Revirbajsar
Jag agerar just nu akuthem åt 2 illrar, o den ena av dem har den jobbiga ovanan att revirbajsa överallt. Jag får nästan byta strumpor dagligen för jag gått i nån liten bajshög mitt på golvet. Börjar kännas mindre kul.
Nåt man kan göra åt detta ständiga revirbajsande?
man kan alltid försöka med trännings spray som man använder med t.ex. hundar för att lära de sluta kissa på golvet …
Välkommen till ferretplanet.se :)
När det handlar om små kluttar för att märka revir tror jag inte att man kan göra så mycket.. Har själv aldrig haft det problemet, men när det kommer till revirkissning har den enda lösningen jag har sett varit att kastrera (eller chippa då, men det har jag ju ingen egen erfarenhet av ännu..), så det är väl det som gäller för att få slut på det..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Illern ifråga är redan kemiskt kastrerad. Får se vad jag ska hitta på, kanske lägga ut fler filtar som skyddar golvet hmm.

Han är ju nykomlingen i flocken och vill hävda sig.
När Molly hade haft sina valpar så hade jag ju henne och valparna separat tills valparna var tillräckligt gamla.
När jag sen tog bort avspärrningen och hon fick tillgång till hela ytan igen så revirbajsade hon ett bra tag lite överallt i just vardagsrummet. Det var ju hennes favoritplats och där hade hon ju inte varit på ett tag.
Hennes sätt att ta tillbaka sitt revir.
Illern i fråga är en hona o hon är med sin kompis för det mesta eller själv, hon träffar inte mina illrar alls då de inte kommer överens alls.
Ulrika då antar jag att du också vet den härliga känslan av att trampa i en nylagd korv titt som tätt 

Som tur var hade Molly denna ovanan under bara ca en veckas tid. Då ansåg hon att hon hade bajsat tillbaka sitt revir!
Hur länge ska de stanna? För det går nog över om ett tag.
Aha härligt att det gick så snabbt! Detta har pågått några veckor, nog bara o gilla läget för mig
. Det kan jag inte svara på.

Det kanske håller i sig hos dig i och med att alla inte går tillsammans. Då har hon ju ett revir att "ta över".
Kanske ha dom på mindre yta med fler lådor utsatta ? Testa med filtar och dyl oxå,

Revirbajsning har ingenting med orumsrenhet att göra.
Mm rädd för det jag med, då jag i nuläget har 3 läger som alterneras, så mkt space att revirmarkera
det var bara ett tips.

#11 Hon kanske ger sig när hon anser att hon är drottning där hemma.
#12 Ville bara säga att det inte alls är samma sak. Revirbajsa kan de göra på ditt huvud om de har lust. På huvudkudden, i sängen, på ett köksbord. Har ingenting med själva "gå på lådan" att göra.
Tyvärr, hade varit lite lättare då.
"13, Det ändå ett tips, och sen beror det ju på hur dom var tidigare och det framkommer ju inte, och oavsett om det är revir eller ej är det inte så trevligt och det inte alls säkert det hade varit lättare.
Som det är nu, när du alternaerar henne och kompisen med de andra, får hon hela tiden nya ytor som måste revirmarkeras.
Det bästa skulle vara om du har möjlighet att inte alternera henne och kompisen.
När hon markerat upp den yta dom går på, bör behovet av revirmarkering minska hos henne och förhoppningsvis slutar hon helt efter ett tag.

#14 Du missförstår vad jag säger totalt.
Vad jag ville ha sagt var väl lite att det är lika svårt att "bota" revirbajsning med fler lådor som det är att "bota" urinvägsinfektion med fler lådor. Det har inte med viljan och lusten att gå på lådan att göra överhuvudtaget.
#13 haha drottning? oj oj då har hon några hon måste besegra innan, kan bli svårt :D
#15 jo jag förstår det men jag tycker inte det är schysst att hon ska få vara i köket hela tiden, så därför jag känner mig tvungen att alternera så det blir miljöombyte för henne också. Men förstår att det är svårt att få slut på det då. Tack för tipset ändå

#16, Nej det gör jag inte men där har du fel för det har visst med vilja och lust att göra oavsett varför illern beter sig som hon gör.
