Hur gammal?
Satt och kollade igenom minnestrådar. Börjar tänka så mycket på illrarnas hälsa här hemma, vad fan, dem är bara 4 och 5 år i vår, inga år alls för mig, men för dem däremot.
Läser man alla dessa minnestrådar så är det från redan 3 år och upp.
Så jag är lite nyfiken på hur gammal eran iller var när ni förlorade henne/honom och vad det var pga av?
Drömmer även mardrömmar allt oftare att illrarna inte kommer finnas kvar länge till.

Lotta fick avlivas pa operationsbordet nar hon var 3 pga cancer i hela buken i princip. Tarmarna hade vaxt ihop av tumorerna och hon hade aven insulinolium (jag lar mig aldrig stava till den sjukdomen…).
// Amanda
Chade var strax över 2år. Iofs var det en olycka som krävde hans liv, men han var även drabbad av insulinom vilket han diagnosticerades med vid 1år och 8mån så han hade i vilket fall inte blivit en gammal iller.
Paulina
Dexter blev ca 6,5 år och fick avlivas pga sjukdom. Han hade hudtumörer en längre tid (som jag iof lät ta bort) insulinom och binjuresjukdom. Vet att han även hade cystor i buken då han öppnades vid 4,5 års ålder.
Pegasus blev knappa 6,5 år. Honom har jag inga exakta prognoser på men tester visade att han högst troligt hade lymfom. Så han behandlades med prednisolon så jag kände ingen nödvändighet för fler tester men glukosvärdet var lågt när han testades för lymfom och jag hann se vissa tecken på insulinom. På slutet började han tappa mycket päls så drar slutsatsen att även han hade binjureproblem.. En sjukdom kommer sällan ensam
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ted blev 6,5 år insullinom och en snabbväxande tumör
Gustav 4,5 lymfom
Fiona lever än men är sjuk i insullinom sedan 1år, hon är nu 3½ :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Bubs blev nästan 3, han dog i förmodade sviter av magsjukan 2007. Cathy, Tjejen och Iris har alla rymt, de blev 6 5 och 3,5 år. Alla friska och pigga som borde fått leva mycket längre :(

Blev lite fel med åldrarna, Tjejen var 6 år, Iris 5 och Cathy 3,5 år…
Vi har inte kommit dit än, tack och lov, och vi hoppas det dröjer många år till. (Bogey är drygt 2år nu och Imie fyller 5 månader idag.)

Grizzly 5 år, tumör vid halsen och magen
Lurvas 5 år, tumörer i magen.
Nolita 3 år, dog av sviterna efter en kastrering.
Lotta dog fyra år gammal, leversvikt
Snoddas dog två år gammal, Insulinom
Helmer skulle fylla 9 och vanja 8 år bara nån månad efter dom vandrade vidare.
Mira blev 7 år.
Kan man typ säga att deras medelålder är fem år?
Fy ångrar att jag skapade denna tråd, våra bebisar går vidare i alldeles för ung ålder! =(

Elliott var drygt sex år. Fick väl aldrig någon slutgiltig diagnos men han hade symptom på det mesta, en kraftig viktnedgång med tillhörande orkeslöshet blev anledningen till att han avlivades.
Gör man en snabb räkning på de få siffror man får här så är 5år ett genomsnitt.. Det kan tyvärr stämma, men det vore ju bättre att få in många fler siffror för att få en större grupp att räkna på (om man nu ska tänka på representativa grupper och annat stelbent)
Paulina
min var 1 år, pga tumör i hjärnan
<3 ferrets is the life <3
Håll i er, här kommer mitt gäng:
Tracy: ca 4 år, cancer?
Joe Luis (Baalzebub): ca 6 år, ålderdom?
Grizzlie: ca 5 år, cancer i mjälten
Mathilda: ca 7 år, insulinom
Hillbiörns Fizzelia: ca 8 år, insulinom
Wanda: ca 7 år, vet ej med säkerhet dödsorsak
Popp Off: ca 7 år, binjuretumör
Hillbiörns Lurventufs: ca 5 år, insulinom
Estrella: ca 4 år, lymfosarkom
Carl-Otto: ca 7 år, insulinom
Jaimy: ca 7 år, vet ej med säkerhet dödsorsak
Just nu är det lugnt på sjukdomsfronten. Medicinerar Disel för insulinom men annars verkar dom vara friska. Peppar, peppar……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag har än så länge bara 2 som har dött dock i allt för tidig ålder tycker jag.
Benjamin blev 4 år och dog i Lymfom,
Xena blev 3,5år och dog i sviterna kring magsjukan hon fick i augusti i år. Blev på 2 dagar superdålig och fick avlivas.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#15 6 år är ju tyvärr ingen ålder på en iller.. Skulle en iller dö i ålderdom skulle jag vilja säga att den illern åtminstone borde vara 10 år eller äldre. Men även då brukar det ju ofta bero på någon form av cancer :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 17 Har egentligen ingen aning om varför han dog. Så kanske skulle ha skrivit dödsorsak okänd :-(( Tråkigt är det iallfall att våra illrar dör så unga.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#18 Visst är det :( Men vi får hålla hoppet uppe! Det finns dom som blir 12-13 år!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har inte haft nån äldre än dryga 7 år. Tyvärr..
Sara
#20 vad vad orsaken på illrarna?
Ja, det är trisst, dem är alldeles för unga =(
# 21 De flesta insulinom, en i lymfom, en hjärtfel och en i en olycka.
Sara