Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 4589 ggr
JossanH
0

det här med foder

Nu har jag funderat lite på det här med foder och foder.. När det gäller katt så är de flesta överrens om att det bästa fodret som finns på marknaden (förutom barf då) är Mjau blötmat. Det innehåller endast kött, köttbiprodukter, mineraler och vatten. Inga konstiga ämnen och tillsatser.
Om man tänker på hur mycket vatten ett bytesdjur innehåller så är väl en hög vattenhalt något att eftersträva (minns att jag läst om att illrar som äter torrfoder ofta får i sig för lite vatten, speciellt om det serveras i vattenflaska) istället för torrfoder.
Ett starkt argument för torrfoder är även "den förbättrade tandhälsan" vilket vi har ganska många bevis på inte stämmer då alla kolhydrater bidrar till dålig tandhälsa plus att torrfodret inte får illern att tugga på ett sådant vis den är skapt att göra så det gör varken till eller från för tänderna.

Så istället för torrfoder och några kycklingvingar i veckan, skulle man kunna ge blötfoder och kycklingvingar? Vad är det som skiljer så mycket melan katt och iller att det foder som anses vara det absolut bästa på marknaden för katten inte ens räknas till foder när det gäller iller?

Jag är dålig på procentsatserna när det kommer till foder men inne på barf.ifokus hade någon räknat på torrsubstansen mellan ett eukanuba torrfoder och mjau tetra blötfoder.

Det hon fick fram var:

Eukanuba: 35% protein, 22% fett Mjau Kycklinghjärta: 58% protein, 25% fett

Vad säger ni insatta om det här??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Jag är själv inte så insatt i det men man avstår vell för det första från blötfodret just för tandhälsan men om man ger dem kycklingvingar, djurdelar med ben och att dom verkligen gnager i sig benen med jämna mellanrum så skulle det kanske funka. Men då måste det förståss vara ett bra blötfoder. Men jag skulle nog haft torrfoder tillgängligt utöver barf och blötmat isåfall men det är min åsikt.

Loveferrets
0

Mycket bra fråga , det har jag undrat ett tag nu.

För skojs skull så läste jag lite innehållsförteckningar på olika torrfoder för ett par dar sen, jag har för mig att i RC kitten så fanns det 36 % protein och fett 19 % , men kollade man t.e.x. på whiskas så var det mer protein i det och fett var ungefär detsamma som RC. För iller var det väl protein och fett som var det viktigaste eller har jag fel ?

Skulle kolla innehållsförteckning på vitalin men jag hitta det inte, vad finns i de som är viktigt som inte finns i dom andra ?

Nu kolla jag inte på blötfoder  alls men katter var oxå vilddjur för i tiden och dom åt ju oxå möss, kaniner mm precis som vad en vildiller gör ju. Jag undrar oxå vad som är skillnad mellan katt och iller foder.

Hoppas de är okej att jag lånar din tråd Jossan.

Loveferrets
0

Tillägg , fann innehållsförteckning för vitalin nu,

Jag tyckte oxå  att Active Advance Real Caernivores, kunde vara helt okej.

Protein 41%, Fett 19 %, fiber, 1.5 % , Aska, 7.0 % Kalcium 1,2 % fosfor 1,1 %

De skillde inte mycket på detta och på vitalin t.e.x.

HannaM
0

Tja… spontan vill jag inte ge mjukmat för bajset blir så äckligt. Händer att det äts a/d här ibland av olika anledningar och att torka upp den sörjan är mindre kul. Nog för att jag tycker att torrfoderbajsar är rätt vidriga men efter blötmat är det bara… slask!!

#2 Det är inte bara protein och fetthalt som är viktigt utan också varifrån proteinet kommer. Det ska vara animaliskt protein för att illrarna ska kunna tillgodogöa sig det på ett vettigt sätt. Iblandär proteinhalten hög men mycket kommer från växtriket och då blir det inte samma sak.

Loveferrets
0

#4, Aha okej .

Vill även tillägga att jag kommer köra med vitalin så ingen tror jag kommer ge "skitfoder" för att det är billigt Skrattande

JossanH
0

#4 Men så är det ju i kattvärlden också. Folk föredrar att ge torrfoder för att avföringen blir så lös och äcklig, men det är ju inte så konstigt om dom inte är vana att äta det. Då får man ju räkna med slask ett tag tills magen ställt om sig.

Att torrfoder skulle vara bättre för tänderna är väl ett bra försäljningsargument för tillverkarna när torrfodret kom. Om vi alla, som har torrfoderätande illrar, funderar på hur deras tänder ser ut, kan vi dra en slutsats att torrfoder inte ger tänderna vad dom behöver. Annars skulle de inte ha tandsten. Vi ger kycklingvingar för tändernas skull när man utfodrar med torrfoder. Jag drar slutsatsen att inte torrfoder alls ger tänderna vad dom behöver utan att man lika gärna kan ge blötfoder gällande den aspekten :)

Men varför skulle mjau vara bästa fodert på marknaden för katterna och inte för illrarna? Det är bara kött, köttbiprodukter och vatten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Jag puttar den här då jag diskuterat detta med en iller/kattmänniska i dagarna.

Hur kan det komma sig att kattmänniskorna har insett hur extremt dåligt det är med torrfoder till katten pga av alla tillsatser och problemen det ger njurarna och tänderna. De får i sig för lite vatten med torrfoder och de får i sig för mycket kolhydrater och annat "skräp" som trycks ned i fodret för att det ska fungera att servera torrt.

Så, frågan kvarstår- varför föredrar vi illerägare att ge torrfoder med alla dessa tillsatser framför ett så "rent" foder som Mjau burkmat?
Illrar, som så lätt får sjukdomar som tex insulinom skulle väl ha fördel av ett foder som inte innehåller kolhydrater?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#7 Det är verkligen inte alla kattmänniskor som har kommit till den insikten skulle jag vilja påstå ^^ Visst, många verkar ha gjort det, men det finns även en hel drös med katägare så procentuellt kanske de tom. är sämre upplysta än illerägarna. Eller, jag skulle nästan våga säga att de är det.

Var på en kattutställning igår och han med att prata utfodring med en hel hög av dem, många uppfödare dessutom, och det var inte många som hade den insikten vill jag lova.

När man pratar om tandstatus så är blötmaten sämre än torrfodret. Inte för att torrfodret skulle vara bra för tänderna som ett försäljningsargument, utan helt enkelt för att blötmaten är sämre :P Den lägger sig som en hinna i munnen, och det blir på ett helt annat sätt än torrfoder. Visst, komplettering med kycklingvinge skulle ju kunna vara ett alternativ, men rent spontant så känns det som att de för att upprätthålla en hyfsad tandstatus då skulle behöva käka så mycket vinge att de lika gärna kunde barfas då.

