Skunkar jämt nu!
Jag vet inte vad det tagit åt sune nu, jag har haft iller innan men aldrig vart med om att dom skunkar i välmående, inann kunde han skunka när man fyade honom när han gjorde fel men nu även när han ligger i knät å har det bra, å det är inga dåliga salvor han bränner av, vi snackar att man måste gå därifrån för att man tror man ska dö typ.
Frågan nu då: Vad ska jag göra i ett läge där han e lugn å har det hur bra som helst och han gör så? ska man visa att det är fel eller vad gör man?
Först och främst: man kan inte fya en iller för att den skunkar. Det är som att fya ett litet barn för att det fiser - fisa måste det ju göra och det har inte förstånd nog att avgöra när "etiketten" säger att det är okej.
Illrar kan skunka bara sådär ändå, mysskunk ;) Vissa skunkar mer än andra men om det ökat mycket kanske det kan vara läge att kolla om något knasar med analkörtlarna - det är därifrån det illaluktande sekretet kommer. De sitter ungefär "tio i tre" vid ändtarmsöppningen. Kan vara svårt att avgöra om de är som de ska eller om de kan vara i behov av tömning/inflammerade om man inte riktigt vet vad man klämmer efter men de ska inte vara svullna/stora/hårda.
Paulina
Snoddas - akutillern jag hade hemma var en riktig skunkare! Han skunkade när han blev väldigt glad, när han hade väldigt mysigt, när han blev väldigt upprörd eller väldigt uppspelt. Och det var så det luktade i hela huset! När det inte var något som behövde tömmas fick veterinären kika lite när vi var inne för vaccination, men det var inget galet där inte. Han var bara en superskunkare, vilket han fortsatte med även när han kom till sitt permanenta hem ;-)
Och som Paulina skrev - Absolut ingenting som man på något sätt skall fya!!
Tror själv min skunknisse Skit äste tråden samtidigt som mig för här luktar knappast rosor nu kan jag lova!
Det är bara att bita ihop och ta det för vad det är- en iller som visar sin uppskattning så du inte kan missa den ;)
En mysskunk visar alltså att han har det extra mysigt.
För säkerhet skull kan du ju låta en veterinär känna på hans analsäckar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för tipsen:P
TS: Välkommen i gänget. Vi har en notorisk mysfisare här hemma. När det är som mysigast och goast i famnen brukar det tiga upp en fin "liten" odör från myspälsen.
Nu är han 2 år och han har börjat lugna sig lite. Från att ha varit minst 1 gång om dan, oftast flera, så händer det max 1 gång om dan nu. Brukar bli ett antal ggr på en vecka. Dessutom har det blivit lite mildare doft på "rökelsen". Eller så är det bara vi som är avtrubbade nu.
Tony skunkar nästan enbart när han myser. Ligger oftast på bröstkorgen och sträcker på sig sen helt plötsligt luktar det värre än själva fan :P
I think more things before breakfast than people think all day 
#5 Det är nog ni som blivit avtrubbade 
Hej mollie skunkade för några veckor sedan och jag tror hon höll på med det i 1 månad, men nu är det helt borta. Men vi fick vädra ut ordentligt och sen så har vi en sån doft grej, där du häller i lite vatten sen några droppar av något som luktar gott och sen en värmeljus under. Fast nu har vi blandat ut sköljmedel med vatten så det doftar en mild doft av vanilj =) Men det är kankse bara till att hålla ut lite till =)