Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 6059 ggr
Theres
0

Trasig tand

Märkte förut att Melwins ena hörntand har gått av, och då menar jag inte bara att lite i hörnet är borta som det nästan alltid har varit, utan den är av på mitten. Inte nog med det, tanden är också av lodrätt. Alltså, framifrån ser det ut som att tanden är av på hälften, men kollar man underifrån så är den även av på hälften på tjockleken… Så det som är kvar av hans tand är med andra ord halva framsidan.

Vad ska man göra? Tandläkaren nästa?

golf.ifokus.se

JossanH
0

Sådant kan göra ont, isa och vara obehagligt.. Kan hända att du måste gå till veterinären och få den utdragen :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Ja, man ser ju insidan på tanden längs med baksidan på det som finns kvar av framsidan.

Hur vet jag om det isar då?

Vill ju inte ha en Melwin utan framtand i onödan =/

golf.ifokus.se

Theres
0

Kan man inte lägga på lite fejktand där? Som man gör på människor som fått utslagna tänder?
Nedrans iller som ska bita av tanden sådär.

golf.ifokus.se

cornel1a
0

om inte annat borde man kunna slipa till tanden så den inte är lika vass (om den nu är det?)  man vill ju inte att han skär sig eller någon annan.

JossanH
0

Ser du insidan så lär det isa i den.. Tänk dig själv om du skulle sla ev en stor bit av din tand :S

Alltså man kan ju inte veta helt säkert hur han känner men är så mycket av behöver du konsultera med en veterinär så att han slipper gå runt och känna obehag..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Mamma kollade på det nyss, men hon tyckte inte att det såg ut att vara så farligt…
Ska rita en bild och visa.

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, så…

golf.ifokus.se

JossanH
0

Det behöver inte se så farligt ut för att det ska göra ont på honom.. Men är den så avslagen skulle iaf jag åka in med det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Mm… mamma säger nog bara att det inte ser så farligt ur för hon tycker att jag har slösat för mycket pengar på veterinären i sommar :P

golf.ifokus.se

Sara
0

Jag skulle dragit tanden. Risken är att han slutar äta och förlorar massa vikt. Oavsätt så lär det göra ont.

Sara

Nussen
0

Veterinären omedelbart han har antagligen jätteont men illrar är inte bra på att visa det. Sen om jag inte är felinformerad kan han också få infektion om man låter honom gå obehandlad

Nea
0

Jag skulle ha åkt till vet och kollat tanden. Dels pga smärta den kan ge en iller men också för att det kan ha gått av så mycket av tanden att den dör och ge infektion ner till tandköttet. En infektion i tandköttet kan i sin tur sprida sig ner till käkbenet och ge benröta. Detta medförenormt lidande för illern och med högsta sannolikhet näringsbrist/svält som följd.

Det är att välja lägga ut lite mer pengar på vet nu och minska/förekomma lidandet alt. vänta och dra på sig hög vet. kostnad och samt stort lidande med oviss utgång för illern.

Theres
0

Jag ska ringa imon. Är stammis där :P

golf.ifokus.se

Nussen
0

#  13 Härligt Skrattande

Theres
0

Mm, men ändå får jag ingen praktikplats verkar det som =/ Ska tjata igen när jag är där.

golf.ifokus.se

Theres
0

Tid klockan 2 :)

golf.ifokus.se

TIMMY
0

Detta hände mig med min illerkille Erik, han bet av bägge övre hörntänderna och man kunde efter en kort tid se pulpan. Dom fick söva och dra bägge tänderna, och efteråt fick jag slipa dom NEDRE hörntänderna om jag inte missminner mig, med typ en veckas mellanrum. Eftersom de övre tänderna innan dom drogs "höll ut" läpparna så att säga, blev det stora sår i dom av nedertänderna efter dom drogs, eftersom den övre "läppen" hade typ "kollapsat"….om ni förstår. Vet inte hur man skall förklara, men varje gång han stängde munnen så skavdes där upp sår.

Det var iaf hemskt att behöva slipa tänderna på sin älskade iller…och det var minst lika hemskt att höra Agria konstatera att tandproblem osv inte täcktes av försäkring eftersom "illrars tänder växer hela deras liv"…suck. Man blir ju mörkrädd av mindre liksom…undrar just om dom har ändrat på de där, annras tycker jag nog vi borde starta någon protestlista…

Tänk bara på att det kan bli dyrt, bara så att man e förberedd. ;((

Hoppas detta kan hjälpa lite. Lycka till!!

JossanH
0

#17 ajaj då.. :(
Försäkringar brukar inte täcka tandvård på varken hundar, katter eller illrar men låter ju som en sjukt dum anledning som dom gav dig..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

#17 Tandskador räknas fortfarande inte in i försäkringen.

Ska vi kunna få med tandskador och lite annat, så måste illrarna bort från Smådjursförsäkringen och få "egen" försäkring som hundar och katter. Lite dyrare premie, men täcker mycket mer och har högre ersättningstak.

Tyvärr är det inte ekonomiskt hållbart för AGRIA, att lägga upp en separat försäkring för illrarna, innan normalpriset på illervalpar ligger på minst 5000-6000.

