Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1609 ggr
bnoffan
0

silvertomtar?

Hur många här inne på iller.ifokus har en silvertomte? Skulle vara lite kul att se fler silvertomtar. Är intresserad av att se deras teckning och hur pass symetriska/asymetriska är. Har de helsvarta nosar eller inte?

(Jobbar natt imorgon så måste försöka hålla mig uppe med någonting nu så jag inte vaknar alltför tidigt imorrn bitti) 

Hiva gärna upp bilder!

Robinsnel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill ha silvertomte på julafton! Men röd nos o silvrigt skägg då! Typ en sån här kanske..?

så jag kan vara 1 alltså jossefiiiin.. (vill du..?)

Theres
0

du är knäpp :P

golf.ifokus.se

Nettan
0

Jag har ju underbara Turbo som är silvertomte.

bnoffan
0

#1 jag har hört att det är du som är silvertomte på juldagen!

Robinsnel
0

Stackars turbo blev köpt på willys :p

bnoffan
0

#3 har Turbo jämn teckning? Tänkte om tassarna är ungefär lika och så? Några fläckar?

Robinsnel
0

#4 Icke då!

sofie
0

Jag vet inte om vi sätta in Bianca och Betty här. Dom är ju silver/bruna tomtar och även Örjan är det. Sen har vi Kola som blivit pastellsilver (halv tomte)

Robinsnel
0

Bianca har väl ändå den typiska silvertomte-teckningen i ansiktet? då kommer hon ju troligen bli silvertomte

bnoffan
0

Kör in bilder. Som jag har förstått det så bleks ofta Bruna/silvertomtar så de blir helt silver till slut..

sofie
0

Bianca då

sofie
0

Betty

sofie
0

Ett till på Betty

sofie
0

Sen har vi örjan

Robinsnel
0

berätta lite om deras teckning! alla tassar lika?

bnoffan
0

Har de blivit ljusare under tiden du haft dem eller håller de ungefär samma färg Sofie?

sofie
0

Japp Bianca börjar vi med. Framtassar båda lika. Baktassar båda lika. Baktassarna är bara vita på tårna. Hon har knäfläckar. Hennes ansiktsmask försvann men börjar komma tillbaka mer och mer.

sofie
0

Bianca har blivit mycke ljusare. Lägger in en gammal bild på henne. Betty håller samma färg än så länge och hon har även behållt masken. Örjan har alltid haft samma färg under våra två år vi haft han.

sofie
0

Bettys framtassar är likadana. Hon har väldigt långa strumpor fram. Bak är dom kortare och dom är inte helt lika varann. Hon har knäfläckar. Och hon har inte förändrats till färg och masken har hon behållt.

sofie
0

Örjans tassar fram är likadana även bak. Men han har bara lite vit på tårna bak. Även han har knäfläckar.

bnoffan
0

Aha. Och det är knäfläckar som inte är så bra va? Eller är jag ute och cyklar nu? Molly är fakiskt väldigt jämn. Hon har inga knätofsar och det enda asymetriska jag har sett är att hon har små små fläckar av lite mörkare på höger baktass (tror jag att det blir)

Nettan
0

Bnoffan: Jag ska ta foto senare i dag på Turbos fläck på huvudet och på hans tassar. Men nu ska jag iväg och klippa mig.

Thyne
0

Här kommer ett på min Melwin!

bnoffan
0

#23 du har ingen bild där man ser teckningen bättre?

bnoffan
0

Molly vägrar vara still när jag försöker fota hennes tassar. Här är i alla fall baktassarna. Tyvärr syns det inte så tydligt men höger baktass har en liten prick. För övrigt är alla strumpor nästan helt jämna.

bnoffan
0

Väldigt bred hakklapp. Här ser man dessutom den svarta nosen tydligt.

Lotta_A
0

#26: Sötnos :)

bnoffan
0

#27 ja hon är verkligen ett praktexemplar den där damen! Skrattande

Thyne
0

#24 Jag ska kolla. Hittar jag någon bra lägger jag upp den! :)

JossanH
0

Jätte fina bilder! Tomteteckning i sig är ju i dagsläget i princip som vilken riskteckning som helst då det i regel finns en massa andra teckningar i släkten. Den ursprungliga tomteteckningen var helt symetrisk och man har inte hittat några samband mellan den teckningen och sjukdomar eller hälsoproblem. Knätofsar och höga ojämna strumpor bör man absolut undvika.

Något jag skulle vara ännu mer intresserad av att se vore en silver som ej är tomtetecknad! finns det sådana idag!??

Här kommer en bild på dexter (grabben som visar upp sig till vänster). han är lite av en pastell/ silver! Ojämn teckning är det minsta man kan säga om honom!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Här är Nikita. Hon är en Silver tomte. Fast det syns inte så bra längre. ;-)
Här är en bild på hennes teckningar so hon har på huvudet. Bortsett från dessa sträck har hon bara sin silverfärgade svans kvar på somrarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Här syns hennes mörka svans också.

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Iris (Pyret), symetrisk silvertomte… helt rosa nos (som hade ett svart streck när hon var liten men som vuxit bort)

Robinsnel
0

Fining..