"17, Förstår att du inte vill hon ska vara t.e.x. i köket hela tiden men det kanske är tvunget för att få rätsida på det, lycka till.

#19 Ok, har du bestämt dig för det så har du.
"20, kalla det så om du vill 
#19 Så du menar att om en brunstig hane revirkissar på stolsben och liknande så räcker det att man "toatränar" illern?
Jag har sett en hel del såna hanar (har haft en själv som kissade "utanför en himla massa under förbrunsten) som alltså är sämst på lådan just under brunsten.. Min egen Skit var som sagt sådan. Kissade stora pölar på golvet när han var i förbrunst. Efter kastrering behövde jag aldrig träna honom för att gå på lådan för då behövde han inte hävda revir längre så då gick han duktigt där han skulle. Så det har alltså med INSTINKT att göra och inte med VILJA… Som att säga att man kan träna en iller att inte gräva.
En honas sätt revirmarkera är att lägga en himla massa små kluttar av bajs. Det är inte hela korvar utan små bajsar. Det är att honan revirmarkerar. Alltså en helt annan sak än en icke rumsren iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#22 Lite nyfiken på om du har mer eller mindre fel än jag. Eller lika mycket kanske…
#22, Nej det menar jag inte. Men okej, Vilja och instinkt då. Nej det är inte som att säga "att man kan träna en iller att inte gräva"… oavsett är det inte rumsrent i vilket fall om den skiter o pissar överallt…
Men den "skiter och pissar" inte överallt på det sättet som orumsrena djur gör. En revirbajs är en mycket liten klutt, den kan vara stor som en lillfingernagel och behöver inte alls vara kiss med. Det är en instinkt och det har, åter igen, inte med rumsrenhet att göra. Jag kan förstå att det är lätt att tro det, men om man sett och upplevt det själv så är det en annan sak. Revirbajsande illrar kan dessutom vara klockrena på lådan - alla "nu måste jag tömma blåsan/tarmen" hamnar där. Men revirbajset är en annan femma.
Har du sett en iller "punga" på något, ex en lådkant eller så? Hanar gör det ju ofta vid brunst, en del fortsätter med det även som kastrerade, de gnuggar sig mot föremål för att märka revir. Även honor gör detta. Egentligen samma sak. Mina hanar gör det hela tiden men de är rumsrena. Driften/instinkten är densamma för de som revirbajsar och det spelar ingen roll hur man än gör - instinkter kan man inte träna bort. Kanske kan man utföra hjärnkirurgi för att få bort dem, men det är ju knappast aktuellt.
Paulina
"25, kan göra det enkelt för dig och kopiera det ts skrev.
"den ena av dem har den jobbiga ovanan att revirbajsa överallt."
Det hör sig inte hit om det är lite eller mycket som "görs" , oavsett om dom bara skvätter eller gör det av protest, eller pågrund av sjukdom, eller pågrund av brunst så är det ändå inte "rumsrent"
Det är inte så värst kul att trampa i det ändå.
Ts skrev nämligen att denna iller var kastrerad och mitt tips var att prova ha henne på en mindre yta och ev lägga ut filtar och dyl på golvet ,
#26 Såg det, jag är läskunnig
Däremot så står det ju faktiskt: "den ena av dem har den jobbiga ovanan att revirbajsa överallt." Alltså rör det sig inte om regelrätt orumsrenhet. Om vi nu ska vara sådana att vi gör det enkelt för varandra menar jag 
Nej, det är aldrig kul med bajs på golvet oavsett orsak, det handlar inte om det. Orumsrenhet tolkar jag (och uppenbarligen många med mig) som att illern inte kan/vill hålla sig och därför bajsar och kissar utanför sin låda. Revirbajsande handlar inte om det, djuret kan mycket väl hålla sig och vilja gå på lådan för att uträtta sina behov, men markeringarna "måste" utföras för att de drivs till det av sina instinkter. Samma instinkter som säger åt dem att uppvisa brunstbeteenden när det är den tiden på året, samma instinkter som säger åt dem att de ska äta när de känner hunger och att de har en "inbyggd lust" till att gräva. Ditt tips kommer med största säkerhet inte att hjälpa eftersom man inte kan träna bort en instinkt djuret har. Det är dock ett utmärkt tips om det gäller vanlig orumsrenhet!
