Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2196 ggr
[Neko]
0

Iller + hund & katt?

Är det kört eller kan det gå? Har alltid varit förtjust i iller sen vi hade några stycken på skolan (man kan ju inte annat än älska dessa varelser!). Än är det bara i planeringsstadiet, och det är inte aktuellt på ett bra tag (om jag ens skaffar någon).

Hundarna är vana vid andra djurslag än katt, så där har jag svårt att tro att det skulle bli problem. Men katterna vet jag inte alls. Någon som har erfarenhet av att introducera en iller till katter?

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns jättemånga gamla trådar om detta om du söker lite.

Man kan väl sammanfatta det med att ibland går det och ibland går det inte. Vissa omplacerar illrar för att det inte funkar med hund eller katt. Vissa lever tillsammans som bästa kompisar. Vissa har det gått så illa för att något djur dött på kuppen.

Har själv 9 illrar och 4 katter tillammans utan problem. Har även två jourhemskatter som aldrig träffat en illern tidigare och de tycker illrarna är roligast i hela världen. Dock är det en av katterna som leker lite hårdhänt som jag ibland blir lite nervös för. Men illrarna fintar lätt bort honom.

Men han har så stoooora tassar!

[Neko]
0

Klart jag kunde söka, det hade jag helt glömt bort Skrattande Verkar som att det gått rätt bra med katt och iller i de flesta fall, verkar iaf inte helt omöjligt för dem att kunna komma överrens som jag trott. Är det lättare att introducera en valp eller vuxen?

UlrikaD
0

Beror helt på vad illern haft för erfarenheter tidigare ifall det är en vuxen. Jag har fått hem vuxna omplaceringar som absolut inte har problem med katter. Men en av mina första illrar hatade katterna, han tog alla tillfällen i akt och jagade dem. Vet inte vad han hade för erfarenheter av katter.

Valpar kommer att jaga katten och inte låta den vara ifred. Just för att den är valp. Och antingen kommer katten att acceptera det och springa undan, eller så får illern spö.

Det är ju två individer som ska klicka med varandra. Och som sagt, i vissa fall är det illern det hänger på och i andra fall är det katten.

[Neko]
0

Tack för dina svar, är en del att fundera på. Jag tror att en valp skulle vara lättast, katterna har varit med om två hundvalpar och har många ställen att vara på som inte en iller kommer upp till. Men det är ett tag kvar innan jag har möjlighet att ha iller, om det någon gång blir av. Så jag har tid att fundera ordentligt.