OT - Papegoja
Jag blir så ledsen när jag inte vet vad jag ska göra,ska vi placera om våran Grå Jako hona till någon som kan bry sig eller ska vi behålla henne och låta henne bo i en bur den mesta delen av sitt liv då vi inte kan ta hand om henne ordentligt. Hon accepterar bara killar och vi är ju tjejer!
Vi har försökt i över 2 år nu på att få henne att acceptera oss tjejer men hon vägrar…
Och hur ska jag veta att hon kommer till ett bra hem om hon blir omplacerad? 
Omplacera henne! Jag förstår inte varför folk ska envisas med att ha kvar djur som dom vet behöver mer än dom kan ge.
På sättet du skriver verkar du redan ha bestämt dig.
Kolla runt på hemsidor och ta kontakt med någon som har papegojor och som är påläst om dom. Hälsa på om det är möjligt så du får se hur dom bor!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Först och främst får du ju lägga upp en annins/prata runt lite och sprida ordet. Försök beskriva personlighet och status så väl som det bara går samt de krav ni kan ha.
Jag skulle rekomendera att du besöker den nya ägaren en gång innan iaf när det hela kommit så långt och känns det fortfarande bra så kan ni kanske ha en provperiod. Givetvis bör ju ev. ny ägare besöka er och framför allt gojan minst en gång innan för att se om det ens finns en chans att det klickar! Gojor kan ju vara rätt egensinniga av sig och går det inte så går det inte.
Skulle det fortfarande vara bra så är det väl bara att tuta och köra. Kontrakt kan dock vara en tryghet för er båda, både under ev. prövoperiod och efter denna. Vad förbinder sig köparen till? (fortsatt kontakt, försäkring, att söka vård, höra av sig vid problem, om omplacera - hur göra då etc.) och även vad du som säljare förbinder dig till.
Det svåra kan ju vara att sålla. Men några saker jag själv kollade efter/skulle kolla efter är tidigare erfarenhet, vad har personen för syn på uppfostran och hållning av djuret, hur skulle personen hantera vissa situationer (ex problembeteenden, olyckor, ändrade förhållanden), vad har personen för framtidsutsikter - finns det en plan där djuret kan ingå eller är det bara för stunden, har köparen insikten att en goja är just en goja - den låter, skräpar ner, förstör, folk kan vara rädda för den, den kan kosta multum om något händer, den kostar en del i drift och den lever länge? Hur kommer personen hålla fågeln överlag? Motion? Aktivering? Just det sista är tyvärr punkter där många tröttnar efter ett tag vilket kan få ödesdigra konsekvenser för ett så socialt och så intelligent djur som en goja faktiskt är!
Om köparen har artfränder/andra fåglar, hur kommer det fungera? Om de inte gillar varandra, kan köparen tänka sig att ha två voljärer med fåglar som inte kan träffas men kan sitta och skrika åt varandra? Bara en voljär för en fågel i den storleken är vad normalt folk kallar för enormt..
Paulina
#1 Envisas inte att ha kvar henne, därför vill jag omplacera henne då vi försökt att träna henne mer än timmtals timmar om dagen i över 2 års tid och det fungerar helt enkelt inte och nu kan han som skulle tagit henne inte ha henne. :(
Ja,ja, jag har gjort beslutet att hon blir omplacerad ändå. Tack Aviendha för det du skrev så jag inte missar någonting.
Måste bara starta sökandet efter ett bra hem åt henne..
#3 Det finns säkert en triljon saker till man kan behöva tänka på som jag missat :S Men ta det lugnt och känn er för. Man är inte tvungen att sälja för att man lägger ut en annons, man är inte tvungen att sälja till en specifik person bara för att man haft en längre kontakt med den, man kan alltid backa om det känns fel! Kan tyckas självklart men det skadar inte att höra det antar jag då det är lätt att man kan uppleva en press gentemot de som kontaktar en även om man vet att man själv har alla rättigheter i världen att neka folk.
Paulina
Jo det finns det alltid. Nej då, vi tar det sakta men säkert så hon hittar till rätt hem! Och ett kontrakt och kontakt blir det. Känns det inte rätt så blir det inte till det hemmet helt enkelt…
#3 Nej, jag menar inte att just du envisas, men många gör det och låter hellre djuret bo kvar och inte ha det speciellt bra framför att omplacera.. Ett konstigt tänk.