Sarah
0

Håller med, borde vara bättre med MJAU :)

JossanH
0

#8 Men illrar som gått på torrfoder ser ju oftast förskräckliga ut i munnen.
Skulle jättegärna vilja se en källa till att blötfoder skulle ge en hinna i munnen och på så vis vara sämre, eller iaf få veta vart du har fått det ifrån. Och kan det vara så att det gäller blötfoder som har lika "dålig" sammansättning som torrfoder och innehåller kolhydrater och att det då skulle vara sämre än ett bra torrfoder??

Jag vet katter som fått bättre tandhälsa efter att de gått över på blötmat från torrfoder. En väns katt, på 5 år, åt tidigare torrfoder och hade endel tandsten, men efter att bara få blötmat med varierande mängd kött till (ibland dagligen, ibland veckor emellan) så har tandstenen helt försvunnit.

Jag känner bara spontant att ett foder som är mer naturligt, utan en massa tillsatta kolhydrater, är en mer naturlig föda än foder som är utfyllt med så mycket mer än vad djuret egentligen behöver. Detta gäller ju då förstås Mjau blötmat och inte all blötmat.

Och självklart finns det en hel del oupplysta kattägare :)
Men kollar man runt bland de som är aktiva (här på iFokus tex) så går fler och fler åt att mjau är det bästa du kan ge din katt om du inte barfar helt.

Bifogar en liten artikel om varför katter bör äta blötfoder framför torrfoder. artikeln är skriven av en veterinär och är översatt till svenska och är en sammanfattning från http://catinfo.org/

På catinfo.org kan man läsa många anledningar till varför man borde välja blötfoder och att torrfoder skulle vara bättre för tänderna än blötfoder är som att säga att hårda kakor skulle ge oss människor en god tandhälsa ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

,Japp- och hur jag fick in en bild på textrutan har jag ingen aning om ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

,Menar ni Mjau som finns på typ Ica?

Sara

JossanH
0

,#12 ja, den mjau menar vi :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

,Är all Mjau mjukmat ok eller är det bara kycklinghjärta?

Sara

Loveferrets
0

,Det värsta är att all blötmat luktar apa

JossanH
0

,#14 All mjau mjukmat är bra för katterna. Tror man först och främst föredrar mjau då det ska vara svenskt kött. Det är lite skillnad på sammansättningen mellan den som finns i tetra och den burk. De som finns på burk är konserverade med ett konserveringsmedel medan de som finns i tetra förut innehöll socker men tror inte att de längre gör det. Det bästa är att kolla på innehållsförteckningen (kan göras på Mjaus hemsida) för beroende på vilken form fodret kommer i (gelé eller bitar i sås etc) så kan de innehålla äggprodukter och i vissa fall även grönsaker men kollar man innehållsförteckningen ser man hur minimal andel det är (till skillnad mot torrfoder).

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

,Hade första inlägget varit ett dygn senare så hade jag trott att det var ett aprilskämt. ;)

Sara

JossanH
0

,#17 haha, faktiskt. Men så är det inte :) Ibland är vi så inkörda på ett o samma spår och bara den enkla mattematiken att veterinärer ofta utbildas av torrfoder producenter gör väl att vi litar blint på det.

läs gärna artiklarna. Den svenska är väldigt lättläst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

,*puttar tråd*

Är jätteintresserad av vad det är för hinna som Aviendha talar om i #8 :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

,Visst, torrfoder ger inga fördelar när det kommer till tandhälsa, men mig veterligen så finns det noll fördelar ur den aspekten med blötfoder. Det blötmaten vinner på är ju vattenhalten (först och främst) och beroende på vilket märke - innehållsmässigt.

Nu fungerar inte iFokus alls som det ska, så jag kan inte lägga in en klickbar länk, men här är en artikel från department of veterinary clinical sciences utgiven 2006 som menar att det tandproblem hos hund och katt till stor del beror på konsistensen på maten man ger, och att mjukare mat är sämre i det perspektivet. Det är en pdf så man kan läsa hela :)

http://www.ukrmb.co.uk/images/WatsonReport.pdf

Märk väl att jag aldrig påstått att torrfoder är BRA för tänderna, bara att blötmaten inte är bättre. Jag tror inte heller att kakor gör att en människa får fina tänder, men en människa får inte finare tänder av att äta gröt heller.

Det finns mer litteratur och referenser i ämnet blötmat och tandhälsa, men jag har uppkopplingsproblem just nu :S

Aviendha
0

,Jo, artikeln är en review, det innebär att de har läst litteratur i ämnet och gjort en sammanställning/slutsats av det de kan finna.

JossanH
0

,#20 "När man pratar om tandstatus så är blötmaten sämre än torrfodret. Inte för att torrfodret skulle vara bra för tänderna som ett försäljningsargument, utan helt enkelt för att blötmaten är sämre :P Den lägger sig som en hinna i munnen, och det blir på ett helt annat sätt än torrfoder"

Undrar fortfarande vad det är för hinna du pratar om här, skulle vara intressant att veta :)

Läste du artikeln jag bifogade?

Jag menar ju då i första hand att fodret skulle vara nyttigare innehållsmässigt, och jag har ju lite svårt att se att det skulle ge sämre tandhälsa då jag själv vet om katter som faktiskt blivit av med sin tandsten när de bytt kost. Inte enbart blötfoder, utan även visst inslag av kött, men ändå bättre än bara torrfoder. Även när man ger torrfoder ges ju ofta små inslag av kött för att förbättra tandhälsan då inte torrfodret ger bra tänder.

Men så länge det är likvärdigt gällande tandhälsan så ser jag inga nackdelar i att då istället välja blötfoder.

Något man även bör fundera över när det gäller torrfoder är att många djur sväljer de flesta bitar hela. Helt utan att tugga. Varken bra för tänder eller mage.

Sedan vet man ju inte heller helt hur kolhydraterna som är tillsatta i torrfoder påverkar våra carnivorer. Det är ju inget som ingår i deras naturliga föda

Och jag menar förstås inte allmänt att blötfoder alltid, utan undantag, är bättre än torrfoder. Allt beror ju på kvalitet, precis som att jag antar att inte du menar att friskies torrfoder skulle vara bättre än mjau blötmat. Som jag har skrivit i första inlägget så menar jag specifikt MJAU Blötfoder här då det är ett av de mest naturliga fodren på marknaden.

Nu är ju endel illerfoder lite luriga när det gäller att skriva ut allt på innehållsförteckningen (iaf när man söker på deras hemsidor) men om man räknar ut torrsubstansen på Totally ferret blir det följande:

Protein: 40% Fett: 24,4 Kolhydrater: ej utsatt

Royal Canin kitten 36:

Protein: 38,7% Fett: 19,4% Kolhydrat: 71,2%

Räknar man ut detta på Mjau oxkött blir det:

Protein: 58,3% Fett: 27,8% Kolhydrater: 1,7%

Eller Mjau bitar i sås:

Protein: 47% Fett: 29,4% Kolhydrater: 8,8

Och då får man ändå tänka på att i alla innehållsförteckningar (förutom Mjaus) så är det en ordentlig lista på innehåll, med en hel del ingredienser som majsgluten, ris och andra onaturliga ämnen för en katt eller iller.

