Mardrömsnatt!
Jag behöver hjälp för det här går inte längre. Det verkar som om Dino har blivit alldeles galen…
Igår hade vi gäster här hemma och en av dem skulle hälsa på Dino och böjde sig ner för att klappa honom. Dino reagerade med att bita sig fast i armen och lyckades bita fem, sex gånger (djupt!) innan vi fick bort honom.Det är inte första gången han biter en besökare heller.
Sedan i natt skulle jag släppa ut Dino ur sovrummet och öppnade dörren, men när han inte gick ut skulle jag ta upp honom och sätta ut honom i hallen. Då börjar han hugga mig i handen också! Blodet sprutade och jag fick inte loss honom! Jag fick panik och gjorde allt för att komma loss och till slut släppte han. Jag fick rusa in på toan för blodet bara rann och rann…
Varför gör han så här? Jag börjar fundera på om han är sjuk och har ont någonstans? Men för övrigt är han hur glad och snäll som helst. Jag menar, han är inte ovan vid att man tar upp honom! Sedan är det ju också höst och vinterpälsen ska på, kan det påverka hans humör? Visst har han bitit innan men inte så här hårt utan att släppa taget! Så här kan man ju inte ha det, både jag och min sambo är rädda nu och kompisarna vågar ju sig inte hit heller. Jag tänkte skicka ut ett rop på hjälp här och sedan ringa veterinären…
/Mkt tacksam för svar!
Det brukar va på våren de kan bli lite mer spattiga då brunsten normalt ska sätta in.
Han tappar inte päls eller så. Trassel med hormonerna kan ge humörsvängningar, oftast binjureproblem och då brukar det också märkas att de tappar päls.
Gottfridsson har erfarenhet med iller som blev riktigt aggresiv i samband med hormontrassel, du kan kanske PM:a henne och höra dig för vad det var för problem och vad de gav för behandling.
Hur gammal är Dino?

Fast Dino är väl bara ett år gammal. Lite tidigt för sjukdomsproblem.
Oj, har själv varit med om det med en iler vi skulle ta men hon fick åka tillbax till ägaren och då fortsatte hon göra så. Vet inte alls varför hon gjorde så:S
Hmmm, ja det kan vara många saker som triggar igång ett sådant beteende..
Har han kunnat känna sig trängd när han har bitit? Har han bra hörsel? Är han kastrerad?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Dino är över ett år och han har inte tappat någon päls alls. Tycker att det är konstigt eftersom han börjat bita så här hårt nu på de senaste två månaderna.
Jag och Gottfridsson har pm-at lite :)
Och eftersom han kastrerad (sen januari) så borde det ju inte vara något sådant beteende.
Det kan ju vara så att han har känt sig hotat, vi är ju rätt stora jättar. Det kan ju ha varit att han har blivit rädd helt enkelt, så nu gör jag alltid honom uppmärksam på att jag ska ta upp honom, och låter honom lukta på handen innan jag tar upp honom så han är beredd. kanske det kan hjälpa.
Jag får hålla koll på om han börjar tappa päls ifall det kan vara binjurarna.
Lika bra att varna besökare att de inte ska ta upp honom och så där ifall ifall…
Prova också med att tala om, med röst, för honom att du tänker lyfta upp honom. Så får jag göra med Rickie härhemma. Är han inte beredd så kan det hända att det kommer ett hugg. Fast det kanske du redan gör
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Nu hände det igen, jag satt på golvet och så kom Dino mot mig och jag skulle klappa honom. Han sätter tänderna direkt i mig! Jag får loss honom, för han högg inte allt för hårt, och så säger jag Nej! Han lyckas då få tag i min hand igen och biter igen! Riktigt hårt denna gången.
Det får bli veterinären nästa vecka och om de inte hittar nått får jag ta bort honom. Det går inte ha det så här… det är ju ingen idé att ge bort honom heller för vem vill ha en iller som biter tills blodet rinner?
Kan det vara binjurarna även om han inte tappar päls? Eller tappar de "alltid" päls? Det borde väl finnas undantag.
Mvh Alexandra
Hade en iller som högg och bet både mig, min dåvarande sambo och våra gäster. Han var helt lugn och bra dom första veckorna och sen small det. Men med tid och lite lugn och ro så blev han samma mysiller igen. Han kände sig helt enkelt bara stressad och osäker i sin boende situation. Har ni förändrat nått hemma? Har det varit mycket nya människor/fester eller något annat som kan ha gjort honom stressad?
Vet även om en kompis vars iller plötsligt började bitas men efter en tömning av analsäckarna så återgick han till sitt lugna trevliga jag.
Är ju väldigt skumt om han ändrar beteende bara såhär plötsligt känns som om de bör finnas en bakomliggande orsak.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#7 Då tycker jag verkligen inte att ni ska avliva honom!!
För att han inte gör precis vad som är förväntat av honom och följer vår mänskliga mall för hur han ska bete sig så har inte förlorat sin rätt att leva.
Ger ni upp hoppet så finns det ändå dom som inte har det. Överlåt honom till någon med stor illervana som vet vad det är för iller han/hon tar emot. Gör honom inte chanslös efter en chans.
Jag kan ge ett exempel på en kanin vi hade. När den blev könsmogen började han hugga oss- ordentligt!!!- och alla sa- avliva den där, det går inte ha en kanin so bits. Men jag ansåg även då att varför ska han straffas för att han inte följer de normer som VI satt upp?
Han levde i ca 5 år (tyvärr blev han suk i somras) och blev bättre och bättre. Det var flera som faktiskt kunde klappa honom utan problem efter ett tag… Har aldrig sett en kanin som har njutit så mycket av livet! Tack vare att han var lite hetsig så utryckte han vad han kände väldigt starkt. Man missade inte när den kaninen var glad :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ta inte bort honom, finns ju många exempel på illrar som bitit "oprovocerad" hårt och mycket som är underbara illrar idag. Jag har en sån, Dollar när han var yngre runt 1-2 år kunde han bita mig tills blodet sputa. En gång när jag satt och spela tv spel kom han fram högg tag o gnagde och gnagde, jag kunde bokstavligen inte röra tummen på 10 minuter efteråt, jag blev jätte rädd för honom ett tag efter o idag har jag än annorlunda känsel runt där han bet mig i den handen.
Jag lärde mig att läsa av Dollar och undvika närkontakt med honom när jag såg att han började bli "tokig". När hans ögon spärrades upp o man började se lite vita på ögat o när han började nosa för intensivt då visste jag att det snart skulle smälla och tog mig då ur den situationen. Dollar är idag lite över 4 år världens mysigaste och jag trodde aldrig att jag skulle kunna ha honom i ansiktet eller dela puff med honom men det kan jag. Än idag kan han vara halvt oberäknilig mot främlingar som inte kan läsa av han, men det är bara att undivka såna situationer. Säger åt främlingar att inte klappa på honom för att man inte kan lita på honom om man inte känner han, även om det var ca 1 år sen han bet någon sist.
Om du känner att du inte kommer klara av honom och kunna läsa av honom ge han en chans hos en annan med iller vana.

