Nät för iller.
Jaha, då var jag på ute-bur byggar taget igen. Vad tror ni, Kan man ha finmaskigt hönsnät till illrarna eller måste det vara ''miknburs nät''? Är ju ganska stora prisskillnader på dom två nämligen.
Jag hade typ hönsnät till mina och det gick bra.
Sara

Skaffa INTE hönsnät. Det är inte alls svårt att bita sönder. Jag vet en tjej som hade sina illrar i hönsnätsbur. En dag var alla fyra borta från buren. Hon hade tur som hittade alla igen.
Jag har fått rådet att skaffa minknät, inget annat.

Nettan: Men hon kanske hade vanligt hönsnät? Det finmaskiga är lite grovare och har mindre hål. Minknätet är svindyrt per meter.

Vi köpte nät idag för 81 kr/m på Järnia (ej hönsnät)

Fick just veta att det finns ett ställe i Sve som har billigt galvat nät ''dvs. minknät'' 1x10m för 199kr så det blir att hämta hem lite nu då.
LeeLoo: Oj, det var dyrt, eller ivf när man ska ha så stora mängder som mig.
jag köpte minknät för ett par år sedan- 50:-/m på granngården.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag vet inte vad mitt heter men jag har köpt de på öb. bra tycker jag.
Köpte mina på öv oxå. 10 meter för typ 150:-
Sara
säljer de fortfarande minknät på ÖB?

Tror inte de har sålt minknät på ÖB faktiskt. Det är andra nät de har där. Oftast till kaninburar och höns. Men jag vet att de haft ett lite grövre när förrut.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har köpt nät (grovt ca 1X1cm i rutor, 1X10m) på ÖB, förra året…vet inte om det finns nu dock…
Använde det på transportburen, http://iller.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=3f4b165e-9d34-4710-8c49-79464b45e40f
Amor vincit omnia
#11 ja just det ja! Kommer ihåg din fina bur! Det e sånt nät jag vill ha…får bege mig till ÖB bums ;)

Tips från en anställd på Granngården: Svetsat nät från Gunnebo (bra kvalité!) med 13x13 mm eller 19x19 mm rutor. Starkt, billigt och funkar utmärkt! :)
Finns på halvmeter och en meters bredd, 5 meters rullar. Kostar från ca 60 kr rullen. Finns även på 25 meter med 1 meters bredd.
Ser ut som nätet på bilden i inlägget ovanför. 
#13 åh! tack för tipset! ska kolla upp det oxå!

#11: Ja, exakt det nätet menade jag. hihi
#12: Vi får väl kika in på ÖB, samtidigt som vi åker på mattrundan kanske då :-)
Audiatur et altera pars

#13 vart hittar man sånt nät? finns det Gunnebo affärer? *ser helt ovetande ut*
#16 granngården antar jag ;)
Tips från en anställd på Granngården

det kan ju vara så att han tipsade om ett bra nät, som dom kanske inte har i sortimentet? vad vet jag. får åka o kolla hos granngården då :)
#18 hihihi hojta till om ni hittar det! för då får jag ta mig en tur oxå ;)
Till illerburar SKA man använda sig av galvaniserat fyrkants nät, och då sådan nät som man har till fågelvolgärer, det håller bäst för iller. Dessutom så rostar det inte när det ska vara till en utebur, kolla in fotot vid sidan om här. Det jag tänker på är inte plastat bara för att det kan illern bita av och få i magen.

#20 vart hittar man sånt? :O

nån annan som vet kanske?
själv skall jag kolla granngården, ÖB, och kanske bauhaus, rusta etc…

du får skriva sen om du hittar nått. så jag slipper åka runt hela stan på jakt ;)
ah men! tänkte att ni skulle åka runt å leta så jag slapp ;)

haha, tror du bara Sara, jag ska släpa runt dig i hela gGävle och Uppsala trakten jag .-)
Audiatur et altera pars
I den här tråden pratas det om nät:
http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=072cb85f-43db-4b58-96cf-5d0f3d2b1306
Jag har köpt nät på Bauhaus men det var länge sen nu och då sa dom att det är stor skillnad på nät som är riktigt galvaniserade och såna som bara är förzinkade. Det är väl därför vissa är dyra å andra billiga?