Sen är det ju det här med vätska också. I kött eller hela foderdjur är ju vattenhalten ofta runt 70% eller mer. Det känns onaturligt att ge något som endast innehåller ca 10% vatten, som torrfodret gör, för till skillnad mot vad många tror så dricker då inte djuren riktigt så mycket som de skulle behöva. Man kan ju hoppas, men man vet ju inte hur mycket vätska de får i sig när de äter torrfoder.

Kan inte fler blanda sig i diskussionen och säga sin syn på det hela? :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

,När blötmat ges så får djuret ofta tandköttsinflammationer vilket leder till att fler "sprickor" (vet ej exakt hur man ska översätta det hela) bildas där maten ansamlas och då bildas en mikroflora som man kan konstatera liknar denna som man finner vid flertalet tandproblem.

Att jag använde "hinna" för att beskriva detta är kanske lite missvisande på det sättet och jag ber om ursäkt för detta.

Ja, jag skummade igenom den artikel du länkade till. Om du läste min skulle du ju se att blötmat och torrfoder inte alls är likvärdigt tandhälsomässigt. Men detta avser ju såklart om man bara ger det ena eller det andra och inget utöver detta :)

I Norge är det inte helt ovanligt att de serverar illrar blötmat om jag inte har fått saker helt om bakfoten. Sen har jag även hört att många illrar där har rent ut sagt förskräckliga tänder när de kommer upp i åren. Sen om det är ett samband, och om det (förutsatt att det ens var ett samband vilket jag inte kan uttala mig om) skulle kunna avhjälpas med kycklingvinge tex. vet jag inte.

Nu hänger jag inte på norska (eller utländska för den delen) forum mer än att jag slänger in ett öga ibland, men kanske kan det vara värt att höra sig för där då man kanske kan få lite av den erfarenhet de kan ha på området isf?

JossanH
0

,#23 Men om vi helt skulle bortse från tandhälsoaspekten, tycker du att mjau blötfoder skulle vara nyttigare att ge pga de anledningar jag nämnt ovan en hel del gånger?

Jag skummade bara igenom artikeln då det var så konstig text att jag hade problem att läsa (den såg ut att vara inscannad).

Det jag reagerade på var just sättet de hade gått tillväga för att få fram sina resultat. Det var ju egentligen inte en fråga om torrfoder vs blötfoder alla gånger, utan om torrfoder i torr och blöt form. Alltså har dom gett djuret mat som är uppbyggt och sammansatt för att vara torrt men bara blött upp det och mosat det och serverat.

Sedan förstod jag det även som att det var endel olika besked i dessa studier (som knappt är gjorda innan 90talet bör väl nämnas).

1973 tex hade en studie gjorts där det framkom att katter som enbart serverades blötfoder hade bättre tandhälsa än de som åt 30-40% torrfoder. Sedan fans det ju även studie på djurens tandhälsa när dom serverades människors matrester.

Sedan verkar inte den stora diskussionen i din artikel handla om just torrfoder och blötfoder utan dogbisquits i blöt och torr form.. Alltså en produkt som är betydligt hårdare för en hund att tugga på än torrfoder och som har ett sämre innehåll än ett högkvalitet torrfoder.

Sedan stod det även att man kunde förebygga dålig tandhälsa hos djur genom att ge kött och ben 2 ggr i veckan om de serverades blötfoder… Vilket vill säga ungefär vad vi illermänniskor ger våra illrar som äter torrfoder för att upprätthålla deras tandhälsa ;)

Jag har aldrig hört om att norskar skulle ge sina illrar blötfoder men vet ju att minkfoder inte är speciellt ovanligt bland farmade illrar och där har jag heller aldrig hört något om tandhälsan. Men ska jag se mig omkring på de illrar som i stort sett äter torrfoder uteslutande så är tandhälsan extremt dålig. Vet illrar som vid 4 års ålder har haft tandköttinflammationer och tandsten som varit mörkgrön på tänderna… Hur skulle dom då se ut om dom endast levt på blötmat? Tandlösa? ;)

Har aldrig sett en iller som endast levt på högkvalitet blötmat men enligt både din och min artikel så ska inte blötmaten vara sämre än att det kan avhjälpas med kött ett par ggr i veckan… Så som många redan gör när de serverar torrisar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

,Ja, visst har artikeln några saker man kan påpeka, men deras huvudfråga var ju huruvida blöt mat vs. torr mat påverkade tänderna. Då kanske de ansåg att man kunde ersätta blötmat med uppblött mat. Principen att texturen och tuggmotståndet försvinner är ju densamma.

Tja, det är inte helt ovanligt att det finns illrar i de länderna som är tandlösa ^^ Många drar tänderna på dem för att de är så kassa. Sen så har jag inte sagt att jag vet vad det beror på, det är jag för dåligt insatt på.

Ang. iller på farm och minkfoder. Där spelar det ju in hur länge dessa individer sitter på den kosten innan de kommer vidare så att du och jag kan se deras tänder. Ofta lämnar de ju farmen som ungdjur, eller iaf relativt unga och då har de antagligen inte hunnit få de långtidseffekter som säkerligen finns.

Jag har aldrig påstått att torrfoder är bra för tänder. Illrar på torrfoder får skitkassa tänder rakt ut sagt, det har även jag sett ^^ Jag förespråkar det inte på något sätt, jag motsade mig bara ditt påstående i att det skulle vara likvärdigt för tandhälsan :)

Mjau är ett bra blötfoder, det är erkänt. Det faller ju på tandhälsan, men som du säger så går ju det att avhjälpa genom att ge kontinuerlig motion av tänder och tandkött med ex vingar.

JossanH
0

,#25 Jag fasthåller att det är likvärdigt för tänderna. Både torrfoder och blötfoder kräver ett kött och ben tillskott ett par ggr i veckan för att tänderna ska hållas i en god kondition. Precis som det står i din artikel. Så speciellt illa kan det ju inte vara att ge blötfoder om tandhälsan kan hållas god med enbart kött 2ggr i veckan som det står där.

Sen fasthåller jag att det inte blir helt rättvist att jämföra torrfoder med dogbisquits då hundkexen är hårdare än torrfoder och därför ger mer motion för tänderna när de tuggas och att det även blir orättvist att jämföra blötfoder med uppblötta och mosade hundkex. Innehållet är inte ens likvärdigt. Det var lågt protein enligt texten.

Visst, våra tänder blir inte fina av att äta gröt men betydligt bättre än om vi äter den med massor av sylt och socker. Därför är det svårt att jämföra mosade hundkex med mjau blötmat som har så olika innehåll.