Theres
0

Jag skiter väl i vad det kostar :P

Frågan är mer: Kunde kan äta normalt sedan?

golf.ifokus.se

HannaM
0

#20 Jag har sett illrar med ungefär halva käften tom på tänder som uppenbarligen äter och lever så det borde gå bra.

Aviendha
0

Illrar tuggar ju sällan födan med huggtänderna, det är de bakre som har till uppgift att skära ner bitar av födan till sväljbar storlek, eller krossa i torrfoderfall.

Theres
0

Stackars tanden :(

golf.ifokus.se

Theres
0

=/

golf.ifokus.se

JossanH
0

ja, den såg verkligen inte skön ut.. Bra att han får komma till en veterinär!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Antingen dra ut den för 800:-

Eller rotfylla den för 5000:-

Jag vill rotfylla, för jag vill att han ska ha den kvar, men hon sa att han isf skulle vara sövd i flera timmar, så det var mer riskabelt =/

Ska iallafall tillbaka på tisdag och prata med henne som ska göra det… Hoppas det går att slipa ner den och göra någon slags vanlig lagning.

golf.ifokus.se

JossanH
0

JAg skulle ju absolut föredra det som är minst riskfyllt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Dra ut den. Om jag får behålla tanden i en burk så.

Men enligt mina efterforskningar jag har gjort nu så syns inte pulpan, vilket veterinären sa. Jag ser bara den vita delen av tanden som är innanför emaljen.

Hoppas att det går att laga på vanligt sätt, så han bara får en kortare tand där och inte blir helt tandlös.

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

Nog tycker jag man kan se på bilderna var pulpan är. Om det endast är ett tunnt lager, av det porösare lagret som är under emaljen, ger detta inget stöd åt fyllningen och risken är att pulpan skadas under tiden man lagar. Kanske därför veterinären sa som h*n gjorde. 

Hoppas dock att det ska gå att laga isf. att ta bort tanden.

En fråga…har Melwin tillgång till hårda leksaker eller liknande att bita på eller får han ben (t.ex. kycklinglår eller grövre)?

Madde
0

Nackdelen är ju att försäkringen täcker ju inte tänder. Så du får antingen betala 800 eller 5000 själv.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gottfridsson
0

Sorry…Såg nu att det var en rotfyllning, då tar dom ändå bort allt inuti, så det spelar ingen roll om det är ett tunnt poröst lager eller ej. Vanlig lagning kan nog vara svårt, som jag skrev i #29

Theres
0

#29 Han har allt möjligt som han kan bita på om han skulle få lust med det, men det enda han faktiskt biter på är mattor och kattklösmöbler.

#30 Jag har ingen försäkring iallafall :P Pungar alltid ut med pengarna själv. Har nog lagt ner 10000 på dem i år, men jag tycker inte det är så farligt.

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

#32 ok. Undrade för att illrar har saxbett och när en bit lossnar på det sättet, brukar det funnits vertikala sprickbildningar i den aktuella tanden.

UlrikaD
0

Angående Erik som Timmy skrev om högre upp i tråden så har han inga problem med att äta. Han har ju bott hos mig de senaste 4 åren.

Han har heller inga problem med att "käka upp" nykomlingar och är den iller som fortfarande har mest kraft i käkarna här hemma.

Theres
0

#34 Bilder? Vill se hur det blir.

golf.ifokus.se

UlrikaD
0

#35 Har inga bilder på det tyvärr. Men det syns ingenting, tandköttet har ju bara läkt igen över platsen där tänderna skulle vara.

Theres
0

Melwin har kvar sin tand :D Den behövde bara lagas lite :)

golf.ifokus.se

Theres
0

Glöm det… Lagningen har redan försvunnit…

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

Tråkigt att det misslyckades Rynkar på näsan

Theres
0

Mm… slängde liksom pengarna i sjön.

golf.ifokus.se

Sara
0

Reklamera! Det borde ju ha hållt mer än en dag.

Sara

Theres
0

Jag ringde, men verkade inte få några pengar tillbaka. De sa att jag kanske möjligtvis kunde få nästa besök billigare…

golf.ifokus.se

Sara
0

Men de måste ju ha gjort nått fel eller?

Sara

Theres
0

Nja, vet inte… Lagningen satt ju inte direkt fast i något… det var bara påsatt.

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

Något fel behöver dom inte ha gjort. Skadan/lagningen är vertikal och det tryck som blir, varje gång illern tuggar på något som ger motstånd, kan lätt få lagningen att släppa då trycket kommer precis på skarven mellan tand och lagning.

Sara
0

Fast jag tycker ju att de borde ha sagt nått om att det antagligen inte skulle hålla.

Sara

Gottfridsson
0

#46 Det tycker jag också att dom borde informerat om.

Theres
0

Det sa de, men jag tolkade det som att de kanske skulle hålla lite längre än en halv dag iallafall :P

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

#48 Jo, hade du (eller rättare sagt Melwin) haft tur, så kunde det hållit en tid, men det går tyvärr aldrig att säga något om hur länge.

Fick du inga restriktioner om typ av mat eller vad han fick ha att leka med/tugga på?

Blötfoder och paté belastar ju tanden mindre är torrfoder, ben och hela köttbitar. Och hårda leksaker ger ju också en belastning på tanden.