Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 185 ggr
Smeagol
0

Funderinag kring skabb!!??

Jag har lite funderinga om de här med skabb!! Hur vanligt är det att illrar får det egentligen?? Om man kollar på många här inne verkar det som att det flesta illrar har haft skabb!!?? Jag har då aldrig märkt att smeagol haft skabb?? Kan de vara så att han har haft det utan att jag märkt det?? Eller kan han haft tur och inte fått det eller?? Vad tro ni??

AlbaStiffler
0

Mina illrar har inte så ofta träffat andra illrar. Typ bara 2-3 ggr under 6 år har de träffat främmande illrar. De har däremot haft skabb minst vid 3-4 tillfällen och jag misstänker att de har det nu igen.

Vid några av dessa tillfällen har de inte alls träffat illrar, dvs de har fått det i naturen när vi vart ute. Tydligen kan det smitta även så, om något annat djur varit på samma plats och gnidigt sig eller liknande.

AlbaStiffler
0

Jag brukar kolla typ varje gång jag besöker veterinären (varje år typ) om de har det, även om jag inte misstänkt det har veterinären ibland hittat det.

Dessuotm är det inte alltid som behandligen biter, och man kan behöva dubbelkolla efter behandligen att det verkligen tagit. Mina har fått sprutor som behandling, vilket funkat finemang! :)

Robinsnel
0

mina har aldrig haft skabb.. ta i trä..

Theres
0

Hur ser man skillnad på skabb och bara naturligt skitiga öron?

golf.ifokus.se

Sarah
0

De brukar inte bli så skitiga i öronen annars… Om man inte är där och gör rent mycket vill säga. Då kompenserar kroppen och överproducerar vax. Har man flera illrar brukar de göra rent varandras öron och då syns ingenting.

Sara
0

Ofta luktar skabböron blä.

Sara

Smeagol
0

Oki. jag men iblan lukat väll smeagols öron blä. Men ja har borsta av lite hår förra sommaren tror ja det var och kollade med ett förstoringsglas men såg ej något,. Men då kanske ja har haft tur med det. hittils…peppar peppar..

JossanH
0

mina illrar (inte dexter… längre) producerar ganska mycket öronvax faktiskt.. det luktar inte gott, men de har alltid sett ut så i öronen och jag rensar lite då och då- det får inte bli för skitigt. Jag har också kollat ett antal gånger när jag varit hos veterinären men de har aldrig haft skabb.. även att veterinären har misstänkt det ett par gånger så har det inte funnits några djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TottsiGirl
0

Ted producerar mycket öronvax och det är väldigt mörkt.. Detta trots att jag inte rengör hans öron ofta och jag har kollat med vetten så det är inte skabb.. Han har helt enkelt bara stor produktion av mörkt öronvax.. hehe det är han och husse, dom är mer lika än vad husse vill erkänna  Räcka ut tungan

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Även min hona producerar alltid mycket vax, även fast hon inte har haft skabb. Som sagt, jag kan inte skilja på om de har skabb eller inte. Av tillfälligheter har veterinären hittat skabb, alla 3 gågnger vi haft det…

Sara
0

Visst luktar vaxet oxå illa men skabblukten är speciell. Svårt att förklara hur den luktar dock.

Sara