Enligt en veterinär på ett kattforum så kunde en katt utan tänder lära sig äta torrfoder efter bara en kort tid.. Det pekar ju på att väldigt mycket (eller i dessa fall bara) av torrfodret sväljs helt. Detta är ju heller inte bra för djuret och dess mage.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

,Ja, om kött serveras regelbundet så kanske det är det, det har jag inte en blek aning om eftersom jag inte läst, sett eller hört om en iller på blötfoder som får kött :) Men det har jag aldrig påstått heller, det enda jag pratat om är sakerna var för sig, utan något komplement vilket jag även tidigare påpekat.

Här är en studie från 2006, "influence of diet on oral health in cats and dogs". Vet inte om den går att få upp för andra men här är länken (denna tråd är den enda på iFokus som vägrar visa arbetsfältet :S) http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2021S

Studien är gjord på över 38 000 djur, ungefär 90% av dem gick på torrfoder eller mixad mat, alltså att de fick båda delarna. Deras slutsats är: "These results indicate that feeding a dry food

diet has a positive influence on oral health, decreasing the occurrence of mandibular lymphadenopathy, dental deposits, and periodontal disease in cats and dogs."

De har kollat på olika parametrar, däribland kost och jämfört åkommorna som de drabbats av i förhållande till födan.

En annan artikel, dock gammal (1988, the role of toothbrushing in the prevention and treatment of periodontal disease: personal experience of both clinical and experimental observation for more than thirty years. http://adr.sagepub.com/cgi/reprint/2/2/204) säger även de att mjuk mat ger problem. De hävdar dock att tandborstning är av stor vikt för att dels ta bort plack och ge tandköttsmotion när man ger mjuk mat.

Där får vi ju bort det som kan ha felat i den första artikeln jag gav, nämligen att det var fel typ av mat som gavs. Det som alla har gemensamt är just att de menar att konsistensen är av vikt i detta fallet. Visst har innehållet även betydelse på tandhälsan, men huvudorsaken tycks vara just konsistens.

Jag ska bredvilligt erkänna att dessa artiklar inte är luslästa, det är en snabbsökning jag gjort.

Men detta var ju inte huvudfrågan heller :)

Jovisst, men en katt är mycket större än en iller så det är mycket enklare för en katt att kasta i sig en bit torrfoder hel än det är för en iller. Sen beror det ju på storleken med, vissa torrfoderbitar är ju större än andra. Jag säger inte att iller inte kan svälja torrfoder utan att tugga (eller tugga ordentligt) men med tanke på deras storlek så är det inte riktigt lätt att dra en rak jämförelse med katt i det läget. Men visst, otuggad mat är inte bra för magen. Frågan är ju bara hur väl blötmat tuggas. Men å andra sidan så är den kanske mer lättsmält så det inte spelar någon roll.

JossanH
0

,#27 hahaha, jag tror att jag får ta åt mig varför endast denna tråd inte har något arbetsfält. Det ligger i inlägg #10 ;) Fråga mig inte hur det gick till men så verkar det iaf vara…

Ang tandhälsan. Om vi säger att blötfoder skulle vara sämre för illerns tänder men att man avhjälper detta med kött och ben 2 ggr i veckan, skulle det ändå kännas mer aktuellt att ge illern torrfoder framför blötfoder?

Om man läser i artikeln jag bifogade så dras en mycket viktig del upp ang kattens sjukdomar i samband med torrfoder som även kan länkas till våra illrars välmående.

Det är kattens diabetes. En sjukdom som kräver lite insulin eller inget alls om katten går från ett foder med kolhydrater till ett foder nästan fritt från kolhydrater (ett blötfoder).

På samma vis borde även illrars insulinom minskas och/eller förbättras på de individer som redan är drabbade. Kolhydrater ställer till det för insulinproduktionen.

tyvärr måste man göra många jämförelser med katter då jag inte känner till några studier om detta på iller. Dock så förespråkar de flesta som gått över på BARF till katten blötfoder som en naturligare och ett bättre alternativ än torrfoder.

Hur vi än vänder och vrider på saken så är innehållet i mjau blötfoder betydligt mer naturligt och bättre anpassat för en köttätare än ett torrfoder…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

,#28 Damit! :P Men nu hade inte du något heller? Mina inlägg får ju ett kommatecken i början när arbetsfältet är borta. Gah, det är enbart denna tråd som gör så!

Ja, det är ju numer ganska så vedertaget att torrfoder med sina kolhydrater ger problem för insulinomillrar. Blodsockret åker ju bergochdalbana och av det jag hört så kan man ju se en skillnad i förekomst av insulinom mellan torrfoderillrar och barfade illrar så jag är helt med på den biten :)

Javisst måste man dra paraleller till katter! Det är ju där (i detta fall) som studierna gjorts i störst utsträckning och de är de mest representativa man kan dra en parallell till. Jag har aldrig sagt att jag är emot parallelldragn ingen, jag förespråkar den ur diskussionssynpunkt egentligen, men man måste välja vilka paralleller man försöker dra. Det var bara dte jag ville säga om din jämfördelse med katter som sväljer torrfoderbitar hela, utan att tugga. Ett så markant större djur är svårt att jämföra med då. Du skulle ju knappast ge en katt hundfoder av den större sorten och förvänta dig att den skulle kasta i sig dem otuggade bara för att hundar kan göra det, eller hur?

Ja, innehållsmässigt så är mjau blötfoder mycket mer naturligt än torrfoder ^^ Det är ju mestadels kött och köttbiprodukter i det hela.

JossanH
0

,#29 Jag fattar inte vad jag har lyckats med för sedan mitt inlägg med arbetsfältet i så kan inte jag heller göra något när jag skriver här ;)

Först fick jag in länkar till varenda liten ifokus-länk i inlägget men fick bort allt det utom en "osynlig" ruta som inte gick att radera= arbetsfältet :P

Jo, jag förstår vad du menar. Så nu blir det endast blötmat för katten och vill illrarna ha det kommer jag med glädje erbjuda dom det också. Självklart med köttinslag :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

,liten uppdatering- Pegasus har gått på Mjau nu i drygt en vecka. Han är överlycklig och vill inte ha torrfoder om blötmat finns :)

Han har även ätit lite kött mellan varven men min "utfodrings byrå" är inte helt klar så han gömmer köttet något fruktansvärt mycket..

De första dagarna var det rinnande ur rumpan på honom. Var lite orolig att hans mage skulle tycka det blev en för stor omställning men nu är korvarna dom finaste han haft sen… Sen han var valp förmodligen.

Både Skit o pez har haft lite problem med halvlösa bajsar till och från men nu ser man klar skillnad på vem som har gjort vad i lådan! Underbart :)

Plus att han inte alls dricker lika mycket längre nu när han får i sig vätska genom maten.

