Illersäkra?
Jag och min sambo har köpt ett hus, och nu går jag och är lite orolig för att jag ska illersäkra huset. Vi har typ en helg på oss att flytta och städa lägenheten.
Huset är 143 kvm med 6 rum, två toaletter, ett pannrum/tvättstuga och kök.
Kan ni ge mig tipps på ställen som är lätt att glömma?
När jag flyttde till denna lägenhet missade jag självklart ett hål under skafferiet som skrollan samlade grejer under =/
Under alla skåp och garderober. Kolla alla ställen där det går in rör i väggarna så inte hålen är för stora. Kolla också alla våtutrymmen där det finns avlopp. Det kan ju vara smart att kanske hålla illrarna borta från pannrum/tvättstugan, åtminstone i början.
Ni kan ju ta ett steg i taget, Jag brukar göra lite så dom flesta gånger jag introducerar illrarna till nya miljöer… Låt dom vistas i 2 rum i början och sedan utöka för varje dag eller vecka. Det brukar också göra att illrarna lättare lär sig vart toalådorna är.
Det har tom hänt att illrarna har flyttat in i nya lägenheten före jag själv ;) Men då har dom fått vara instängda i ett säkert rum under natten när jag inte flyttat dit ännu.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack :) ja, men det var smart med att utöka rummen med toalåda, för visste inte hur jag smartast skulle göra det, kolla vilka hörn dem sätter sig i och sedan en låda där eller ställa själv och bestämma och lära dem att anpassa sig :)
Är lite nervös för pannrummet där vi ska elda, så där får bli illersäkert, förmodligen i badrummet under badkaret också ;)
Kolla köksbänkarna, finns det passbitar i ytterkanten, så kan det vara öppet ovanför golvlisten. Det är sällan dom täcker för hålen som blir bakom passbitarna, när köket sätts in.

När ni har ett såpass stort hus så kan man ju ha det illerfritt där det känns osäkert. Såsom pannrummet och badrummet. Det finns ju massa yta att vara på ändå. Då slipper man vara orolig för det.
Ja, det blir nog som sagt så, slipper jag ha dem i avloppet och inne i pannrummet som gör mig så nervös. Men dem jävlarna är smarta ibland när dem vill till ställen dem inte får, skulle behöva någon slags grind till hallen så jag får ha skor och ytterdörr för mig själv.
Men inte lätt när dem kommer igenom eller över allt, tipps på bra grind?

Har ju varit för lat för att fixa grind. Jag har en plywoodskiva till min enda avspärrning här. Inte det snyggaste och absolut inte öppningsbar, men funktionsduglig. Jag har långa ben så det är lugnt.
Ursäkta för dubbelinlägg , iFokus bråkar i vanlig ordning
smidgt, tack för förslag. Tänkte också först en vanlig skiva, men känns så tråkigt, men en grind som är illersäker är nog svår att hitta =/
#10, Du kan ju använda schabloner som mall o måla skivan så ser de trevligare ut