Hoppas gojjan kommer få det bra! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo, jag vet att vissa människor envisas om att behålla ett djur bara för sig själva, utan att tänka på vad djuret i sig mår bäst av. Ungefär samma grupp som dom människor som vägrar avliva sina djur även fast de lider och kan knappt stå upp utan envisas om att låta djuret lida för att människan själv inte vill göra sig av med djuret. Finns så mycket själviska människor där ute
Jo, det får hon, vi kommer inte släppa iväg henne till någon som hon inte- trivs med, -har möjligheten för hennes behov, -kunnskap osv. Hon får det bra snart.

Blev bara lite nyfiken. Hur vet du att hon accepterar andra killar? Det kanske finns andra tjejer hon accepterar också.
Det kanske inte är könsbundet utan personsbundet.
Och om det skulle vara det och hon omplaceras till en kille t.ex. Vad händer när han skaffar tjej som flyttar in om hon inte accepterar tjejen?
# 8 Ett bögpar kanske? 
Sara
#9 Men då kommer den ju skrämma bort alla deras faghags ju 
#8 Vad jag fått höra så är det väl relativt vanligt att papegojor tyr sig lättare till ett av könen.
#0 Jag hoppas du hittar ett livslångt hem åt gojan din! Kanske kan du även leta reda på närmsta papegoj/fågelförening och se om de kan hjälpa dig?
_No way! Yes way!
#8 Hon har träffat alla olika sorters tjejer, även väldigt "manliga" tjejer och dom har faktist fått klappa och ta på henne lite innan hon bitit men alla killar hon träffat har det gått jätte bra med…
Vi får se vem hon hamnar hos men det löser sig.
#10 Vi ska titta runt och prata med olika föreningar osv.
Satt i samma sits för inte så länge sedan. Valde att omplacera min grå jako. Hon tydde sig endast till tjejer och endast till en person. Så vara fler runt henne valde hon alltid en och högg resten. Jobbade 5 mil från hemmet och tågen gick inte hem. Segade med att hitta bostad närmare jobbet. Då tåget gick så illa så blev jag tvingad att sova på jobbet. Fick ta med henne men då hon var så aggresiv mot andra så var hon svår att ha med.
Bjöd hem flera intressanter. Lät helt enkelt min fågel bestämma ägaren eller ja. Den som kunde hantera henne och givetvis då även lyssna på deras erfarenhet och vad de hade att erbjuda.
Kom en äldre man på besök. Fågeln gillade inte män och var rätt aggro mot nykomlingar. Men när han kom så flög hon och satte sig på hans axel.
Givetvis högg hon honom i händer och i kläder. Men han skrattade bara åt henne så hon slutade och skrattade med honom.
Då vet man att man har hittat ett bra hem och kan våga lämna ifrån sig sin skatt.
Men en grå jako är extremt smarta djur. En av de smartaste papegojor. De är dock sjukt envisa och kan köra runt med sin ägare.
Med en van hand som inte är rädd för henne och vet hur hon ska hanteras. Så tror jag inte det är svårt att få henne att tåla kvinnor.
Så jag skulle nästan rekommendera att kanske prata med någon kvinnlig med stor fågel kunskaper. Att kanske hjälpa er hur ni ska komma på bättre fot med fågeln.
Kanske kan hitta någon ni kan lämna henne till under en tid som kan hjälpa er med att hantera den lite.
Känner man att det inte är rätt så kanske det är smartast att hitta hem. Inget är dock omöjligt.
Jag omplacerade min grå jako, iof till bra hem men ångrar dagligen att jag omplacerade henne, även om hon kunde gå en på nerverna så saknar man henne varje dag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha ja jag skriver som en kratta :-P.. Det är 4 på morgonen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vad sorgligt, men bra att hon kom till ett bra hem.
Nej men jag orkar helt enkelt inte försöka längre, det har gått långt över 2 år jag är inte rädd för henne, och jag har knappt sagt ett pip när hon slitit loss köttbitar från mig i fall att hon kanske slutar om hon inte får en reaktion. Visst är hon allt smart och envis som attans men som sagt så orkar jag helt enkelt inte längre och vi kan tyvärr inte ge henne det hon behöver.
Jag har försökt och försökt, visst är jag ingen expert men allt vi kommit till efter så lång tid är att vi kan byta mat och vatten utan att hon flyger på oss. Vi försöker fortfarande, även fast hon är som hon är och hoppas på att hon kanske ändrar sig även fast vi söker nytt hem åt henne. Och jag kommer ju självklart ångra mig och sakna henne om vi nu hittar rätt hem åt henne men det kommer göra mig så otroligt lycklig att hon har det bättre än hur hon skulle haft det här.
Och visst, kanske en tjej passar henne som ägare, rätt tjej men det måste helt enkelt vara någon väldigt speciell. :-)