem? men det mesta går att lösa, men hoppas du finner mig intressant. Bara ställ på frågor om det är något :)
Mvh oskar
Jag svarade på ditt mejl.
vi kan prata där igenom iställer så slipper denna tråd uppdateras stup i kvarten :)
Har du inte msn? grymt jobbigt med enbart mail!

#18 Du skrev en liten fundering på vad folket på iFokus tyckte, hoppas det är ok att jag skriver ner en liten tanke.
Har läst din andra tråd att du har lite problem med din illertjej ännu. Det bästa är att lösa de problem man har innan man tar in en till familjemedlem, annars är risken stor att man får två problem på halsen istället. Det brukar oftast sluta med omplacering av två illrar. Så tänk igenom saken några gånger så att du vet att du klarar av det isåfall.
Är det långa avstånd så bör man också ha en plan om vad man ska göra ifall det inte funkar. Om illern ska flytta tillbaka och hur man isåfall löser det.
Tror inte det kommer bli några problem med ihopsättning av illrarna, däremot kan det bli problem illrar-ägare.
Och i och med att Tony redan varit ute och "testat" ett hem och kommit tillbaka så är det ännu viktigare nu, även om det alltid är viktigt, att han kommer till ett hem han får stanna.
#24 jätte bra skriver :)
Kom fram till att Tony inte kommer få flytta dit då vi känner att han är lite för ny och just i våran fall vill vi ju ha någon med större erfarenhet så vi kan va relativt säkra på att Tony kommer få stanna kvar där resten av livet ( finns säkert nya illerägare som skulle passa perfekt för Tony men känns inte säker speciellt nu när det är så många nya som omplacerar sina illrar)

#25 Lättad att ni inte tyckte jag la mig i. Vet att ni vill bara det bästa för Tony.
#26 Nej då :)
Som sagt vi är rätt bestäma i vad VI tycker är bäst för Tony och jag tror nog många håller med oss och du är nog en av dom låter d som :)
Men självklart att vi öppna för förslag och folk ska inte va rädda för å höra av sig :P
Omplacera skulle jag aldrig göra? har haft med minst lika svåra djur att göra som en iller, har haft allt från leguaner till boa constrictor. Ett tag hade jag 2 fullvuxna leguaner, en liten leguan unge, kungspyton och en boa constrictor samtidigt och det var ett jäkla jobb som jag klara av utan några problem, de 2 vuxna var dessutom misskötta av en annan ägare som jag i stort sätt rädda och det innebar ännu mer jobb..! Vet inte om ni har haft med reptiler att göra innan men leguaner är den svåraste ödlan att ta hand om i fångenskap. Visst man kan inte jämföra en iller med reptiler men ville bara visa vilket jobb jag lagt ner och att jag klarar detta jobb med en iller med. Jag har allt en iller behöver, ger dem mat och sällskap hela tiden (förutom när jag är i skolan därav vill jag ha en kamrat till Mindy). Har mycket tålamod och brinnande intresse för illrar, jag anser att i och med att Tony är som min lilla Mindy så borde det vara ett perfekt tillfälle att uppfostra de tillsammans. Och om de får bita på varandra och skoja så kanske det blir mindre på mig (bara en tanke). Så jag anser att jag är en bra kandidat, bara för att jag fråga om tips till att få min Mindy att bita mindre betyder inte att jag är en dålig iller ägare som inte vet vad jag gör. hur är en bra iller ägare och en dålig? har jag ngn nackdel? gör jag något fel? Alla svar som jag fick i tråden hade jag redan i stort sätt läst om, men jag tackar givitvis för svaren och hjälpen! Uppskattar all hjälp man kan få självklart!! :)
#28 Oj, vem har sagt att du är en dålig illerägare??
Saken är ju ganska enkel. Jag skulle själv inte omplacera en iller till någon som är mitt i sitt arbete att uppfostra och toaträna sin egen iller.