Så att påstå att illrar blir dåliga i magen av att äta blötmat är alltså lite av en myt (finns väl självklar undantag). De blir inte dåliga av blötmaten utan av foderbytet.

Skit är lite mer svårövertalad. Trugar och försöker. Han är ju illern som vägrar choklad, mjölk och annat som andra illrar skulle döda för, så blir att truga ett tag till.. Han är även livrädd för kladdiga saker.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

,Intressant! Kanske skulle testa lite. Om jag ska vara ärlig så är jag rätt less på BARF. Jag är less på att det göms (läs: att jag inte sköter det ordentligt)och på att spendera en helkväll i månaden med att stycka och portionera. Less på att ranta runt i konstiga butiker efter annat kött som de går med på att äta… stycka inälver får mig att vilja spy :) Men, jag vill INTE ge dem torrfoder.

Satmaran
0

,Jag tycker att det är en vansinnigt intressant tråd!!!! Dundrade genast ner på ICA och köpte Mjau på burk. De hade inte tetraförpackningen. Tänkte att det minsann inte skulle skada att göra ett försök ;)

Tyvärr så är det ingen av mina vuxna töser som accepterar det. Maya visste jag nästan att hon inte skulle gå på det, hon gillar inte heller rått kött om hon inte precis har valpat, för då går det ner ;) Salsa äter ju vad som helst (trodde jag) men där fick jag tji! Hon nosade lite men det var allt. Däremot kom alla 8 valparna stormande och glufsade med riktigt god aptit!!!

Inga dåliga magar där inte :) fina mjuka korvar:)

Så jag har nu Orijen som torrfoder, Mjau som blött alternativ och kycklingvingar så klart. Det är bara att välja på menyn efter tycke och smak.

Även jag tycker att det är jobbigt med det råa, det är inte alltid så kul att hitta halvruttet undangömt kött, här och där. Skulle vara bra om mina tjejer ville äta blötmat…låt oss säga 2 ggr om dagen, sen fylla på efter behag med torrisar.

Tack Jossan för en intressant tråd.

JossanH
0

,Till den negativa sidan ska jag säga att Pegasus gömmer även blötmat, men oftast äter han det mesta av det och resten torkar till små smulor som går att dammsuga upp. Det blir inga stora köttstycken som ligger och ruttnar iaf ;)

Och att avföring luktar ganska mycket mer emellanåt. Tror det beror lite på vilken smak jag ger på blötmaten.

Ska säga att min pojkvän varit iväg under 2 veckor och precis innan han åkte så hade Pegasus börjat gå över till blötmat. När han kom hem såg och kände han skillnad på Pegasus kroppsbyggnad. Han har lagt på sig :)

Nu ska jag väl även säga att jag varit en dålig matte och enbart gett mina RC kitten under en längre tid (ibland vitalin också när jag kommit över det) då det var det enda jag fick tag på i Norge och det har liksom rullat på…

Triton gråter sig till söms varenda natt nu när det enda som bjuds är blötmat och kött. ibland sticker jag till honom några torrisar så han får äta sig ordentligt mätt men man ser genast på Pegasus avföring att han varit där och nallat också. Annars äter Pegasus till största del mjau med inslag av kött. Skulle behöva leta fram min tandskrapa för att ta bort all tandsten så att man kan se huruvida blötmaten påverkar tänderna. Nu har ju som tur var både Pegasus och Skit betydligt bättre tänder än vad tex Dexter hade.

Till framtida illrar ska jag försöka ge 50-75% barf och resten blötmat. Då vet jag vad de får i sig men kan få lata mig lite emellanåt och sippa hantering av kött. Och då slipper jag ge torrfoder, som jag gärna vill komma ifrån.

Vi får bli svenska testpatrullen här ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

,puttar upp

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaIsabell
0

,*Putt*

JossanH
0

,Tänkte uppdatera lite och säga att Pegasus tyvärr gått ned i vikt igen.. Detta har nog tyvärr enbart med sjukdomen att göra och man ser även andra symptom.

Han äter dock fortfarande som han ska och magen är finfin så länge han inte får oxkött eller lever som smak, och det samma gäller Marcello (valpen). Illermagarna verkar inte riktigt tåla det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Ähum, är det någon mer än jag som reagerat på att det efter "kött och köttbiprodukter" står minst 4% kyckling/oxkött/fisk eller vad det nu saluförs som? (Mjau blötfoder)

Min mor hittade en "ny" sorts blötfoder (till katterna) för ett tag sedan - Yarrah organic chicken&turkey. Även där endast kött och köttbiprodukter (iaf i de små förpackningarna) - men där är det minst 24% kyckling och 16% kalkon.

[

http://www.yarrah.com/index.php?paginaID=7&artikelID=9043

](http://www.yarrah.com/index.php?paginaID=7&artikelID=9043)

JossanH
0

,#38 det betyder att det i kycklingsmaken finns kött och köttbiprodukter och allt möjligt kött men minst 4% av allt kött är kyckling eftersom det har den smaken. Förstår du vad jag menar?

I Yarrah så har de alltså mer utav det köttet som står på förpackningen i varje smak.. ;) Svårt o förklara

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaIsabell
0

,4 % i blötsubstans = cirka 20 % i torrsubstans.

JossanH
0

,#38 så länge dom inte anger vattenhalten kan man tyvärr inte se hur innehållet ser ut i torrsubstans, men det är säkert ett bra foder det också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

,#39 Fast det jag reagerade på var att det endast krävs 4% för att kalla det "Kyckling"/"Lax"/"Oxkött" - känns lite snopet helt enkelt, att man inte får det man tror man får. Lite som när om man köper jordgubbsglass där smaken kommer från arom. Eller som en smultroncider jag köpte - det var helt enkelt päroncider blandat med jordgubbsarom.

Blueshift
0

,#37, det tycks vara en vanlig erfarenhet att illrar går ner i vikt när de äter enbart eller en större andel av burkmat, inklusive Mjau. Har sett flera illrar (nej inte mina egna ;) ) som uppträder och ser ut som dom svälter när de äter Mjau. Allt hungrigare men tappar i vikt. Kan ju kanske vara värt att fundera på att kanske minska ned på Mjau och ge mer kvalitativt rått kött/fett och se om det gör någon skillnad?

JossanH
0

,#42 Jo, men det är ju så vårat samhälle ser ut idag. Tror mer att alla smaker är gjorda för oss människor än för djuren. Vi får nog ut mer av att köpa olika smaker så de för ombyte än vad djuren faktiskt själva får. Torrfoder ger vi ju nästan uteslutande bara med en smak.. Kanske genom djurets hela liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

,För mig känns burkmat för iller bara så fel. Men jag skulle aldrig gett burkmat till min hund när han levde heller.

Det jag skulle tycka var intressant var att veta hur en iller mådde/såg ut/betedde sig efter att ha levt ett liv på burkmat istället för torrfoder/barf osv?

