kastrering
snart blir det dags att tänka på kastrering för min terrorist och jag undrar vilken metod är bäst? klippa på en gång eller sätta chippet? jag läste rätt mycket och det verkar att chippet blir bäst men kan man använda den hela tiden (byta den bara till en ny) eller blir det nödvändigt med tid att ändå klippa bort allt?
Välkommen till ferretplanet.se :)
För att undvika binjuretumörer som man tror att en för tidig kirurgisk kastrering kan bidra till rekommenderar många att sätta in ett suprelorinchip.
Pga att verkan hos chippet avtar med tiden kommer du få fortsätta sätta i chip ungefär vartannat år om du bestämmer dig för att kastrera kemiskt. Så antingen gör du det eller så kastrerar du kirurgiskt som är en permanent lösning. Eller så kombinerar du och sätter i ett chip först och kastrerar kirurgiskt när det avtar.
Jag kommer personligen att endast kippa Marcello. Så länge han lever. Jag tycker inte nackdelen med kirurgisk kastrering väger upp fördelarna.. Den enda fördelen är ju egentligen att det bara är ett ingrepp och man slipper göra om det. Det är förstås min personliga åsikt. Efter 3 illrar med binjuretumör hoppas jag att slippa det denna gången!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Fördelarna väger inte upp nackdelarna antar jag du menar 
En fördel jag kan se med kirurgisk kastration är att man tar bort risken för testikel/livmodercancer. Men det kanske inte är så vanligt hos illrar? Eller snarare att binjuretumörer är såpass vanliga att den fördelen är försumbar?
#3 Ja hahahahaha! Tyckte det lät konstigt men efter en hel dag av inventering så fungerar inte min hjärna som den borde!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Det är inte så vanligt idag, eftersom illrarna tidigare har kastrerats kirurgiskt. Hur det blir på sikt, är det enl. Marianne, för tidigt att svara på ännu.
#4 Vardagen blir lite mer spännande när man vänder på orden och inte gör enligt mönstret! 
#5 Ja det är ju sant, om man bara "byter" cancerform är det ju lite struntsamma. Eller så får man jämföra dödligheterna med varandra.
Men det är ju inget som säger att man inte kan ha en iller som är både kirurgiskt och kemiskt kastrerad samtidigt! Eftersom suprelorinchippet har den verkan på binjurehormonerna som den har menar jag. Vad jag fattat det som är det ju många som har chippade kastrater just för den medicinska effekten.
#6 Det lär dröja innan vi har svaret, men testiklar och livmoder/äggstockar är "kända" som cancerbenägna organ hos andra arter, så illrar lär nog tyvärr inte vara något undantag. En kombination av chip och kirurgisk kastrering, kan nog vara en variant.
Det jag funderar på är hur bra det är att stoppa in en massa chip i illrarna. Tänker på den diskusson som till och från dyker upp ang. "vandrande chip".
Säg att illern blir 10 år och Suprelonchipet måste ersättas med 1½ års mellanrum (finns ju illrar som behöver byta varje år). Det skulle bli 1 ID chip + 7 Suprelonchip (vid 1, 2½, 4, 5½, 7, 8½, 10 års ålder). Det är 8 chip i en så liten kropp, vilket inte känns bra för mig iaf. (men det är jag). Sedan är det bara att plussa på ett chip varannat år, ifall illern blir äldre än 10 år.
#7 Jag har också funderat över det lite fram och tillbaka när jag skulle kastrera Devlin. Vad Gunnel på Roslagstull berättade för mig var att man stoppar i ett nytt vartannat år, vilket leder till kanske 3 suprelorin om man utgår från att man kastrerat vid halvårs ålder (0.5, 2.5, 4.5) och att det då ska hålla tills illern är 6,5 år, för sen "blir de inte så många år äldre". Lät lite domedagsaktigt visserligen men tyvärr är det ju ofta sanning. Och tre eller fyra st var inte så farligt tyckte hon (dock kände jag som dig att "3 chip! Det låter jättemycket!" Jag trodde dom skulle operera bort och byta vartannat år :P).
Personligen kommer jag nog kastrera kirurgiskt om han är fullt frisk vid ca 5 års ålder. Känns som man kan plocka det bästa ur två världar - inte för många chip, minskad risk för binjuretumör och 0% risk för testikelcancer!
Ts, det är upp till var och en att bestämma för åsikterna går rätt isär här, läs på om båda alternativen och se vad ni kommer fram till, lycka till, vilket du än väljer.
Själv föredrar jag kirurgisk.

