Iller och Barn
**Nu har vi fått hem våran illerkille. En härlig kille med underbart temperament, men ändå en illervalp med allt vad det innebär.
**
Vi har två barn, 4 och 1 år.
Jag behöver verkligen alla råd när det kommer till illrar och barn som det går att få.
Vi hade en äldre iller förut när vi fick barn så erfarenheten av illrar och barn finns.
Men illervalpar och barn kräver ju en hel del.
SÅ ALLA NI SOM UPPLEVT JUST ILLRAR OCH BARN, GE MIG ALLA RÅD NI HAR…OM ALLT! =)
Grattis till nytillskottet!
Mina tips är följande:
- Lämna Aldrig illern ensam med barnen!
Vare sig barn eller illrar går att lita på och det finns aldrig garantier på att de kommer bete sig bra mot varandra.
- Lär barnen direkt hur de skall bete sig mot illrarna _tex inte dra dem i svansen, låta dem vara när de går undan osv.
_Fortsatt lycka till! :-)
hej! nu har jag samma situation har en pojke på 5 år och fick en valp på 4 månader …det fungerar ganska bra Mikolaj (min son) håller sig undan när Gunnar springer omkring , sonen får lättare uppgifter typ ge mat och byta vatten och ute får han hålla koppel så han är glad :) får klappa iller bara när jag har honom på händerna för att undvika det att illern ska bita honom och han ska vara rädd för honom. Vi har illern 2,5 vecka och hittills fungerar det mycket bra :) bara att de aldrig stannar själva :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Ja, tack…vi har byggt upp en egen liten inhängnad i köket med en liten lucka där illern kan dra sig undan när han vill.
Dit ungarna inte kan komma.
Förr när vår äldsta var liten hade vi problemet att hon satt och åt torrfoder från illerns skål. Men eftersom allt sånt finns i inhängnaden nu är det problemet löst.
Vi är bara på dag 3 ännu. Å det går oerhört bra ändå…om man ser det till dag 3 och en illervalp som tror allt är lek.
Men samtidigt är ju ungarna lite halvrädda när han kommer och bjuder in till lek.
Vi har försökt visa honom att dom är of limits. Vill han leka är det oss han ska gå till.
Men det är svårt, samt att ibland vill ju 4 åringen leka. Men "den som gett sig in i leken, får leken tåla" förstår hon fortfarande inte. 
MER RÅD PÅ UPPFOSTRAN MED BLANDBARN (illervalpar och männskovalpar) TAS GLADERLIGEN EMOT! 
"Men samtidigt är ju ungarna lite halvrädda när han kommer och bjuder in till lek."
Det är viktigt att barnen lär sig att inte bjuda in till lek, för så länge dom pga den bjuder in till lek, kommer det att vara svårt för valpen att förstå när det är ok och när det inte är det.
Klappa valpen och krama barnen