Det är ju ingen som vet vad det gör i längden ännu.

JossanH
0

,#45 Varför känns det fel?

Vi vet ju vad torrfoder gör i längden och det är ju ingen vidare vacker syn många gånger.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

,#43 Det är så jag utfodrat honom hela tiden under den här burkmatstiden och han la på sig mycket efter att ha slutat med torrfodret.. Han är dock inte i någon vidare kondition nu då han visar tydliga tecken på binjuretumörer också.. :/

Hur många illrar gäller detta och under vilken tid? Vilka foder gällde det och hur såg utfodringen ut? Stog maten framme hela tiden med fri tillgång eller fanns det tider för utfodring?

Sen blir man ju nyfiken på om någon har uppmärksammat något liknande bland katter som i största del äter burkmat, har aldrig hört om det iaf.

Torrfodret står även framme hela tiden nu när Skit inte vill äta av burkmaten, men Pegasus rör det inte. Tror jag har sett/hört honom äta det någon gång bara under den här tiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

,#44 Visst vet jag att det fuskas överallt, det gör inte att jag tycker det är mindre fult. Sen är det inte så mycket smaken jag tänkte på, utan att man kanske vill veta vad det är man ger sitt djur.

Vet att det är lite önsketänkande från min sida. Undrar hur många människor som skulle gå med på att köpa nötfärs med "minst 4% nöt" och inget mer utsatt.

LinaIsabell
0

,#48 Kollar man deras hemsida och även torrsubstansinnehållet som finns högre upp i tråden ser man tydligt innehållet och näringen.

Dessutom är inte nötkött jämförbart med burkmat, eftersom burkmat måste innehålla mer än muskelkött. Även mineraler, vitaminer, spårämnen, högre vattenhalt osv. Hade man gett 100 % nöt så hade illern dött av näringsbrist efter tag.

Saga85
0

,#49 Ja, jag gjorde en överdriven jämförelse. Kanske skulle jag skriva "Undrar hur många människor som skulle köpa nötfärs med -minst 20% nöt-". Eller 10%, 50% eller något likvärdigt. Min poäng var att man saluför en vara som ska verka naturlig med enbart kött, men så är det endast en bråkdel av innehållet som faktiskt innehåller vad den lovar. Och resten står inte ens utsatt. Vaddå "innehåll kött".

Det jag reagerar på är inte eventuella tillsatser eller vatten - utan att man endast deklarerar det som "kött". Visst, väljer man färdig mat istället för barf kan man inte förvänta sig att veta exakt vad man får - men kom igen…4%…

LinaIsabell
0

,http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/bitarigelemedkycklinglev/

Länk till Mjau blötmat med kycklinglever. Det står att det är minst 4 % Lever, sedan är det mer kött.

Näringsinnehållet ser du där. Räknar man ut torrsubstansen (vill säga att man räknar bort vattnet, vilket man alltid gör med torrfoder eftersom djuret då får i sig vattnet på sidan om/blandat i torrfodret om man ger uppblött). Blir näringsinnehållet(På det viktigaste):

Protein: 53 %

Fett: ca 24 %

Kolhydrater 8.8 %

Detta är mycket bättre än torrfoder, som ofta ligger långt över 30 % kolhydrater. Ibland så mycket som 70 %! Dessutom finns inte ingredienser som majs, vete, och annat skit som ofta finns i torrfoder.

Saga85
0

,Ja, det är ju det jag menar och tycker är lite sneaky av dem. Står samma sak på alla - 4% lamm, 4% lax, osv.

Jag har inte pratat om huruvida det är bättre eller sämre än torrfoder, eller hur det står till näringsmässigt. Det enda jag påpekat är att man inte vet vad (för slags kött) man får. Att man köper grisen i säcken (pun intended ;P) - men det behöver ju inte betyda att det skulle vara onyttigt.

LinaIsabell
0

,#52 Vill man veta vars köttet kommer ifrån kan man alltid mejla eller ringa. Dessutom är det oväsentligt eftersom en iller kan äta allt kött ifall det har rätt näringsvärde, vilket mjau har. Mjau har även bara svenskt kött, så man behöver inte oroa sig på den biten heller.

Tror alla olika foder har sina sätt att marknadsföra. Alla ägare vill väl ha olika smaker till sina djur trots att djuret egentligen inte bryr sig, så att skriva "lamm" eller "kyckling" på burkar som innehåller nästan samma sak tjänar de på, samtidigt som djuren inte förlorar på det då det fortfarande är rätt näringsvärde.

Även torrfoder skriver saker som inte riktigt är sant. Finns torrfoder som påstår att de ska motverka tandsten, som ändå inte har något speciellt recept, och så vidare. Det kommer man nog inte ifrån hur man än gör. Även människor blir ju lurade på människoföda hela tiden.

LinaIsabell
0

,#52 OCH kan även tillägga att 4 procent blir i torrsubstans 23.5 %, och det blir rätt stor skillnad på smak det med.

Saga85
0

,Och ett sista tillägg: Jag tänker inte på vad det smakar (då skulle jag ju lika gärna kunna acceptera kycklingarom), utan vad för slags kött/djurslag som mitt husdjur får i sig.

Och jämför man 4% kyckling (Mjau) och 40% kyckling/kalkon (Yarrah - 7% odefinierat kött) så är det ju en jäkla skillnad. Jag tycker det är snålt av Mjau - det är allt.

LinaIsabell
0

,#55 Men det blir ju inte 4 % jämfört med 40 %. Det blir snarare 23.5 jämfört med 40 %.

Yarrah skriver förmodligen i torrsubstans, för skriver de med vatten inräknat (som mjau) hade det inneburit 235 % kyckling/kalkon, vilket är omöjligt då enbart kalkon och kyckling hade inneburit 100 %.

Saga85
0

,Fast i Mjau är det ju inte så att det endast är 4% kött öht och resten vatten/tillsatser (hoppas jag), utan det betyder att övrig x antal procent är annat kött. I Yarrah är 40% av köttet definierat och 7% icke definierat.

LinaIsabell
0

,#57 Snarare så är 23.5 % av köttet definerat, eftersom man måste räkna torrsubstans på båda.(Vilket jag antar att Yarrah gör eftersom annars återstår enbart 53 % till vatten + annat, och detta är en låg vattenhalt för ett blötfoder, då de flesta, t.ex. mjau, ligger på kring 60-85 %) Men ja, Yarrah har mer definerat kött, om man tycker det är viktigt. Men skillnaden är inte så stor som du får det att låta.

Blueshift
0

,#47, när det gäller burkmat överlag (diverse märken) så var det många som utfodrade på det viset i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Det var lätt att känna igen de "räkiga" stackarna som åt detta. Under årens lopp har jag även sett ett antal andra som inte stått sig bra alls på dylik utfodring med diverse moderna burkmatsmärken. Det har rört som om ca 40-100% utfodring om jag ska generalisera lite på en höft.

