Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5249 ggr
Nea
0

Grumligt öga

Hoppas någon kan hjälpa mig. Skulle ge illrarna mat ikväll och ser sju förväntasfulla illrar. När jag kollar på Amazon ser jag att hennes ena öga reflekterar ljuset konstigt. Tar upp henne och vrider och vänder på henne så ljuset faller olika i ögat det ser fortfarande konstigt ut.

Inser snabbt att hon är grumlig i det ögat. Tyvärr verkar det som att hon inte har någon syn eller väldigt lite syn på det ögat.

Min undran är om någon här kan komma på vad det kan bero på. Är jätteorolig för att det är något som skall sätta sig till andra ögat och leda till att hon blir blind. Händer det vet jag inte hur värdigt det är att låte henne leva.

Skall självklart ringa vet. imorgon.

NinaogRaKKerUngene
0

Kan det være at hun har fått øyekatarr ?

Nea
0

#1 Kan illrar få det och vad gör man i sådana fall åt det.

Kollade andra ögat mer noga nu och där syns inget. Tog t.o.m. och jämförde med en annan iller för att vara helt säker.

Är i alla fall helt hundra på att hon inte var grumlig i ögat för en månad sedan. Då var jag på utställning och jag gör alltid en extra noga koll av alla illrar innan. Hade ögat sett konstigt ut då hade jag reagerat på det.

Jag hoppas att hon "bara" har fått en liten skada i ögat som kommer läka ut av sig själv. Vi får väl se vad vet. säger imorgon.

UlrikaD
0

Hundar och katter kan ju få starr. Vet inte ifall illrar kan få det med. Om hon förlorar synen på ena ögot så klarar hon ju sig bra ändå.

emoflickan
0

Bilbo har starr, dock tror veterinären att det beror på att han äter prednisolon, har ser väldigt dåligt nu, men verkar ändå klara sig bra. :)

ferretgirl
0

Kan vara en infektion som kräver antibiotika eller kanske är det starr hon har fått, i vilket fall som helst så hade jag uppsökt en veterinär för att få klarhet i vad det är. Vet inte om dom opererar starr på iller, men jag vet att dom gör det på hund och katt.

NinaogRaKKerUngene
0

Min Nunchaku har øyekatarr nå. Det er en infeksjon/betennelse som behandles med øyedråper. De heter kloramfenikol, og man drypper begge åynene tre ganger daglig i 10 dager.

Nea
0

Tack för alla svaren. Kollade ögat idag och det ser ut som grumligheten är mindre. Men eftersom ljuset är helt annorlunda är det svårt att säga om det verkligen är så. Får se vad vet. säger så fort jag har fått tag på dem.

AlbaStiffler
0

Ögoninflammation låter troligt. Kontakta läkaren så ger de dig salva om det är det. Mitt tips är sedan att få in salvan i ögat genom att sätta den på ditt finger och försiktigt peta in den i ögat. Annars är pipetten på tuben livsfarlig och man vill ju inte råka peta ut ögat. Tvätta händerna innan bara.

Annars kan du försiktigt torka runt ögat med lite kokat saltat vatten (ska smaka som en ögontår) som svalnat. Dutta försiktigt när illern blundar med en blöt tuss. Så kanske du får bort ev störande kladd, bakterier och ev damm/skit. Men försiktigt och inte för mycket, så du skadar ögat värre.

Ögonskador bör behandlas så snart som möjligt för att läka med gott resultat. Speciellt om det är en skada på hornhinnan. Lycka till! :-)

Nea
0

Är hemkommen efter en lång dag i staden. Amazon blev undersökt av den snälla djurdoktorn Håkan. Det visade sig att hon har en inflammation i ögat som beror på en skada. Lysningen av ögat visade att skadan skall vara några veckor gammal. Fick frågan om hennes öga hade varit varigt eller rinnigt, och svaret blev nej. Han tyckte också att det var konstigt att vi inte hade sett något innan, eller att hon inte har visat några andra symptom. Som tur är så verkar det som att skadan är ytligt så förhoppningsvis skall det inte ha ställt till med något.

Har fått hem någon ögonsalva som skall droppas i ögat 2gg/dag. Sedan återbesök på tisdag för att se om det är bättre.

Sara
0

Så skönt att det inte var någonting värre.

Sara

Nea
0

#10 jo, nu håller jag tummarna för att salvan skall hjälpa och att det inte är en bestående skada.

Aviendha
0

Håller tummarna här!

