Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 871 ggr
kredka
2010-10-11 11:20
0

allergi?

Vilka symptomer kan visa allergi mot iller? Våran Gunnar är med oss nästan en månad nu och förra veckan upptäckte jag att min 5-årige son fick problem med ögon - han blinkar väldigt ofta och säger att det kliar i ögon , då gnuggar han de hela tiden - det har aldrig varit så forut. Kan det vara nån slags av allergi? Och vad man kan göra åt det?

Välkommen till ferretplanet.se :)

[chouwa]
2010-10-11 13:30
0

Hos alla individer visar sig allergi på olika sätt och det går inte att säga att det är "det här och det här" symptomet.
Illrar är speciella och det kan ta ett tag innan man vänjer sig. Jag vet många här inne som reagerade väldigt starkt på sina illrar i början men som sedan vande sig.
Om det är allergi eller inte på din son är nog väldigt svårt för någon här att säga tyvärr.

Gottfridsson
2010-10-11 14:52
0

Ifall det skulle vara allergiska reaktioner din son har, som orsakas av valpen. Försök då undvika att sonen håller på med valpen så mycket, tills ni har kastrerat valpen.

Valpar och okastrerade illrar kan ge upphov till allergiska reaktioner, som brukar gå över när illrarna blir kastrerade och hormonerna har stabiliserat sig (ca. 1 månad).

Christine9
2010-10-11 16:28
0

Det har ingenting med pälsbyte att göra då? Märker här hemma att Måns fäller väldigt mycket nu och jag har börjat bli lite snuvig och så utav det.

Barba-knas
2010-10-11 16:33
0

Vi upptäckte att en av våra illrar var allergisk mot min sambo

Gottfridsson
2010-10-11 16:38
0

#3 Det kan också vara en orsak till att man reagerar allergiskt. Men just valpar och okastrerade illrar, ger ofta mer allergireaktioner än kastrerade.

UlrikaD
2010-10-11 21:44
0

Man ger ju inte barn allergimedicin, men det kan ju vara en idé att gå och testa honom. Det kan ju även vara någonting annat han är allergisk mot. Nytt tvättmedel osv.

Nussen
2010-10-11 22:36
0

Jag blir allergisk vid pälsbyten, snuvig och får asma sen reagerade jag också mot små illervalpar ( tror att dom luktar mer) våran 4 åriga iller pojke reagerar jag inte alls mot,  inte nu heller mot våran illervalp som är 22 veckor. För mig är det alltså övergående. Om det är pälsbytet se till att illern inte är i din sons rum och när din son hanterar illern skall han tvätta händerna annars kommer det klia mer i ögonen. Hoppas det löser sig Glad

Gottfridsson
2010-10-11 22:38
0

TS: om du testar din son, säg till att han även ska testas för iller. Den testen finns inte med i rutintesterna

Sara
2010-10-11 23:04
0

Jag tycker det låter misstänkt likt allergi. Tyvärr.

Sara

kredka
2010-10-12 11:42
0

Jag är nästan säker nu  att det blev allergi , Gunnar brukade sova sova i min sons kläder - han älskade den ställe  , men typ 2 dagar sedan fick han absolut inte vara i hans rum , då vi vädrar den hela tiden och min son för röra honom bara i vantar , jag märkte att det blev lite bättre med ögon hoppas att det räcker och snart blir allt väl :)

Gunnar snart fyller 5 månader så jag tror att hans hormoner börjar att fungera lite mer intensiv :)

Välkommen till ferretplanet.se :)