Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3204 ggr
LinLin
0

Febrivac

Vad exakt är febrivac mot?

Sara
0

Vaccin mot virusenterit, botulism samt smittsam lunginflammation hos mink.

Från fass.se djurläkemedel.

Sara

LinLin
0

Och varför ska man vaccinera mot allt det?

Hur är det med valpsjuka då?

Sara
0
LinLin
0

Är det ett licenspreparat?

LinLin
0

Parvo är förresten magsjuka. Hur ska det då hjälpa mot valpsjuka??

smurfb
0

Parvo är valpsjuka.

Sara
0

Hur menar du med licenspreparat?

Sara

LinLin
0

Licenspreparat = veterinären måste (av någon anledning) ha
en licens (som kostar) för att få ge vaccinet.

Parvo är magsjuka. Enligt veterinär alltså, inte enlig mig.

Sara
0

Hmm.. Vet inte om det behövs licens.

Sara

Velsan
0

Parvo och valpsjuka är inte samma :)

smurfb
0

"Parvovirus, commonly abbreviated to parvo, is a genus of the Parvoviridae family linear, non-segmented single stranded DNA viruses with an average genome size of 5 kbp. Parvoviruses are some of the smallest viruses found in nature (hence the name, from Latin parvus meaning small).

Many types of mammalian species have a strain of parvovirus associated with them. A parvovirus tends to be specific about the taxon of animal it will infect. That is, a canine parvovirus will affect dogs, wolves, and foxes, but will not infect cats."

"Canine parvovirus is a particularly deadly disease among young puppies, causing gastrointestinal tract damage and dehydration as well as a cardiac syndrome in very young pups. It is spread by contact with an infected dog's feces."

Källa: Wikipedia (en) 

Låter väldigt lika?

Sara
0

Är verkligen Febrivac mot valpsjuka? Börjar bli mer och mer fundersam eftersom jag inte hittar någonstans att det är mot valpsjuka.

Jag vet att det rekomenderas istället för Fervac D.

Sara

Velsan
0

Symptom valpsjuka.

Hos många vuxna hundar leder en infektion med valpsjukevirus till milda symtom, t.ex. en övergående hosta och feber. Ofta ses inga symtom alls. I andra fall är sjukdomsförloppet mycket allvarligt. Risken för allvarlig sjukdom är större hos unga hundar än hos äldre i övrigt friska hundar.

Virusinfektionen leder i typiska sjukdomsfall till en allvarlig lunginfektion med hög feber, tung andning och ett kraftigt påverkat allmäntillstånd. Oftast rinner det rikligt med tjock, varliknande vätska från nos och ögon. I en del fall börjar hunden också kräkas och/eller får diarré efter en tid. Dräktiga tikar aborterar sina valpar eller föder svaga valpar som snart dör.

Infekterade hundar kan också drabbas av allvarliga hjärnskador, som gör att hunden får symtom som t. ex. kramper eller andra nervskador, som gör det omöjligt för hunden att leva vidare. Hunden kan utveckla sådana neurologiska besvär direkt eller först flera veckor eller månader efter att den blev infekterad.

När unga valpar blir svårt sjuka med hög feber, som vid en valpsjukeinfektion, kan de utveckla grava tandskador som senare leder till ständiga smärtande besvär om inte åtgärder vidtas - till exempel kan tänder behöva dras ut.

Symtom Parvovirus "hund/katt pest"

Sjukdom till följd av en infektion med hundens parvovirus kan ses hos hundar i alla åldrar. Många äldre hundar visar dock inga symtom på att de är infekterade. Även om allvarlig sjukdom ses även hos vuxna hundar är risken för grav sjukdom störst hos unga hundar.

Symtom på sjukdom ses oftast inom några dagar från det att hunden infekterats. Typiskt är hög feber (40-41°C), kräkningar och diarré. Sådana symtom kan dock orsakas av en rad olika anledningar, dvs. en hund som uppvisar sådana symtom behöver inte vara infekterad med just parvovirus.

Hunden kan snabbt bli sämre och avlida. I de flesta fall överlever dock hunden med hjälp av veterinärvård. Hundar som överlever parvovirus-infektionen brukar också tillfriskna helt, utan att få några bestående problem.

Riktigt små valpar födda av en tik som inte själv har ett bra skydd mot infektionen (en sådan tik är alltså inte vaccinerad) är mycket känsliga, och hela kullen kan dö mycket plötsligt om valparna infekteras med parvovirus. Valpar födda av en sådan tik kan också oväntat dö flera månader senare, till följd av skador på hjärtat. För att viruset skall kunna orsaka hjärtsjukdom måste valparna infekteras innan de blivit två månader gamla. Hos äldre valpar/hundar orsakar en parvovirus-infektion normalt inte hjärtsjukdom.

Källa: www.sva.se

Det är inte samma, inegnstans kan man hitta nått där det står att de e samma :) Överallt står det att man ska vaccinera mot parvo OCH valpsjuka, så det är inte samma.

