Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2052 ggr
Alexandra83
2010-10-23 17:25
0

gamal mat

hej.

nu har jag upptäckt var min iller gömmer sin mat.han äter viss del i köket och en del gömmer han under soffan. innan har har alltid ätit upp det senare under den dagen eller dagen därpå men nu har jag kollat under soffan och hitade flera kycklingvingar och bitar kött tom lite godis i form av Let´s Bite! som han får ibland hade han gömd där. Jag tog dem därifrån så klart(vissa va lite mögliga men det va inga larvar eller så) men usch! säger jag bara…

Nu undrar jag vad jag ska göra för han inte ska gömma maten.Lagarar han nu "inför vintern" eller vad? Och hur kan jag få honom att äta maten i köket?

Hoppas på svar.

Loveferrets
2010-10-23 17:47
0

Genom att låta honom enbart vara i köket, alltså sätt upp en spärr eller stänga dörren.

Alexandra83
2010-10-23 19:10
0

´förutom det. för jag tycket att köket är för liten.vill han ska ha mer yta. kanske ge mindre mat så han inte lägger undan…

Loveferrets
2010-10-23 19:50
0

Det är ju bara under tiden han äter det så det spelar ju inte så stor roll då. Du kan bara släppa ut honom som vanligt sen.

Att han gömmer mat är en instinkt och då är det tyvärr inget du kan vänja honom av med sägs det, så tyvärr får du finna dig i det i eller så skickar du pm till mig så kan jag förklara mer hur man kan göra.

terkina
2010-10-23 20:59
0

#2 Ofta brukar de väl äta tills de är mätta och sen gömmer de resten?
Så då är ju ditt eget förslag att ge dem lite mindre kött en bra väg att gå.

Alternativet är ju då att ge flera gånger om dagen istället, så det äts upp direkt när de är hungriga och inte spars till senare för att de hinner bli mätta?

Sen är det väl alltid så att det är mycket mer intressant att äta till exempel under soffan istället för på en plats som matte och husse omsorgsfullt gjort iordning för just ätande Flört det är ju svårt att komma ifrån, men att ge lite mindre kanske resulterar i att det inte blir liggande i flera dygn i alla fall…

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Musiken
2010-10-23 21:13
0

Jag ger mina portioner som jag vet de kommer ata upp under dagen, och har sedan torrfoder som "backup" under natten ifall de ater upp allt och ar mer  hungriga. Staller dock inte fram torrfodret forrens jag gar och lagger mig, och tar bort det nar jag vaknar, annars sa gar de och mumsar pa det istallet for kottet.

Idag fick de (2 st sma hanar) en bit lever (ca 3x3cm stor), en kycklingvinge och en bit fett flask. Hela paketet ar ungefar lika stort som en pingisboll. Det racker dem fran ca 10 pa morgonen fram till 22.00. Da borjar de rycka mig i byxbenen efter mer mat.

UlrikaD
2010-10-24 00:04
0

Jag håller helt med Terkina och Musiken. Gömmer de så får de oftast för mycket. För de mindre så käkar de upp det.

Jag ger också mina kött två gånger om dagen. Det hindrar inte att de gömmer en del ändå för de är så många så de gömmer för varandra. Men det blir inte alls mycket bitar att städa upp.

Några av mina är fullt nöjda med att äta i köket, men en del anser tydligen inte att maten smakar bra ifall den inte äts på parketten i vardagsrummet.

Den som uppfann golvmoppen hade nog iller.

Nussen
2010-10-24 00:36
0

# 6 hi hi så rätt golvmoppen är min bästa vän här hemma Skrattande

Alexandra83
2010-10-24 22:32
0

tack tjejer för era tips. det hjälpte verkligen. jag tror nog i så fall att han får för mkt mat. dessutom får han godis och små bitar "beröm mat" som han gillar jätte mycket:)han är jätte bortskämdSkäms:)

ska nog helt enkelt hålla ett öga på honom så han inte gömmer mer mat. just nu har jag tvingat honom att äta i köket.o när han inte äter mer så tar jag maten. för jag märkte att han gömmer maten i köket…sen efter jag öppnar dörren, efter en stund, tar han maten han gömd i köken och springer för livet med den i vardagsrummet under soffan. han e inte dum,han….han överlistade mig i början.

så just nu hatar han mig lite för jag kastade hans mat förråd:)