Det kan ju mycket väl bli bra med en till iller men risken är ju ändå stor att de hellre tyr sig till varandra än till dig och om du fortfarande inte tar i din iller mer än med handskar så betyder det ju att du har en hel del arbete kvar för att du och din iller ska lita på varandra. Det är också lätt att de börjar vänja varandra vid hur lådan inte ska användas ;)
Skaffar du en till iller med ett liknande beteende (vilket det inte riktigt verkar vara..) är det lätt att du istället får det dubbla jobbet som du redan har och att ni aldrig lyckas "klicka" utan att det är illrarna och du istället för er alla 3.
När jag skaffade min första iller så väntade jag typ 7-8 månader tills jag skaffade nästa just för att få det där speciella bandet. Och det fick jag verkligen :) Och då var min första illern en lätt iller! Promenader bara han och jag och mycket tid tillsammans.
Det kan vara svårt att jämföra så olika djur som reptiler och illrar. Jag menar jag skulle kanske kunna hålla en ödla vid liv, men inte mer än så trots att jag haft iller i 7 år.. Men visst visar det ju på engagemang.
Sen är det ju det här med att "anothername" ska anförtro någon med sitt "barn". Det är ju jättesvårt att välja hem och efter senaste månadernas händelser här inne förstår man att det är ännu svårare att lita på folk som man inte känt annat än här inne under några veckor.. Det har varit de som bedyrat att de ska lägga hur mycket tid som helst på att få hunden och illern att gå ihop. Att hunden är en tuff ras så illern blir inga problem att uppfostra. Att illern aldrig ska omplaceras och personen verkar extremt påläst.. Vad händer? Jo illern är för svår att uppfostra och hunden är rädd för illern. Efter en vecka är det bestämt att illern ska flytta. Pang! Ute för omplacering igen… Och liknande saker har hänt om och om igen senaste tiden!
Det är nog inget personligt mot dig ska du se :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vem har nämnt något om en hund? jag sa att jag senare kanske introducerar min hund samt katterna? jag bor hemma fortfarande men har hela källaren för mig själv så skulle de inte gå ihop med min/mina illrar är det ingen större fara då de inte får vara här nere.. Men nvm då! Orkar inte sitta och förklara mig mera, jag ahr det perfekta hemmet för 2 illrar oavsett om ni vill tro mig eller inte och jag har tålamodet, jag tycker det borde vara tvärtom än vad du säger, att det klickar och går ihop och gör samma saker. Borde det inte vara så att har man en "ordentlig" iller och får en som inte är så låter det mer rimligt att den har negativ påverkan på den ordentliga(?) sen visst kan de gadda ihop sig mot mig, men det ligger i naturen för alla levande ting? men men, slut diskuterat då!
#30 Du missuppfattade tydligen det jag skrev.
Jag visste inte ens att du hade hund.. Eller katt… Det jag skrev var anledningar till varför folk har svårt att omplacera och lita på människor de bara sett här på iFokus ett par månader. Folk som verkar insatta och har erfarenheten genom andra djur som sedan omplacerat.
Det var alltså inget om din hund och katt.
Saker har låtit seriöst förr men sedan visat sig att det inte varit det. Jag säger ju för den delen inte att du skulle vara oseriös jag säger bara att det är en stor anledning till varför många har höga krav när dom omplacerar.
Ingen har påstått att du är en dålig illerägare eller att det är personligt mot dig. Det var ju just det jag försökte säga- Inget ont om dig!!!! Okej? :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
För d första så måste jag klargöra det här för folk som inte verkar förstå. TONY BITS BARA NÄR HAN LEKER VILKET HAN FÅR GÖRA I VÅRAT HEM!!!!
och han är relativt rumsred DOCK går han inte på toa utan bara på tidningspappaer (han fick lära sig det i förra hemmet så vi fortsatte med det)
Den för d andra. Folk ska inte bli sura eller ta illa upp för att jag inte vill omplacera till dom. Det har ingenting med hur mycket erfarenhet du har med andra djur utan vad du har för erfarenhet av iller och vad du har haft för illrar. Alla illrar är unika och vissa kräver mer träning än andra och jag ser helst att någon med mycket erfarnhet tar Tony eftersom jag då PERSONLIGEN kommer känna mig säker.
