Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 1594 ggr
lisahogbom
0

Illersugen!!

Hej, mitt namn är Felicia Högbom och jag har i många år varit väldigt sugen på att skaffa mig en iller, mycket tilltalar mig med detta fina djur.

Jag är helt ny på fronten men alla är vi som sagt nybörjare i början. Bor tillsammans med en god vän i en stor trea sedan ett och ett halvt år tillbaka och har två katter, En blandras och en Skogis som är föredetta avelshona och helt underbar i temperamentet, hoppas dom kommer komma väl överrens, men är inte direkt orolig.

Min fråga till er är om det finns npgon uppfödare som vill ge mig en seriös chans att träffa på era valpar och berätta mer.

Jag är bosatt i Nyköping!

Tack på förhand.

duholm
0

Jag har två valpar kvar och 4 andra viddjur! Så mig är du välkommen hem till! Tyvärr bor jag en bit ifrån men har du skånesemester snart så bara hör av dig!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
0

Du behöver ju just inte träffa någon uppfödare i början. Bara du hälsar på illerfolk. Så kan du ju ta uppfödarbiten i nästa steg. De valpar som är kvar nu är ju ungdjur, födda i somras och en del uppfödare har ju några kvar. Omplaceringar i massor finns det och sen kommer nästa valpsäsong till våren.

lisahogbom
0

Vad trevligt att ni alla svarar så snabbt!

Har funderat mycket som sagt och är väligt sugen på en hane. Vad blir för och nackdelar med att ta ett ungdjur? Är det ovanligt med valpar så här framåt vintern?

UlrikaD
0

Det beror på helt var man köper ifrån skulle jag säga. En uppfödare som umgås med sina illrar som familjemedlemmar och tillbringar massa tid med dem har ju tama och gosiga ungdjur istället för valpar. Men tillbringas det inte tid med dem, man köper dem från farm osv så är det ju "lättare" att få hem en valp som inte varit ensam för länge.

Men ska man köpa nu valp eller ungdjur så gäller ju egentligen samma sak att man åker och hälsar på och ser om man trivs med uppfödaren och deras illrar.

Valpar föds på våren då honorna är brunstiga så de valpar som finns nu är alltså de som föddes i vår/somras. Min valp härhemma är nu redan 6 månader gammal.