Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1477 ggr
cornel1a
0

hjälp (!)

Hej, jag behöver lite tips och råd !

Nu har Tyson haft "blåsor" i halsen under en veckas tid, dom har gått från två små till två stora till en liten och nu till sist en mellan-stor. han äter och dricker som vanligt och busar som han alltid har gjort.  ibland händer det att han hostar när han äter men det låter mest som att han bara sätter i halsen. blåsorna ser ut som dom man får vid halsfluss men det är inte rött och svullet utan bara en gulvit blåsa. (jag har aldrig haft halsfluss så är inte så säker)

tänkte bara höra om någon har sett detta tidigare på sina monster och i så fall kan berätta vad det berodde på.

det är så svårt att veta om det är akut eller inte eftersom blåsan (som han har nu) varierar i storlek från dag till dag.  om det nu är något som liknar halsfluss så vill man ju inte dra ut på det heller eftersom det måste göra ont. åh stackars tajjan :(

JossanH
0

Jag har faktiskt varit med om detta en gång! Min första iller hade en sådan blåsa i halsen ett par dagar, men den försvann av sig självt.

Mer vet jag tyvärr inte men han verkade inte ha ont av det på något vis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånhär?

golf.ifokus.se

cornel1a
0

ja precis ! fast mindre, jag skulle tippa på att tysons är en tredjedel av den där . han har haft på båda sidor men nu är det bara på hans högra sida.

Theres
0

Melwin hade denna när han var liten… Först var den pytteliten, men den växte, så den fick opereras bort.

Det var strepto- eller stafylokock.

golf.ifokus.se

cornel1a
0

okey, det var väl det jag trodde.. tack för svar! Gick melwin med blåsan rätt länge?

vad jag har förstått så kan man antingen behandla med antibiotika eller operera bort dom om blåsorna återkommer?

aja, det är bara att fara till farbror doktor !

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, minns inte alls hur länge det var, men denna bilden är tagen den 19 december -06 och jag köpte honom 21 augusti -06, och vad jag minns så tror jag att han fick den bara ett tag efter att jag köpte honom.

golf.ifokus.se

cornel1a
0

Oj jäklar va stor den var! såg mycket större ut på den bilden :O  då är Tysons mycket mycket mindre.. hoppas den inte lyckas hinna bli så där stor innan vi får tid på kliniken!  men det var inga problem att operera bort den? fy, blir så orolig för honom nu..

Theres
0

Det gick lätt som en plätt att ta bort den :)
Men om du åker dit innan det hinner bli så stort så kanske det räcker med medicin om det nu är samma sak? :)

Jag väntade så länge för jag trodde att den skulle försvinna av sig själv.

golf.ifokus.se

cornel1a
0

Jag är lite långsam på att uppdatera. Men blåsan var tydligen någonting som var supervanligt, även hos hundvalpar och kattungar. Oftast så plockar man inte bort blåsorna utan låter dem försvinna utav sig själva.

Om blåsan är kvar efter några månader eller om djuret får besvär med den så vår man bränna bort den.ev ta ett test genom att punktera den och behandla med medicin .

så nu vet ni andra också :)

jossanH och theres tack igen för tipsen!

Theres
0

Ja, Melwins var en sådan som inte försvann.

Har Tysons försvunnit av sig självt nu då? :)

golf.ifokus.se

cornel1a
0

den blir mindre och mindre för varje dag :) så jag hoppas att den snart är helt borta !