Frukt & grönsaker???...
Znagge lyckades sno en bit banan..& Älskar d! (Han fick behålla den lilla bit som han lyckades ta.. men då ja inte vet hur han reagerar på d..så får han vänta med mer till ja vet..=)..) Vet att vissa frukter & grönsaker ska man inte ge dom.. Ni som har koll kan väll skriva vad man kan ge,& vad man INTE ska ge dom små liven..=) KramKram
jag ger toxi ost, gurka och tomat men endast då o då som godis…
Ted älskar oxå banan så han brukar få smaka lite när ja äter.. han tycker verkligen det är tokgott.. men som sagt han får bara småbitar annars blir han lite konstig i magen.. .
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Har hört att ost inte e bra.. stämmer d? Mjölkprodukter ska man väll hålla sig borta från?.. KramKram
Ost innehåller ju laktos, och alla djur är laktos intoleranta när de väl blir avvänjda från modern…så bra e det inte-…men en liten bit nån gång ibland tar inte livet av dem men det kan göra dem dåliga i magen ;)
Lök skall man undvika då det är giftigt, och även choklad av samma anledning…sen skall man ju inte ge dem för mycket frukt och grönt, men som sagt nån liten bit då och då skadar inte
man brukar väl säga en tsk godsaker om dagen max.
#4 jo jag vet därför blir det inte alls ofta… utan det är när, klumpig som man är, råkar tappa en liten bit på golvet…
Det var väl nåns iller som hade mått lite dåligt av en antaglig äpplebit som fastnat. Det jag lärde mig av den läxan är att ge smååå bitar av frukt och grönsaker. Stjäl de så är det ju en annan sak.
Sara

ja det var tess, den fastnade i tarmen och hon höll på att dö. vet inte vart den stora biten hade kommit ifrån, säkert en av skruttarna vincent brukar sno :(
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_iller.htm
bra länk för den som inte läst.. kortafattat o informativt..

#9 Det var en bra sida, kortfattat och bra! lite smått och gott…
Jag låter mina illrar smaka på det mesta. De älskar frukter och vissa grönsaker av de flesta slag. Mango är största favoriten, även paprika älskar de. Kiwi älskar de åxå, papaya… lite banan, liechi, physalis… Otroligt nog gillar de även vissa citrusfrukter, mandariner älskar de och äter det väldigt speciellt. Skakar på huvet samtidigt som de äter eftersom det är så surt… Dock får de väldigt lite av citrusfrukter eftersom de kan må illa av det annars. Blir väl för surt i magen kanske…
Annars kör även jag på regeln 1 tsk gott om dagen är finfint för illermagen.
Jag har också ett par av mina (Laban och Kahn) som är helsålda på banan, dom får det inte så ofta, men någon gång då och då får dom en bit. Laban gillar även clementin, persika och nektarin, så även detta får han smak prov av när jag har det hemma. Dom andra 6 gillar inte frukter, dom håller sig till sitt torrfoder. Och när jag har valpar här hemma, så gillar dom att få lite välling med antingen utblött torrfoder eller Hills blöt mat för kattungar i. Så illrar har minst lika verierande smak som oss människor. På fotot har Laban upptäkt min godisskål, här i gillar han mest choklad eller sega råttor.

vindruvor är Stifflers favorit, men bara om man först själv bitit bort skalet och ger honom små bitar… hehehe, bortskämding.

Är det inte så att laktosen försvinner i ost när den lagras? Speciellt om den lagras länge.
#13 jomen precis så är det (ostexperten här ;))! Igentligen ska ingen laktos finnas kvar i osten efter bara ett par dagar efter tillverkning men vissa känsliga människor kan känna av laktosen ibland ändå och får då nöja sig med ostar som är lagrade (helst 6 mån eller mer)!! Visste väl att jag skulle få någon nytta av att jobba på mejeri! ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

haha… lucifer tar allt. han gillar melon, klementin, äpple, kakor, bullar… allt :P

#14, borde inte då ost vara rätt okej för illermagen? Det är ju mest fett och protein i ost.
Jo det borde det, men det är klart, lagrad ost är kanske lite starkt för dom små maggarna!!… mina gillar det inte direkt ändå… dexter vill bara åt brödet den ligger på ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

lucifer tar hela rubbet, bröd, smör och ost ;)
Mina pillar bort osten och slickar av smöret. Brödet är blä!
Sara

Melwin tycker om ost =)
golf.ifokus.se

Här går typ allt ner, framförallt Egon han é en så´n gottegris men självklart tar man det försiktigt, banan, vindruva, melon,russin ja allt möjligt- ost oxå men han spyr direkt efteråt så ja antar att det inte é så bra- inte för honom iallafall