Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2241 ggr
[Wideudde]
2010-11-02 23:06
0

Fodervärd finnes

(ni hade ingen egen kategori för fodervärdskap, så det får gå under rubriken avel)

Hur kom jag på tanken på iller? mina kära vänner hade vid den tid då jag bodde i Örebro två stycken underbara illrar, blev väldigt facinerad av detta djur och så började tankarna.
**
Varför inte först nu?** Dels för att jag vid den tiden bodde i en etta tillsamans med mina två katter och sambo, blev trångt och sladdar låg härs och tvärt och ja, man hör mycket skräckhistorier och ville gärna inte slänga in en iller mitt i den röra vi då hade, idag ser det annorluna ut.

Jag hade kontakt med en uppfödare för ca 2 år sedan men det tog en ganska lång tid tills det kom valpar och vid det laget hade jag just fått hem min andra kattunge, jag har katter av rasen Cornish rex som är väldigt liviga och kräver tålamod och tid, därav avstod jag vid det tillfället. Norrskenets uppfödning tror jag det hette, av någon anledning tog jag inte upp kontakten igen, vilket är synd, men ibland är det meningen att man ska vänta.

Om oss: Amelié heter jag, Socionomstudent med ett år kvar. Min sambo är snickare och har i dagsläget 3 katter hemma - alla av rasen Cornish rex. skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag tror inte allt orkas läsas, så är det frågor så är ni välkommna med dom.

Väl mött!
Amelié

VeronicaKahlbäck
2010-11-02 23:15
0

Norrskenets finns här inne:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

UlrikaD
2010-11-02 23:21
0

Fodervärdsavtal är ganska sällsynt på iller. De man använder i avel har man i första hand hemma hos sig själv. De som har många okastrerade hanar t.ex har dem kanske hos någon samarbetsparner. Men då är det alltså oftast okastrerade djur det rör sig om.

Så just fodervärd funkar inte på samma sätt på iller som på hund eller katt.

Så är du intresserad av iller så är det nog enklast att skaffa en på det "vanliga" sättet. En valp eller en omplacering.

JossanH
2010-11-02 23:40
0

Precis, som Ulrika säger finns det inte direkt fodervärdsavtal på illrar. Antingen äger man sina djur eller så gör mand et inte. Antningen avlar man på dom eller så gör man det inte :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Wideudde]
2010-11-03 00:02
0

Aha! sedär! man lär sig någonting nytt varje dag, men tack för alla svar ändå!

Susanne-Lundmark
2010-11-03 01:33
0

Hej hör av dig till mig Min kanonfina illerhane behöver få ett eget hem Susanne Lundmark

[chouwa]
2010-11-03 01:54
0
HannaM
2010-11-03 08:53
0

Kan ju rekomendera omplaceringen Mr Tony, han är kattvan.

[Wideudde]
2010-11-04 03:42
0

# 6 men oj, den illern såg inte bra ut, och varför bur? om hon vill vara ifred kan den iallafall få en vettig transportbur att springa ut och in ur när hon känner för det? Varför äter hon i buren om hon gör sina behov där och varför ska hon gå på lådan när hon gör sina behov där? går inte riktigt ihop.

Jag ska överväga, jag är rädd för att hon inte är speciellt van vid att vara lös och inte heller vid andra djur om hon nu bor i buren, frågan är om hon är skadad för livet rent psykiskt eller inte och hurvida man kan jobba bort det om hon nu är i väldigt dåligt skick..