Detta är mitt val. Det finns många omplaceringsillrar och är d så att JAG inte väljer dig som nytt hem åt Tony så betyder det inte att alla andra också har samma höga krav som jag har.
Tony betyder väldigt mycket för mig och jag gör allt jag kan för att välja ett hem där jag själv känner mig säker med och just Yoshi passade inte just nu känner jag pga att för kort iller erfarenhet och även en än så länge halvt ouppfostrad iller.
Men som sagt. Ingen av oss har påstått att du är dålig illerägare och jag slår vad om att d finns folk som precis fått iller som är/kommer bli KANON BRA illerägare. MEN jag känner inte att detta är en trygghet… Jag själv lärde mig att iller inte är nått för mig efter snart 1 år.
Jag har inte i avseende att göra nån illa men ibland får man respektera folks beslut utan att ta åt sig .
Vem har sagt något om att vara sur? Poängterar bara att en kompis till min Mindy hade inte varit fel.. den som låter sjukt sur är ju trots allt du, har jag krävt att du ska placera honom till mig? nej verkligen inte, och jo han är exakt som Mindy till dig/er som inte verkar förstå. Hon bits bara när hon vill leka och kör sitt race (behov) på ett ställa nu vilket är toppen för mig och underlättar. Hon har börjat bita betydligt mindre men fortfarande lika hårt dock. Vems som helst med hjärna fattar att du vill att han ska komma till ett bra hem vilket är väldigt bra av dig då man ser "tusentals" omplaceringar då ägaren skiter i vart illern kommer bara de blir av med den. Sen låter det mer rimligt att uppfostra 2 illrar tillsammans från början än att få en bit fri iller sen fixar man en till som inte är bitfri, känns som den bitfria kommer påverkas negativt när den ser vad den bitiga gör? har absolut ingen aning men låter mer rimligt när det gäller den saken. Men påstår absolut inte att det är rätt jag har där. Men att du uppfattar mig som sur när jag bara argumenterar för min sak är absurt. Men men, du får det att låta som att de som precis fått en iller är helt efter bakom panbenet!
Mvh En GLAD oskar
kan också tillägga om alla tänker att man inte vill sätta sin iller hos ngn som inte har en sedan innan eller är ny inom området iller, hur får man då i hela världen chansen att lära sig att ha en iller och få en kompis kanske för livet??
Som sagt. Alla tänker inte som jag gör. Jag är nog en av dom som har högst krav på vart Tony ska komma.
Men denna tråd handlar inte om att diskutera det fram och tillbaka utan denna är till för att hitta ett hem till Tony.
Yoshi! Jag pmar dig istället så slipper vi diskutera mer i denna tråd :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH det låte bra :)
Ps. Jag håller på att bli tokig här hemma. Vet inte hur länge jag orkar med honom här hemma. Jag verkligen verkligen gillar Tony men hans krafsande på precis ALLT får mig att gå i bitar.
Funderar på om man kanske ska sätta honom i akut hem :'(
Jag håller på att bryta ihop totalt. Är väldigt skör just nu och han gör d inte bättre. Dom nätter han va i provhemmet va dom första nätterna jag kunde sova ostört och sen han kom hem så har jag inte fått sova en hel natt…
Fan jag vet inte vart jag ska ta vägen ibland. Blandade känslor.
Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska orka ta mig igenom d här?
Hat svar är helt onödigt för jag har som sagt redan kommit överfund om att jag inte är nån passande illerägare…

I och med att tråden handlar om Tony svarar jag ingenting på Yoshis inlägg,
Men vad är det som är jobbigt med Tony just nu? Vad är det han krafsar på? Kan man möjligtvis ta bort det eller ändra om lite så det som stör mycket, stör mindre?
Har ju ingenstans att dra mig undan (skulle va toan med där inne vill man ju inte sitta och koppla av)
Nä det är hans jäkla kraffsande, så har d alltid var, spelade ingen roll om vi hade grävlåda eller om jag aktiverar honom. Han kraffsar, i soffan, på fotöljen, i fortöljen, på "grinden" in till sovrumsdelen.