Mer intressant är totalt 17 illrar i 4 hushåll (om jag inte minns fel nu) där man utfodrat med Mjau och alla fått påtaglig viktnedgång/avmagring. Inledningsvis har det varit vissa illrar som tyckt mycket om maten och gått upp för att sedan börja gå ner rejält kring 2 veckor. Andra har gått ned ganska omgående. Aptiten har blivit närmast extrem i takt med viktnedgången, typ ren svält med andra ord. Frekvensen och mängden på utfodringen har varit från 2-3 måltider om dagen (ökande mängd) till i det närmaste fri tillgång hos vissa när hungern satte in.

Ett hushåll fodrade man med kött vid sidan om och i övriga med torrfoder. Utfodringen av Mjau har varit från ca 30-100%. Några illrar som inte var förtjusta i Mjau fick ca en matsked per måltid (en måltid tror jag ligger på ca 100g) och dessa gick inte ned i vikt men fick lösa magar (samtliga så vitt jag förstått det blev lösa eller dåliga i magen).

Utfodringen har pågått från ca en månad till 3 månader som längst utav just dessa (olika för olika hushåll och illrar). Sorterna man använt var kyckling, nötkött (oxkött?) och någon fisksort/smak (?) tror jag. Gemensamt för samtliga är att illrarna snabbt gick upp i vikt och blev bra i magarna när man återgick till tidigare utfodring eller minskade mängden Mjau (minskning till ca 20% eller mindre om jag ska gissa lite). Det här är folk som mailat mig för råd, och jag har rått dem att minska eller frångå Mjau eftersom det i varje fall för dessa illrar ganska uppenbart tycktes vara problemet.

Om du känner dig lite äventyrlig ;) och Pegasus tycker om att äta kött, kan du ju testa att komplettera Mjau-dieten med lite finklippta kycklingbitar. Både muskel (gärna mörkare bitar som benen) och rent fett (lite lever och hjärta skadar knappast heller). Du kan ju klippa ned det och blanda det i hans Mjau-måltid (tillsätt lite kalcium till det också).

LinaIsabell
0

,#59 Viktnedgången kan ju bero på för lite mat. Äter en iller blötmat ska de äta cirka 100-250 g per dag. (120 gram/kilo). Ger man torrfoder ger man ju oftast 40-60 gram, så det blir en rejäl ökning, och gör man inte denna ökning så är det klart illrarna blir utsvultna och går ner i vikt.

JossanH
0

,#59 som sagt äter han redan en hel del kött. Både vingar, med ben och rubbet, lever, kycklinghjärta, kycklingmage, nöt, fläsk och en och annan mus. Jag har funderat på att blanda ut men tycker det känns som att han skulle äta mer utav burkmaten då och det är ju inte mitt mål. Mitt mål är att burkmaten bara ska komplettera köttet, inte rakt av ersätta torrfodret- som dom åt mycket mer av.

#57 Jag förstår vad du menar. Men ser det ändå inte så relevant när det kommer till mina illrars kost. Iams-försäljaren som jag nämnde i en annan tråd (vi överbevisade honom när det kom näringsinnehållet i Mjau jämfört med Iams) påstod att Iams blötmat endast innehöll de finaste delarna på kycklingen, om det nu var kycklingsmak, som skulle ha dugt åt människor att äta, men det vill man ju knappast utfodra med.

Man vill ju åt köttbiprodukterna lika mycket som köttet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

,Nu nämndes det i någon av dessa blötmats trådar att de utfodras mycket med blötmat i Norge. Tänkte bara konstatera att jag har sett många utav dessa illrar. Förutom blötmaten kompletteras även kosten med kött. Tandproblem verkar ha ökat väldigt mycket sedan den här kosten tillkom. Senaste utställningarna har jag sett en stor mängd illrar som har fått dra ut så mycket som 9 tänder pga tandköttsinflammation bland annat… så ja… ökade tandproblem verkar vara en ganska så vanlig biverkning här.

Sedan är jag även ganska så nyfiken på vart växttråden som står angiven på många Mjau burkar kommer ifrån…. det är en ganska så stor mängd vill jag minnas så jag tror inte att det skulle komma från maginnehållet på djuren.

Blueshift
0

,#60, nej nej det här är ju inte frågan om under-utfodring om du läser inlägget ;). Snarare att man till slut utfodrade kopiösa mängder utan att kunna hålla illrarna uppe i vikt.

#61, aha jag hade inte förstått att han äter så pass mycket kött. I #47 uppfattade jag det som om han äter mest eller enbart Mjau. Ja då gör väl mer kött ingen skillnad.

JossanH
0

,#63 nä jag menar att det är så jag utfodrat honom- med mer kvalitativt kött än mjau :)

Jag tror tyvärr att det är sjukdomarna som börjar göra sig hörda :(

JAg måste säga att jag är glad att jag äntligen får lite konkreta saker att ta på gällande blötmaten. Innan har det bara varit egna tankar runt ämnet och "jag har hört någon gång"-historier om det..

#62 Personligen tycker jag det låter lite konstigt att man låter en iller ha så svår tandköttsinflammation att man måste dra ut 9 tänder. En tandköttsinflammation går att göra något åt och man borde kanske hålla uppsikt på sitt djurs tänder för att förebygga att det går så långt att det inte finns något annat alternativ än att dra så många tänder..

Men visst, det kan även ha stor betydelse hur tänderna ser ut från början och vilken kvalitet de har. Dexters tänder tex var i i en fruktansvärt dålig kvalitet. Man märkte lätt att han hade lättare för missfärgningar och inflammationer i munnen medan tex Pegasus har betydligt starkare tänder.

Jag tycker dock det är viktigt att man inte tror att man kan ge blötmat och vips- är alla "bekymmer" borta. Jag ser blötmaten som ett bra komplement till barf om man inte vill gå hela vägen. Då får illern ett foder som liknar mer dess naturliga kost än vad torrfoder gör och man "får" slappa till lite gällande utfodringen om man inte har intresset. Man behöver inte vara lika petnoga med vad illern äter i köttform om den äter mjau vid sidan om.

Skulle verkligen vilja höra om hur blötmaten påverkar katterna som äter det då det är så många som förespråkar blötmat just pga att det ska vara mycket nyttigare och mer likna dess naturliga kost än torrfoder gör..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

,Mina katter barfas och får Mjau. De har haft den blandningen i ca 2 år nu, plus att de jagar själva. Nu är de bara 3 år gamla, men de är piggare och fräschare än många katter jag sett i samma ålder. De är slimade och fina i pälsen. Den ena bir dock lite väl mager på sommaren :( men han har problem med både fästingar och fästingmedicinen

Blueshift
0

,#60,63 för att klargöra så menar jag alltså att 100 g måltiden jag nämner är kött i de fallen.