Omg! Nu händer alla problem på en gång :( vad är det som händer här egentligen?
Nu är det Ganesha som har spytt istället!
Han har spytt tre gånger nu, men jag har gett honom paraffinolja ifall det är hårbollar. Första kräket var ljust med lite hår i medan de andra två kräk var mörkbruna och väldigt lösa! Han har inte ätit något olämpligt vad jag har sett.
Veterinären det första jag gör imorgon eller ska jag avvakta? Självklart ska jag hålla koll på honom nu och se till att han dricker och se om jag får i honom mer olja.
Just nu känns det som allt går fel!
När du ger paraffinolja spyr han upp det då direkt eller får han behålla det? Har du sett om något av oljan har kommit ut?
Stäng in honom på en liten yta där du har en ren toalåda så du ser om han skulle bajsa och hur det ser ut. Är det hårda bitar i? Vad är det för färg? Etc..
Att vänta till i morgon är att avvakta när en iller blir akut dålig.
Blir en iller uttorkad går det väldigt fort. Skulle det visa sig att något sitter i magen och han inte kan äta eller dricka, och bara spyr under natten kan det ju vara så illa att veterinären inte vill söva honom för att öppna i morgon bitti då han kan vara i för dåligt skick..
Så misstänker du att det faktiskt är ett stopp eller liknande måste du åka in så fort som möjligt för att öka hans chanser.
Kräks han inget mer och går på lådan som banligt var det nog bara något som behövde komma ut och du kan avvakta för att se hur han mår i morgon.
Sajtvärd på Iller.ifokus

han ligger och sover nu på toan och han bajsade en stund innan han kräktes så han har inte bajsat mer efter det. han kräktes för ungefär en timme sedan. Jag ska ge mer olja nu för antagligen kräktes han upp det jag gav innan.

Snälla, snälla, snälla inte skriva att man tänker avliva en iller pga bitighet. Det är i 99% av fallen inte illerns fel att den bits. Det är någonting som har klickat i kommunikationen mellan ägare och iller.
Om man kollar hos vet. att allt är ok, att illern är frisk osv så är det ju någonting annat illern vill.
Känner man med sig att man inte vill/klarar av en bitig iller, ge då bort den till någon som ger den en chans, som har lite erfarenhet.
Lurvas som kom till mig var en "monsteriller". Jag blev ALDRIG biten av honom under de 4 åren han levde hos mig.
Så SNÄLLA fundera inte på det. Vill du ge bort honom så lovar jag att det finns folk med erfarenhet som kommer att vilja ge honom en chans.
Någonting annat är bara inte rätt.

Tack för alla tips! Dino har betett sig väldigt lugnt de senaste dagarna och det har varit jätte bra att få höra allas åsikter. Speciellt Tottsi girl satte nog ord på det jag inte hade förstått. Antagligen är Mr Dino bara osäker då min sambo håller på att flytta och vi har grejjat och flyttat på en massa saker här hemma. Det är bara att avvakta och se om det var det som Dino inte tyckte om.
Ganesha mår bra, han kräktes bara nån gång den kvällen sen var han sitt vanliga jag, det kanske var något hår som irriterade i halsen då han tvättar sig väldigt mkt.

Jag hade Kahn som bet alla barn, han gillade inte dom sedan han vid ca 4-5 månaders ålder blev buren i pälsen av en ca 4 årig flicka. Men med vuxna var han jätte bra ända fram tills min "svärdotter" kom hem en dag till oss. Hon hade då varit någonstanns där dom hade fått korv med bröd samt hamurgare i bröd. Detta var det bästa Kahn viste när det gällde människomat ( och som han fick smaka av kanske 1-2 ggr/år av). När hon kom in så ville hon kela med Kahn som hon gjort förr, men denna gången bet han ett ordentligt tag om mitt knogen på hennes långfinger och släppte inte igen. Tog mig nära nog 5 min att få loss honom, sedan den dagen gillade inte svärdottern Kahn kan jag väl säga. Men han bet aldrig henne igen, det är därför jag tror att han kände lukten av korv och hamburgare på hennes händer, därför högg han.
Christel