Men visst, om du klassar revirbajs som orumsrent så får du ju givetvis göra det. Men det blir ju då en skillnad mellan "orumsren" och "orumsren" eftersom det ena kan man träna och arbeta med och det andra får man finna sig i.
Paulina
"27, ja det stod överallt o som då innebär överallt, det är ju lika tråkigt att trampa i oavsett varför illern beter sig så här.
Jo tråden handlade om hur hon kunde ev få rätsida på detta beteende o det var ett tips jag gav, att säga att det mitt tips med största säkehet inte kommer att hjälpa, de vet inte du.
Det är ingen som har pratat om "regelrätt" rumsrenhet, även om illern är detta i vanliga fall så är det inte så i NULÄGET , känns det bättre så ?
Ts , nu har du fått konstaterat att detta är illerns instinkt så du får finna dig i det helt enkelt he he.
#17 Eftersom hon (dom) är hos dej tillfälligt, så blir det mindre stressande för henne att vara enbart i köket, än att behöva flytta runt och byta revir hela tiden.
#28 Återigen, ingen har sagt att det måste vara kul att kliva i bajs, det är väl ändå ganska så uppenbart att det är trist oavsett om det sker för att illern inte vet vart lådan är, om den är inkontinent pga. sjukdom eller om den revirbajsar.
Jo, jag råkar faktiskt kunna veta lite grann om det här beteendet och jag vågar påstå att jag har rätt så bra koll på det här med instinkter och vad de gör med djuren (och oss) som biologistuderande och etologistudent.
Jo, frågan om "regelrätt rumsrenhet" togs ju egentligen upp av dig, då du menade att revirbajs är exakt samma sak som vanlig rumsrenhet - alltså att det beror på att illern är otränad på lådan vilket det inte är. Den rumsrenhet som jag, Ulrika och Jossan syftar på är den när illern gör ifrån sig utanför lådan - när den revirbajsar markerar den och det har inte med träningen att göra (åter igen). Jag vill fortfarande hävda att illern kan vara rumsren trots att den revirbajsar eftersopm min definition på rumsrenhet är att den uppsäker lådan för att bajsa och kissa. Markeringarna är en annan sak för min del och andras med tycks det som.
Men som jag även sagt: du får ju mer än gärna klassa revirbajsande som orumsrenhet men då bör det ju även framgå när man pratar om rumsrena illrar att det finns två olika typer av orumsrenhet - den ena är revirmarkeringarna och den andra är den "vanliga".
Paulina
#30, Jag struntar fullkomligt i din "definition" och vad du "hävdar" .
Tipsen som jag och någon annan gav kan mycket väl hjälpa oavsett vad du tror.
Jag har min åsikt och du har din punkt slut !
#31 Jag märker att du gör det ^^ Syftet med att ens skriva ner det var att försöka förklara så du skulle förstå vad jag menade. Dum som jag var så trodde jag att folk var lite mer som jag själv och värderade förståelse och respekterade dessa.
Och nej, du har en åsikt, jag har en åsikt baserad på kunskap. Eller tar jag fel? Har du sett revirbajsande? Har du botat revirbajsande? Har du hört om någon som botat det på det sättet du tipsar om? När flera personer, som inte är nybörjare med iller eller stockdumma, påstår en helt annan sak än vad du gör - funderar du då aldrig över att du kanske kan ha lite fel?
Ammis tips om mindre yta är inte alls samma tips som det du ger; tanken bakom hennes är att ge illrarna en fast punkt som de inte ska behöva revirmarkera in. Om de flyttas mycket och vistas på främmande ytor så kan behovet av markeringarna vara större än om de har "sitt". Det har inte att göra med om de har 1 eller 17 lådor på det där utrymmet. Hennes tips har faktiskt en chans att fungera.
Paulina
Loveferrets- Det spelar ju egentligen mindre roll om revirbajsarna bara hamnar vid dörren eller om det revirbajsas överallt. Det hamnar där av samma anledning… Men det är förstås mindre kul för en människa om det sprids ut överallt än alltid hamnar på samma ställe. Men det hamnar alltså där av samma anledning oavsett om det är mycket eller lite.