Faxlin
0

Håller tummarna stenhårt för att det löser sig med salvan så hon blir bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sotlynx
0

Har ett tips vid lindrig inflammation som  nästan alltid funkar på kaniner och katter. Kamomillte! Kamomill är lätt antiseptiskt utan att vara farligt. Det brukar räcka med att man baddar utanpå ögonlocken och huden runt ögat tre ggr per dag. Det kan ju vara ett alternativ att prova om man får vänta länge på vetten…

NinaogRaKKerUngene
0

Godt å høre at det ikke var noe værre Glad

Krysser fingrene for at det skal gå bra.

Nea
0

#14 Tack för tipset. Vet man att det är en inflammation kan man ju alltid testa. Men när orsaken till grumligheten är okänd skulle jag i alla fall inte våga testa, ifall det förvärrar det hela.

Det verkar som grumligheten i ögat blir mindre och mindre. Då när jag upptäckte det var hela ögat grumligt nu har det minskat till 50-75% av ögat. Så salvan verkar ge resultat i alla fall. Skall bli intressant och se vad vet. säger på tisdag.

Skulle det inte har gått ner tillräckligt skulle han skriva ut cortiosn (har jag för mig att det var) för att få ner inflammationen.

Nea
0

Lite uppdatering. Amazon har gråstarr vad det beror på vet vi inte ännu.

Tyvärr verkar det som Milady också har fått något skit i ögonen. Koll hos vet visade en hornhinneinflammation på ena ögat som hon har blivit behandlad för. Idag såg vi att även anadra ögat är på väg att bli grumligt. Antingen har infektionen spridit sig dit eller så är hon på väg att få gråstarr också.

Mialdys problem kom först efter att vi hade tagit ut dem till uteburen.

Ingen annan av illrarna är drabbade ännu. Nu är jag lite smått orolig för att det skall vara någon ögoninfektion som sprider sig hos dem.

Faxlin
0

Usch vad trist. Men ja kolla upp om det kan vara något som smittar. Fast starr smittar ju inte. Men om det bara är en ögon infektion. Svårt dock att sanera utomhus, inte omöjligt dock men svårt.

Gör vad du kan för att sanera allt så bör du komma till rätta med problemet om det är smittsamt i alla fall.

Och så hoppas vi på en vanlig ögoninfektion.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

#18 Starr i sig smittar inte. Men min oro är att starren är orsakad av någon infektion som smittar.

Saga85
0

Nu vill jag inte oroa dig, men är det någon som vet om det finns något samband mellan starr och insulinom? Hos människor med diabetes ökar ju risken för starr. Jag hade även en degu som drabbades av starr (vilket veterinären påpekade hade börjat sprida sig även i andra ögat). Om det var pga någon sjukdom vet jag inte, men degus är i riskzoonen att drabbas av diabetes(liknande?) sjukdom.

Nea
0

Om det är någon som har tips om vad cataract kan bero på skulle jag bli glad.

Blueshift
0

Det finns många orsaker till katarakt eller annan mer generell/utbredd grumling av ögat. Infektioner/inflammationer/skador som ni redan varit inne på är en orsak. Juvenil katarakt kan också vara ärftligt betingad. Åldersrelaterad starr är väl inte att tänka på, för det här är väl unga illrar?

En besvärlig variant är ögonproblem som är relaterade till tandproblem. Det är inte helt ovanligt (vanligare på illrar som äter BARF? ev primärt kyckling?). Oftast är bara ena ögat drabbat och förutom grumlingen ser man inte sällan att ögat tycks öka och minska i storlek vilket beror på ett varierande tryck bakom ögat till följd av infektionen. Inne i munnen ser man sällan någonting fel, men typiskt sitter infektionen ovanför tand P4 i överkäken. Hos vissa illrar, mera sällsynt, kan det till slut bildas en fistel i kinden nedanför ögat.

En annan möjlig orsak som kanske kan vara värd att överväga är dieten. Äter de här illrarna BARF? Många olika sorters näringsbrister kan leda till grumlade ögon hos illrar som äter en otillräcklig eller obalanserad BARF-diet. T ex brister på vissa aminosyror, kalciumbrist (och vissa andra mineralbrister) diverse vitaminbrister som t ex A, B2, E.

Dietrelaterad grumling brukar fluktuera inledningsvis och kan gå tillbaka när dieten korrigeras, såvida det inte fått gå får långt.

På din beskrivning skulle först och främst gissa på infektion eller dietproblem (om de äter BARF).

Nea
0

Jo det är unga illrar Amazon 3 år och Milady är en av valparna från förra året.

Om det skulle vara en infektion i munnen som gör det, med tanke på att det är kyckling de äter primärt, vad finns det då man kan ge. Skall se om det går att se om ögonen ändrar storlek, när du skriver det så har jag för mig att jag har tyckt att ögonen har varierat i storlek.

Jepp de äter BARF och när jag ahr pratat med en vet. så är hon också inne på att det skulle kunna vara brist på något Vitamin.