-eM-
0

Här har vi Burton som mer och mer blir en silvertomte..

(Dålig skärpa)

-eM-
0

Ansikte

(Dålig skärpa)

smurfb
0

Tjabo på rygg och albin på mage, båda silvertomtar.

LeeLoo
0

Casper

har silvertomte & brunt i stamtavlan 

silvertomte symetriska vita tassar, ljusa knätoffsar, kanske lite väl ljus under magen vad vet jag. Har ej helsvart nos som ni kan se..

Sara
0

Vad är kriterierna för silver? I text alltså.Skrattande

Sara

LeeLoo
0

*puttar*

#39 vet ej kriterier,

på silvertomte: vissa säger väl 4 vita tassar, haklapp, sedan är det väl vissa som säger knätoffsar och andra inte!? Vet ej vad det står i text…Går säkerligen att finna här på forumet under  "Päls/Färg/Teckning"

JossanH
0

#39 jag tycker att väldigt många illrar som folk räknar som silver redan innan dom egentligen fått den där silvriga pälsen utan bara lite vita täckhår. De skulle kanske räknas som viltfärgad tomte i böjan.. i vilket fall, jag räknar iaf illrar som har vita täckhår i hela pälsen för silver. sen finns det en väldigt stor gråzoon där endel illrar kanske är som silver fast inte över hela kroppen utan bara på vissa partier som tex magen eller bakbenen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

En fråga, har färgen på ögonen (eller skiftning) betydelse för kriterie silvertomte?

ixid
0

Mina två silvertomtar är helt symetriska utan knätofsar. Dock har den ena fått antydan till prick på huvudet/blaze. Men hon är så himla spräcklig nu över huvudet och ryggen så det är svårt att se.

Båda har blågröna ögon.

LeeLoo
0

#43 ja för min illerhane hans ögon ser svarta ut men i kameraljuset så skiftar de i blågröna, jag hörde bara av en bekant idag att hon hade hört att de skulle skifta i rött!?

JossanH
0

saken med "riktiga" silvrar/silvertomtar är väl att dom har en blå/grön/svart ton i ögonen medans vanliga tomtar (pastell och viltfärgad som i regel blir silver senare in i livet) har vinröda eller bourgogne-färgade ögon (stavas??). Ögonfärgen ska inte ha betydelse när det gäller kriterier för vad en iller ska kallas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

#45 ah, tack JossanH!

Flisa
0

förlåt att jag kommer och smutsar ner, men 11# 33# och 36#; det var synd att ni visade dessa underbart gulliga bilder, för nu är det kidnappningsfaktor på dessa Skrattande

-eM-
0

Flisa: Jag lovar att Burton #36 är lika bevakad som min Malolo :)

Flisa
0

*svordom* Fundersam

-eM-
0

Hehehehhe… Moahahhaha..

Flisa
0

men om en rosa elefant går förbi fönstret och jag snor honom då? Skrattande

Flisa
0

(ooh, om någon läser detta 111 ggr till så är det 666 stycken som har läst dessa inlägg Skrattande)

-eM-
0

Knubbs: Jag tror du vinner med finaste tomteteckningen. Hon är verkligen vacker!

sarae
0

#47, Bianca på #11 är redan bokad utav mig…så du skulle bara våga illernappa henne ;) hihi

-eM-
0

Rosa elefanter finns inte på Åland!

Flisa
0

54# jadu, det vågar jag, jag måste ha fler till min samling ;)

55# hur vet du det? Skrattande

-eM-
0

Hm, ja kanske för att jag aldrig sett såna ;)

Faxlin
0

#57: Så då förstår du vad du kommer titta när du ser en sådan gå förbi (efter att vi målat den rosa med snorgröna prickar) och då kan vi stjäla dina bebisar ;-)

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Nej nej nej! Jag har ju vakthunden Wille! Vad skulle han göra utan all innermat som han gluffsar i sig så fort han lyckas smita in till korvarna! Tycker det är lite skoj.. HAn är en terrier men fast illrarna rusar mellan benen på honom så är det enda han bryr sig deras mat!

sofie
0

#47 En till som vill illernappa våran lilla flicka. hihi.

Sarah
0

#53 tack så mycket ;) håller med om att hon är superfin.

Robinsnel
0

oo det är ju hon som är åtta generationer efter woodoo… såå cool :D

Sarah
0

# 62 no no… sju, hennes valpar är åtta ;)

bnoffan
0

Och det blev ju väldigt mycket diskussion om teckning….

Sarah
0

Finns det mer att säga? Iris har bourgogne-färgade ögen… Självklart är även Iris välbevakad…

Wikstr_m
0

Hade jag vetat vart du bor så hade jag minsann hämtat Bianca på en gång!

sofie
0

#66 Hihi ja du är inte den enda som vill sno henne från mig :)

KerstinL
0

Våran Crystal är pastelltomte.. Hennes mamma var pastell, men hon har blivit pastilver.. Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Madde
0

ja vi har oxå en pastiller eller eller vad man kallar en iller som är en blandning mellan pastell och silver.

Xander ser ut och vara gråhårig. =) hihi

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.