lite hjälp?
Är det vanligt att illrar spyr i samband med förkylning och ont i halsen? Havanna spydde för inte så länge sen upp en del mat och nu vill hon varken ha mat eller godis hon har varit lite hostig idag och jag och henrik är båda förkylda med hals ont så det är ju inte omöjligt att hon kan ha blivit smittad. Något speciellt som man kan ge till dem när de är förkylda? Kan påpeka att det var inte i samband med att hon hosta som hon spydde det var inga kräk ljud alls utan mer att man hörde gurgel.
Se till att hon dricker bara. Vägrar hon äta så ge lite gottgott så hon iaf får i sig nått.
Sara
Hon vill varken dricka eller äta inte ens godis som hon i vanliga fall glupskar i sig, blir så orolig att hon fått i sig nåt vi var nära att förlora henne så en gång förut.
Vill hon inte dricka får ni försöka att ge henne vatten på fingret eller en tesked om ni inte har små doseringssprutor hemma.
Är ni riktigt oroliga så åk in till veterinären. Får ni inte i henne nått vatten så kan hon bli uttorkad fort och då blir hon ännu segare och ännu mer vägrande.
Sara
vi tvångs vattnar henne med spruta ska blötlägga foder o se om man kan få ner det i sprutan så man kan tvångsmata henne
En del illrar som äter dåligt kan äta bättre om man matar dem bit för bit från handen.
Sara
Det är banne mig inte lätt när ens djur är sjukt. Mina har dock aldrig vägrat att äta gottor.
Lycka till!
Sara

Även om det är viktigt för illrar att äta ofta så tänk på att hon kanske är illamående fortfarande efter kräkningen, om det var nyss hon kräktes alltså. Hemskt att bli tvångsmatad i det läget skulle jag tycka. Däremot är det nog viktigt att göra det om hon inte äter självmant efter en längre tid. Men det är vad jag tycker. Vatten är viktigast!
hon spydde för kanske lite mer än timme sen ska vänta lite till innan vi tvångsmatar henne
Hon har spytt en gång till, hon har gått på toa men bara kissat. Vi har tvångs vattnat henne flera gånger gett henne parafin olja samt tvångs matat henne

Tomte spyr åxå nu som bara den…han har spytt hela kvällen och det sprutar ur rumpan. Stackaren…vet inte vad jag ska göra.

det är verkligen tråkigt när de små liven inte mår väl.
jag har aldrig varit med om stopp i tarmen, så jag vet inte vad man gör åt det mer än att testa ge parafinojla och hoppas på att det kommer ut något.
om det är kräksjuka har veterinärerna alltid sagt till mig att ta bort maten helt några timmar och se om magen lugnar ner sig. bara ge lite vatten på sked lite då och då om magen klarar det. annars måste man hålla upp med vatten också för magen måste få vila.
viktigt är ju allmäntillståndet också! ligger de helt utslagna eller är de uppe och rör på sig?
#9: Ska ni in med henne till vetrinären i morgon???
Mina illrar mår inte bra och jag måste ringa det första jag gör när jag går upp i morgon.
Mina är förkylda och mår inte alls bra. Blir det akut får jag åka till strömsholm, men de verkar klara sig bra än så länge. Usch tycker inte om när de är dåliga.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vi har varit med henne till strömsholm. Vi kom just hem utan Havanna, vi bestämde att hon skulle ligga kvar där för observation. Röntgade henne såg att hon hade mycket gaser och att det kan vara orsakade av främande föremål men de visste inte. Hon lyckades bajsa där lite o åt lite så förhoppningsvis var det bara något tillfälligt men de skulle passa henne i natt. O sen imorrn skulle de se om de behövde ta ultra ljud? eller kontrast röntgen. Saknar min älskling hoppas verkligen att hon får komma hem imorgon frisk och kry.
hoppas det går bra :)
#10: Ge näringslösning ofta och håll ordentlig koll på honom. Blir han väldigt svag så bör du uppsöka veterinär.
1 liter vatten
1 msk druvsocker (dextropur)
1 tsk salt
½ tsk bikarbonat
Har man inte allt detta hemma så kan man byta ut druvsockret mot lite vanligt socker. koka upp så det löser sig och förvara sedan högst en dag i kylskåp. 1 liter blir lite väl mycket så att halvera receptet kan jag rekomendera.

#15> Bra recept! :)
#13> hur har det gått, har hon kommit hem än?
Nej ingen Havanna hemma än, inte hört nåt ifrån strömsholm vilket jag tar som ett bra tecken för då har hon inte blivit sämre.

