Iller som äter...
Nu har Dexter gluffsat i sig en degu torrfoder blanding, det kan inte vara farligt va? 
Vad ska man igentligen akta sig för inom matväg?
Beror väl lite på hur mycket det rör sig om.
Förutom rena gifter så bör man ju undvika bla. choklad (som för de flesta djur), laktos (blir kassa i magen), mycket socker och överdosering av ex. fettlösliga vitaminer.
Paulina
Är det mycket fibrer kan det bli stopp i magen då dom inte alls är bra på att smälta fibrer.
Sedan har jag för mig att avokado och lök ska vara dåligt också.. Men varför minns jag inte
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han fick inte i sig så mycket så det är nog inte farligt. :)
Avokado är farligt för dom flesta då människan är i princip det ända "djuret" som tål avokado och lök och vitlök brukar vara dåligt för dom flesta djur. :)

Är det någon som faktiskt vet varför avokado anses farligt för flertalet djur? Som helt enkelt har mer belägg för det än att det lästs/hörts någonstans..
Har nämligen också hört det fast i sammanband med någon annan djurart men tänkte då aldrig tanken på att fråga vad det är som kan tänkas vara farligt i dem. Eller om någon helt enkelt vet att det är sant eller om det bara en skröna..
Det innehåller persin: http://en.wikipedia.org/wiki/Persin
_No way! Yes way!

Lök är farligt eftersom det är starkt och blir blodförtunnande, djur ska därför inte äta lök överhuvudet taget.
En bra tumregel för illrar att hålla sig till är att de är carnivorer (köttätare) fast att de själva gärna tror att de kan äta allt..som gummiploppar, smörgåsar, skosulor..you name it 

Mina illrar kunde me äta degusfoder när ja inte va snabb nog i städa golvet. Dom levde flera år efter det så ja tror inte det är så farligt.