Galvaniserade nät behövs oftast om man bor ute vid kusten. Det tär mer på näten där.
Audiatur et altera pars

JULA har ''galvat'' nät 1x10m för 199kr.
#29 ååååh ska kolla det snarast!
#21# Jula, Harald Nyborg (om han finns där du bor), antar även att t.ex Bauhaus och andra liknade affärer brukar sälja dessa nät. Harald Nyborg har nät som ligger på 13 x 25 mm maskor. 0,9 mm tråd. Höjd 90 cm. Rulle med 30 meter och det kostar 599kr.

Varmgalvaniserat nät
Bredd: 60 cm, maska: 20 mm, tråddiameter: 0,7 mm. Längd: 10 m
Skulle det fungera?
finns på http://www.biltema.se/
hmmm vet inte om det ser så himla säkert ut? eller jag kanske kollar fel? sen beror et ju iofs på vad man ska ha det till ;) men det var grymt billigt!
vad e skillnaden mellan galvaniserat och varmgalvaniserat?

vi hade tänkt sätta det för alla glipor på balkongen så dom inte trillar ner. inte till nån stor utebur eller så.
jag läste att man skulle ha galvaniserat. nått mer vet inte jag ><
ingen aning vad skillnaden är. därför skickade jag länken hit för att folk som kanske vet kan berätta :)
#34 tror säker det går bra att täta balkongen med….det är ju ingen bur som står så rovdjur kan komma åt precis ;)
#34# här vad varm galvanisering innebär, jag hoppas att detta gör dig lite klokare på vad det innebär.
Varmgalvanisering innebär att ståldetaljerna först
syradoppas för att få stålet extremt rent.
Syran sköljs bort i ett vattenbad och direkt därefter
doppas komponenterna i ett bad av smält zink.
Zinksmältan flyter in i alla hålrum (konstruktionen
måste förberedas för processen) och lägger sig som
ett täckande skikt runt stålet. Ju längre tid komponenterna
finns i galvaniseringsbadet ju tjockare blir zinkskiktet.
Zinkskiktet kommer sedan aktivt skydda stålet genom
ett kemiskt/galvaniskt förhållande. Skulle repor uppstå kommer såret inom vissa gränser "självläka".
Varmgalvanisering är inte det billigaste sättet att rostskydda
ståldetaljer, men för flytgödselmaskineri den absolut bästa,
i full nivå med att tillverka detaljerna av rostfritt stål.
ahh! tack! så borde varm galvat nät tåla väder å vind rätt bra som jag förstår det?

#35 när kommer dom upp till våning 3 i ett tätbebott område, och sen gnager sig igenom, då är dom nästan värda sin lunch 
#36 tack så mycket för den informationen. skönt att ha en nät-tekniker här ;)

32# Ser ju precis ut som vanligt hönsnät.
#39# det är stor skillnad på ett höns/kyckling nät som är sexkantigt medan ett fyrkants nät oftast har rutor som är ca 1 cm breda och ca 1½ cm höga. Och höns/kyckling när är oftast för stora i omkrets (mellan 3 och 5 cm) för en iller, dessutom så är det sällan varm galvaniserat som det måste vara till iller. Annars biter dom sig snart igenom nätet.
#38# är inte nät- tekniker som du skrev, var inne på en hemsida som tar vad varm galvanisering är. Har förvisso gymnasie utbildning, men inte i det ämnet.

jävla skitställe som inte har postorder eller tar order via deras sida. dom har bara butiksförsäljning :(
#42 det var ett skämt ju ;)
Så mycket förstod jag, men kunde inte låta bli att komentera det

Okej, för mig är nog det där ett hönsnät. Hönsnät finns i olika storlekar och med såna små hål att knapt en råtta skulle ta sig ut. Sånt brukar man ha på bla annat kycklingburar. Sånt nät jag skulle lita på till iller är galvat nät precis sånt man har till minkburar som hålen är helt fyrkantiga och stenhårt.
Kan illrar komma igenom minknät:s rutor av storlek 25x25 mm?
Minknät håller illrar inne.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#48 Billigt!! Jag har bara köpt för 50/m förut!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49 Ja visst är det. Jag har inte hittat det billigare nån annanstans. Inte ännu i.a.f.

#50 Tror det är mycket svårt att hitta billigare. Dock så är det säkert som med allt annat att pris och kvalitet hänger ihop. Jag har dock använt både Julas och Gunnebos svetsade nät och för det här syftet tror jag inte att en eventuell kvalitetskillnad spelar så stor roll. Änn har illrarna inte lyckats ta sig igenom verken Gunnebo nätet eller Jula nätet.
# 48 Billigt!
Sara