Död åt skabbdjuren!
Min första iller hade skabb och Aviendha hade det när hon kom hem till mig som valp. Sen dess har jag varit befriad trots att jag ändå varit på illerträffar och regelbundet haft illrarna ute.
Men all good things come to an end. 4 skabbfria år blev det. Nu ska skabadjävlarna dö så jag vågar gosa på illrarna igen!
Nu när jag hällde på dem stronghold så reagerade samtliga med rejält obehag. De fick vitaminpasta under tiden och ja, de ryckte mer än när jag chippade dem. De är inte alls glada. Nog för att jag visste att det inte var kranvatten jag droppade i nacken på dem, men ja. Är det vanligt att de reagerar såpass? Alla tre gjorde det nu.
Paulina

Vissa reagerar som tokar här andra märker inget. Och så matte då som reagerar värst=p
Använder ni 6% lösningen? Har förstått att en del köper större förpackningar med den högre styrkan 12% eftersom det blir billigare om man ska medicinera många illrar. Om man använder 12% kanske de reagerar mer?

Jag använder dom små tuberna. Tror dock den jag reagerade på var den större.
Jag tror också att det kan bli ganska kallt när ma häller på det att det kan vara det dom reagerar på.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 Visst.. men ibland är det inte kallt och som sagt, jag har fått röda utslag som kliade så det är ju inte mysigt.
#2 Större tuben. Kanske var det en av orsakerna? Kallt var det inte, handvärmde av just den anledningen och om det bara vore för att det var vätska så tror jag inte att de skulle reagera som de gjorde. Hur ofta står de inte i badrummet/köket och jag råkar skvätta vatten som hamnar på dem? :P [Dagligen faktiskt]
Paulina
MEn det är ju skillnad på hur kyla känns om det tex är alkohol i eller inte. Får man sprit på händerna så känns det kallt även om det är rumstempererat till skillnad mot vatten. Jag känner iaf stor skillnad på olika produkter.
Så min gissning skulle vara att dom reagerar väldigt starkt för att det är en väldigt annorlunda känsla som dom inte vet vad det är. Självklart kan det ju säkert svida lite också men jag tror mer på en obahaglig känsla än att det gör ont på dom…
Skit tex reagerade mycket mer på att få ultraljudskrämen på magen än att bi chippad. Det var ju en jätteobehaglig känsla för honom då han inte är van att det ska kännas så.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Ja även fast man anpassar dosen blir det ju ett högre koncentrat på huden. Kan tänka mig att det skulle kunna ge en högre potential för reaktioner i relation till djurslag och djurets storlek.
Läste lite mer om selamectin (ska nämligen själv just införskaffa stronghold).
Jag ser att styrkan för katt aldrig överstiger 6%, inte ens i samma viktklass som hund. Så jag skulle tro att skillnaden i koncentration inte bara är av praktiska skäl, utan även kanske beroende på djurslag. För en del andra mindre djurslag används ibland ännu lägre koncentrationer.
Selamectin tycks ju dock ha en bred säkerhetsmarginal så jag skulle tro att det inte är farligt att ge dosen i den högre 12%. Men har man illrar som reagerar kraftigt vid applikationen kanske man kan testa 6% nästa gång och se om det blir någon skillnad?
När ni säger "större tuben" menar ni 12% då?
Jag tänker köra 6% alternativet för vuxen katt. Det får man ut 9 illerdoser av och tjänar hundralappar men överstiger ändå inte koncentrationen.
#9 Nu har jag ju slängt kartongen men det var större pipetter, blå om det säger något?
Paulina
Det är samma som jag har valt. 6% för vuxen katt.

Kör själv på 6% alternativet för vuxen katt. Då räcker en förpackning med tre pipetter till nio illrar.
Det är det enda alternativet om man ska behandla en flock illrar samt 4 katter varje gång.
Fast om man mäter innehållet i pipetter så stämmer de inte alltid, oftst är det mindre i dem än vad det borde. Så får säkerhets skull så har jag tidigare gjort så att mina illrar på 2.5kg har fått dela på en sådan pipett och småtjejerna t.ex har fått vara tre på en. Brukar funka.