Jag tolkar det du skriver som att du aldrig har stött på detta beteende själv?
Men du kanske har haft eller träffat en hane som revirmarkerat?
Det är alltså precis samma sak fast att hanar gärna använder urinen och honor gärna använder sig av små bajskluttar. Sen kan det ju vara tvärt om också men så ser det väl ut generellt..
Jag har faktiskt varit hemma i ett hem där det bodde en mycket högbrunstig herre. Denna iller revirmarkerade genom att krama stolsbenen och låta kisset rinna ned över stolsbenet. Så gör inte en iller som inte är rumsren. Den sätter sig och uträttar sina behov utan konstigheter. Detta var alltså rent och skärt revirmarkerande.
Att sätta denna hane på lådan när han gjorde så skulle alltså inte ha hjälpt. Det var inte för att han var kissnödig som han gjorde så utan för att märka upp ett revir.
Det är så det är med denna hona som TS skriver om. Hon sätter sig inte och bajsar överallt för att hon är bajsnödig och inte vet hur man går på lådan, utan det är för att hon ska märka ut sitt revir. Som Aviendha säger så kan alltså revirbajsandet vara så små kluttar att det är som en lillfingernagel. Syftet med bajsandet är inte att hon ska tömma hela tarmen utan att hon vill att andra ska känna lukten och förstå att hon bor där.
Alltså har det inte med rumsrenhet att göra…
Och för att föklara Ammis bra tips så menar hon på att man kan ha illern på en och samma yta hela tiden- inte för att hon ska bli rumsren och ha 10 extra lådor där- utan för att hon ska slippa få in andra illrars lukt på "sitt" revir hela tiden så att hon känner att hon måste fortsätta hävda sig genom att revirbajsa. Alltså- illerhona på en och samma yta utan familjens andra illrar där på besök, för att hon inte ska behöva bajsa in sitt revir hela tiden när hon känner lukten av dom andra.
Förstår du vad det är vi säger och förstår du skillnaden?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32, Jag skrev oxå om mindre yta, läs ordentligt innan du uttalar dig o jag har tydligen mer erfarenhet än du för revir går att få rätsida på om man kämpar med det, dock har jag inte sagt att jag har rätt, det var ett TIPS som har funkat här hemma men försök inte göra dig märkvärdig för att du tror du vet en massa för det vet du inte . Jag gav ts ett tips (återigen) o genast kommer du in o ska argumentera i vanlig ordning. Kom med nått själv istället för att klaga på mig !
#33, Jo det har jag, jag gav bara ett tips, det betyder inte att det är rätt eller fel, det är det som är problemet, du/ni tolkar in en massa jag inte har sagt, ts skrev ovan att honan var kastrerad så då är det slutdiskuterat ang brunst även om honan reagerar på samma sätt, har heller inte nämnt om att det är för att hon ska tömma tarmen, ni lägger ju in saker jag inte har sagt, sluta med det ! jag vet vad ammi menade men jag skrev ingenting om honan skulle vara ensam i ett rum eller med flera heller, men ni verkar ha ont av att jag skrev "lådor" men lägg då filtar eller dyl istället, (som TS själv skrev o som jag även oxå påpekade), jag förstår mycket väl vad du säger men att sitta o dumförklara mig är bara löjligt . Jag har mina åsikter och mina erfarenheter även om det inte passar vissa här inne.
Men har ni så ont över mina tips/råd så läs dom inte så slipper ni bli upprörda.
#34 Det där var bara så otrevligt så jag har inte lust att försöka föra en vuxen dialog med dig eftersom det enda jag får slängt tillbaka är förolämpningar och felaktiga antaganden.
Jag ber om ursäkt för att jag var naiv nog att tro att ett öppet forum var till för alla, oavsett om man delade åsikt med någon eller inte och att man skulle kunna ha en bra, givande och trevlig diskussion trots detta.
Paulina

Vet inte vad man ska göra åt det, men jag har varit med om det. Sigge revirbajsade på trappan till lekstugan :P
golf.ifokus.se
#35, Det är inte mer förolämpning eller felaktiga antaganden än vad du ger till mig i så fall, jag har inte sagt att öppna forum inte var till för alla, återigen sa du nått jag ej har sagt, sluta att lägg in saker av eget påhitt… att du anser dialogen är otrevlig för att du ej fick den respons du ville ha är ju oxå ett sätt att se det på, ha en bra dag !