#64 När det gäller katter kan du väl fråga på kattforum? Ge burkmat till katt har man ju mycket lång erfarenhet av. Men jag tycker du ska vara lite försiktig att dra alltför definitiva paralleller mellan katt och iller.

Ett annat väl beprövat sätt att komplettera BARF är att ge uppblött torrfoder inblandat. Med en mängd varierande från ca 10-30% tillsatt till väl balanserad BARF vet jag ett stort antal illrar som levt hälsosamma liv upp till 8-9 år och mer. Det är också en relativt vanlig utfodringsmodell i diverse djurparker med illrar och andra närbesläktade mårddjur. T ex BFF-programmen.

Det vanligaste hos vanliga illerägare är då att man finkrossar/mal torrfodret (av god kvalité) och blandar med vatten och köttet. Detta för att man dels kan få mer kontroll på torrfodret de äter, ATT de äter torrfodret överhuvudtaget, samt att man kommer undan torrfodrets onaturliga hårda och torra karaktär som anses vara kunna vara bidragande till diverse besvär. Viktigt är att man blöter och blandar och ger fodret direkt inte i större mängd än vad ilern äter upp på en gång, eftersom blötlagt torrfoder snabbt växer i bakterier. I denna torrfodermängd har det inte blivit problem med insulinom hos de illrar jag hört om.

JossanH
0

,#56 Men hur kommer det sig att det skulle vara bättre att krossa, blöta upp och blanda något som innehåller mer onaturliga ämnen än att blanda med blötfoder?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

,#61 Åter igen - jag menar vilket djurslag det kommer ifrån, inte om det är kött eller biprodukter. Köper jag "Mjau kyckling" vill jag ha just (till större delen) just kyckling, och inte Mjau med smak av kyckling.

Fodret behöver ju inte vara dåligt för det, men själv är jag en sån som helst vill utfodra med större delen mindre djur eftersom jag tycker det känns mest naturligt - fågel, gnagare och kanin.

#58 Nu är det ju svårt att veta hur de räknat eftersom det inte står utskrivet. Men jag förstår inte varför de isf inte skulle skriva även näringsdeklarationen i torrsubstans. Dessutom har jag svårt att tro att de väljer att skriva ut något som "ser mindre ut" (23% kyckling låter ju väldigt mycket bättre i reklamsynpunkt).

Nu är jag dock inte intresserad av att ge just Mjau till iller, men om någon vill det och bryr sig om vad för djurslag man ger illern kan ju denna person maila företaget i fråga :)

JossanH
0

,#61 Jo, jag förstår :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

,#69 Förstår du mig eller dig själv? *här skulle ha varit en annan slags smiley, men det kan jag inte göra eftersom iFokus strular, så istället blir det en sån här - ;) *

JossanH
0

,#70 Jag förstår vad du menar. Jag förstår vad jag menar också för den delen och varje gång jag försökt få fram vad jag skulle säga så har jag skrivit nåt helt annat så det blivit ännu mer förvirrande hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Känner igen det där. Jag kommer från en familj där alla pratar i paranteser ;P

JossanH
0

,Puttar och hänvisar till frågan i #67.

Hur ska man lära sig något om det inte diskuteras. Jag har bett om synpunkter och tankar kring detta och skulle bli mycket glad om fler vill dela med sig!

Jag kör fortfarande blötmat. Men jag använder blötmaten som ett komplement till Barf när det gäller valpen. Ibland äter han ingen blötmat på en eller ett par dagar och ibland kommer någon dag då han nästan bara äter blötmat. Han växer och frodas kan jag lova ;)

Superhärlig päls och massor med energi.

Nu när det varit så varmt har jag mest serverat torrfoder och frysta kycklingvingar till gammelgubbarna. Pegasus får sin blötmat men sällan mer än han äter på en gång. Pegasus är fortfarande smal och hans hud och päls är fruktansvärd (typisk prednisolon-päls).

Undrar också varför illrar som äterblötfoder första skulle gå upp i vikt för att sedan gå ned i vikt och bli tvungen att byta foder?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[trollskogen]
0

,En liten fundering härifrån .

Jag har Illrar katter o hundar vhos mej alla köttätande rovdjur .

Jag funderar på att köpa in Fodax färskfoder o ge dom alla samma mat .

Fodax är i korta drag malt slaktavfall från nöt gris o fågel.

FODAX

43 % nöt

30 % kyckling

6 % får

6 % spannmål

samt lever, olja, mineraler, kalk, vitaminer.

Protein 13,5 %

Fett 11 %

Kolhydrater 8 %

Sen finns det flera varianter att välja på detta är bara en av dom .

Vad tror ni andra ? Om man tilllägger ben att gnaga på för tänderna menar jag .

HannaM
0

,Jag hade ju valt ett foder helt utan spannmål, det finns sånna färdigmixade också. Vom og hundemat har ett par olika varianter. Åtminsotne hade jag valt det till katt och iller. Hund kan jag inte uttala mig om, vissa säger att dom behöver spannmål andra att det är helt onödigt.

Sen är ju nästa fråga, var är inälvorna? Är det inkluderat i "kyckling" eller "nöt"? Annars saknas det ju en del saker.

[trollskogen]
0

,Man kan ju köpa ren vom =komage där om man vill .

Det stinker förjävligt dock.

Jag har använt fodax till hundarna tidigare med bra resultat .

Så där vet jag att det funkar .

HannaM
0

,Jo men vom är ju inte tillexempel hjärta och lever som innehåller mycket vitaminer som djur behöver. Kattero ch hundar behöver ju också taurin som finns i hjärta och det brukar inte finnas i hundfoder.

HannaM
0

,Ah, lever står där nere, men hjärta är också något iller behöver

[trollskogen]
0

,

Jag har mailat o frågat dom nu .

Ja jag såg oxå lever .

Deras hemsida gör mej galen faktiskt .

LinaIsabell
0

,Taurin finns ju att köpa som tillskott annars, eller så kan man ju helt enkelt ge extra hjärta till katt och iller. Hundar kan, likt människan och de flesta däggdjur, producera sitt eget taurin.

Katter och illrar har dock ett litet "fel" så att de inte kan det. Precis som primater (inklusive människan) samt marsvin har ett fel som gör att vi inte kan producera C-vitamin.

Lillfemman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

,Bara undrar lite är det den här Mjau du ger illrarna?

http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/lantpatekycklinghjarta/

JossanH
0

,#81 Har gett illrarna ;) Ja, det är den. Jag har slutat med nu… Dels för att min pojkvän tyckte det luktade så hemskt, dels för att jag försökte få min enda iller som äter mjukmat att bara äta kött, men så länge det fanns torrfoder var det ju en svår nöt att knäcka.

Så jag har slutat ge mjukmat nu. Jag kämpar med att få honom att välja köttet framför torrfodret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.