Är helt utmattad och slut pga sömnbrist. Får inte sova mer än nån/några timmar sedan väcks jag av att han kraffsar eller att han och katten leker. Har ju inget riktigt sovrum så jag kan inte stänga dörren eller något för att få lung och ro runt mig. Och detta håller som sagt på att ta knäcken av mig just nu :(

#39 Nu vet jag ju inte hur det är med just Tony, men själva krafsande brukar i stort sett alltid handla om att de är understimulerade, har tråkigt, behöver någonting att sysselsätta sig med.
När Molly bodde i valphagen så krafsade hon hysterisk. Visste till slut inte om jag skulle kasta ut henne genom fönstret eller hoppa själv.
Men det brukar kunna lösas med annan aktivering. Jag ser att du skriver att ni aktiverar också, men det kanske är fel aktivering. Det är kanske någonting annat han behöver, han har bara inte lyckats fömedla vad det är ännu. Eller så är det en fas så han kommer att sluta självmant, men när vet man ju inte då.
Hade jag bott närmare hade jag kunnat erbjuda avlastning några nätter så du fick sova, men jag är lite för långt bort för det tyvärr. Själv har jag motorväg över ansiktet varje natt så jag sover ju inte ändå.
Ja, krafs kan vara bland det mest irriterande när man behöver sova!
Jag hade ju min underbara kille Pegasus som hade en period på en hel vår/sommar/höst-period där han krafsade oavbrutet på ytterdörren om man inte gick tillräckligt långa promenader med honom. Och det är kanske inte alltid det första man vill göra när man kommer hem från jobbet.
När han var liten hade han en liknande sysselsättning då han fick bo i köket på nätterna och den dörren fick också smaka på hans tassar ;)
Även då var jag ute med honom i stort sett varje dag och han hade även en kompis att leka med.. Man kan bli galen för mindre!!
Det kanske är bättre att han får bo i ett akuthem så dina agg inte blir ännu större till Tony..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#40 och #41.
Ja, jag ska ta ut honom på en längre promenad imorgon. Se om d kanske hjälper. Ska göra det på kvällen precis innan d är läggdags för då han kanske nöjer sig med det hela kvällen.
Annars så försöker jag leka med honom, han och minsta katter kör ju race i hela lägenheten mer eller mindre varje dag så det hjälper kanske lite men just nu vet jag inte hur mycket jag orkar.
Akut hem känns nästan som d behövs just nu, för som sagt jag håller på att bli knäckt. Jag skulle aldrig skada Tony men ibland känns d som man har lust å strypa han :P
Nä skämt å sido. Jag orkar inte mycket längre. Att en sån liten skrutt kan få en å må så psykiskt dåligt. Får ju skuldkänslor över att jag blir irriterad och sur.

ja kraffsande är verkligen hemskt, när Tjejen, min första hona gick i sin första brunst stog hon vid ytterdörren 25 timmar per dygn, vi var ute med henne i timmar varje dag och det hjälpte inte. kan rekomendera öronproppar oxå ;) apotekets bruna är outstanding. så länge ingen iller får tag på dem. men om ni mår så dåligt är kanske inte akuthem en så dålig ide. :( lycka till!
putt
Dexter kraffsar och tuggar pa min sovrums dorr om vi stanger den nar han ar vaken. Pa natterna hjalper det med en pase ho, sagspan, en av royal canins gratis tunnlar for hundar samt ett tacke som han kan krypa in i. Da kan man sova hela natten, dock blir det en massor av stadning dagen efter.
Hehe härligt ^^
Ja tyvärr kan vi ju inte stänga in oss någonstans (bor i en 1a)
Så d känns som man aldrig blir helt ifred och det han kraffsar på är oftast fotöljen och man råkat lägga ned kudden så han inte kommer in i den och d låter så in i helvete.
Hehe härligt ^^
Ja tyvärr kan vi ju inte stänga in oss någonstans (bor i en 1a)
Så d känns som man aldrig blir helt ifred och det han kraffsar på är oftast fotöljen och man råkat lägga ned kudden så han inte kommer in i den och d låter så in i helvete.
Puttar
Hillbiörns illrar finns på Facebook.