Vi har för säkerhets skull börjat ge dem torrfoder samt extra tillskott av vitaminer. Så nu håller jag tummarna för att det hela skall gå tillbaks.

Eftersom det har börjat med en sakda på båda illrarna så är jag också inne på en infektion som har spridit sig, så nu har kampen mot inflammation och ev bakterier börjat igen.

Hur är det med mask kan de sätta sig i ögonen?

Blueshift
0

Om det är dieten som felar så borde det vara goda chanser att det hela rättar till sig med torrfoder och vitaminer.

Om de får kött kan man komplettera med en anpassad dos vitaminer (t ex Gimpet som också innehåller taurin) och om man så vill även med ett aminosyrapreparat (t ex Amino 3800 ev med taurintillskott vid behov). Se till att det är tillräckligt med balanserat kalcium och mineraler (allra helst färskt ben).

Det finns ju t ex vissa nematoder som kan infektera ögonen, men jag gissar att det är rätt ovanligt. Jag har hittills inte hört om något fall på iller.

becka89
0

Våran albino hona hade grumligt öga förut och när vi var till vetrinären så vissade det sig att det var ögoninflammation, Det har hon fått 3 gånger sen januari så vi fick ett recept som vi kan hämta ut antibiotika (eller vad det nu heter) fler gånger på.

Nea
0

#24 Jag hoppas det. Så länge ingen fler blir drabbad. Hur lång tid bör det ta det innan det syns någon förbättring, om det blir en sådan.

#25 Kommer du ihåg vad det är för typ av antibiotika och vad den heter?

Blueshift
0

#26 Om det bara är en mindre grumling tror jag man kan vänta sig resultat relativt snabbt. Jag vet ett par fall där det blivit klar förbättring redan efter 1-2 veckor (på unga djur). Inom några veckor, tror jag i alla fall det är rimligt att förvänta sig en tydlig eller total förbättring, lite beroende på hur gravt problemet är.

Nea
0

#27 Okej! kommer hålla stenkoll på ögonen. Så är det bara att hoppas att det inte har gått för långt utan att det kommer bli bättre. Samt att det är fodret så det inte är någon annan skit.

Nea
0

Tänkte uppdatera lite vad som har hänt med Amazon och Milady.

Amazon är fortfarande grumlig i ögonen även om det har blivit bättre, nu ser man pupiller-rörelser. Det verkar även som hon har fått tillbaks delar av synen, hon stryker inte längs väggarna längre och hon springer inte rakt på olika hinder längre utan kan svänga undan. Märks mest när jag sitter på golvet hos dem. Innan kunde hon springa rakt på min fot eller ben men nu lyckas hon undvika det. Kan ju vara så att hon har utvecklat andra sinnen också som gör att hon klarar av att undvika hinder.

Milady är däremot mycket mycket bättre. Hennes ögon var nästan helt vita ett tag men nu har de fått tillbaks sin röda färg. Kanske att det syns lite vitt djupt in i ögonen men det är svårt att säga genom att bara titta på ögat utan att lysa det. Men det går helt klart åt rätt håll.

Tyvärr är det nog så att båda Amazon och Milady har fått permanenat skador och det värsta av allt är att det är mitt fel. Jag trodde att jag hade koll på det här med BARF när jag körde igång. Så min uppmaning till alla som vill börja är att läs på ordentligt, se till att ni varierar köttsorter, ge dem inälvsmat och se till att de även får äta bytesdjur.

För att problemen med ögonen skulle minska och inte fler skulle bli drabbade började vi ge dem torrfoder igen, så numera är mina halvBARF:ade. I början droppade vi även olja på köttet för att ge dem en booster av olika vitaminer.

Vill än en gång påpeka att det inte bara är att börja med BARF utan läs på och läs på och tror ni att ni kan det läs på yttreligare.

JossanH
0

#29 Gud vad skönt att det ändå är mycket bättre! Jag har ju Pegasus som har starr eller möjligen lymfom som gått upp i ögonen på honom. Ena ögat är dock mycket värre än andra.

Får man vara nyfiken och fråga exakt vad du gav illrarna i BARF väg?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#30 Visst får du vara nyfiken. :-) Vi gav olika kycklingdelar främst hals, vingar och inälvor. Popcorn (musbarn) och när vi själva åt kött fick de renset eller lite av köttfärsen. De fick även äggula och vitaminolja/tabletter med jämna mellan rum.

JossanH
0

#31 okej, då vet jag :) Själv BARFar jag ju inget här hemma på heltid utan ger lite kycklingvingar och hjärta till illrarna och vingar, hjärta och möss till katten (illrarna staplar bara mössen på hög;)), men jag är väldigt intresserad att lära mig mer och våga/orka ta steget fullt ut någon gång.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#32 Förhoppningsvis kommer jag våga BARF.a helt igen men då skall jag skriva ihop en meny och se till att någon kunnig godkänner den innan jag kör igång.