#17 Stackars liten! hoppas hon kryar på sig fort!
#12 Är dina också dåliga, vad tråkigt! Kan det vara samma sjuka de har? Flera samma kväll..
De ringde nyss de ska öppna upp henne för att verkligen se vad som är felet. De har gjort ultra ljud men inte sett nåt mer och hon är lite piggare än hon var igår dock tycker hon att det är obehagligt när de klämmer henne på magen. Så det är nog bra att de öppnar henne så man får klarhet i vad som är problemet eller iallfall kan utesluta att det fastnat nåt. Får kanske inte hem henne fören imorgon. Men jag litar på att hon är i goda händer

#19> Oj då, lite allvarligare än väntat kanske… Hoppas det går bra och att de inte hittar något otrevligt (tumörer och skit). Lycka till!

håller tummarna både Marw o jag…
tack så mycket
nej i tumör banorna har jag inte ens tänkt än… Nu blev jag orolig. Väntar på att de ska ringa och berätta hur operationen gick blir galen vet inte ens om de börjat operera henne än

Åh, vi håller tummar och tassar här hemma också för att det ska gå bra för Havanna under operationen.

#23 Oj då, ledsen om jag planterade hemska tankar i ditt huvud. Säkert inte tumör, men man vet ju tyvärr aldrig. Vissa saker ger ju illamående, insulinom tex. Har de kollat blodsockervärdet på henne? Även om en tumör trycker på mage/tarm så kan de ju må dåligt eller ha svårt att äta.
Hur gammal är havanna? kastrerad?
Operationen och sövningen brukar gå rätt fort, säket max en timme när de väl startat. Så du får säkert snart höra.
Havanna blir 2 år i Maj och hon kastrerades när hon var nästan 10 månader

#26> Då borde det vara lite för tidigt för tumörer. Har du hört något från veterinären än?
Nej då, det är bra att du upplyser om vad det kan vara så det inte kommer som en chock. Nope inget än, de sa att de skulle operera henne när de hade tid de kanske inte ens börjat än.
Nu har de ringt. De hittade inget, de såg att tarmarna var upprörda så antingen har det suttit något där som kommit ut den naturliga vägen eller så tarm inflamation. Men de skulle behålla henne inatt för att se att hon repar sig. Dock hittade den en del av en äggstock som de tog bort. Vet en annan hon iller som samma vetrinärs klinik också missat del av äggstock på
hoppas hon blir bättre o att du snart får hämta hem henne o allt e bra..
Vad skönt att det inte var nått där iaf! Och att de hittade äggstocken, den hade kunnat ställa till besvär vid ett senare tillfälle.
Sara
Ja som jag förstått det kan det leda till cancer så jätte tur att de hittade den! jo hoppas hon ska må bättre nu och gaserna ska försvinna
det finns massor av bra läsning inne på illersverige angående en viss magsjuka som härjade bland våra illrar för ett tag sedan… jag tvivlar på att den helt skulle vara borta nu bara att det är väldigt tyst runt den..
läs gärna den här tråden tex så får ni med magsjuka/kräkandes/diarré illrar en inblick i hur lätt det kan smitta, hur man "känner igen" magsjukan och vilka konsekvenser den kan medföra.. Även tips på bra behandling (hoppas det står i den tråden).
Sajtvärd på Iller.ifokus
tackar ska genast läsa

Om mina illrar spyr och inte bajsar och dessutom verkar sjuka så misstänker jag främmande kropp direkt. Skulle gissa att det är en av de vanligaste orsakerna till de symptomen. Jag har aldrig varit med om annat iaf. Då är det snabbt till veterinären som gäller.
#35 jess, det är nog det de flesta av oss misstänker och gör.. Så även hanna o henrik gjorde.

#36 Hehe, Lästa bara om tumörer, magjsuka och väntan med kontraströntgen…
Hoppas att tösen blir bra nu och att irritationen kom av att det varit en främmande kropp. Har själv en iller med kronisk tarminfektion som inte kommit av det.
Nu är Havanna hemma igen och verkar pigg o må bra! Det verkade som irritationen kom ifrån en främmande kropp som kommit ut den vanliga vägen, men det var bra att de operera henne ändå så de upptäckte ägg stocken

Sara
Va skönt att tösen kommit hem!

Vad bra att allt gått bra. Hoppas hon piggnar på sig snart!