LinLin
0

sara Nej, febrivac kan omöjligt vara mot valpsjuka. Din egen länk säger det tydligt :p Och angående licens så vet jag inte desto mer, ska höra efter vad som gäller.

Parvo ÄR magsjuka. Min chef är veterinär och hon bekräftade både att parvovirus är magsjuka och febrivac inte är mot valpsjuka.

Som Velsan skriver: symtom på parovirus "Typiskt är hög feber (40-41°C), kräkningar och diarré" och "I de flesta fall överlever dock hunden med hjälp av veterinärvård."

LinLin
0

Så VAD är febrivac bra för?? (Ja, jag vet vad vaccinet är mot, men behöver våra illrar det?)

Och vad ska man använda om man vill vaccinera mot valpsjuka??

Edit: Det är alltså främst mot parvoviruset febrivac används och det kan illrar få??

Robinsnel
0

jisses är sveriges illrar inte vaccinerade mot valpsjuka alltså? Det trodde nog de flesta…

-eM-
0

LinLin Ferbivac är valpsjuke vaccinet istället för Fervac D. det finns nu att köpa här på Åland. Var billigare här än i sverige dessutom.

Sara
0

# 17 Men Ferbivac är ju inte mot valpsjuka!?

Sara

-eM-
0

Är inte ferbivac det nya vaccinet mot valpsjukan? Vad heter då det vaccinet?

Robinsnel
0

Stackars veterinärer kommer bli nerringda av illerfolket imorrn.. Räcka ut tungan

Sara
0

Det ska ju vara Febrivac som är istället för Fervac - D men när man läser på ex. Fass.se eller lakemedelsvarket.se så är det ju faktiskt inte mot valpsjuka.

Sara

Sara
0

Nu har jag iaf skickat iväg en fråga till SVA. Får se vad de säger.

Sara

Robinsnel
0

schysst!

LinLin
0

Så ni börjar tro mig nu?? Det står verkligen ingenstans att febrivac skulle vara mot valpsjuka!

LinLin
0

#19 Febrivac är det vaccin alla av någon anledning trodde var mot valpsjuka. Men det står som sagt ingenstans att det är det. Får väl se vad sara får för svar.

trollet85
0

kan dom inte jobba kväll?!? e nyfiken!!!

-eM-
0

Jag tycker det här verkar lite konstigt iom att det är SVA som gått ut med att detta Ferbivac är valpsjukevaccin.

ViktorMarina
0

hmm, mkt underligt.. rota vidare, det här måste klaras upp!

Sara
0

#28 Verkligen! Hur många är det inte som redan har vaccinerat med Febrivac och tror de har ett fullgott valpsjukeskydd?!

Dessutom kostar det ju pengar och jag har iaf inte lust att slänga ut några hundra på ett vaccin som inte är för valpsjuka och inte behövs.

Sara

Nea
0

Nu har jag Illernytt framför mig och läser det som vet. har skrivit där. Det ni söker på Fass efter är Febrivac 3 plus vet. Det vaccin som ges till iller är Febrivac dist d.v.s, ett helt annat preparat. Febrivac dist går inte att söka på Fass då det är ett licenspreparat.

smurfb
0

Skulle precis skriva det samma. Det är ju fel vaccin Generad

Sara
0

Phu!

Sara

Sara
0

Appropå licenspreparat, kan det vara så att preparatet inte är godkänt i Sverige men att läkare/veterinärer kan få tillstånd att använda det?

Sara

Nea
0

#33 så är det. Preparatet finns i ett annat land och används där. Eftersom det behövs i Sverige kan man ta in det på licens men då står preparatet inte med i fass. Febrivac dist liknar Fervac D, det är därför man inte behöver göra om grundvaccinationen vid byte samt kan vänta tills nästa vaccinations tillfälle.

Sara
0

Är det dyrt att få licens på det för veterinären? Hur mycket har ni som vaccinerat med Febrivac dist fått betala?

Sara

Robinsnel
0

tror jag betalade 750 kr för o vacc Tuva o Woodo..

Sarah
0
Sara
0

Lite orolig att mitt vanliga ställe inte tar in det om det är för dyrt för jag tror inte de har så många illrar där. Fast det kanske används till andra djur oxå.

Sara

Robinsnel
0

#38 det är i fempack, och jag tror det håller sig tre år. Så vet borde kunna spara de överblivna doserna till kommande år. Vi hade nämligen denna diskussion med vår vet när det var dags..

Det är nog bara för illrar.

LinLin
0

Vad bra att det var så att det fanns två olika vaccin! Då kan man alltså vaccinera med febrivac dist och få skydd mot valpsjuka.

ViktorMarina
0

ruggigt skönt att det löste sig :)

Guteillern
0

#35 Vet inte om Svenska veterinärerna betalar för licensen, när det är SVA som tar in vaccinet. /Ammi

Sara
0

Jag fick svar idag från SVA och de sa precis som # 30 skrev.

Sara

Faxlin
0

#42: Jo de måste betala för lisensen på ett eller annat sätt. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars