Nyfiken på iller
Hej Alla!
Jag är nyfiken på hur det är att ha iller som husdjur… Hur uppfostrar man dom? Hur gammal blir en iller? Går de på låda som katter gör? Hur funkar dom ihop med andra djur (hundar, katter)? Vad behöver en iller i hemmet (tunnlar, leksaker osv)?
Hur ofta går man ut med illern? Är dom helt obarmhärtiga mot möbler/inredning?
Tacksam för svar!
Just dessa frågor dyker väldigt ofta upp här inne så om du bara läser runt lite och söker lite så kommer du hitta massor av info.
Men lite kort: Man kan uppfostra illrar på lite olika sätt men det hela går väl ut på att lära illern att gå på låda och inte bitas. Belöna goda beteenden och ignorera dåliga är en vanlig metod. Rumsrenhet gör man ungefär som man gör med katter och hundar - när den är nyvaken sätts den på lådan, och ser man att den är nödig sätts den på lådan, man berömmer om den gör ifrån sig och torkar de olyckor som sker utanför. För ja, de går på låda, ofta får man ha flera stycken i hemmet då de kan vara lite lata. De blir ca 4-7år gammla, tyvärr är det många sjukdommar som drabbar dem men det finns några få som blivit äldre än så.
De kan fungera med hund och katt, men de kan gå helt åt skogen med. Illrar har bitit ihjäl andra djur då de är rovdjur, och de har dödats av hundar. Det går varken att säga ja eller nej på frågan, det handlar om individer och man bör aldrig förutsätta att de kommer fungera och förlita sig på det.
De behöver lådor, sovsaker, leksaker och sådant. Rätt liknande utrustning som man skulle ge en katt. Man går ut med dem så ofta som man vill. En del går inte ut alls, andra går ut varje dag. Alla illrar är lite olika men det är mycket en vanesak med.
De klöser inte på möbler eller biter på dem. Däremot så kan de gräva sönder saker, de kan inte gå ihop med blomkrukor och de välter massor av saker. Det krävs lite för att kunna möblera så allt får stå kvar när man har iller och man får tänka både en och tre gånger. När man väl fått ett hum om hur man kan ha det så går det bra, jag får inga möbler förstörda eller så, det är några stackars glas som krossats, några blommor har blivit ihjälgrävda och saker blir konstant stulna, det är väl det som händer. Plus att de kan vara så att den inte blir helt rumsren, det finns de som varit tvugna att byta golv vid flytt tex.
Paulina
Dom gillar att simma:)
#2 Fast det är väldigt individuellt. Skulle påstå att av alla illrar jag har känt är det ett fåtal som uppskattat en simtur..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2: Ingen av mina har någonsin tyckt om att simma.
#2 Du har med andra ord haft tur som fått illrar som uppskattar det!
Sajtvärd på Iller.ifokus
dom uppskattar ljummet vatten
Tack så mycket för era svar!
Funderar nu på att skaffa en iller, de verkar vara jättemysiga djur som dock kräver en hel del uppfostran.
Kram
#7 Vad roligt att du känner så! :)
Jag vill dock tipsa dig om att hälsa på en illerägare (eller så många du ens kan få tag i) innan du får hem din nya kamrat. Det är helt ljuvliga djur men det händer inte sällan att människor läser lite om dem och faller som furor, och när de får hem en egen så visade det sig att det inte alls var så sött som det lät med gömda saker, bett och bajs utanför lådan. De allra flesta illerägare öppnar gärna sina hem för "studiebesök" så om du frågar efter det så får du säkert tag i någon att hälsa på. Jag finns i Skara och har du vägarna förbi så får du gärna komma och klämma på mina 3 :)
Paulina
Tar du svängen förbi Norrköping finns jag och min vän Hanna här och vi har 3 illrar för tillfället :)
Skicka ett pm om du vill komma hit :)
Sajtvärd på Iller.ifokus