#34 Va!!!? Ursäkta men vi förklarar i all välmening för dig om vad det är vi menar och du är verkligen ofärskämd (och orättvis) mot Aviendha. Och allt jag skriver behöver inte betyda att du har sagt det- citerar jag gör jag "såhär".. Du reagerar argt på saker jag skriver och påstår att jag skrivit det som att du skulle ha sagt det..?
Och det du skriver visar bara att du missförstått precis allt vi skrivit hittills. Finner tydligt ingen anledning att fortsätta försöka förklara för det kommer väl bara resultera i att du blir ännu mer upprörd, är oförskämd och vrider mina ord som att jag påstått att du sagt det…
läs igenom alla våra inlägg en gång till och läs det inte som att vi menar något illa läse det postitivt! Sen ska du göra det samma med dina inlägg och se vilka som låter trevligast.. Och kanske du får dig en liten funderare över om det du skrivit verkligen är rättvist.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#37 läs igen vad Aviendha har skrivit och inse att hon ingen stans har påstått att DU har sagt att ett öppet forum inte var till för alla.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#37 Nej, dialogen var otrevlig för att responsen jag får är otrevlig. Jag vill ha en neutral respons, eller glad om det är möjligt. Jag kan ta lite av varje, men rent av otrevliga svar vill jag betacka mig ifrån. Och jag vill kunna skriva utan att anklagas för att förfölja just dig med "klag" för att jag inte delar din uppfattning och ifrågasätter huruvida du egentligen ens vet vad vi pratar om här då det inte känns som att du förstår vad vi försöker förklara. Förstår du inte så försöker jag mer än gärna förklara på ett annat sätt så vi kan förstå varandra.
Och jo, jag vet nog vad jag pratar om då jag pluggar djur, beteenden och liknande dagarna i ända på universitetsnivå. Jag tror nog att den samlade forskarkåren vet vad de talar om när de pratar om instinker och driften att utföra dem och jag litar på dem, plus att det stämmer väl överens med mina egna och andras erfarenheter. Om det är märkvärdighet, ja då får jag väl acceptera att jag är märkvärdig och att det är negativt.
Paulina
#38/39, Detsamma. Jag e inte mer oförskämd mot henne än vad hon e mot mig, de var ju hon som argumentera om mina åsikter från första början. I så fall missförstår ni lika mycket själva för jo ni lägger in sånt jag inte har sagt o de e inte första gången ..
#40 o detsamma till dig oxå, du anser responsen är otrevlig för att jag inte har samma uppfattning som dig helt enkelt, men bara för att du "pluggar djur" så har andra lika rätt att ha sina åsikter o delge sig av sina erfarenheter men bara för att jag inte delar din uppfattning så betyder de inte att att jag inte förstår heller.
Läs utan negativ ton.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#41 Jag har aldrig försökt frånta dig dina rättigheter att uttrycka dig och din uppfattning, men jag vill gärna försvara mig när du hävdar att jag inte vet vad jag pratar om och att jag borde läsa på innan jag uttalar mig.
Jag har min fulla rätt att argumentera dina åsikter likaväl som du argumenterar mina och andras innan mig. Däremot ger det inte dig rätten att vara oförskämd och angripa mig personligen istället för att hålla dig till sakfrågan som det faktiskt handlade om.
Om du tycker att det känns jobbigt så fråga, förklara, berätta så kan vi reda ut det. Om du kastar en sandkaka på mig för att jag varit dum så lär jag inte lära mig av det om jag inte ens vet om ifall jag gjort något knasigt. Jag uppfattar bara att det sitter någon och skottar sand och det gynnar varken dig eller mig. Jag kan inte be om ursäkt för någon eventuell förolämpning som jag inte ens själv är medveten om att jag gjort.
Jag hatar att tjaffsa då jag är extremt konflikträdd och därför tycker jag att det är riktigt obehagligt när du har en så aggressiv framtoning utan ens ett uns ödmjukhet.
Och för sista gången: jag har ALDRIG sagt att folk måste ha samma åsikt, erfarenhet, preferens, uppfattning etc. som jag har för att jag ska tycka att en diskussion är trevlig! Jag uppskattar en god diskussion OAVSETT om man delar åsikt eller ej. Du får gärna ta till dig den delen när du själv är så snabb att anklaga andra för att "lägga ord i annans mun". Det är just vad du sysslar med här, mot min uttalade ståndpunkt i frågan.
Paulina
#42, Gör du det oxå tack, , jag läser inte med någon negativ ton o det är inte jag som vrider på allt o lägger ord i ens mun..
Eller?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#43, du ska inte snacka med mig om "ödmjukhet för du har själv en "aggressiv framtoning" även om du formulerar dig annorlunda, , jag har lika mycke rätt till mina åsikter som du, det var du själv som kom in direkt o argumentera mot tipset jag hade till ts o skrev att det med säkerhet ej skulle hjälpa,
jag tänker inte börja ställa frågor om mina tips är godtagbara eller inte, jag uppskattar oxå en trevlig diskussion oavsett men jag anklagar ingen mer än vad nån annan gör. du håller ju inte dig själv till sakfrågan men du ska inte heller vara oförskämd mot mig. Försök inte vända detta mot mig när du själv började !
Förresten är vi helt ot så jag hoppas detta kan återgå till ts o vad tråden handlade om.
Då ber jag om ursäkt för att jag "började" genom att delge att jag är av en annan uppfattning än dig.
Paulina
"47 Det är ju inte pågrund av själva "uppfattningen" du bör/borde be om ursäkt för men tack ändå …
ha de gott..
#48 ? Så Aviendha ska be om ursäkt och du ska bara ta emot utan att be om ursäkt tillbaka?
Skulle vilja påstå att dom 3 du argumenterar mot i denna tråden förmodligen är 3 utav dom som hjälpt dig mest med frågor, här på iFokus, om dina illrar och ditt illrägande sedan det du skaffade Simon. Vi har hjälpt dig med de mest grundläggande frågor så som tex -"hur ser jag att min iller fäller?". Man lär sig under hela tiden man har iller och det är ju fantastiskt bra! :)
Men trots all hjälp du har fått så säger du rakt ut att "där har du fel". Har vi 3 så mycket fel nu att det inte ens finns en liten chans att det vi säger stämmer? Att det kan vara så att du kanske inte helt har förstått vad det är vi försöker föklara utan att allt bara är ett stort missförstånd?
I vilket fall så tycker jag att man ser stor nivå skillnad på dom här inläggen.
Ha en god kväll!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49, Tänker inte förklara mig fler ggr nu och denna tråd handlade inte om Simon eller andra frågor jag har haft tidigare, nu är du helt ot. Jag förstår mycket väl vad ni "försöker med" och det är samma visa varje gång tyvärr.
Ha en god kväll du oxå.

Ja du Hanna, efter detta :) nej revirbajsande går inte att göra så mycket åt utom att ha henne på ett revir och inte byta plats. men inte så kul för henne :(
#50 Du får gärna skicka mig ett pm och berätta vad det är vi "försöker med", för det måste jag själv ha missat! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag undrar lite vilka personer som räknas in under "vi".
Och försöker med….låter väldigt mystiskt. Hemlig sekt eller nåt kanske? Jag vet inte, sånt som händer när det inte är nåt bra på tv antagligen.
#52 "måste ha missat",… jo så heter det visst nu förtiden
. , Du vet mycket väl vad jag menar Jossan,
Nu tänker jag låta tråden vara till det den är till för,
jag gav ett tips som jag står fast vid o kan bara hoppas det kan underlätta mot revirmarkerandet så småningom. Lycka till ts.
#53, Ska du oxå börja nu
, ni är roliga verkligen..er lilla hemliga sekt , ja de låter bra faktiskt, klockrent ha ha ha,
#54 He? Alltså, hahahaha, vad är det du menar?
Det bästa av det hela är att Ulrika, jag och Aviendha inte har den minsta kontakt utanför det vi skriver här öppet på iFokus ;) Så det här vi nu tydligen "försöker med" måste vi ha planerat här öppet.. Antagligen här i denna tråd tom! Hahahahahahaha
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det "lustiga" är väl att jag undrade faktiskt om jag blev ihopbuntad i det där "vi" och isåfall varför.
