Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1562 ggr
Chestnut
0

Vill ha iller, men...

I en sisådär 4-5 år har jag velat ha en iller. Mycket tack vare iller.ifokus faktiskt (var aktiv här med 111 frågor när forumet var nytt och lärde mig på så sätt en hel del!). Glad

Det som satt stopp har varit följande:

1. Vi bodde för trångt.
  2. Vi hade katt (aggressiv sak) och kanin
  3. Min ålder (var då runt 13 år)

Nu har vi flyttat ut till ett stort hus (hästgård), katten och kaninen lever visserligen men båda är "nära slutet" - tyvärr.. Obestämd Dessutom är det inte alltför långt kvar tills jag fyller 18.

Det känns som om några månader skulle jag absolut vara redo att skaffa en iller. Har vissa "baskunskaper" och skulle hinna läsa på mer, katt + kanin är borta och jag har bearbetat övriga familjen Tungan ute

Men…

Om 2,5 år flyttar jag. Troligen blir det såpass långt som till Slovakien (läkarstudier i 6 år). Och jag köper inte ett djur för att bara något år senare behöva omplacera det!

En iller skulle vara ett väldigt lämpligt djur åt mig, kan inte rida längre pga skador/sjukdom och kan inte heller ha till exempel en hund som kan dra sönder mina armar på promenader ifall den får syn på något.. Obestämd En iller känns lite behändigare!

Nu över till själva frågan;

Vet att vissa hunduppfödare lämnar ut sina tikar till fodervärdar och sedan tar hem dem under avelsperioden. Finns något liknande i illervärlden? Skulle det i så fall vara en omöjlighet att jag har hand om illern under de år jag bor kvar i Sverige (förutom när den används i avel, givetvis) och sedan tar uppfödaren åter den?

Skulle inte kännas lika hemskt som att köpa på sig ett djur för att sedan lägga ut den på blocket och veta på förhand "att så kommer det att sluta".. Rynkar på näsan  så fall får jag stilla min iller-längtan tills det att jag har pluggat färdigt!

Med vänliga hälsningar
Chess

JossanH
0

Nej, det är inget vanligt sätt i illervärlden.. Och själv är jag inget direkt fan av det heller.. Sedan är ju i sådanna fall tanken att uppfödaren inte vill ha illern hemma hos sig utan vill att den ska bo någon annanstans så då måste den ju ändå flytta till nytt efter valpningen.. Så samma sak som att omplacera med andra ord.

Jag skulle aldrig kunna flytta med tanken att bara ha ett djur ett par år! Jag skulle i sådanna fall se till att fixa så att du kan ta med dig illern istället eller helt enkelt vänta tills det du kommer hem..

Man måste ju tänka på illern bästa och ärligt talat, skulle du kunna lämna ifrån dig en iller du älskar efter 2,5 år?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Chestnut
0

#1 Som jag skrev i #0, jag har absolut inga planer på att köpa en iller för att sedan omplacera den när det är flyttdags! Då väntar jag - absolut.

Om jag fortsätter att jämföra med det jag vet pågår till viss del bland hundar, Uppfödaren föder upp djuret -> lämnar till fodervärd -> djuret är redo för avel och flyttar därför hem till uppfödaren igen -> när avelssäsongen är slut flyttar djuret tillbaka till fodervärden osv tills hunden är "färdig" inom aveln. Vissa uppfödare säljer då till fodervärden (vanligast) men andra ger fodervärden ett val om de vill köpa eller inte. Köper inte fodervärden djuret så behåller uppfödaren det. Det är ett relativt ovanligt förfarande, men det finns dem som gör så.

Eftersom djuret då har vant sig vid att bo hos uppfödaren skulle det inte kännas så hemskt för mig att lämna djuret där… Blir ju inte alls som att omplacera till någon okänd människa vars erfarenhet man bara har dess egna ord på! Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

JossanH
0

Men det jag menar är ju att uppfödaren förmodligen inte skulle behålla illern då om inte du skulle kunna ha kvar den.. Att illern skulle få flytta till en ny fodervärd istället..

Du kan ju alltid kolla upp möjligehter att ta med illern när du flyttar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Håller med Jossan här, antingen att du kollar möjligheter att ta med illern eller vänta tills du är tillbaka igen.

Chestnut
0

Ta med illern är jag till 90% säker på är uteslutet. Jag kommer inte ha tid för något annat än studierna och troligen bo i enkelt studentrum. Men kan ju inte utesluta helt att det inte kommer att gå på förhand men känns inte som några vidare förutsättningar…

Med vänliga hälsningar
Chess

Aviendha
0

Ett alternativ kan ju vara en äldre omplacering. Rent krasst så blir inte illrar lastgamla, så en omplacering på ca. 5 år lär ju inte leva länge nog att uppleva din flytt. Däremot så är det ju inte helt orealistiskt att illern då kommer kosta en del mer i form av vårdkostnader.

HerrDevlin
0

Jag pluggar medicin på universitet och har iller. Jag upplever det som att det går att kombinera, men om du vill ha ett rikt studentliv där du är aktiv i en kår/nation/sektion och studentfester kan det bli knepigt. Man får helt enkelt prioritera, vill man ha en iller och vill man plugga så får man göra det, tiden räcker inte till så mycket annat.

Jag funderar mer på hur det funkar att ta med sig en iller från Sverige till Slovakien. Får man ha iller där? Vet att i vissa stater i USA är det olagligt att ha iller.

Aviendha
0

#7 Det går ju illerutställningar där så jag tror nog att det är okej att ha iller :)

HerrDevlin
0

#8 Då är det nog så ja ;)

tortoise
0

0"# du kan ju oxå erbjuda dig att vara illervakt för de som behöver och köpa en egen när du kommer till Sverige igen, då får du ju träffa olika illrar och får tid på dig att bestämma dig för vilken iller du vill ha när du kommer hem igen!

Chestnut
0

Har läst igenom alla inlägg, tack så mycket för tipsen och alternativen! Glad

Just nu jobbar jag på att bearbeta syrran och mamma till att bli något mer vänligt inställda till att ta en omplaceringsiller. Framförallt syrran då hon troligen kommer ha möjlighet att ta över illern när jag flyttar. Om det nu inte visar sig att den skulle kunna följa med till Slovakien (eller att jag mot all förmodan pluggar i Sverige). Måste bara få henne att inse vilka fantastiskt underbara djur det är!

Med vänliga hälsningar
Chess

JossanH
0

Dra med dom till någon som har iller!!! :)

Bor du i närheten av Norrköping är ni välkomna hit!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Chestnut
0

#12 Norrköping är på andra sidan Vättern för mig :) Bor i Skaraborg.

Med vänliga hälsningar
Chess

Aviendha
0

Well, jag finns i Skara med tre pälsar om du är sugen på att hälsa på :)