#8 Fast en sövning av djur är ju mer riskabel ju äldre djuret är. Skulle inte ge mig på att söva en 5 år gammal iller och kastrera förstås.
#10 Fast om han är fullt frisk vid 5 års ålder, är det någon större fara då? Opererar man inte sjuka illrar som är i den åldern?
#8 Jo, i nuläget är det ju tyvärr vanligt att illrarna inte blir så mycket äldre. Men man kan väl hoppas att avelsarbetet ska leda till att illrarna blir friskare och äldre.
Jag valde att räkna med 1½ år mellan Suprelorin chipen, eftersom en del individer behöver byta varje år och andra vartannat år.
Personligen kommer jag att vänta med att chipa, men skulle kunna tänka mig ett kanske två chip och sedan göra en kirurgisk kastrering. För att skjuta upp den kirurgiska kastreringen några år.

#11 Det är ju alltid en risk med en sövning och en operation vad man än gör den för menar jag. Min illertjej som var en fullt frisk 3-åring överlevde ju inte sin kastrering.
En operation för sjukdom är ju nödvändig medans en operation för kastrering är frivillig.
För tillfället är väl min inställning att så länge man inte söver och opererar sin iller så dör den ju inte under operationen iallafall. Kan ju ändras men så känner jag just nu iallafall.
#13 Jo det är ju sant. Men då har vi det här med massa chip och testikelcancer igen. Åååh nu trasslade du till det i huvudet för mig ang. min framtidsplanering! :P Tur att det är ett tag kvar tills jag behöver besluta sånt.

#Inte meningen.
Men om man jämför med hur många illrar som har binjuretumörer jämfört med testikelcancer så "vinner" ju binjuretumörer en jordskredsseger.
#15 kanske svårt att få testikelcancer när nästan alla har testiklarna bortopererade ;)
Vad ska det egentligen skada att ha några chipp under huden? Tror inte illrarna märker någon skillnad på att ha dom där eller inte.
Jag kommer undvika sövning in i det längsta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Naturnörd som jag är så funderade jag lite virrigt på det också, om det kan vandra så att det går ut och proppar igen blod/lymfkärl eller om det bara lägger sig tillrätta i muskel/bindväv och ärrar fast sig där?
Eller vad är chippet gjort av för ämne: kan chippet i sig oxidera/bilda fria radikaler så att chip i stor mängd blir skadligt för omgivande kroppsceller?
Eller så är det, helt enkelt, fullkomligt ofarligt? För det finns ju ingen aktiv substans kvar i det så det är bara chippet i sig som vad jag kan se skulle kunna åstadkomma någon skada.
Jag vet inte och jag är för trött för att komma till någon slutsats nu, jag har hört för lite om för mycket saker kan jag komma fram till i alla fall!
#17 Utgår från att dessa chipp har små "taggar" som gör att det inte ska vandra. Något annat kan jag inte svara på då jag inte har en aning ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Aj vad ont att sätta det på plats isåfall! Och de skriker ju lite visserligen.. min gjorde iaf det. EDIT: Ja för det är ju inte nålen som gör ont…. suck.
När jag tänker efter så är det nog troligast att det bara kapslas in och blir oskadliggjorda på så vis, det borde inte hända så mycket mer.
Haha nej jag ska inte skriva mer idag känner jag, nu blir det plugg! Tack och godnatt!

#16 Det var ju lite min poäng.
#189 hahaha, ja som du själv kom fram till så är det alltså ingen skillnad att ha det under huden eller sätta ind et, bara att det stannar där det ska och inte ger sig iväg i kroppen ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Supleron chipen är lika som ID chipen utseendemässigt….inga taggar endast en rektangulär platta.
#22 Alltså jag menar inga stora taggar här, mest att ytan är skrovlig. Har hört att det ska vara så för att dom inte ska vandra, men vad kan jag då ha hört?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#23 jaha, var det så du menade. :-) Det stämmer att ytan är skrovlig på båda typerna av chip.