Har inte skrivit i den här tråden sedan igår kväll när jag insåg att det skulle bli samma diskussion som alla andra gånger. Tyckte inte det var någon idé. Men ett dygn senare så är jag tydligen inblandad ändå.
Tycker sådant är märkligt.
#56, Hmmm , försöka duger,,
det handlar om vad som sker på iller iFokus o inte om ni träffas privat eller har nån annan typ av kontakt att göra, nu la du in saker jag inte har sagt igen ha ha..
#57, Ja visst är det väldigt väldigt underligt, 

Jag orkar verkligen inte bli indragen i något jäkla drama som existerar enbart i någons huvud.
Jag försökte förklara en sak igår, insåg ganska snabbt att det inte gick hem. Ser idag att även Aviendha och Jossan försökt förklara det, fast ännu mer pedagogiskt, och på dagisbarnsnivå. Men det gick inte hem det heller.
Och de senaste inläggen förstår jag inte alls och har överhuvudtaget ingenting med ts fråga att göra. Ser mest ut som någonting man ser på Facebook, massa fjant. Och det är ett ställe jag håller mig ifrån så jag gör likadant med den här tråden…
Lessen Hanna, hoppas hon slutar snart!
#58 Så menar du att jag inte får skriva saker som inte du redan skrivit? Klart du inte sagt att vi träffas privat (inte för att man måste träffas för att ha kontakt men, men) det var ju jag som skrev! Och jag förskte inte ens vända det till att DU sagt det.. Det är så underligt det här!
Jag o Hanna (emoflickan alltså) sitter bara här hemma och skrattar åt det här :D Paranoia känns det som :P Nästan så man undrar om du börjat ha kontakt med någon i Sthlms området.. (du vet mycket väl vad jag menar hoho)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Du kan ju svara genom pm istället. Det är ju väldigt utsvävande från från ämnet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#60 Oj det var visst en öm tå obs.. he he.
#61, Nu vänder du på det igen he he
Håller med ,det är verkligen underligt … och löjligt det här ,
doftmarkering, beteende hos många djur vilket i första hand syftar till att tala om för andra individer av samma art att ett revir är upptaget eller huruvida den individ som lämnar doftmarkeringen är redo att para sig. Doftmarkeringen utförs med urin, spillning eller sekret från speciella doftkörtlar. Dofterna kan också utnyttjas av predatorer som söker bytesdjur och arter som försöker undvika predatorer.
Kopierat från NE
#63: Varför kan du inte istället vara tacksam över att så duktiga människor engagerar sig i att förklara och lära ut? Är det någon här som beter sig som om att man är förmer än någon annan är det ju du? Din attityd är jätte tråkig och kommer gå ut över oss andra som senare inte kommer få denna hjälp och dessa goda råd pga att folk inte orkar ta sådan skit som du faktiskt kastat på dem. Jag tycker verkligen att du är skyldig i alla fall Aviendha en ursäkt!
Ber om ursäkt för att även jag kapar tråden, men sådant där gör mig ledsen.

#63 Vad i hela fridens namn är en öm tå? Vet du ens vad uttrycket betyder? Det stämmer nämligen inte överens med någonting här.
Hade kunnat skriva en förklaring till uttrycken. Men förklaringen om revirbajsning gick ju inte hem direkt så det är väl ingen idé.
Hade du skrivit såna här inlägg som helt ny användare så hade jag varit den första att skrika: Troll!
Nu funkar väl inte det riktigt.

Har du bara de två illrarna du är akuthem åt, eller har du fler? För enda gången jag har varit med om revirbajsande var när en ny iller ville markera de andras lukt och sätta en stämpel på att han gärna skulle vilja ta över det. Det var så jag uppfattade.
Katter reviskissar ju jämt och städigt, men antar att det mest är när de känner att det är någon annan som har varit på deras revir innan, för de brukar ju nosa en stund innan de bestämmer sig för att de måste kissa.
Så kanske det slutar när illern börjar känna sig hemma?
golf.ifokus.se
#65, Så bara för att jag skrev mitt tips ovan o sen försvarade mig så ska jag vara tacksam o har en tråkig attityd , jo visst säkert…dra en vals oxå…
Jag kastar inte skit mer än vad nån annan gör i så fall o jag kan glädja dig med att ifokus inte e det enda stället att få hjälp av om det bara e de o de vet de flesta om …
#66, Mår du bättre nu ?
#68: Vad är ditt problem? Om det är såhär många som går igång på hur du beter dig, känner du inte då att du kanske faktiskt beter dig illa? Det handlar inte om att få hjälp det handlar om att du beter dig fruktansvärt respektlöst mot kunniga och snälla människor.
"69, Nej jag beter mig inte mer illa än vad nån annan gör mot mig, jag gav ett tips för att hjälpa ts o de passade inte helt enkelt o har du problem med de så är det ingen som tvingar dig att läsa tråden även om det är ett öppet forum.
Nu kan jag inte hålla mig längre. Det ÄR skillnad på revirbajsande och vanlig bajsande!
Förlåt Loveferret, men dina tips kommer inte att fungera, that´s it!! Fler lådor, fler filtar whatever, illern kommer skita på dom också! Spelar ingen roll hur ofta du sätter illern på lådan eller förklarar för den vad lådan är till för. Den kommer ändå att revirbajsa då det är en instinkt för den.
Flera stycken har förklarat på ett väldigt pedagogiskt sätt hur revirbajsandet fungerar.
Jag hoppas att TS kan se skillnaden på revirbajsandet och vanligt bajsande.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#71, jag skrev om filtar o dyl för att SKYDDA golvet och ingenting annat. Detsamma med att ha honan på mindre ytor !
För att klargöra kopierar jag min text ovan, jag skrev så här :
" Kanske ha dom på mindre yta med fler lådor utsatta ? Testa med filtar och dyl oxå,"
Ursäkta att jag inte skrev "FÖR ATT SKYDDA GOLVET" jag skrev heller inte att det inte VAR samma sak, men oavsett är det likförbannat inte trevligt att trampa i och det är vad JAG tycker och uppenbarligen tycker ts inte det heller då hon ville ha tips på hur man kan göra åt detta revirbajsandet,
Folk här skrev att det inte går att göra något åt men jag hävdar annorlunda ÄVEN om det är instinkt så sluta upprepa gång på gång att jag inte vet vad det e tack.
#72 Hade du skrivit ut "för att skydda golvet" hade det inte behöva bli så här. Eftersom det är skrivet ord så kan man inte läsa det som inte står, ibland får man vara övertydlig så att alla förstår vad man menar.
Men då undrar jag, vad kan man göra åt ett djurs naturliga instinkt? Hur kan den "förstå" att det den gör är fel? Du kan ju inte direkt fya den?
#73, Ursäkta då för all del men då kan man fråga istället för att ta saker för givet.
Har du direkta frågor till mig så kan du skicka ett pm eller ringa, ingen mening att jag svarar på frågor då allt ändå missförstås.
Ha en bra kväll.
Oj vilken diskussion lite revir bajs kan starta….
Jag kommer avgränsa hennes utrymme till 2 rum o hall, att hon bara är i köket vill jag inte då hon står o kraffsar o vill ut. Vi är ju inte direkt mycket i köket o vill inte hon ska behöva vara själv så mkt heller.
Det räcker med att en av mina illrar går förbi avspärningen för att hon ska lägga en klutt vid gallret. Så helt utan revir bajs blir de tinte här hemma.
Får göra som Ulrika sa, skaffa socker plast eler så får ajg skaffa starkare linser eller glasögon. Eller bara bli mer uppmärksam :D
#67 jag har 2 illrar jag är akuthem åt o sen har jag 4 stycken egna illrar.
#75 Lägg halm på golvet så kanske dom små kluttarna åker emellan så slipper du trampa i det ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#74 Jag har inte tagit saker för givna på något sätt och jag har frågat vänligt om hur du tänkte och bad om en förklaring. Inget annat.
JOssan hmm ;)… njae att kliva på halm barfota kanske inte är så mkt trevligare än bajs, bajs sticks ju iallafall inte :D