Att ingen av de andra blev drabbade är ren tur och troligtvis tog de för sig av maten på ett helt annat sätt än Milady och Amazon. Amazon hade ju dessutom fått ungar halvåret innan vi började så det är väl en bidragande orsak till att hon blev hårdast drabbad.

Ceciliaolucifer
0

Ja, man ska inte tro att det är speciellt lätt. Jag tyckte att jag gav en bra kost men har pga ohälsa här hemma även gått igenom min barfmeny en och två gånger. Jag ska bli noggrannare med tillskott och verkligen ta reda på var foderdjuren jag köper kommer ifrån.

Skönt att det har blivit bättre Linnea :)

sarae
0

Super att du går ut och informerar Nea! BARF är en hel vetenskap, och det är väldigt lätt hänt att det faktiskt blir fel. Så det kan vara värt att andra tar lärdom av detta. Tråkigt att det gått som det gott, men skönt att dina töser är på bättringsväg!

Nea
0

Vill inte att detta händer andra illrar. och inte andra ägare heller. Det är många gånger jag har anklagat mig själv för det som hänt. I början var jag riktigt arg på mig själv men nu ser jag lite nyktarer på det-. Det som har hänt har hänt och det går inte att göra något åt det, nu får jag istället göra det bästa av situationen. Förhoppningsvis tar någon annan lärdom av denna historie och tänker efter ordentligt innan de börjar helt med BARF.

sarae
0

#36 låter som en bra inställning. Jag har själv ändrat om mina illrars kost otaliga gånger, och gör fortfarande ändringar allteftersom jag lär mig mer, samt får tag på nya saker.

Madde
0

Oj det här visste jag inte att det kunde inträffa om man inte gav rätt blandning när man ger BARF.

Men jättebra Nea att du går ut med en sån här viktigt informatin.

Så ska man ge barf måste man verkligen läsa på.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

BARFmycat
0

# 36

Jag har precis läst igenom hela den här tråden, hemskt tråkigt med dina Illrar! Men det är ju tur att dem fortfarande är kvar, och då får påminna dig själv att du förmodligen valde BARF för att du vill deras bästa, det har ju aldrig varit din avsikt att de ska bli sjuka, naturligtvis.

Jag undrar om du inte skulle vilja posta en sammanställning av den här tråden eller att du berättar din historia om den här upplevelsen i barf-forumet här på iFokus?

Det är många som blir medlemmar på barf.ifokus.se för att lära sig mera och kika runt lite innan de börjar, och de flesta som är engagerade på den sidan är rätt kunniga så då blir det ju bara att man läser det bästa och kanske får för sig att det är bara att tuta och köra, men som du bevisat så är det inte så himla enkelt!

Tror att det kunde vara matnyttigt att man får lräa sig vad som kan hända om man inte läst på ordentligt, skulle du vlja hjälpa oss med det?
Skulle verkligen uppskattas!

Ha det gott och lycka till med dina illrar!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Nea
0

#39 Visst kan jag göra det. Hur vill du ha "sammanfattningen", artikel eller vanligt inlägg. Vet inte om jag kan lägga upp en artikel men i sådana fall kan jag ju maila ett dokument till dig.

BARFmycat
0

# 40

Vil du skriva en artikel får du ta kontakt med sajtvärden, Maalin.Glad

Ja alltså, skriv som om du skulle berätta det för någon. Skriv vad du gav dom, hur länge du gett dom det, när du upptäckte symptomen, vad ni först trodde att det var, hur ni kom fram till vad det egentligen var och vad du har lärt dig.

Du kan ju fråga Maalin om hon vill att du skriver dt som artikel elelr inlägg, för min del spelar det ingen roll vilket, bara din historia blir berättadGlad

Madde
0

#40: Jag eller någon annan som är Medarbetare eller Sajtvärd kan lägga upp den som artikel.

Tror det är kanon med en sådan artikel så man lätt kan hänvisa till den. =)

Vore toppen Nea.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

BARFmycat
0

# 42

Jo jag vet att det är ni som måste lägga upp artikeln, att man inte kan göra det som "vanlig" medlemTungan ute

Men det blir på barf forumet då? eller på båda kanske?Flört

Nea
0

#43 Det kommer i sådana fall bli på båda forumen. Skall kontakta Maalin om jag kan få lägga ut en artikel på Barfsidan.

UlrikaD
0

Puttar denna tråden nu när så många börjat ge sina illrar kött. Om hur viktigt det är att det blir rätt om man tar bort torrfodret helt.

VeronicaKahlbäck
0

en liten putt för att visa hur viktigt det är med kunskap!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus